Nieuws: Bekijk hier het 3rail Wiki artikel van de week!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Lok vertragen. Diode of weerstand?
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Lok vertragen. Diode of weerstand?  (gelezen 465 keer)

Stefanius

• Toffe Gast
    • Stefanius Blog
Lok vertragen. Diode of weerstand?
« Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 13:07:25 »

Hi,

Ik loop tegen twee zaken aan maar die eenzelfde soort oplossing vragen: Vertragen.

Allereerst een afremsectie voor een sein. In mijn proefopstelling heb ik hiervoor diodes gebruikt (in paren in tegengestelde sperrichting omdat ik niet wil gelijkrichten). Werkt prima en de lok remt af doordat elk paar 0.7 volt laat verdwijnen. Echter, ik zou het mooier vinden als ik 0.4 volt kan zakken per aansluiting, maar dan moet ik met weerstanden gaan werken. Is er een reden om dat absoluut niet te doen en bij de diodes te blijven? Weerstanden kunnen meer warmte uitstoten, maar is dat vroeg of laat een probleem?

Het tweede is een lok die asociaal hard gaat en (als hij op volle snelheid is) zelfs bijna de bocht uitvliegt. Omdat ik de snelheid iets wil normaliseren moet ik het voltage dat de motor in gaat verlagen. Hier hetzelfde probleem: Diodes of weerstanden? Eigenlijk is mijn mooiste oplossing een trimpotmeter (mini potmeter / regelbare weerstand die ingesteld wordt middels een schroevendraaier) zodat ik dit later nog relatief makkelijk zou kunnen aanpassen als mijn idee van snelheid later bijgesteld moet worden. Mocht iemand een specifieke tip hebben: Het is een 3097 waar het klassieke omschakelrelais is vervangen voor een elektronische variant uit een motorpost.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:23:16 door Marklindak »

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Lok vertragen. Diode of weerstand?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 13:53:54 »

Hoi,

Wat rijd je? Analoog / Digitaal. 2rail / 3rail? Dat maak ik even niet op uit je vraag.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:23:37 door Marklindak »
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Stefanius

• Toffe Gast
    • Stefanius Blog
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 14:41:59 »

Scherpe vraag ;)

Ik rij analoog, 3rail (wisselstroom).

Hoi,

Wat rijd je? Analoog / Digitaal. 2rail / 3rail? Dat maak ik even niet op uit je vraag.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:24:07 door Marklindak »

henkv

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 14:42:56 »

Gezien de methode en het feit dat vragensteller niet wil gelijkrichten, zal het wel over drierail analoog gaan.

Germaniumdiodes hebben een spanningsval van ongeveer 0,3 volt dacht ik.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:24:17 door Marklindak »

Looney Tunes

• Forum Moderator
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 17:33:22 »

Is er een reden om dat absoluut niet te doen en bij de diodes te blijven? Weerstanden kunnen meer warmte uitstoten, maar is dat vroeg of laat een probleem?

Ja, die is er. Een diode heeft een 'vaste' spanningsval, d.w.z. over iedere (normale) diode staat zoals je zelf al aangaf 0,7V. Een weerstand heeft echter geen vaste spanningsval.
De spanning die over een weerstand valt, hangt af van de stroom die er door de weerstand loopt. Hoeveel de spanningsval is, is m.b.v. de Wet van Ohm te berekenen, U = I*R

Je motor is dus lastiger af te regelen, daar de spanningsval over de weerstand bij een kleine stroom lager is, dan bij een grote stroom. 
Daarnaast zit je ook, zoals je zelf al aangeeft, met het vermogen.
Dat neemt bij een weerstand dus kwadratisch toe, P=U*I -> P=I²*R. Terwijl het bij een diode lineair is, P=0,7*I (waarbij de 0,7 de spanningsval over de diode is)

Hoe is het dan op te lossen, door zoals Henk al aangaf, een germanium of schottky diode nemen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:24:27 door Marklindak »
Groetjes John,
Kalender-items:

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 17:45:40 »

Het tweede is een lok die asociaal hard gaat en (als hij op volle snelheid is) zelfs bijna de bocht uitvliegt. Omdat ik de snelheid iets wil normaliseren moet ik het voltage dat de motor in gaat verlagen. Hier hetzelfde probleem: Diodes of weerstanden? Eigenlijk is mijn mooiste oplossing een trimpotmeter
(...)
Het is een 3097 waar het klassieke omschakelrelais is vervangen voor een elektronische variant uit een motorpost.
Kijk, kijk, kijk. Dat probleem had ik in 1965 ook, met een Märklin 3013-lok. Ik heb dat destijds opgelost met een weerstand op het pukkeltjes-stuk met gebogen rails. Die weerstand leek op een trimpotmeter, in die zin dat er een schroefje op zat waardoor je het afname punt proefondervindelijk kon verzetten. De weerstand moest zo ingesteld worden dat de andere loks (die niet asociaal hard gingen) er geen last van hadden.

Maar in dit geval (3097) heb je een andere kans. Je hebt een elektronisch omschakelrelais erin, en daarmee kun je soms nog wel wat mee spelen. Ik heb alleen geen idee welke FRU je bedoelt ....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:24:37 door Marklindak »
Jan Willem

64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 19:10:32 »

Er wordt de gewone electronische omkeerrelais bedoeld uit de 3389.
(Even Googlen voor afbeelding) Zie:  https://nl.wikibooks.org/wiki/Modelspoorwegbouw/Analoge_besturing/AC
Dus niet de mechanische met voorschakelelectronica.
Relais is ook de vinden in 3314, 3316 ed

Mvg Marcel
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:24:48 door Marklindak »
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

Henk

• Vaste Gast
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 19:56:55 »

Zoals al eerder is genoemd heeft een diode een vaste spanningsval.

Als je een locje zelf wilt temperen dan kun je ook in de loc een weerstand aanbrengen en zo de topsnelheid omlaag brengen.
In beide gevallen moet je proefondervindelijk vaststellen welke weerstand of hoeveel diodes je nodig hebt.

0,3 Volt is erg weinig ten opzichte van 16 V maximaal. Misschien zie je het snelheidsverschil niet eens.
Als je dan veel diodes in serie moet plaatsen kun je even goed normale silicium-diodes gebruiken met 0,7 Volt spanningsval.

succes
Henk
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:25:01 door Marklindak »

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 september 2018, 20:08:05 »

Zet er een goedkoop lokdecodertje in zou ik zeggen en regel die af op de gewenste max. snelheid in analoog bedrijf.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:25:12 door Marklindak »

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 22 september 2018, 07:47:10 »

Grappig (of eigenlijk niet), maar ik heb hetzelfde probleem met dezelfde lok. Rijdt inderdaad idioot hard (vliegt letterlijk uit de bocht) maar heeft tegelijkertijd weinig kracht. En als je 'm dan probeert te temperen met weerstanden of diodes (beide geprobeerd, zat ruimte in de tender) blijft er weinig trekkracht over en heb je pas echt een waarloze lok. Het gedrag met diodes is wel anders dan met een weerstand; bij diodes heb je een vaste spanningsval waardoor de lok pas later gaat rijden. Bij mij staat deze zenuwenlijder daarom standaard in de lokloods. Beste oplossing zou een andere tandwieloverbrenging zijn: lagere snelheid én meer trekkracht; maar ja, zie daar maar eens aan te komen (als t al verkrijgbaar is).

@Ben: ik ben leek op decodergebied; aan wat voor decodertje denk je dan en hoe stel je die in zonder digitale apparatuur? En gaat het terugschroeven van de snelheid dan ook ten koste van de trekkracht?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:25:22 door Marklindak »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Bahn-AG

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 22 september 2018, 11:02:39 »

Hallo

Een lok met schijfcollector kun je temperen door de koperen borstel te vervangen door eentje van koolstof.
Omgekeerd kun je de lok sneller maken door er twee koperen borstels in te zetten.

In de jaren 50/60 waren de setjes met 2 "kool" koolborstels gewoon te koop, speciaal om te snelle loks langzaam te maken.

Zelf prefereer ik de decoderoplossing van Ben, maar ik heb dan ook programmeerapparatuur tot mijn beschikking.

Bart
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:25:31 door Marklindak »

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 22 september 2018, 11:47:12 »

hoi,

@Ben: ik ben leek op decodergebied; aan wat voor decodertje denk je dan

Gewoon een standaard decodertje van bijvoorbeeld Märklin, Esu, Uhlenbrock of Zimo. Geen chinees kiezen.

en hoe stel je die in zonder digitale apparatuur?

Niet, je zal een digitale modelspoorder moeten vragen.

En gaat het terugschroeven van de snelheid dan ook ten koste van de trekkracht?

Nee, dat gaat het als het goed is niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:25:43 door Marklindak »
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 08:26:11 »

@citaat @citaat @citaat
Bart, dat verhaal met 2 koolborstels kende ik niet, grappig. Ik ga het proberen, maeenik verwacht geen ander effect dan met een weerstand.

@citaat @citaat
Die heb ik helaas niet, Wim. Maar kan ik die wellicht van jou lenen?

@citaat
Thanks Ronald. Als ik de loc ooit normaal wil laten rijden dan ga ik een decoder proberen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:25:59 door Marklindak »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Marklindak

• Forum Moderator
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 10:26:44 »

Spelfoutje in het onderwerp aangepast.
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte