Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Boogstraal van Engels K-wissel 2275

Gestart door mphoi vrijdag 14 september 2018, 13:09:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Boogstraal van Engels K-wissel 2275
In de catalogus staat dat de straal 902,4 mm is. Maar ?. de lengte van de boog is korter dan die van boog 2274. Na herberekening kom ik uit op een boogstraal voor de 2275 van ca. 890 888,45 mm. Ik kwam hier achter doordat mijn baanberekeningen in Excel steeds een verschil van ca. 3 mm hadden.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Daar is in 2007 al een topic aan gewijd. Daaruit blijkt dat de boogstraal van de Engelsman inderdaad een stukje kleiner is dan die van de gewone wissels.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Bedankt voor de link naar het item in 2007. :thumbup:
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Precies, geen reden dus om aan jezelf te twijfelen ;)

De boogstraal is trouwens wel hetzelfde, alleen de booghoek en daarmee de length van de boog niet.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Leuk draadje, dat uit 2007.

Wat me opvalt, is dat erin betoogd wordt dat als je 2 slanke 2275 engelsmannen aan elkaar legt, de hart-op-hart (hoh) afstand 55 mm in plaats van 57 mm bedraagt (foutje in de Märklin k-rail brochure):
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Klopt, dat komt doordat de boog korter is geworden wat dus gevolgen voor de hart-op-hart afstand heeft.
Is geen foutje in de Märklin brochure, maar een ontwerpfout van de geometrie voor het slanke wisselgebeuren.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Deed me denken aan dit draadje, en ik zie dat jij daar destijds ook op gereageerd hebt.

Ter info voor de snellere lezer:
In 2009 bouwde MadMenno  een Zelfbouw Hosenträger met slanke Engelse wissels in k-rails, met een hart-op-hart afstand van 57 mm tussen de sporen, met behulp van een 2259 kruising met een hoek van 22,50 graden.
Uiteraard geeft dat een kleine knik in het resultaat (er is wat mee gesmokkeld),
omdat een kruising met een hoek van 2x 14,43 graden niet bestaat.

Ter herinnering een foto van MadMenno uit dat draadje:

Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Jan22 op zaterdag 22 september 2018, 17:33:27Ter herinnering een foto van MadMenno uit dat draadje:
Een dergelijke wisselstraat ga ik ook maken, maar dan met een railafstand van 99 mm bij het kruiswissel. De kruising (28,86°) laat ik maken bij weichen-walter. Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Bij Weichen Walter trof ik dit plaatje aan:


Dus code 83 ipv code 100, maar wel met hart-op-hart afstand tussen de sporen van 57 mm.

En deze (ik neem aan dat je die bedoelt):


Met als beschrijving: Lieferzeit: Fertigung ca. Februar 2019, Art.Nr.: 1.87.3LK.Krzg.28.86°

Produktbeschreibung

  • Kreuzung passend zur Geometrie der Märklin-Weichen 227x
  • Auch ältere Modelle meistern diese Kreuzungen problemlos, Profilhöhe und Rillenweite sind entsprechend ausgeführt.
  • Herzstücke ohne Spurkranzauflauf:
    * 3L-Radsätze und NEM Radsätze  sinken nicht ein
    * RP 25 Radsätze sinken entsprechend ein, entgleisen jedoch nicht
  • Der Gleisabstand für eine doppelte Gleisverbindung mit dieser Kreuzung beträgt 89 mm
  • Die Gerade ( zwei Weichen 227x, je einmal 2201 und 2208) ergeben eine Länge von 575 mm und einen Gleisabstand von 89 mm

Voor die prijs durf ik er geen zaag meer in te zetten. Mijn 2259 kruising kostte me ? 5,- . Dat ligt een beetje anders. Destijds kocht ik voor de zekerheid een paar extra als reserve, voor het vrijwel zeker mis zagen. :D
Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen. Ik hoop eraan toe te komen voordat m'n ogen te oud zijn.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
In dat kruis hoef je ook geen zaag meer te zetten, dat heeft Walter al voor je gedaan.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Laurent op zondag 23 september 2018, 21:14:49
geen zaag meer te zetten
Tja, de hart-op-hart afstand van 57 mm wordt bij MadMenno bereikt door de zaag te zetten in de wissels, om daarmee de lengte van de boog, en dus de booghoek tot 11,25°, aan te passen.
Ik zou dan eerder geneigd zijn om het kruis te vervangen door een zelfbouw kruis van 22,5°.

Als ik de MadMenno oplossing vergelijk met die van Roco (oud artikelnummer 4560ns of 4561ms, dopp. parallelgleisverbindungssatz), code 100,  van jaren geleden, ook met hart-op-hart 57 mm,  maar met wissels van 15° en dus een kruising van 30°, en een raillengte van 46 cm:

foto beneluxspoor Roco 4561:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruiswissel_Roco.jpg

dan valt enige gelijkenis wel op.

Natuurlijk, je kunt met Walthers/Shinohara 948-8812 (code 83) een hart-op-hart afstand van 50 mm bereiken, met nog slankere wissels, en dus een slanker kruising, en dus iets langere raillengte van 48,5 cm.

De vraag is altijd wat wil je:
(keuze code 100 of code 83, is niet bepalend voor boogstraal, booghoek, raillengte of hoh)

-kleinere hart-op-hart
-kortere raillengte
-slankere booghoek

Daartussen moet gekozen worden.

Bij een wisselbooghoek van 14.43° (2271/2272/2273,22715), of 14.21° (2257, 2275),
heb je hoe dan ook een probleem zodra je ze gebruikt, laat staan mixt, lijkt mij.

14.43°  => kruising 28.86° => Weichen-Walter in voorbereiding, febr. 2019
14.21°  => kruising 28.42° ?

Ik hoor graag wat mijn denkfout is.


Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Jan22 op zondag 23 september 2018, 16:43:36En deze (ik neem aan dat je die bedoelt):
Inderdaad. Maar... de lengte van die kruising hangt af van de railafstand van de twee parallelsporen. Daarnaast hangt het ook af van de gebruikte wissels. Bij gebruik van een Engels wissel wordt de kruising iets langer. Als voorbeeld een railafstand van 99 mm:
a) bij gebruik van 4 slanke wissels wordt de lengte van de kruising 168 mm;
b) bij gebruik in het ene spoor van 2 slanke wissels en in het andere spoor 2 slanke Engelse wissel wordt de lengte van de kruising 170 mm.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Dus, stel dat je 1 kruising combineert met 4 slanke engelse wissels, en een h.o.h. van 99 mm wil bereiken,
dan is die kruising 170 mm in beide richtingen, en zo maakt WW ze op bestelling?

Stel dat je op de 4 hoeken een engels wissel legt, dan zijn alle vier de boogstralen 14.21 graden.
En de kruising moet dan zijn 2x 14.21= 28.42 graden. Dan is 28.86 graden kruising nog altijd beter passend dan een 2259-kruising van 22.5 graden. Maar er moet wel een zaag in de WW-kruising als je op h.o.h.=57 mm wil uitkomen. Of zou WW die ook pasmaat maken?
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Als jij dat gewoon inlevert met hoe je aansluiting moet zijn, bijvoorbeeld uit een wintrack file, dan maakt WW dat exact op maat voor je. Kan je ook doen met wissels e.d. Je kent mijn bouwproject, WW heeft daar zijn beroep van gemaakt.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Jouw draadje inspireert me om het zelf te doen, net als dat draadje van MadMenno.
Het zijn de dwarsliggers die me tot dusverre tegen hielden .... dat heb je soms zo  :D
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Dan haal je een stukje PCB en snij je daaruit wat dwarsliggers. 1 of 2 meter flexrailstaven van Tillig/Peco los bestellen en veel plezier.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
In huis halen, ja.   :D
Ik heb alleen eilandprintkaartjes thuis liggen (beetje dure oplossing).

Laat ik eerst dat zaagtafeltje van je maar eens nabouwen.
Doet die dremel weer eens goed werk.
Kocht 'm voor de hobby, gebruik 'm voor herstel van pflieger wc-brillen (wat een rotzooi) en zo.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Eric-Paul op zaterdag 22 september 2018, 15:58:09
Klopt, dat komt doordat de boog korter is geworden wat dus gevolgen voor de hart-op-hart afstand heeft.
Is geen foutje in de Märklin brochure, maar een ontwerpfout van de geometrie voor het slanke wisselgebeuren.
Ik denk dat de zogenaamde te korte booghoek van de 2275 komt doordat het rechte deel van de 2275 even lang is dan dat van de gewone slanke wissel (22715/22716).
En als je twee rechte stukken onder een hoek van 14 graden legt dan is de booghoek van het gebogen deel automatisch korter, stukje goniometrie.
Maak je de booghoek van de 2275 groter, dan wordt het rechte deel langer dan dat van de gewone slanke wissel en verschuif je probleem.

Bij het C-rail programma heeft Märklin dit voor de gewone wissels opgelost door twee lengtes uit te brengen voor de rechte rail, waarmee het optredende verschil kan worden opgevangen.
Maar dit werkt niet meer bij de slanke C wissels en misschien is dit een reden waarom er nog steeds geen slanke engelse wissel is.

Als ik ergens een denkfout maak, dan hoor ik het wel. O:-D


Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Jan22 op donderdag 04 oktober 2018, 22:01:36
Dus, stel dat je 1 kruising combineert met 4 slanke engelse wissels, en een h.o.h. van 99 mm wil bereiken,
dan is die kruising 170 mm in beide richtingen, en zo maakt WW ze op bestelling?
Dan moet die kruising een lengte hebben van 172 mm in beide richtingen. WW maakt ze dan zo op bestelling.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Jan22 op donderdag 04 oktober 2018, 22:01:36Stel dat je op de 4 hoeken een engels wissel legt, dan zijn alle vier de boogstralen 14.21 graden.
En de kruising moet dan zijn 2x 14.21= 28.42 graden. Dan is 28.86 graden kruising nog altijd beter passend dan een 2259-kruising van 22.5 graden. Maar er moet wel een zaag in de WW-kruising als je op h.o.h.=57 mm wil uitkomen. Of zou WW die ook pasmaat maken?
Het lijkt er op dat je een h.o.h.-afstand van 57 mm wil hebben. Dan heb je slechts 3,685 mm lengte over voor je kruising.
Je hebt dan de keuze om:
a) zelf je Engelse wissels bij één poot in te korten en dan een zo kort mogelijke kruising bij WW te bestellen. Of je dan een goede oplossing hebt gekregen is nog maar de vraag.
b) vier Engelse wissels met een kruising als één geheel bij WW te bestellen. Schrik niet van de prijs! Zie ook het plaatje dat door Jan22 is geplaatst. Helaas stond daar geen prijs bij (ook bij WW niet).
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Kappa op zaterdag 06 oktober 2018, 19:39:50Ik denk dat de zogenaamde te korte booghoek van de 2275 komt doordat het rechte deel van de 2275 even lang is dan dat van de gewone slanke wissel (22715/22716).
En als je twee rechte stukken onder een hoek van 14 graden legt dan is de booghoek van het gebogen deel automatisch korter, stukje goniometrie.
Maak je de booghoek van de 2275 groter, dan wordt het rechte deel langer dan dat van de gewone slanke wissel en verschuif je probleem.
De booghoek (14°26') wordt niet kleiner, maar de boogstraal wordt korter: 888,45 mm i.p.v. 902,4 mm. (Zie mijn eerste bijdrage.)
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Kappa op zaterdag 06 oktober 2018, 19:39:50
Bij het C-rail programma heeft Märklin dit voor de gewone wissels opgelost door twee lengtes uit te brengen voor de rechte rail, waarmee het optredende verschil kan worden opgevangen.
Maar dit werkt niet meer bij de slanke C wissels en misschien is dit een reden waarom er nog steeds geen slanke engelse wissel is.

Als ik ergens een denkfout maak, dan hoor ik het wel. O:-D
Bij slanke C rails werkt dit ook... Er is immers ook een slanke kruising. En die zou anders exact hetzelfde probleem hebben. En mijn slanke Engelsman past ook gewoon probleemloos.  :D :D ;) ;) Grootste probleem bij C rails is de polarisering van het wissel... Ik heb het nu zelf ervaren: Je moet.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Laurent,

Ik kan het niet meten, maar ik denk dat bij de C-rail de booghoek van de gewone wissels iets korter is, waardoor er met één passtukje (071) gewerkt kan worden.
Hieronder een vergelijk C en K, waar te zien is dat de booghoek van de slanke C wissel korter is dan bij de slanke K wissel.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Bij het gebruik van slanke C-rail wissels hoef je steeds maar één 071 tussen twee wissels of tussen een wissel en slanke kruising te leggen. Bij steeds twee wordt de afstand tussen de rails 79,2 mmm. Mag best natuurlijk, maar het is niet nodig. Wat niet direct op zal vallen, is dat de 24229 dan niet ideaal is als je de parallele sporen wilt uitlijnen, de 24229 is dan namelijk 1,9 mm te lang.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Dit plaatje laat zien hoe het is bedoeld. De afstand tussen de sporen is nu 64,3 mm. Als je minder wilt met C-rails, moet je zagen.

Overigens is de 24229 in dit geval 0,3 mm te kort.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
In WinTrack zijn de slanke wisselboog bij C-rails wissels en de losse 24912 gelijk, maar ik heb niet de meetapparatuur om het bij de echte rails nauwkeurig na te meten. De slanke engelsman wacht ik nog op, maar de slanke kruising past prima in plaats van een wissel en de geometrie klopt uitstekend (afgezien van die 0,3 mm dan, maar da's een detail - zie vorige post).

Volgens de documentatie is de boogstraal 1114,6 mm en de booghoek is 12,1°. Waarom Märklin deze waardes heeft gekozen begrijp ik niet, maar die 12,1 vind ik op zich wel handig: als ik er nog een 24206 bij pak, kom ik praktisch gezien weer op 30° uit. Het fragmentje hieronder is een voorbeeld uit mijn baan.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
De 12,1 is 12,15 graden, maar dat kent Wintrack niet, en is daarmee de helft van een 24,3 graden boog. En dat is, ja, juist, weer de hoek van de scherpe wissels. Nog een leuk foefje hoe je de slanke en scherpe geometrie met elkaar en vooral door elkaar kunt gebruiken:


Ik heb het vaker geroepen: Als je net met C rails begint, vraag je je echt af waar de hell je in bent belandt, maar zodra je er langer mee bezig bent en vooral zodra je complexere wisselstraten gaat bouwen, dan kom je erachter dat die geometrie eigenlijk best heel goed is uitgedacht.

De door jou genoemde 24206 is bijvoorbeeld bedoelt als compensatiestukje om een wissel in afbuigende stand weer terug op de 30 graden boogstraal te krijgen.

Deze manier van slank en scherp combineren vind ik trouwens ook erg leuk:

Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Ik had inderdaad een enkele 071 kunnen gebruiken, maar het was puur ter illustratie.
De geometrie van de C-rail zit wel beter in elkaar dan die van de K-rail, met andere verschillende passtukjes kom je er vaak ook en als het echt niet lukt, dan biedt de flexrail soelaas.
Hieronder nog een probeersel, moet wel vaak passen en meten met diverse passtukjes.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: Laurent op zondag 07 oktober 2018, 00:41:14
De 12,1 is 12,15 graden, maar dat kent Wintrack niet, en is daarmee de helft van een 24,3 graden boog.

Ik vraag me al tijden af wat nu de exacte maten zijn van bepaalde rails, inclusief de 24206, 24224 en 24912, en uiteraard vroeg ik me ook af of de booghoek van de 24912 precies de helft was van de 24224. Niet dat het voor de planning iets uitmaakt, een afwijking van 0,1° of nog geen milimeter doet er natuurlijk niet toe. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Daarom heb ik in WinTrack eens een heleboel van dezelfde rails achter elkaar gelegd om de hoek nauwkeuriger te meten. Bij 1000 ben ik opgehouden. Wat blijkt?

24224:    24,2934°
24206:     5,7066°
24912:    12,1000°


Hieruit trek ik twee conclusies: ten eerste dat WinTrack in staat is om de railgeometrie nauwkeuriger vast te leggen dan op 0,1° en ten tweede dat de booghoek 24912 (een fractie) minder is dan de helft van de 24224. Of zou WinTrack voor de 24224 en 24206 wél, maar voor de 24912 níet de werkelijke booghoek in meer dan één decimaal hebben vastgelegd? Afijn, bij de planning maak ik natuurlijk gewoon gebruik van 2 x 12,1 + 5,7 ≈ 30, ook al is het volgens WinTrack maar 29,9. Dat biedt inderdaad allerlei interessante mogelijkheden. En als neveneffect kom ik bij de planning nogal eens passtukjes 24206 te kort.

Los van WinTrack had ik al eens berekend dat twee tegengestelde gebogen rails bij een boogstraal van 437,5 mm en booghoek van 24,3° net iets te groot zouden uitpakken, al is het maar een fractie meer dan de 360 bij 77,5 mm die twee tegengestelde wisselbogen 24224 volgens de documentatie overbruggen (met twee decimalen: 360,08 bij 77,52 mm). Daarop heb ik eens berekend hoe groot de booghoek van de 24224 dan zou moeten zijn om exact op 360 respectievelijk 77,5 uit te moeten komen, en ik kwam op 24,2946 en 24,2965. Ik was heel verbaasd dat deze twee waarden niet exact gelijk waren, dus heb het nog een paar keer narekend. Voor de praktijk totaal onbelangrijk natuurlijk, maar ik wilde het gewoon eens uitzoeken. Wat de werkelijke maten van de 24224 zijn, weet ik niet. Misschien was het oorspronkelijk wel gewoon 24,3° ±0,05 of zo en is dat met het verbeteren van de productienauwkeurigheid tegenwoordig bijvoorbeeld 24,29° ±0,005.
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Boogstraal van Engels K-wissel 2275
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 07 oktober 2018, 15:30:34
productienauwkeurigheid tegenwoordig (...) ±0,005.
Niet alleen de geometrie staat kritisch onder de aandacht.

Volgens mij heb je daar een punt t.a.v. K-rails.
Het is me nooit opgevallen dat verschillen zo nihil kunnen zijn.
Ik ga er eens op letten. Misschien de vermaledijde K-rails schakelrails?

Wel heb ik me verbaasd over het verschil bij C-rails tussen een slank boogwisssel rechts en een slank boogwissel links (een productie van enkele jaren geleden) die menig stummiforum-lid heeft bezig gehouden, tot en met filmpjes toe om te bewijzen dat het waar was, en dat sommige C boogwissels rechts beter vervangen kunnen worden door nieuwere C-boogwissels rechts.

Zoiets lees ik over K-rails nou nooit.