Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
OOOH spoorbomen blijven omhoog :shock:

prachtig topic trouwens ;)

Dennis
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerZijn dit echt lege kalkwagens? Als die al zulke stofwolken verspreiden, dan wil ik wel eens zien wat volle kalkwagens doen

Vol of leeg, kalktreinen stoven altijd, maar volle (nog) meer dan lege :-)

De van boven open wagens stoven sowieso, maar bij een volle trein kwam daar nog eens bij dat de meeste wagens lekten aan de onderzijde, bij de stortkleppen. Met name bij wissels kon je aan de rails precies zien of daar kalktreinen reden (en welke route ze namen over het emplacement!), omdat het spoor dan voorzien was van twee witte streepjes... Als je met al die lekkende wagens vervolgens 80 of 100 gaat rijden, krijg je inderdaad een enorme stofwolk :mrgreen:
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
erg mooi filmpje  :shock: :shock:
complimenten en bedankt voor het plaatsen en delen met ons
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Paul,

Prachtig filmpje zeg en die trein met de 1127 is echt gaaf!
Bedankt voor het plaatsen en zulke filmpjes zijn meer dan de moeite waard om te zien. (ook voor de niet zo 90's liefhebber. :) )

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op zondag 24 augustus 2008, 12:01:21
Prachtig filmpje zeg en die trein met de 1127 is echt gaaf!

Inderdaad! Vooral de zo karakteristieke geluiden: de ventilatoren, de compressor (te horen al de loc weer opgebouwd wordt na het omlopen) en natuurlijk de jankende gelijkstroommotoren als-ie weer vertrekt :-D

Dat laatste geluid is trouwens heel hard aan het uitsterven... Het is alleen nog te horen bij Plan T en V en de oudste IC3-en. Oh, en de 1200-en van ACTS natuurlijk :-)
De rest van het tegenwoordige materieel piept, fluit, choppert en doedelzakt zich een weg door het land :-(

Martijn
Re: back to the 90's
kiezel
gast

Re: back to the 90's
Mooi filmpje van die 1100!

Maar wat me opvalt: hij rijdt met beide pantografen omhoog, hoezo, waarom en waarvoor is dat?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: kiezel op zondag 24 augustus 2008, 12:40:09
Mooi filmpje van die 1100!

Maar wat me opvalt: hij rijdt met beide pantografen omhoog, hoezo, waarom en waarvoor is dat?

Groetjes,
Kiezel :)

Hoi,

Ik heb me eens laten vertellen als zo'n lok zo'n massa moet voortrekken dat het veel energie kost en dan twee
pantografen gebruikt.
Maar dat kan ik natuurlijk ook fout hebben.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kiezel op zondag 24 augustus 2008, 12:40:09
Mooi filmpje van die 1100!

Maar wat me opvalt: hij rijdt met beide pantografen omhoog, hoezo, waarom en waarvoor is dat?

Groetjes,
Kiezel :)

Bij langzaam rijden, rangeren en optrekken met een loc met klassieke vermogensregeling (lees: weerstanden) is het regel om met twee stroomafnemers op te rijden omdat je anders het risico loopt dat-ie zich door de draad heen brandt door de grote stroom die getrokken wordt. Dat zijn forse pieken die zich voordoen als er naar de volgende rijstand geschakeld wordt. Bij twee stroomafnemers (die met elkaar verbonden zijn) verdeel je die stroom.

Bij locs met een moderne vermogensregeling (choppers bv.) is het risico kleiner omdat de stroomafname veel geleidelijker is. Desondanks zie je 16/17/1800-en met zware treinen optrekken met twee stroomafnemers op, maar een 1700 in een DD-AR stammetje doet dat bijvoorbeeld niet.

Het heeft ook te maken met de relatief lage bovenleidingspanning in Nederland (1800V). Bij bijvoorbeeld Duitse locs is het niet nodig omdat daar een veel hogere spanning op de bovenleiding staat waardoor de stroom (in Ampères) die getrokken wordt veel kleiner is. Om diezelfde reden hebben wij in NL een hele zware bovenleidingconstructie met een dubbel uitgevoerde dikke rijdraad. Bij 15 of 25kV is dat allemaal veel lichter uitgevoerd.

Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Dank je Martijn voor je uitleg. :wink:
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: minirailz op zaterdag 23 augustus 2008, 14:21:58
OOOH spoorbomen blijven omhoog :shock:
Dat hoorde, dat was het overpad naar het middenperron. Inmiddels is er een lift, en een tunnel, en is zowel de overweg voor de auto's als de overweg naar het middenperron weggehaald. Verder is de hekkenziekte van prorail hier ook geweest, en moet je een trap meehebben om wat te kunnen platen. Ik kan eventueel wel een paar foto's van de huidige situatie maken.
Ik zal even zoeken naar foto's met bijv. RD 189, of een 7100 van ACTS te Utg.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Even een enkele foto van het heden.


Loc 1616 tijdens het omlopen om een staaltrein te Uitgeest.
Let ook even op het verschil in kleur met de NS 1600 van een pagina eerder.


De loc met 2 stra's tegen de draad!


Nog een kalk, met de 1614, dezelfde dag! Had ook zo 10 jaar geleden kunnen zijn!


En een 7100 met een afvaltrein.
EDIT: zie net dat hij een beetje scheef is :(
Re: back to the 90's
zuyderduyn
gast

Re: back to the 90's
Ik heb heel de draad zitten bekijken, in 1 woord: GEWELDIG!

Die goede oude tijd dat ik als 6 jarige jochie ging kijken `s avonds bij Barneveld Aansluiting, zonder weet van dienstregelingen. En toen kwamen er nog zo 3 goederentreinen uit Apeldoorn door tussen 18.00 en 19.30, met vaak een stop te Bnva, met allerlei locs, waaronder uiteraard de 11,12 en 1300en. Maar toen helaas nog geen fototoestel bijdehand.

Iets later in de tijd, dat de Eurocity`s werden omgeleid over de kippenlijn, geweldig gezicht. Heeft iemand hier wellicht wat foto`s van?

In Duitsland moet het qua variatie de jaren 90 ook geweldig zijn geweest, heeft iemand misschien wat foto`s van een 'dagje spotten' langs het duitse spoor in de jaren 90?

Bedankt en Groeten Hans!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Hans,

Volgens mij heb ik nog 1 foto van een internationale trein die omgeleid werd.
Dit moet ook rond de 90's zijn geweest.
Ik zal hem voor je uploaden. :)

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: back to the 90's
Hoi Antal,
Weer een mooie update, wat mij opvalt is dat er wel heel erg veel loks met open deuren
rond rijden.
De 1616 die is pas mooi vies het lijkt wel of hij tegen een pak melk gereden is.
De 1800 die van de week bij de spoorweg overgang in bleiswijk op een vrachtwagen was gereden
had een iets andere voorkant.

Gr. Bert :)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
wauwie heren,zoals al eerder vermeld:Prachtig om de foto's (gescande dia's) te bekijken,en heerlijk om de verhalen erbij te lezen.Dat er nog vele mogen volgen...

groetjes Huib
Re: back to the 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: back to the 90's
Mooie film en foto's van Uitgeest heren.
Ik stapte vroeger uit in Uitgeest en met de fiets naar Heemskerk.
Toen was die spoorwegovergang een drama voor het verkeer.
Er reden alleen al 24 personentreinen per uur en de bomen zijn per trein al gauw een minuut dicht.
Soms liepen er meerdere treinen over de overweg, maar dit betekende dat die overweg al gauw 30 to 40  minuten per uur dicht was voor verkeer, dat zich soms tot heemskerk ophoopte.
En aan de kant van Uitgeest, stonden ze soms al vanaf de A9 in de rij, chaos.
Is nu met die tunnel wel beter denk ik alhoewel ik er nog nooit doorheen ben gereden.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Vanaf Uitgeest naar Heemskerk is niet zo'n ramp, gaat vrij snel. Alleen de andere kant op niet, want alles moet voorsorteren op 1 strook :? Gaan ze alweer veranderen.
Re: back to the 90's
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Laurent op vrijdag 19 september 2008, 17:00:57
Vanaf Uitgeest naar Heemskerk is niet zo'n ramp, gaat vrij snel. Alleen de andere kant op niet, want alles moet voorsorteren op 1 strook :? Gaan ze alweer veranderen.

Politiek snapt bijna niks van infrastructuur. Zelfs spoorwegen moeten nu noodgedwongen werken aan het spoor. Regeren is toch vooruit zien? Hier gaat het dus mis!

Gr. Fred.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Ze gaan het nu omleggen.
Net het hele stationsplein is verbouwd, dankzij die tunnels, gaan ze nu de oude melksuikerfabriek slopen, en de weg weer omleggen :? Zal mij benieuwen of ik dit jaar dat nog meemaak met naar school gaan, of dat ik er (hopelijk) net buitenval
Re: back to the 90's
Martijn Tiebie
gast

Re: back to the 90's
Het is alweer een tijdje stil rond het onderwerp, ik neem aan dat iedereen nu zit in te scannen :wink:
Erg leuke en mooie foto's worden er geplaatst, vooral zo doorgaan.

Groetjes Martijn
Re: back to the 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ik zou zeggen,.. plaats je eigen foto's maar  8)  :P

Groeten,
Herman
Re: back to the 90's
Martijn Tiebie
gast

Re: back to the 90's
Hahaha, ja dat is een scherpe van je.
Helaas ben ik (nog) niet in het bezit van een scanner, en die paar foto's die ik vroeger heb gemaakt daar ben je snel klaar mee!!
:lol:
Groetjes Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hee naamgenoot,

Ik zal wel weer eens een setje uitzoeken ;-)

Het kost alleen erg veel tijd, zowel het uitzoeken als het hernoemen, bewerken, plaatsen en van commentaar voorzien van de foto's. En wegens tijdgebrek is de stroom diascans een beetje tot stilstand gekomen...

Martijn
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op vrijdag 03 oktober 2008, 19:07:04
En wegens tijdgebrek is de stroom diascans een beetje tot stilstand gekomen...

Martijn

Ben je niet de enige........................ die er achter komt dat het erg veel tijd kost.

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Yep... je bent zo twee, drie avonden verder... Eentje om ze uit te zoeken (100 stuks per batch), nog eentje om ze te bewerken als ze eenmaal ingescanned zijn (scannen besteed ik uit) en daarna ongeveer een uur of zo (soms meer) om één setje van tien tot 15 stuks te plaatsen met commentaar...
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 03 oktober 2008, 19:11:46Ben je niet de enige........................ die er achter komt dat het erg veel tijd kost.

Het is dat er zo over begonnen wordt anders had ik nooit als volgt gereageerd........

.........en, als ik dan zo vrij mag zijn, hier mij ook nog even in te mengen. Mijn "bijdragen" vallen t.o.v. Martijn, Johan en vele anderen natuurlijk volledig in het "niet".

In ieder geval heb ik m'n best gedaan, heel veel tijd en geld erin gestoken ("verenigingsgeest" zoals dat heet, vrij vertaald naar het allereerste "forumlid van de maand") maar over het algemeen weinig waardering ondervonden.

Van mij dus geen bijdragen in dit draadje meer te verwachten.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Hans,

Er is altijd veel waardering geweest voor dit topic en die geldt natuurlijk voor alle bijdragen, dus ook die van jou! :-)

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Jammer Hans. Iedere bijdrage is natuurlijk welkom!

Zo zal ook mijn kleine bijdrage, niet geheel in stijl van het draadje, in het niet vallen met de andere bijdrage.
Het kost, ook digitale fotos die o.a. ik heb geupload, gewoon veel tijd. Iedere keer naar een server gaan, uploaden, code zoeken, erin zetten, volgende plaatje uploaden, etc etc.

EDIT: Acido was me net voor, maar wat hij zegt is helemaal juist!
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op vrijdag 03 oktober 2008, 20:05:55Er is altijd veel waardering geweest voor dit topic en die geldt natuurlijk voor alle bijdragen, dus ook die van jou! :-)

Martijn, jij hebt het "leeuwedeel" volgens mij verzorgt en daar voor (terecht) veel waardering geoogst. Ik blijf erbij weinig waardering te hebben ondervonden, zeker van het beheer nooit iets, en dat heeft mij altijd dwars gezeten. Nogmaals, ik heb in mijn bescheiden bijdragen toch behoorlijk wat tijd EN geld gestoken.

Geeft verder niet maar hier stop ik dus mee. Wellicht is het in de toekomst nog ergens goed voor.

Laten we dit verder rusten. Nergens voor nodig maar door "het oprakelen" moest ik hier op deze manier gewoon even op inhaken.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hans
ik wil me er verder niet mee bemoeien
en weet ook niet alles
maar als het goed is plaats je de foto's ook voor jezelf omdat je het leuk vind om op het forum te zitten en mensen te laten meegenieten van je foto's
(wel of geen waardering is daarbij niet aan de orde naar mijn mening )
mijn draadje staat vol foto's die mij ook veel tijd kosten om te plaatsen maar dat doe ik ook voor mezelf omdat ik het leuk vind om te doen
er zijn altijd mensen (waaronder ik ) die jou bijdragen wel respecteren en leuk vinden je kunt het niet altijd iedereen naar de zin maken denk dat dat logisch is
echter ik vind ook dat als je iets doet en daar waardering voor krijgt van iemand dat dat leuk is maar dat je het daar niet voor moet doen
als je alleen iets plaatst om van het beheer of iets te horen dat ze dat fijn vinden is dat natuurlijk jou keus en als je dat dan niet krijgt begrijp ik dat je dan niks meer plaatst
maar lijkt me een beetje raar dat als je iets doet met de gedachte dat als je niks hoort dat je gelijk al zo reageerd
wat moet ik dan gaan zeggen ik moet een speciale gast zijn want ........................................
of ik wil waardering voor anders ...................................
je doet het voor de mensen op het forum en niet voor het krediet dat je ervoor krijgt tenmiste daarvoor doe ik het !!!!
wil hier ook geen ruzie of iets over maar ik zou het erg jammer vinden dat je stopt met het plaatsen van foto's omdat je niks hoort van het beheer of iets
echt er zijn mensen die het erg leuk vinden en respecteren wat je doet maar niet iedereen zegt het
vriendelijke groet robert
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Laten we deze discussie stoppen en verder gaan met het onderwerp van dit topic.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: remcy op vrijdag 03 oktober 2008, 22:51:26maar als het goed is plaats je de foto's ook voor jezelf omdat je het leuk vind om op het forum te zitten en mensen te laten meegenieten van je foto's
(wel of geen waardering is daarbij niet aan de orde naar mijn mening )

Beste Robert,

Je wilt je er verder niet mee bemoeien maar je doet het dus wel. Geeft niks hoor! Het is allemaal openbaar dus grijp in als je denkt een punt te hebben.

Hopenlijk volstaat de volgende tekst en uitleg; mocht je het niet begrijpen, schroom niet en vraag verder door.

Het plaatsen van de foto's doe ik, natuurlijk zou ik bijna zeggen, NIET voor mezelf. Stel je voor zeg. Er zijn eenvoudiger manieren om van mijn eigen foto's of dia's te genieten dan om ze eerst (met veel pijn en moeite) op dit forum te plaatsen. Daarbij komt dat er genoeg andere wegen zijn om mij op dit forum te manifesteren.

Dus:

heb ik dit uitsluitend en alleen gedaan voor mensen zoals jij om van mijn foto's deelgenoot te maken. Om dat te kunnen doen heb ik veel tijd (en ook geld) geïnvesteerd. En van de mensen zoals jij, die het echt waarderen, heb ik heus wel waarderende reacties gehad. Dus wat dat betreft geen probleem.

Maar nu komt er iets wat me totaal niet bevalt. Ik ben zeer benieuwd hoe je dit hebt kunnen verzinnen.

Je schrijft: "maar lijkt me een beetje raar dat als je iets doet met de gedachte dat als je niks hoort dat je gelijk al zo reageerd wat moet ik dan gaan zeggen ik moet een speciale gast zijn want ........................................"

Hier begrijp ik helemaal niets van. We zijn onderhand meer dan een half jaar verder dus van "gelijk" kunnen we al niet meer spreken. Ook suggereer je, en dat vind ik eerlijk gezegd behoorlijk kwalijk, dat ik met mijn bijdragen eigenlijk de titel "speciale gast" zou willen hebben. Ik vind het totaal nergens op slaan en begrijp niet waar je dit vandaan haalt. Zou je me willen uitleggen hoe je hier bij komt? Graag. Wellicht kan dit misverstand dan ook uit de weg geruimd worden.

Gewoon een blijk van waardering vanuit beheer vanwege het geweldige succes van dit draadje naar alle medewerkenden had ik op z'n plaats gevonden, niets meer en niets minder. Hoewel, er waren meerdere medewerkers en of die iets hebben gehoord........? Dat weet ik niet. Ik in ieder geval niet en dat hoeft nu natuurlijk ook niet meer.

Zoals ik eerder al zei: het is dat dit onderwerp heden avond weer is opgerakeld. Daar werden dingen gezegd die mij herinnerden aan de periode dat dit draadje nog bloeide en mij herinnerde aan die tijd dat ik druk bezig was voor jou en andere geïnteresseerden op dit forum; zonder verdere bijbedoelingen.

Je zult begrijpen dat ik het met jou betoog niet eens ben. Wat versta jij trouwens onder "krediet"? Dat hoef ik ik niet te hebben. Ik heb zonder voorwaarden vooraf mijn bijdragen geleverd en dus geen krediet gevraagd.

Nou, voorlopig weer genoeg debat. Ik hoor eventueel wel van je.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op vrijdag 03 oktober 2008, 23:01:41
Laten we deze discussie stoppen en verder gaan met het onderwerp van dit topic.

Wat is het onderwerp dan? Als ik het goed heb gezien stammen de laatste foto's van 26 augustus jl. en, met alle respect voor maker / inzender, niet eens uit "the 90's". Sindsdien ook alleen maar tekst. Helaas weinig foto's over "het onderwerp" de laatste tijd......... :(
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Waarschijnlijk komt dat omdat bij iedereen de voorraden zo'n beetje op zijn, helaas... :x

Mijn eigen fotos zijn allemaal uit het heden, dus ik kan helaas niets toevoegen aan Back to the 90's
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Laurent op zaterdag 04 oktober 2008, 00:02:40Mijn eigen fotos zijn allemaal uit het heden, dus ik kan helaas niets toevoegen aan Back to the 90's

Ja, dan moeten we denk ik wat anders gaan verzinnen. Foto's uit "het heden", die best heel mooi kunnen zijn ook, in deze rubriek plaatsen lijkt me wat raar.

Maar ja, misschien kan de naam van de rubriek aangepast worden. Ik noem maar een Dwarsstraat.........
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo Hans,

Als je het op prijs stelt, kan ik straks mijn vrije zaterdag opofferen om eens door het "back to the 90's" topic heen te vegen.

Maar ja, ik wil toch eigenlijk liever eindelijk mijn railspiraal eens wat fatsoenlijker opbouwen, mijn baan enigszins aanpassen(blokje erbij).

Het enige wat wel noodzakelijk is, is dat ik morgen(eigenlijk vandaag dus) mijn nieuwe bril moet gaan ophalen(met leesgedeelte).

Groetjes

willie
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: wakkie op zaterdag 04 oktober 2008, 00:24:05Als je het op prijs stelt, kan ik straks mijn vrije zaterdag opofferen om eens door het "back to the 90's" topic heen te vegen.

Hallo Willie,

NEE, ik zal dat niet op prijs stellen en dat lijkt me bovendien ook niet nodig. Er staan toch geen verkeerde dingen in? Ik neem aan dat jij als beheerder toch op z'n minst globaal van de inhoud van dit topic op de hoogte bent. Zo niet, neem van mij aan dat er niets staat dat "geveegd" zou moeten worden. De foto's die zijn geplaatst zijn over het algemeen van redelijke tot zeer goede kwaliteit en bevatten voorzover ik heb kunnen zien geen aanstootgevendheden. Hooguit over wat teksten kan nog wat discussie zijn of vragen worden gesteld, maar dat moet toch kunnen op een forum zoals dit?

Ik zou je willen adviseren morgen (en vandaag dus) gewoon aan je railspiraal te gaan werken. En nu: schrik niet! Ik maak je er in al mijn bescheidenheid toch op attent dat ik over dit onderwerp ook reeds bijdragen op dit forum heb geleverd. Je weet de zoekfunctie te gebruiken? Dan mag dat geen probleem zijn. Geheel vrijblijvend uiteraard maar mocht je dankzij mijn bijdrage in dit verband enig succes van betekenis behalen dan hoef ik hier niet voor te worden bedankt laat staan betaald. Mijn aanwijzingen c.q. tips heb ik in het algemeen (forum) belang en belangeloos gegeven. Uiteraard wens ik natuurlijk bij onverhoopt ontstaan onheil, instortingsgevaar en dat soort onaangenaamheden vanwege mijn aanwijzingen, geen verhaal te krijgen.

Verder lijkt het mij sowieso verstandig om bij werkzaamheden aan de modelbaan bij verminderd zichtvermogen een bril op de juiste sterkte te dragen. Dus eerst naar de optiek!

Heel veel succes bij de verdere bouw van je baan en ik hoor graag hoe het daarmee gaat!!!

Alle goeds en met vriendelijke groet, Hans
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Ik heb afgelopen tijd mijn oude fotoboeken doorgebladerd. Je weet wel: ingeplakte afdrukjes van 10 bij 15 centimeter. En de kwaliteit valt me dan best wel tegen, helemaal als ik ze onder de scanner leg. En om dia's te scannen heb je een speciale scanner nodig, kijk, dat vind ik nu net te gek om een scanner te kopen voor een forum. Voor dat geld kan immers natuurlijk ook Marklin een beetje uit het slop geholpen worden, toch? :D Zo'n Ludmilla, of een railbus met geluid.

Ik heb er vandaag een aantal onder de scanner gelegd, uit 1986.

1 Natuurlijk het beroemde stootblok bij de spoorwegovergang van Uitgeest. Misschien heb ik zelfs een krantenartikel bewaard van een doorgeschoten lok, ik ga nog eens kijken.


Dan diesel 2 tjes en een hondekop, Joost mag weten waar ik die foto's gemaakt heb. Ik denk zelf Hengelo of Enschede.

2


3


4 Hondekop


5 Hondekop


6 Martinair IC3


7 Als laatste natuurlijk een 'eendebek' Lufthansa Airport Express langs de Lorelei in Duitsland.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: frank-103 op zaterdag 04 oktober 2008, 13:39:17Ik heb er vandaag een aantal onder de scanner gelegd, uit 1986.

Frank, prima! Beter iets dan niets en de kwaliteit vind ik reuze meevallen.

Ik heb een tijdje geleden een (dia) scanner aangeschaft. Ik weet niet of je interesse hebt en of je ver bij me vandaan woont maar ik bied je aan hiervan gebruik te maken om wat met je dia's te expirimenteren en eventueel op het forum te vertonen.

Ik hoor eventueel wel.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Hans bedankt voor je opmerking!

Voor jou dan nog een lokwisseling in 1986 in Bad Bentheim

1 Aankomst 1621, loskoppelen lok


2 Op weg (over de overweg) naar het opstelspoortje


3 De 114 staat al te wachten


4 114.503-6 voor de trein en gaan met die banaan!

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: frank-103 op zaterdag 04 oktober 2008, 13:39:17
Natuurlijk het beroemde stootblok bij de spoorwegovergang van Uitgeest. Misschien heb ik zelfs een krantenartikel bewaard van een doorgeschoten lok, ik ga nog eens kijken.
Stond het beroemde juk niet aan de westzijde van station Uitgeest? Je staat nu aan de oostzijde. Dit is vanaf de overweg genomen. Ik heb het laatste jaar van de overweg gehockeyd in Beverwijk, en dan 's avonds zo terug. Leuke gezichten, mensen die staan te wachten voor de overweg, en dan een omlopende 1600 die zo "eventjes" op je af rijd :P

Voor de rest: Leuke foto's!
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: back to the 90's
Mooi topic hoor! Ik vind die tijd het mooist, vanwege toch de eenheid in kleuren. (1 spoorwegbedrijf). Ook het aanbod van materieel vond ik toen veel mooier. Nu heb je qua loc´s alleen maar de 1600/1700/1800 en de 6400. Toen had je veel meer soorten. De 1100 is toch wel een favoriet. Ten eerste, omdat het mijn eerste ns loc was voor op de modelbaan. (de 1135, waar al eerder foto´s van stonden).

Wat ik me het meest herinner is het heuvelen wat toen nog gedaan werd op de maasbrug in venlo. Dit gebeurde altijd met een bakkie. (500/600)

Mijn modelbaan gaat ook in die tijd uitgevoerd worden. Ook omdat ik veel materieel van die tijd heb.

Roy
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
"Stond het beroemde juk niet aan de westzijde van station Uitgeest? Je staat nu aan de oostzijde. Dit is vanaf de overweg genomen."

Klopt, het probleem was dan ook dat de lokomotief 'plotseling' op de spoorwegovergang stond, ipv netjes voor het stootblok!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: back to the 90's
Beste Frank en anderen,

Ik vind het zelf jammer dat ik van die tijd niet zo veel foto's heb, maar gelukkig zijn er altijd anderen die ervoor zorgen dat het geen ik gemist heb ik nu in de herkansing aangeboden krijg.

Gr. Bert :)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Frank,

Leuke serie foto's heb je geplaatst van een paar prachtige treinen bj de grens! :)
Blijft genieten om foto's ervan te zien.
Hartstikke bedankt voor de foto's te plaatsen!

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Weet je wat me net te binnen schiet: Marklin heeft ook een 114 gemaakt. Zeldzaam model schijnt het te zijn. En ik heb hem :P
Re: back to the 90's
kiezel
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Laurent op zondag 05 oktober 2008, 18:11:54
Weet je wat me net te binnen schiet: Marklin heeft ook een 114 gemaakt. Zeldzaam model schijnt het te zijn. En ik heb hem :P

Bedoel je het hobbymodel 3033?
Die is toch niet zeldzaam... Ik heb hem ook! :D

Groetjes,
Kiezel :)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
hoi
waar blijven die fotoos nou
uit de ouwe doos 
Groeten
Re: back to the 90's
Andreas
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: frank-103 op zaterdag 04 oktober 2008, 13:39:17
Dan diesel 2 tjes en een hondekop, Joost mag weten waar ik die foto's gemaakt heb. Ik denk zelf Hengelo of Enschede.
2 t/m 5 zijn allemaal gemaakt in Enschede.

De DE-II op foto 2 staat op spoor 1 ,waar tegenwoordig de 7900 uit Zwolle aankomt.
De DE-II op foto 3 staat op spoor 2, waar tegenwoordig de 10140 naar Hengelo van vertrekt.
De Hondekop op foto 4 staat op het al lang opgebroken spoor 7, met daarachter de eveneens gesloopte loods
De Hondekop op foto 5 staat op spoor 12a (het spoortje naast de wasinstallatie) waar tegenwoordig het treinstel uit de 10140 over staat.
De Koploper op foto 6 staat op spoor 5b, de overloopwissel naar spoor 4b is ergens tussen 2001 en 2004 verwijderd.

Citaat van: frank-103 op zaterdag 04 oktober 2008, 14:25:18
Voor jou dan nog een lokwisseling in 1986 in Bad Bentheim.
Goed jaar :lol:. Gelukkig is deze overweg tegenwoordig vervangen door een tunnel voor 't wegverkeer. Het was altijd een eeuwigheid wachten daar als je naar Nordhorn wilde met de auto.

Vanaf 14 december is 't weer mogelijk om vanuit Nederland korte tijd (2 uur) te spotten in Bentheim én gebruik te maken van de trein om er te komen (doordat de Berlijntrein 1x per 2 uur gaat rijden). 4 uur lang in Bad Bentheim is iets tè lang. Zeker op zondag is er in Bentheim behalve het kasteel weinig te doen.
Re: back to the 90's
Ik was geen eens op de hoogte van dit draadje en heb hem even doorgekeken :shock:

mooi hoor! Ik heb ook besloten om vanaf 1985 te gaan rijden:P