Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lok vertragen. Diode of weerstand?

Gestart door Stefanius vrijdag 14 september 2018, 13:07:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lok vertragen. Diode of weerstand?
Hi,

Ik loop tegen twee zaken aan maar die eenzelfde soort oplossing vragen: Vertragen.

Allereerst een afremsectie voor een sein. In mijn proefopstelling heb ik hiervoor diodes gebruikt (in paren in tegengestelde sperrichting omdat ik niet wil gelijkrichten). Werkt prima en de lok remt af doordat elk paar 0.7 volt laat verdwijnen. Echter, ik zou het mooier vinden als ik 0.4 volt kan zakken per aansluiting, maar dan moet ik met weerstanden gaan werken. Is er een reden om dat absoluut niet te doen en bij de diodes te blijven? Weerstanden kunnen meer warmte uitstoten, maar is dat vroeg of laat een probleem?


Het tweede is een lok die asociaal hard gaat en (als hij op volle snelheid is) zelfs bijna de bocht uitvliegt. Omdat ik de snelheid iets wil normaliseren moet ik het voltage dat de motor in gaat verlagen. Hier hetzelfde probleem: Diodes of weerstanden? Eigenlijk is mijn mooiste oplossing een trimpotmeter (mini potmeter / regelbare weerstand die ingesteld wordt middels een schroevendraaier) zodat ik dit later nog relatief makkelijk zou kunnen aanpassen als mijn idee van snelheid later bijgesteld moet worden. Mocht iemand een specifieke tip hebben: Het is een 3097 waar het klassieke omschakelrelais is vervangen voor een elektronische variant uit een motorpost.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Hoi,

Wat rijd je? Analoog / Digitaal. 2rail / 3rail? Dat maak ik even niet op uit je vraag.

Groet Ronald.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Scherpe vraag ;)

Ik rij analoog, 3rail (wisselstroom).

Citaat van: ronaldk op vrijdag 14 september 2018, 13:53:54
Hoi,

Wat rijd je? Analoog / Digitaal. 2rail / 3rail? Dat maak ik even niet op uit je vraag.

Groet Ronald.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Gezien de methode en het feit dat vragensteller niet wil gelijkrichten, zal het wel over drierail analoog gaan.

Germaniumdiodes hebben een spanningsval van ongeveer 0,3 volt dacht ik.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Citaat van: Stefanius op vrijdag 14 september 2018, 13:07:25
Is er een reden om dat absoluut niet te doen en bij de diodes te blijven? Weerstanden kunnen meer warmte uitstoten, maar is dat vroeg of laat een probleem?

Ja, die is er. Een diode heeft een 'vaste' spanningsval, d.w.z. over iedere (normale) diode staat zoals je zelf al aangaf 0,7V. Een weerstand heeft echter geen vaste spanningsval.
De spanning die over een weerstand valt, hangt af van de stroom die er door de weerstand loopt. Hoeveel de spanningsval is, is m.b.v. de Wet van Ohm te berekenen, U = I*R

Je motor is dus lastiger af te regelen, daar de spanningsval over de weerstand bij een kleine stroom lager is, dan bij een grote stroom. 
Daarnaast zit je ook, zoals je zelf al aangeeft, met het vermogen.
Dat neemt bij een weerstand dus kwadratisch toe, P=U*I -> P=I²*R. Terwijl het bij een diode lineair is, P=0,7*I (waarbij de 0,7 de spanningsval over de diode is)

Hoe is het dan op te lossen, door zoals Henk al aangaf, een germanium of schottky diode nemen.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Citaat van: Stefanius op vrijdag 14 september 2018, 13:07:25
Het tweede is een lok die asociaal hard gaat en (als hij op volle snelheid is) zelfs bijna de bocht uitvliegt. Omdat ik de snelheid iets wil normaliseren moet ik het voltage dat de motor in gaat verlagen. Hier hetzelfde probleem: Diodes of weerstanden? Eigenlijk is mijn mooiste oplossing een trimpotmeter
(...)
Het is een 3097 waar het klassieke omschakelrelais is vervangen voor een elektronische variant uit een motorpost.
Kijk, kijk, kijk. Dat probleem had ik in 1965 ook, met een Märklin 3013-lok. Ik heb dat destijds opgelost met een weerstand op het pukkeltjes-stuk met gebogen rails. Die weerstand leek op een trimpotmeter, in die zin dat er een schroefje op zat waardoor je het afname punt proefondervindelijk kon verzetten. De weerstand moest zo ingesteld worden dat de andere loks (die niet asociaal hard gingen) er geen last van hadden.

Maar in dit geval (3097) heb je een andere kans. Je hebt een elektronisch omschakelrelais erin, en daarmee kun je soms nog wel wat mee spelen. Ik heb alleen geen idee welke FRU je bedoelt ....
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Er wordt de gewone electronische omkeerrelais bedoeld uit de 3389.
(Even Googlen voor afbeelding) Zie:  https://nl.wikibooks.org/wiki/Modelspoorwegbouw/Analoge_besturing/AC
Dus niet de mechanische met voorschakelelectronica.
Relais is ook de vinden in 3314, 3316 ed

Mvg Marcel
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Zoals al eerder is genoemd heeft een diode een vaste spanningsval.

Als je een locje zelf wilt temperen dan kun je ook in de loc een weerstand aanbrengen en zo de topsnelheid omlaag brengen.
In beide gevallen moet je proefondervindelijk vaststellen welke weerstand of hoeveel diodes je nodig hebt.

0,3 Volt is erg weinig ten opzichte van 16 V maximaal. Misschien zie je het snelheidsverschil niet eens.
Als je dan veel diodes in serie moet plaatsen kun je even goed normale silicium-diodes gebruiken met 0,7 Volt spanningsval.

succes
Henk
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Zet er een goedkoop lokdecodertje in zou ik zeggen en regel die af op de gewenste max. snelheid in analoog bedrijf.

Gr, Ben.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Grappig (of eigenlijk niet), maar ik heb hetzelfde probleem met dezelfde lok. Rijdt inderdaad idioot hard (vliegt letterlijk uit de bocht) maar heeft tegelijkertijd weinig kracht. En als je 'm dan probeert te temperen met weerstanden of diodes (beide geprobeerd, zat ruimte in de tender) blijft er weinig trekkracht over en heb je pas echt een waarloze lok. Het gedrag met diodes is wel anders dan met een weerstand; bij diodes heb je een vaste spanningsval waardoor de lok pas later gaat rijden. Bij mij staat deze zenuwenlijder daarom standaard in de lokloods. Beste oplossing zou een andere tandwieloverbrenging zijn: lagere snelheid én meer trekkracht; maar ja, zie daar maar eens aan te komen (als t al verkrijgbaar is).

@Ben: ik ben leek op decodergebied; aan wat voor decodertje denk je dan en hoe stel je die in zonder digitale apparatuur? En gaat het terugschroeven van de snelheid dan ook ten koste van de trekkracht?
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Hallo

Een lok met schijfcollector kun je temperen door de koperen borstel te vervangen door eentje van koolstof.
Omgekeerd kun je de lok sneller maken door er twee koperen borstels in te zetten.

In de jaren 50/60 waren de setjes met 2 "kool" koolborstels gewoon te koop, speciaal om te snelle loks langzaam te maken.

Zelf prefereer ik de decoderoplossing van Ben, maar ik heb dan ook programmeerapparatuur tot mijn beschikking.

Bart
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
hoi,

Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 september 2018, 07:47:10
@Ben: ik ben leek op decodergebied; aan wat voor decodertje denk je dan

Gewoon een standaard decodertje van bijvoorbeeld Märklin, Esu, Uhlenbrock of Zimo. Geen chinees kiezen.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 september 2018, 07:47:10
en hoe stel je die in zonder digitale apparatuur?

Niet, je zal een digitale modelspoorder moeten vragen.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 september 2018, 07:47:10
En gaat het terugschroeven van de snelheid dan ook ten koste van de trekkracht?

Nee, dat gaat het als het goed is niet.

Groet Ronald.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
 @citaat @citaat @citaat
Bart, dat verhaal met 2 koolborstels kende ik niet, grappig. Ik ga het proberen, maar ik verwacht geen ander effect dan met een weerstand.
edit: deze loc heeft trommelcollectormotor en heeft dus al 2 koolstof koolborstels

@citaat @citaat
Die heb ik helaas niet, Wim. Maar kan ik die wellicht van jou lenen?

@citaat
Thanks Ronald. Als ik de loc ooit normaal wil laten rijden dan ga ik een decoder proberen.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Spelfoutje in het onderwerp aangepast.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
U is te goed, nu snapt Wim t ook weer >:-D
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Citaat van: loc1200 op vrijdag 14 september 2018, 19:10:32
Er wordt de gewone electronische omkeerrelais bedoeld uit de 3389.
Hee, daar heb ik er ook nog ergens 5 van liggen (zelf nooit gebruikt) en inderdaad, er zit een relais op.

Dat is zo'n originele Märklin antibokkensprong FPU. Maar dat voegt niets toe aan crazy rijkwaliteiten.
Zoals Hanzi aangeeft, een andere tandwieloverbrenging zou ideaal zijn, en anders moet je de toegang afknijpen met diode of weerstand. En met diodes bereik je iets anders dan met een weerstand.

Op een buurtforum kwam ik de wijze raad tegen van een 3-rail rijder uit 2009  om diodes te gebruiken (antiparallel, 2 in serie of 3 in serie, afhankelijk van de maximale rijspanning) en vooral geen weerstand.

Zijn uitleg is theoretisch juist:
CiteerMet weerstanden verlaag je het vermogen oftewel de ampere, maar het voltage blijft 16 volt.
Diodes sperren de stroom in een richting, maar de spanningsval is tussen de 0,5 en 0,7 volt.
Dus 0,6 volt. Het amperage blijft hetzelfde.

De reacties die hij kreeg, maken duidelijk wat het praktisch verschil is tussen diode en weerstand aanpak.

Met name Patrick Smout brengt dat goed onder woorden:
CiteerDe motor zal (...) meer stroom gaan trekken als de belasting verhoogt. Door deze stroomtoename zal de spanningsval over de serieweerstand toenemen waardoor de spanning over de motor kleiner wordt. Hierdoor gaat de motor minder snel gaat draaien.
M.a.w., de snelheid van een motor met extra serieweerstand is (veel) gevoeliger voor belastingsvariaties.

Dus, als je de snelheid van een lok zoals de 3013, bedoeld voor 16 volt, omlaag wil brengen, met name bergafwaarts en in een bocht (als de belasting dus lager is), dan gebruik je een weerstand in serie met de motor (maar alleen op die plekken, en dus niet bergop). Heb je daarentegen een 12 volts motor die je op 16 volt laat draaien, dan zet je diodes in om te zorgen dat de motor krijgt waarvoor hij bedoeld is.
De weerstand zul je daarom niet in zo'n lok inbouwen maar in de baan op de juiste plekken. En de diodes zul je niet in baan zetten, maar juist in de lok.

En zodra je een weerstand ergens in de baan plaatst, komt daar 1 bistabiel relais of meer aan te pas (stijgend niet, dalend wel, rechtuit niet, in een boog wel), en idealiter alleen bij enkele loks, en niet bij alle.
Ik gebruikte destijds 1 (draaibare) weerstand voor alle plekken in de baan, maar met een veelheid aan relais voor alle rijrichting gevoelige, kritische plaatsen. 'T is analoog, dan heb je dat.  :D

Er is analoog een alternatief, maar dat benadert meer het digitale gedachtengoed. In kritische loks bouw je in: een reedcontact, een relais en een weerstand. Het reedcontact reageert op iets in de baan op kritische plekken, zet het relais om, en het relais schakelt al of niet de weerstand in serie met de motor.
Pragmatisch gezien is een hallsensor handiger dan een reedcontact voor dit doel, want kleiner, minder snel stuk, gevoeliger, en er bestaan speciale types dit soort aan-uit situaties.
Als je die kant op fietst, dan kun je ook gewoon een Tams-decoder plaatsen, en even verzinnen hoe je 'm activeert. Dat is maar ? 8 tot ? 10, - duurder, dan het analoge KISS-idee.

Dat met die dubbele koolstofborstel zal ik ook eens proberen.
Een 3013 analoog aanpakken met een decoder lijkt me 3013x nix.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Citaat van: Jan22 op zaterdag 06 oktober 2018, 00:33:41
Zijn uitleg is theoretisch juist:

CiteerMet weerstanden verlaag je het vermogen oftewel de ampere, maar het voltage blijft 16 volt.
Diodes sperren de stroom in een richting, maar de spanningsval is tussen de 0,5 en 0,7 volt.
Dus 0,6 volt. Het amperage blijft hetzelfde.

Volgens mij is zijn uitleg theoretisch onjuist; 3x zelfs:
met weerstanden verlaag je het vermogen oftewel de ampere   vermogen druk je uit in watt, stroom in ampere.
maar het voltage blijft 16v   nee! er ontstaat een bepaalde spanningsval over de weerstand waardoor de spanning (het voltage) op de ermee in serie geschakelde motor lager wordt.
het amperage blijft hetzelfde   nee! ook met deze oplossing daalt de spanning over de motor waardoor ook de stroom zal afnemen.

Zoals ik eerder al schreef heeft een weerstand een ander effect dan een diode.
Een diode heeft een vaste drempelspanning, pas je er meerdere toe in serie met de motor dan zal je je trafo "verder open moeten draaien" voordat de loc in beweging komt.
Bij een in serie met de motor geschakelde weerstand is deze spanningsval afhankelijk van de stroom die er door het geheel loopt.

Bij een diode heb je dus een vaste spanningsval en bij een weerstand heb je een variabele spanningsval afhankelijk van de rijspanning.

Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Tenenkrommende verhalen allemaal, daarbij nog humoristisch en toch leuk. :D
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
@citaat Ben, ik hoop niet dat je kromme tenen krijgt van mijn laatste reactie; dat is mijns inziens geheel onterecht en in dat geval is je laatste redmiddel een bezoek aan een goede podotherapeut.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
 @citaat Aan jouw post is niets mis. Het vermaeck blijft.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Ah, gelukkig Ben, ging me al zorgen maken over je tenen.

Heb ook nog even een dergelijk item bij "de buren" doorgespit waarnaar in één van bovenstaande reacties werd gerefereerd. Maar ook daar een hoop lieden die de klok hebben horen luiden maar vervolgens de klepel volledig in de nek hebben gekregen...

Wat mij betreft is de eindconclusie:
Als je het simpel wil houden dan zijn diodes een betere oplossing dan weerstanden.
Wellicht beter, maar ook ingewikkelder en duurder, is het toepassen van een decoder.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Als je plezier in het rijden wilt hebben , zal je er iets aan moeten doen.

Het geklungel met weerstanden etc schiet toch niet op , dan is er maar een oplossing ....zoals Ben al aangaf , plaats er een decoder in .

Ben me ervan bewust dat enkele hier niet de mogelijkheid hebben om de decoder aan te passen.

Maar er zijn echt wel medestanders die je er mee willen helpen.

Mvg: Alex
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een simpel PWM (pulse width modulation) schakelingetje. Daar moet het denk ik ook mee gaan. En ruimte zat in de tender.
Iemand ervaring mee?
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Op een analoge baan (met variabele spanning) een PWM schakeling in de loc bouwen lijkt me een beetje te veel van het goede.

PWM gaat meestal uit van een vaste voeding die je pulserend (pulsduur aan t.o.v. uit varieert) aan de motor aanbiedt.
Ik vraag me ook af of een decoder op de analoge baan wel werkt bij lage voedingsspanning.

groetjes
Henk
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Misschien is de 7180  5* relais iets.
Die heb ik nog liggen.


Grt. Jo
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Oh ja, dat kan natuurlijk ook nog (denk ik). Iemand hier ervaring mee? Ik zie 2 potmetertjes, meen me te herinneren dat ééntje voor het optrekken is en ééntje voor de max. snelheid, toch?
Zou dit werken in mijn overhaaste 03?
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Citaat van: Henk op zondag 07 oktober 2018, 11:50:31

Ik vraag me ook af of een decoder op de analoge baan wel werkt bij lage voedingsspanning.


Tja, wat is laag. Op enig moment stopt de lok als de baanspanning door de rijregelaar lager wordt dan de motor startspanning en dat lijkt me ook de bedoeling. :D

In een nette decoder is die motor startspanning overigens instelbaar, zo ook de gewenste spanning voor de maximum snelheid en de startspanning die de functies activeren, nog voor de motor in beweging komt. Daarnaast heeft een nette decoder ook in analoog bedrijf cruise control (voor de analoge denkers: bergje op bergje af bij gelijkblijvende snelheid). Je zou er haast voor overstappen naar echt digitaal rijden. ;)

Gr, Ben.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Het makkelijkst meerdere setjes van (twee anti parallelle) diodes tot de gewenste snelheid er is.
Waarschijnlijk is dit voor de vraagsteller het makkelijkst en hoeft hij ook geen decoder in te stellen.

groet
Harald
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Stefanius, de vraagsteller heeft zich sinds 14 september niet meer gemeld Harald. Ik heb exact hetzelfde probleem met een 03 als hij.
De oplossing met diodes is bij mij niet bevredigend. Regelt zo'n 7180 nou ook nog lastafhankelijk?
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
De meeste decoders hebben lastregeling.

groet
Harald
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Dat weet ik, maar een 7180 is geen decoder.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Heb ff gegoogled deze heeft geen lastregeling.
Wel optrek en afrem vertraging (in te stellen met potmetertjes).

groet
Harald
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Ik zal wel weer tegen de draad zijn, maar ik heb net ook gegoogled en volgens Mårklin heeft hij wél lastregeling. Mooi meegenonen, maar daar gaat het mij niet om. Ik wil de snelheid wat temperen zònder alle trekkracht kwijt te raken.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
 @citaat Koop dan die 7180 van Stoombr38 en klaar. ;)
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Ik heb Jo (stoombr38) al een PB-tje gestuurd, Ben.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Uiteindelijk op internet voor ? 17,-- een compleet 7180 setje gekocht incl. 5 polige motor. De 03 is nu dus een volwaardige ***** lok geworden op z'n ouwe dag. De eerste resultaten zijn zeer hoopgevend :D. Morgen ff checken hoe dat met een sleep stalen d-ruituigen gaat en eventueel accelleratie en max. snelheid nog wat finetunen.
In de oude situatie zaten er maar liefst 6 paar diodes in en nog was er vanwege de hoge snelheid niet normaal mee te rijden :?.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Zag toevallig van de week een filmpje op youtube van iemand die een BR24 aanpast met diodes. Weet niet hoe goed je duits is maar dit is het filmpje:



Vind het bij de BR24 vrij goed gelukt. :)

edit: zie net dat het filmpje doorgelinkt niet werkt maar je kunt doorklikken naar youtube.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Sorry, maar ik kan je totaal niet volgen:
- Een asje van een defect anker daar wordt een tandwiel uit gemaakt. een tandwiel uit een asje maken???
- Het tandwiel .... wordt uit het tandwiel geperst. een tandwiel uit een tandwiel persen???
- ... en met een klein ringetje wordt het tandwiel erin geperst. Waarin???

Kan je het nogmaals proberen uit te leggen? Je hebt er vast geen foto's van ter verduidelijking (?). En als je één tandwiel vervangt, dan zal je er altijd nóg één moeten vervangen anders past t toch niet?
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
CiteerBij een diode heb je dus een vaste spanningsval en bij een weerstand heb je een variabele spanningsval afhankelijk van de rijspanning.
hmm, de spanningsval over de weerstand is primair afhankelijk van de stroom, die is ondermeer afhankelijk van de aangelegde spanning over het geheel.

Nu wat ik mij echt even afvraag, veel snelheid en weinig koppel. Is dat in beide rijrichtingen hetzelfde? Anders zou het ook een massasluiting in één van de veldspoelen kunnen zijn. Door het geringere veld neemt dan in principe het toerental toe en neemt het koppel af. Ik heb wel eens een spoel opnieuw gewikkeld, niet om deze reden maar omdat een aansluiting was afgebroken. Hoe meer wikkelingen we erop kunnen leggen hoe langzamer de motor loopt en hoe krachtiger hij is. Dit lijkt mij eenvoudiger uit te voeren dan tandwielen aan te passen.
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
Citaat van: Hanzi op donderdag 11 oktober 2018, 21:47:26In de oude situatie zaten er maar liefst 6 paar diodes in en nog was er vanwege de hoge snelheid niet normaal mee te rijden

Ik zit even hardop te denken: een zenerdiode zou beter zijn, mits opgenomen in een diodebrug om 'm voor AC geschikt te maken. 't Zou mooi zijn als die ook nog instelbaar was. En met een transistor kun je inderdaad een "variabele zenerdiode" maken! Zo'n schakeling wordt heel vaak toegepast als bias-instelling in eindversterkers. Diodebrug eromheen, de hele schakeling in serie met de voeding (in de loc of in de rails, kan allebei) en klaar!
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?