Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke Decoder in Sprinter

Gestart door Rowdy vrijdag 14 september 2018, 14:54:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke Decoder in Sprinter
Ik ben in het bezit van een Fleischmann 391310 wisselstroom sprinter. De decoder die daarin zit is gesneuveld. Ik heb nog geprobeerd hem te resetten (dank voor de info, maar in dit geval was er meer aan de hand en ging het mis) maar dat is dus niet gelukt. Volgens de handleiding zit er een DCC-decoder in van Zimo MX 630 (Nem 651 6 poots) nr. 68397102.Kennelijk een model wat allang niet meer leverbaar is. Ik kan hem tenminste nergens vinden. Weet iemand wat een goede, bruikbare vervanging is?
Re: Welke Decoder in Sprinter
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Welke Decoder in Sprinter
Gewoon een gangbare decoder (merk afhankelijk van je voorkeur) met MM-DCC en evt. MFX  , zolang die maar een Nem 651 (6 polige) aansluiting heeft werkt het.

Gr. Charlie
Re: Welke Decoder in Sprinter
De zimo MX 630 is gewoon leverbaar onder nr MX 630F(www.zimo.at) maar je kunt er ook gewoon een ander merk in doen dat maakt niet zo heel veel uit.
Bvb ESU heeft het voordeel dat je de decoder ook zonder programmer goed kunt programmeren door gebruik te maken van de ESU programmer software kun je een compleet programma maken en deze dan in CV waarden laten tonen en dan programmeren met een MS2 of ander controller die DCC verstaat.
Re: Welke Decoder in Sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Welke Decoder in Sprinter
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 14 september 2018, 15:55:44
ESU heeft het voordeel dat je de decoder ook zonder programmer goed kunt programmeren door gebruik te maken van de ESU programmer software kun je een compleet programma maken en deze dan in CV waarden laten tonen en dan programmeren met een MS2 of ander controller die DCC verstaat.
Begrijp ik goed dat je zonder dat je zelf een Programmer hebt, toch de software kunt gebruiken en via bv een CS1-R dan CV waarden naar een decoder schrijven?
Re: Welke Decoder in Sprinter
Ja dat kun je voor zover ik het weet bied alleen ESU deze optie.
Het is alleen wel wat invoer werk als je af en toe een decoder doet zou ik wel voor de programmer gaan voordeel daarvan is dat je gelijk kunt testen of het werkt wat je hebt aangepast.
Re: Welke Decoder in Sprinter
Als je dat als voordeel noemt is dat geen voordeel, want dat gaat met en via de CS1+R ook gewoon, daarmee kun je zelfs via POM programmeren.
Dus gewoon op het hoofdspoor en on the fly, zie je gelijk wat je gedaan hebt (doet). ;) ;) :O

Groetjes

Re: Welke Decoder in Sprinter
Als je logische schakelingen wilt maken kan dat niet zonder de lokprogrammer software ik heb het ook over programmeren niet over het maken van een verandering.
Re: Welke Decoder in Sprinter
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke Decoder in Sprinter
Huh? Uitgezonderd geluid Flashen en wat grappen met M4, moet je alles ook kunnen met een centrale die CV's kan lezen.
Re: Welke Decoder in Sprinter
Bij mijn weten heb je om logische schakeling te maken bij een ESU decoder echt de lokprogrammer software nodig om de CV waarden te kunnen bepalen of je moet een lijst hebben met alle mogelijkheden maar dat zal een beste lijst zijn dan ;)
Dit is ook een van de reden dat ik alleen Marklin en ESU decoders gebruik omdat andere merken naar mijn mening te beperkt zijn in de mogelijkheid om logische schakelingen te maken.
Re: Welke Decoder in Sprinter
Heb met mijn MS2 al verschillende ESU en "jongere" Märklin decoders CV`s aangepast. Bij ESU decoders zijn alle CV`s te benaderen en veranderen.
digibert
Re: Welke Decoder in Sprinter
En alle gegevens over de CV's staan gewoon in de decoder manual. Gewoon bit mappen.

Alles wat jij met je programmer doet en kan kun jij zelf ook en gewoon via de ECoS daar heb je geen dure programmer voor nodig.

Groetjes
Re: Welke Decoder in Sprinter
 @citaat inderdaad. Maar zo'n "dure" programmer maakt mijn leven wel een stuk makkelijker.
Re: Welke Decoder in Sprinter
Ben den Hollander
gast

Re: Welke Decoder in Sprinter
Logisch mappen wordt meer en meer complex, vooral ook als je uitgangen wilt sturen afhankelijk van meerdere F-toets combinaties, al of niet aan of uit, al of niet richting afhankelijk en al of niet rijden of stil staan en dat alles mogelijk ook nog eens dubbel.

Strikt genomen kan het met het handje maar het is een hele uitzoekerij. Daar komt nog bij dat manuals altijd oud zijn, de laatste versie van V4 dateert uit jan. 2017. Een programmer is gewoon handig en  de User Interface is altijd up to date. Meer is het niet.