Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re:back to the 90's
hoi martijn
dat zijn mooie fotoos
pure nostalgie
Groet Dennis
Re:back to the 90's
Gerard
gast

Re:back to the 90's
Schitterende foto's, bedankt! Vooral die Bakkies zijn geinige locjes.

Wat ik me eigenlijk altijd afgevraagd heb: als er NS-loc's gewisseld moesten worden in / met Zeeuws-Vlaanderen (bijvoorbeeld voor groot onderhoud), hoe ging dat?
Ik kan me voorstellen dat Bakkies op een vrachtwagen geladen werden, vooral vanwege hun max. snelheid van 30 km/u. Of ging dat toch per spoor via België?

En de 2200-en, hoe werd dat geregeld. Die lijkt me te zwaar voor een vrachtwagen. Die ging waarschijnlijk per spoor naar België en via Antwerpen en Roosendaal Nederland in en waarschijnlijk gesleept achter een Belgische loc de grens over?
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Hoe de bakkies werden uitgewisseld weet ik niet. Het zou me niet verbazen als dat in opzending in goederentreinen (al dan niet via Antwerpen) ging. In opzending mogen ze wat harder dan ze los kunnen... (ik meen 60 km/h)

Wat de 2200-en betreft heb je gelijk: Gewoon via het spoor, ik vermoed ook in opzending met goederentreinen Zeeuws-Vlaanderen <--> Antwerpen <--> Roosendaal.
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's
Citaat van: Acido op woensdag 25 november 2009, 15:17:46
In opzending mogen ze wat harder dan ze los kunnen... (ik meen 60 km/h)

Yep maar dan moet het drijfwerk wel ontkoppeld worden.

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Weet ik, maar volgens mij hoeven dan alleen de tractiemotoren van de assen losgekoppeld te worden en kunnen de koppelstangen blijven zitten. Alle 600-en die ik ooit in opzending heb gezien reden met koppelstangen. Lijkt me ook wel logisch, anders moet je ze na iedere opzending opnieuw kwartieren, hetgeen niet handig is als de loc net naar een losweg of zo gebracht is...
Overigens schijnen de locjes te gaan fluiten (een soort van luchtfluit denk ik) als je ze met meer dan 60 km/h versleept in die configuratie.
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's
Citaat van: Acido op woensdag 25 november 2009, 18:05:02
Lijkt me ook wel logisch, anders moet je ze na iedere opzending opnieuw kwartieren,

Je kwartiert toch twee wielen op één as  :roll: lijkt mij los te staan van afnemen en monteren van een drijfstang.

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Nee, ik bedoel het juist positioneren van de assen ten opzichte van elkaar, zodat de koppelstang er weer op kan.
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's
Citaat van: Acido op woensdag 25 november 2009, 18:41:46
Nee, ik bedoel het juist positioneren van de assen ten opzichte van elkaar, zodat de drijstang er weer op kan.

Hoe ze dan noemen weet ik ook zo even niet maar een iederegval niet kwartieren.
Kwartieren is de positie vastelggen van de tegenoverliggende drijfstang.
Dat verander je niet bij het afnemen en monteren van de drijfstangen.

Maar inderdaad werd bij het bakkie in het Venlose ook wel Kikker genoemd de motor ontkoppeld. Werd in Zwolle een keer vergeten, de trein met bakkie in opzending strande dus wel op de hoofdlijn met een vastgelopen bakkie  :o

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 25 november 2009, 18:59:25
Hoe ze dan noemen weet ik ook zo even niet maar een iederegval niet kwartieren.
Kwartieren is de positie vastelggen van de tegenoverliggende drijfstang.
Dat verander je niet bij het afnemen en monteren van de drijfstangen.

Ok, weer wat geleerd ;-)

Ik ga maar meteen door als jullie het niet erg vinden :-P

Met een... Bakkie, jawel! :-)

Maar wel eentje met een bijzondere trein...





Op 29-7-1989 werd op de watergraafsmeer, in het kader van een speciale rit met de EM2 27000 (ex-NS 1502), een indrukwekkende locomotiefparade georganiseerd. Daaraan is een heleboel regelwerk voorafgegaan, waarbij dankbaar gebruik is gemaakt van bevriende contacten binnen NS (toen kon dat nog!) om alle gewenste locs naar Amsterdam te regelen :-)

De 635 werd gebruikt om de hele verzameling netjes op te stellen, waarna de loc zelf ook aansloot bij de line-up.



Het was zo'n beetje de laatste kans om zo veel verschillende locomotieven, waarvan de meesten vanaf de jaren '50 het beeld bij NS bepaald hebben, bij elkaar te krijgen.



Uiteraard waren de 2275, op dat moment de laatste rijdende bruine 2200, en de 2501, de laatste rijdende bruine 2400, ook van de partij, evenals de 2530 en de nagelnieuwe 6403 :-)



Met een 1100, 1200, 1300 en 1600 erbij (en een open plek voor de 27000 oftewel 1500) begon het een fraaie neuzenparade te worden :-D



Natuurlijk moest er ook een Sikje bij, maar omdat er één spoor te weinig lag moest-ie genoegen nemen met een plekje achter de 635  ;-)



Daar staan ze dan! :-D

Van links naar rechts:

247, 635, 2275, 2317, 2463, 2501, 2530, 6403, 27000, 1153, 1218, 1313 en 1621 :mrgreen:




Volgende keer: Meer NS150! :-)

Martijn 8)

Re:back to the 90's
Gerard
gast

Re:back to the 90's
Martijn, alweer geweldig.

Ik kan het echter niet laten :oops:: wat is de betekenis van de 'G' in de zeshoek op bufferbalk van de Sik?
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Wat mij betreft de G van Geen idee, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat een Sik wel een doorgaande treinleiding heeft, maar zelf niet beremd is (anders dan mechanisch)...
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's
Als een sik mee ging in opzending dan hing die ook altijd achterop. Had niet met beremming te maken maar meer om dat arme ding niet uitelkaar te trekken  :mrgreen: Snelheid was ook beperkt dus zag je dat niet zovaak. Dat is ook de reden dat ze veel over de weg verkast worden.


Sik wordt opgehaald in Tilburg

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 25 november 2009, 19:44:25
meer om dat arme ding niet uitelkaar te trekken  :mrgreen:

Klopt, maar hij liep niet achterop maar achterin ;-)
Omdat-ie onberemd is, moesten er altijd nog enkele wagens achter de Sik lopen:



Martijn ;-)
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re:back to the 90's
Prachtige foto's van die lineup!!!
Het valt me ook op dat de locs zo prachtig schoon zijn, die sik lijkt wel nieuw in de verf gezet!

Heb je de foto's ook nog in een groter formaat?

Koen
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re:back to the 90's
Toen werd het spul ook nog gewoon onderhouden en geschilderd ;-)
Een locomotor mag alleen bij de achterste 10 voertuigen in een trein worden opgezonden. De [G] staat dacht ik voor het alleen mogen opzenden in goederentreinen, maar weet het niet helemaal zeker. 65 is de max. sleepsnelheid.
Re:back to the 90's
Gerard
gast

Re:back to the 90's
Citaat van: timtrein op woensdag 25 november 2009, 23:46:19
De [G] staat dacht ik voor het alleen mogen opzenden in goederentreinen, maar weet het niet helemaal zeker. 65 is de max. sleepsnelheid.

Staat daarom [65] boven het kleine cabineraampje?


Sorry voor de vele vragen vandaag, maar sommige dingen zijn me niet duidelijk en ik wil het gewoon weten... 8)

Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: KNed op woensdag 25 november 2009, 22:27:59
Het valt me ook op dat de locs zo prachtig schoon zijn, die sik lijkt wel nieuw in de verf gezet!

Die Sik was er toevallig één die inderdaad recentelijk een revisie had gehad, dus vandaar dat-ie zo strak in de verf zit. De 6403 ziet er ook mooi uit, maar dat komt omdat-ie nieuw is ;-)

Voor de rest bestond er in die tijd nog een ijzeren revisieregime, waarbij bij het verlopen van de revisietermijn (gemiddeld 7,5 jaar) een loc onherroepelijk de werkplaats in ging om daar na een paar maanden opgeknapt en fris geschilderd weer uit te komen. Dat gold óók voor Sikjes :-)

Fatsoenlijk schilderen doet NS al lang niet meer bij elke revisie, voor zover je nog van revisies kunt spreken. Tegenwoordig is dat allemaal vaag gedoe gebaseerd op de onderhoudstermijnen van componenten zoals motoren en draaistellen, in plaats van de complete loc. :?
Alleen wat er bijvoorbeeld nu gebeurt met ICM zou je nog een échte Old Skool revisie kunnen noemen: de mid-life revisie.

Tel daarbij dat Railion bijvoorbeeld halsstarrig weigert haar locs uitwendig te reinigen (wat ik erg dom vind) terwijl 'destijds' elke loc met enige regelmaat door de wasstraat ging, en ziedaar...

Ik weet trouwens niet of voor deze line-up locs speciaal door de wasstraat zijn gehaald. Ik geloof van niet, maar het had gekund aangezien er een wasinstallatie aanwezig is op de Watergraafsmeer.

Citaat van: Gerard op woensdag 25 november 2009, 23:56:10
Staat daarom [65] boven het kleine cabineraampje?
Ik ben er vrij zeker van dat dat de maximum sleepsnelheid is - de maximum toegelaten snelheid op eigen kracht is 60 km/h (waarmee een Sik dus twee keer zo snel is als een Bakkie! ;-))

Martijn
Re:back to the 90's
kiezel
gast

Re:back to the 90's
Citaat van: Acido op woensdag 25 november 2009, 19:26:20


Aha, hier zien we een bakkie eens goed van de voorkant.
Wat mij opvalt is dat dit wel een heel erg omgekeerd L-sein is... Een ondersteboven L dus eigenlijk.
Wat is daar de reden van?

Groetjes,
Kiezel :)
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: kiezel op donderdag 26 november 2009, 11:36:40
Aha, hier zien we een bakkie eens goed van de voorkant.
Wat mij opvalt is dat dit wel een heel erg omgekeerd L-sein is... Een ondersteboven L dus eigenlijk.
Wat is daar de reden van?

Groetjes,
Kiezel :)

Veel Bakkies, zoals dit Watergraafsmeerse exemplaar, reden nooit treinen (van station A naar station B) maar zaten altijd in de rangeerdienst of de bediening van raccordementen. Dan heb je maar één frontsein nodig. Ik vermoed dat er een tekort was aan werkende grote frontseinlantaarns. Locs die er toch maar eentje nodig hebben, konden de tweede dan afstaan. Als het in uitzonderlijke gevallen echt moet, zoals op die foto, kon er met de seintjes bovenin toch nog een driepits L-sein gemaakt worden. Al staat het dan wel ondersteboven... :-P
Dat was echter zeldzaam, want een Bakkie op de vrije baan is een enorme hindernis door de maximum snelheid van slechts 30 km/h.

Kijk eens naar de Bakkies in Zeeuws-Vlaanderen (onderaan de vorige pagina van dit topic). Die reden daar destijds wél volwaardige treinen en zijn daarom allemaal uitgerust met een tweede grote lantaarn. Op deze lijnen is de lage maximumsnelheid geen bezwaar.

Overigens heb ik van mijn eigen Roco 634 alle frontseinen verduisterd behalve één grote lantaarn, omdat-ie toch altijd in de rangeerdienst zit. Eigenlijk zou ik de tweede grote lantaarn eraf moeten halen voor een realistisch beeld ;-)



Martijn ;-)
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re:back to the 90's
De lampen zijn losse lampen he; met 1 voor en 1 achter kun je dus altijd nog een volwaardig frontsein maken, namelijk door even een lamp naar de andere kant te brengen.

Het vierkantje met 65 is idd de sleepsnelheid bij een locomotor.
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re:back to the 90's
bad bentheim

Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:back to the 90's
Wat een prachtige foto's met schitterend materieel! 8)
Vooral de Bakkie's en natuurlijk het Sikje roepen jeugd herinneringen op, uit de tijd dat je nog regelmatig "even" op het Sikje of Bakkie kon springen, om een flink eindje stiekem mee te rijden en wanneer de machinist je zag, er weer gauw af!
Gevaarlijk, misschien wel maar spannend was het zeker! :wink:

Martijn, weer bedankt dat je nog steeds van die heerlijke foto's weet te plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Jullie lusten vast nog wel wat NS150... :-)

Laten we eens een kijkje nemen op het festivalterrein, te beginnen bij de stoomparade langs het (niet meer bestaande) postperron:


Dit is de Mark Seguin, althans een in 1984 gebouwde replica van de uit 1829 stammende loc. Deze eerste Franse stoomloc was gebouwd voor kolenvervoer (!). Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.


Onze eigen 3737 :-) Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.


Tsjechië was vertegenwoordigd met twee grote, fraaie stoomlocs. Dit is de CSD 475.179, asindeling 2D1. De loc reed onderandere ritten door het land voor gepensioneerde NS-ers. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.


De andere Tsjech was de blauwe CSD 498.022, ook een 2D1, bouwjaar 1947. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.


Zwitserland was vertegenwoordigd met de SBB Gotthard-loc C5/6 2978, asindeling 1E (de voorste drijfas gaat schuil achter de grote cylinder), bouwjaar 1917. Deze oudgediende was met een eigen trein naar Nederland gekomen en was speciaal voor NS150 uit de mottenballen gehaald. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.


Nog zo'n bakbeest: de Poolse PKP Pt47.112, een 1D1 sneltreinloc uit 1947. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.


Van een heel andere orde was het materieel dat stond opgesteld op de (eveneens niet meer bestaande) losweg bij het station. Hier een oer-ICE waarvan ik verzuimd heb het nummer te noteren... Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


Da's toch best wel indrukwekkend, als je dat zo, bijna nonchalant, op de zijkant vermeld ziet staan :-) Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


Deze ICE was natuurlijk niet op eigen kracht gekomen. Het stel werd overgebracht met behulp van deze DB 218 138-6, Neurot mét slabbetje. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


Old Skool-VAMwagen, toen al een museumstuk. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


De 1501 was ook aanwezig, strak in de verf. Rechts is nog net een stukje van de EM2 27000 (ex-1502) te zien, die tussen de vele ritten door aansloot bij de materieelshow op de losweg. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


Op het festivalterrein bij de Jaarbeurs was een mega-mini-modelbaan aangelegd, bestaande uit een rondje "R1", een perron en een uitvergrote modelspoortunnel. Op dat baantje vierde de uit 1939 stammende replica van de Arend haar 50e verjaardag. Utrecht Jaarbeursterrein, 5-8-1989.


Een blik op de losweg, waar een bonte verzameling materieel stond opgesteld uit binnen- en buitenland. Links is NS Hgb IV in aanbouw te zien. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


Geen NS150, maar altijd leuk: een bosje 2400-en bestaande uit 2419 + 2435 + 2470. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.


Naast de 12.004 was van onze zuiderburen ook de NMBS 29.013 van de partij. Ook deze loc reed ritten door het land, getuige het bordje "OUDE GRACHT express" voorop. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.


Oorlogsloc 52.3879 (ex-ÖBB), de nieuwste aanwinst van de SSN op dat moment. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.


Mijn persoonlijke favoriet als het om SSN-locs gaat: de oliegestookte DB 41 105. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.


Nog een loc uit de SSN-stal: DB 23 023, de 'Benjamin' onder de Duitse stoomlocs. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.


Close-up van het imposante drijfwerk van de 1010. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.


Volgende keer: Plaatjes langs de lijn, waarbij NS150 niet te vermijden is... ;-)

Martijn 8)


Re:back to the 90's
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:back to the 90's
Prachtige foto's!  :D
Vooral die van de 3737  :wink:
Moet nodig verder met de bouw van mijn 3737.
(heb je die foto misschien ook in een groter formaat?  :oops: )
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: Vinysie op zondag 13 december 2009, 19:29:10
Prachtige foto's!  :D
Vooral die van de 3737  :wink:
Moet nodig verder met de bouw van mijn 3737.
(heb je die foto misschien ook in een groter formaat?  :oops: )

Wel iets groter, maar niet veel. En het blijft een ingescande dia... Als je dat nodig hebt voor de bouw van je eigen 3737, zou ik - als ik jou was - gewoon een bezoekje brengen aan het spoorwegmuseum, cameraatje mee... ;-)
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:back to the 90's
Dat bezoek moet ook nog doen ja, ook al is ze bijna af.
Maar vindt foto's van de 3737 in het "wild" mooier  8)
Re:back to the 90's
kiezel
gast

Re:back to the 90's
Heel mooi Martijn!

Dit is nostalgie.
Op tienertoer naar NS150...
Dat waren nog eens tijden! 8)

Groetjes,
Kiezel :)

Re:back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re:back to the 90's
de ICE zal hoogstwaarschijnlijk de ICE-V(ersuch) Br 410 . De ICE - 1 is minder hoekig .
ICE-1
ICE-V
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's
De "E" van ICE was nog "Experimental"
Toen de ICE later in commerciele dienst kwam werd dat veranderd in "Express"

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
In die tijd stond de E inderdaad nog voor Experimental, kan ik mij herinneren. Als de officiele aanduiding ICE-V is geloof ik dat graag (al lijkt me InterCity Experimental-Versuch een beetje dubbelop - ik vermoed dat de "-V" toevoeging pas ontstaan is na het wijzigen van Experimental in Express) ;-)

De twee foto's van MaK man zeggen genoeg, zeker als je naar de frontseinen kijkt. Op NS150 stond in ieder geval de oer-versie van de ICE.
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re:back to the 90's
Misschien leuk voor de jaren '90-fans: ik heb te koop de jaargang 1991 van Railkroniek (voorloper van Railmagazine). 10 nummers met allerlei leuke dingen over Nederland maar ook buitenland. Nummers zijn niet helemaal in nieuwstaat, her en der zitten wat scheurtjes in de kaft enzo, maar het is wel erg leuk leesvoer. Iemand interesse?

(heb nog wat andere bladen maar die staan in 't verkoophoekje)
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:back to the 90's
Je hebt als het goed is een PB gekregen enkele minuten geleden. :)

Groetjes,

Antal
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re:back to the 90's
Gereserveerd :)
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
De zomer van 1989 was een hele goede. Het was prachtig weer, het stond stijf van de spoorse bijzonderheden door NS150 én het was de zomer van de Acid :-)

De onderstaande foto's zijn op slechts twee dagen gemaakt. Als je het maar slim plande met je Tienertoer en wat inside information had kon je er een interessante dag van maken!


Inmiddels ook al historie: Een onbekend gebleven 11.8 met een Beneluxstam. Moerdijk, 6-8-1989.


De 1116 met een fraaie en vooral lange bonte goederentrein. Kijk Antal: je kunt echt alle kanten op qua goederenwagens! ;-) Moerdijk, 6-8-1989.


Dit was natuurlijk de reden dat we daar stonden: De 1309 met zijn Franse record-neef SNCF CC7107, met Belgische rijtuigen, Type K - als ik het wel heb. Moerdijk, 6-8-1989.


Ik had nog nooit een spoorboom gezien die het spoor afsluit! :mrgreen:
Het is onderdeel van de veiligheidsprocedures voor het werken aan stroomafnemers. Dat wordt gedaan op het bordesje op de achtergrond. Boven in beeld is de scheiding in de bovenleiding te zien, waarmee dat stukje stroomloos gezet kan worden. Het boompje dient om te voorkomen dat een trein het spoor oprijdt en de boel onder spanning zet terwijl er gewerkt wordt. Hoofddorp Opstelterrein, 6-8-1989.


Vanuit heel Europa kwamen niet alleen treinen, maar ook geïnteresseerden naar Nederland voor NS150. En passant werd er een bezoekje gebracht aan Amsterdam. De DB 216 051-3 staat met zijn trein te wachten op het Westelijk emplacement van Amsterdam CS, 6-8-1989.


Ik kreeg in die tijd nog wel eens aanschrijvingen (asv-en) van extra treinen en daar zaten overbrengingsritten bij voor filmopnamen in Haarlem. Het bleek te gaan om twee Zilverlingen, die samen met Sik 306 assisteerden bij de opnames voor een spotje van Peek & Cloppenburg. Haarlem, 6-8-1989.


Later op de dag keerden de Duitsers naar huis terug, via de Gooilijn. Te Naarden-Bussum wordt een stoptrein ingehaald, 6-8-1989.


De dappere SHM 7742 kwam op eigen kracht met materieel van de SHM van Hoorn naar Utrecht om aan de feestelijkheden én de stoomparade deel te nemen. Hier is de loc op de terugweg, nabij Nieuwersluis, 6-8-1989.


Het blijft een apart gezicht, zo op het spoor van de Grote Treinen ;-)
Amsterdam Bijlmer, 6-8-1989.


Het was een drukke dag! Ook de ICE keerde huiswaarts, gesleept door de 218 138-6, die ook deel had genomen aan de materieelshow in Utrecht. Nabij Maarsbergen, 6-8-1989.


Twee dagen later was het de beurt aan de SBB C5/6 2978, gesleept door de EM2 27000 (ex-1502). In de trein reden ook de twee grote Tsjechische stoomlocs mee. De Gotthardloc was onder stoom, zogenaamd voor "Schmierdampf", om de lagers e.d. gesmeerd te houden.
Reactie van een goede viend van mij: "Schmierdampf? Meine Nase!" We hadden namelijk het idee dat de 27000 niet echt veel méér deed dan voor frontseinen en ATB zorgen! :mrgreen:
Tussenstop te Maarn Goederen, 8-8-1989.


De reis ging via Emmerich, waar de groene DB 140 821-0 het stokje van de 27000 overnam. Emmerich, 8-8-1989.


Een 1500 in Emmerich was geen alledaagse gebeurtenis. Zeker niet in deze uitvoering... Tijdens NS150 vervulde de loc vele taken, zowel overbrengingsritten als gezelschapstreinen, en stond tussendoor op de materieelshow. In die periode zijn vele lijnen bereden die überhaupt nog nooit een 1500 gezien hadden. Emmerich, 8-8-1989.


Reden er ook nog gewone treinen? Jahoor, zoals Hondekop-vier 736, gefotografeerd nabij Geldermalsen, 8-8-1989.


De 1212 met een trein die hem, met zes rijtuigjes, eigenlijk onwaardig is. Het is wel een beeld dat bij veel mensen in het geheugen zit: een geel/grijze 1200 met een mix van Plan W en ICR, onderweg van of naar Zuid-Limburg :-) Nabij Geldermalsen, 8-8-1989.


Links een leuke verzameling Alsthom-locomotieven met de 1129, SNCF CC 7107, de 1617 en nog een drietal 1100-en. Rechts de 27000 met daarachter, nauwelijks zichtbaar, de 1501. Hoofdwerkplaats Tilburg, 8-8-1989.


Recordloc CC 7107 tussen zijn Nederlandse neefjes en nichtjes ;-)
Hoofdwerkplaats Tilburg, 8-8-1989.

Wordt vervolgd...

Martijn 8)
Re:back to the 90's
Gerard
gast

Re:back to the 90's
GE WEL DIG en hartstikke bedankt.

Op naar het vervolg :D.
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:back to the 90's
Mooie plaatjes acido!

Roy
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:back to the 90's
Heey Martijn,

Wat een geweldige reportage zeg!
En de bonte goederentrein ik denk dat ik al een kleine leuke 90's bonte trein kan maken. ;) :D
Ik heb enorm genoten van de foto's en het geeft me ook zo weer inspiratie om wat leuke unit goederen combi's te maken. :)

Groetjes,

Antal
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: Acido op dinsdag 12 januari 2010, 19:54:09

Later op de dag keerden de Duitsers naar huis terug, via de Gooilijn. Te Naarden-Bussum wordt een stoptrein ingehaald, 6-8-1989.
Mooi man,

Een BR 216 op NL bodem 8). Dit is voor mij de mooiste foto :D.
Hele mooie trein.

Verder is het een hele mooie foto serie Martijn :D.
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:back to the 90's
Zo zie je maar: Er zijn veel meer fraaie combinaties mogelijk op een Nederlandse baan dan veel mensen denken! :-D
Re:back to the 90's
kiezel
gast

Re:back to the 90's
Prachtig Martijn!
Bedankt!!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:back to the 90's
Wat een heerlijke fotoserie weer! Ziet er goed uit! :D :D
Re:back to the 90's
Fermon
gast

Re:back to the 90's
Fantastische foto's!  :shock: :D
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:back to the 90's
Geweldige foto's!

Ik was zelf pas 9 jaar oud toen de NS 150 jaar was, maar ik ben 2x op het terrein in Utrecht geweest. Ik kan me nog goed herinneren dat ik heel lang naar een simulator in een van de hallen heb staan kijken naar 2 koppelende koplopers. (tenminste 2 voorkantjes of zoiets). Heeft iemand daar misschien een foto van?

Of ik zelf nog foto's heb van toen zou ik eigenlijk niet weten. Dan moet ik bij m'n moeder thuis op onderzoek in 20 jaar nog uit te zoeken kiekjes...

Wel heb ik deze nu nog hier aan de muur hangen:



Gaaf hè, die vormgeving uit die tijd?
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:back to the 90's
Heey Rutger,

Gafe poster zeg met zoiets moet je zuinig zijn niet veel hebben hem meer in zo'n uitmuntende staat. :)

Groetjes,

Antal
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's




Terugkeer van de ICE vanuit Utrecht naar Duitsland gefetografeerd nabij Wolfheze

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 13 januari 2010, 22:43:30Terugkeer van de ICE vanuit Utrecht naar Duitsland gefetografeerd nabij Wolfheze

Johan,

je bent niet alleen een geniale modelbaanbouwer maar daarbij ook nog is een geniale "fetograaf"... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:back to the 90's
Heey Johan,

Erg fraaie foto van een bekende locatie. ;) (hier in de buurt)
Dank je voor het plaatsen en ze zijn echt schitterend gemaakt! :)

Groetjes,

Antal
Re:back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:back to the 90's
Thx Antal en Hans

Binnenkort nog een foto van Ede met iets speciaals iets wat rookt  :wink:  

Maar nu even iets gewoons uit de jaren negentig


2x 2400 met werktrein onder de nog oude kap van Zwolle


De verlate IC in de vorm van de Aegon naar het noorden stoort mij bij het fotograferen van de lege Dolime met een 1600. Foto genomen bij de hogebrug te Zwolle

Mvg, Johan
Re:back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:back to the 90's
Mooie fotos man!
Die Tapps zijn inmiddels ook niet meer in gebruik bij het Dolimevervoer, gaat nu in Tanoos. :?
Re:back to the 90's
pjotr
gast

Re:back to the 90's
Citaat van: Gerard op dinsdag 12 januari 2010, 20:11:46
GE WEL DIG en hartstikke bedankt.

Niets aan toe te voegen  8)

Ook de foto's van Johan zijn weer fijn  :wink: