Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann

Gestart door Rowdy vrijdag 14 september 2018, 15:00:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
Ik heb een wisselstroom Sprinter van Fleischmann 391310 en daarin ontbreekt de binnenverlichting.
Volgens de handleiding is alles voorbereid om dit simpel aan te brengen, maar dan praat men over een lichtgeleider met lampjes.
Ik wil graag een verlichting met led's maar heb geen idee of dat kan en waarop moet worden aangesloten. Wie geeft me een goed advies om de twee wagens van binnenverlichting te voorzien?
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
Dan moet ik even naar mijn citypendel kijken hoe precies maar ik denk dat je ze op de verlichting zet via 2 diodes omdat er geen vrije aux meer is.
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
Heb inmiddels een binnenverlichtingsstrip van Hufing-tronic.de geplaats die kant en klaar is voor wisselstroom en op elke lengte kan worden afgekort. Aansluiting kan dan erg simpel via de + en - die op de print zit. Allebei de bakken prima verlicht en nog in te regelen ook qua lichtsterkte. Strip kan simpel worden geplakt onder de print. Groet Rowdy
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
Permanent aangesloten of schakelbaar?
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
De verlichting is permanent aangesloten omdat de voeding wisselstroom is. Kan schakelbaar worden gemaakt met functiedecoder mits gelijkrichter van het printje wordt verwijderd, waardoor de voeding gelijkstroom kan worden.
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
Waarom zou die gelijkrichter eraf moeten? Bij mijn weten zit er een gewone brugcel op de print bij wijze van gelijkrichter en die laat gelijkstroom gewoon door.
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
Zover gaat mijn kennis van elektronica niet Henk. Als de print ook gelijkstroom doorlaat is er natuurlijk geen probleem.
Re: Binnenverlichting in Sprinter van Fleischmann
De brugdek op de print heeft maar een werking en dat is zorgen dat deze op zowel gelijkstroom als wisselstroom werkt
Bijkomende voordeel van de brugdek is dat deze ook het knipperen tegen gaat bij een digitale baan en met een condensator er over heen kun je ook hele kort onderbrekingen opvangen dus mooie permanente verlichting zonder knipperingen.