Jullie lusten vast nog wel wat NS150...
Laten we eens een kijkje nemen op het festivalterrein, te beginnen bij de stoomparade langs het (niet meer bestaande) postperron:
Dit is de
Mark Seguin, althans een in 1984 gebouwde replica van de uit 1829 stammende loc. Deze eerste Franse stoomloc was gebouwd voor kolenvervoer (!). Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.
Onze eigen 3737
Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.
Tsjechië was vertegenwoordigd met twee grote, fraaie stoomlocs. Dit is de CSD 475.179, asindeling 2D1. De loc reed onderandere ritten door het land voor gepensioneerde NS-ers. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.
De andere Tsjech was de blauwe CSD 498.022, ook een 2D1, bouwjaar 1947. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.
Zwitserland was vertegenwoordigd met de SBB Gotthard-loc C5/6 2978, asindeling 1E (de voorste drijfas gaat schuil achter de grote cylinder), bouwjaar 1917. Deze oudgediende was met een eigen trein naar Nederland gekomen en was speciaal voor NS150 uit de mottenballen gehaald. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.
Nog zo'n bakbeest: de Poolse PKP Pt47.112, een 1D1 sneltreinloc uit 1947. Utrecht CS, postperron, 29-7-1989.
Van een heel andere orde was het materieel dat stond opgesteld op de (eveneens niet meer bestaande) losweg bij het station. Hier een oer-ICE waarvan ik verzuimd heb het nummer te noteren... Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
Da's toch best wel indrukwekkend, als je dat zo, bijna nonchalant, op de zijkant vermeld ziet staan
Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
Deze ICE was natuurlijk niet op eigen kracht gekomen. Het stel werd overgebracht met behulp van deze DB 218 138-6,
Neurot mét slabbetje. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
Old Skool-VAMwagen, toen al een museumstuk. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
De 1501 was ook aanwezig, strak in de verf. Rechts is nog net een stukje van de EM2 27000 (ex-1502) te zien, die tussen de vele ritten door aansloot bij de materieelshow op de losweg. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
Op het festivalterrein bij de Jaarbeurs was een mega-mini-modelbaan aangelegd, bestaande uit een rondje "R1", een perron en een uitvergrote modelspoortunnel. Op dat baantje vierde de uit 1939 stammende replica van de Arend haar 50e verjaardag. Utrecht Jaarbeursterrein, 5-8-1989.
Een blik op de losweg, waar een bonte verzameling materieel stond opgesteld uit binnen- en buitenland. Links is NS Hgb IV in aanbouw te zien. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
Geen NS150, maar altijd leuk: een bosje 2400-en bestaande uit 2419 + 2435 + 2470. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.
Naast de 12.004 was van onze zuiderburen ook de NMBS 29.013 van de partij. Ook deze loc reed ritten door het land, getuige het bordje "OUDE GRACHT express" voorop. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.
Oorlogsloc 52.3879 (ex-ÖBB), de nieuwste aanwinst van de SSN op dat moment. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.
Mijn persoonlijke favoriet als het om SSN-locs gaat: de oliegestookte DB 41 105. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.
Nog een loc uit de SSN-stal: DB 23 023, de 'Benjamin' onder de Duitse stoomlocs. Utrecht CS, postperron, 5-8-1989.
Close-up van het imposante drijfwerk van de 1010. Utrecht CS, losweg, 5-8-1989.
Volgende keer: Plaatjes langs de lijn, waarbij NS150 niet te vermijden is...
Martijn