Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: back to the 90's
7700serie
gast

Re: back to the 90's
zo dat is ff mooi, ik wist niet dat het station in Valkenburg er zo van de achter kant had uit gezien.
je ziet nog net de ingang bij ons  :lol:



supper mooie foto`s

gr davy
Re: back to the 90's
Citaat van: frank-103 op donderdag 05 juni 2008, 23:48:49


De andere 1122.

Wil de echte nu opstaan?

Dit is de echte. De 1122 van het Spoorwegmuseum is eigenlijk de 1125. In de toekomst zal deze loc ook weer zijn eigen nummer dragen. De nummerplaten worden opnieuw gegoten en degene die er nu op zitten gaan naar de echte 1122. De 1125 zal waarschijnlijk ook weer rijvaardig worden misschien ten koste van de 1107 en 1111.

Groeten Roel
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Het mooiste is als er ook de uitvoeringen met Botsneus beschikbaar blijven. Alle uitvoeringen moet je eigenlijk kunnen hebben. :)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Laurent op dinsdag 17 juni 2008, 21:45:35
Het mooiste is als er ook de uitvoeringen met Botsneus beschikbaar blijven. Alle uitvoeringen moet je eigenlijk kunnen hebben. :)

Juist!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
En ik hoop eerlijk gezegd dat er ook een berlijnsblauwe met geel frontje beschikbaar blijft, zoals marklin 1135. :)
Want persoonlijk vind ik de botsneusversie het mooiste, dat maakt in mijn ogen de 1100 uniek. :)
Re: back to the 90's
Andreas
gast

Re: back to the 90's
Dan liever zoals de 1117. Dat de zijden van de botsneus ook blauw zijn, dat staat op de een of andere manier voor geen meter.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Het moge duidelijk zijn: smaken verschillen :-D
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Andreas op donderdag 19 juni 2008, 22:02:14
Dan liever zoals de 1117. Dat de zijden van de botsneus ook blauw zijn, dat staat op de een of andere manier voor geen meter.
Die mag er ook wel zijn ja, ik wil en ga die ooit nog eens aan mijn verzameling toevoegen :)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Ik vind de 1100 het mooist zoals ie origineel gebouwd is, mijn smaak dus.
(maar dan wel in het blauw a.u.b.).

Een bekende van me is machinist en dan hoor je wel eens wat.
Die 1100-den schijnen niet echt stabiel te rijden omdat ze te kort van bouw zijn (De 1300 rijdt daar tegen wel prima).
Bij 2 stuks achter elkaar gaan ze elk een eigen vreemde beweging maken onder het rijden; de ene op en neer en de andere heen en weer.

Trouwens, favoriet bij deze machinist is, hoe kan het ook anders: de 1200.
<--- zie plaatje aan de zijkant :D
Grv Huub
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
Als ik het goed heb reden de 1100tjes onrustig omdat (ondermeer) de buffers + koppeling direct aan de draaistellen zitten.
Bij de andere loks zit dit allemaal aan de lokkast vast, waardoor de krachten allemaal geleidelijker verdeeld worden.
Correct me if I'm wrong.

Groet,
Hans
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hans,

Dat klopt zeker, maar of onrustig reden. Geen idee.

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Robbert op vrijdag 27 juni 2008, 08:47:11
Dat klopt zeker, maar of onrustig reden. Geen idee.
Zekerwel, omdat alles aan de buffers vast zat, reageerde ze op ieder hobbeltje van de baan en de rijtuigen die ze trokken :x
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Daarbij komt ook nog eens dat de draaistellen aan elkaar gekoppeld waren dus ze hielden elkaar in beweging. En die bewegingen werden weer doorgegeven aan de loc-kast.

Er is binnen de NS een verhaal bekend van een NS-medewerker die voor het eerst in een keetje ergens langs de vrije baan zat en een 1100 op volle snelheid aan zag komen "schommelen". Hij trok bleek weg er rende die keet uit.
Toen de trein voorbij was kwam hij (nog) bleek terug en vertelde dat hij weggerend was omdat hij dacht dat die loc aan het ontsporen was.

Ik heb vroeger heel vaak een 1100 op volle snelheid voorbij zien komen en kan me de reactie van die man wel enigszins voorstellen...
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Het is ook niet voor niets dat het oorspronkelijke ontwerp maar voor 100 / 105 km/u gebouwd was...
Alleen NS wilde er per se 135 (later 140) mee gaan rijden!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Gerard,

Dat wat jij zegt herken ik wel een beetje. Op de 1600 van RN wordt je ook alle kanten op geslingerd als je door een wisselstraat gaat als het geregend heeft. Maar dat zal dan wel aan iets anders liggen dan alles dat aan elkaar zit.

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Robbert,

De wijze waarop een 1600 op zijn draaistellen staat is niet te vergelijken met de constructie van een 1100. De enige overeenkomst is wellicht dat het allebei Franse locs zijn ;-)

Ik heb in beide types gereden dan wel meegereden en als een 1100 een slechte dag heeft moet je boven de 100 km/h écht je best doen om niet van het stoeltje af te stuiteren; een 1600 ligt op snelheid een stuk stabieler. Ik denk dat je je in wisselstraten in elk loctype wel even vast moet houden ;-)

Het voornaamste probleem van de 1100 is, zoals gezegd, dat het stoot- en trekwerk niet aan de bak bevestigd is, waardoor deze niet wordt rechtgetrokken door het gewicht van de trein (maar alle kanten op kan), in combinatie met de geringe lengte van de loc.

De eerste keer dat ik vanuit het voorste rijtuig op de achterste neus van een 1100 keek, bij 130 km/h, wist ik ook niet wat ik zag :shock: Wat ging dat tekeer! :o Ik kan me het verhaal van Gerard dan ook bijzonder goed voorstellen :-)

CiteerDie 1100-den schijnen niet echt stabiel te rijden omdat ze te kort van bouw zijn (De 1300 rijdt daar tegen wel prima).
Ook de serie 1300 heeft haar hele leven ernstig last gehad van onrustige loop. Alles wat je kunt bedenken is in de loop der jaren geprobeerd, niets heeft echt goed geholpen. En dan heb je het over een zesassige loc van 19 meter lang en 111 ton, met het stoot- en trekwerk aan de bak bevestigd... Aangezien de 1100 en 1300 technisch nauw verwant zijn (kleine broer / grote broer zeg maar) is er kennelijk toch ook nog iets anders in de onderstellen wat bijdraagt aan het onrustige rijgedrag. De 1100 was daar echter wel koploper in ;-)

Overigens hadden de 2400-en nogal last van stuiteren door de wat slappe vering en was mat'46 berucht vanwege de bijna niet uit te roeien zogenoemde vetergang, waarbij alles en iedereen van z'n bank geschud werd :-P

Martijn
Re: back to the 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 28 juni 2008, 11:26:49
De eerste keer dat ik vanuit het voorste rijtuig op de achterste neus van een 1100 keek, bij 130 km/h, wist ik ook niet wat ik zag :shock: Wat ging dat tekeer! :o Ik kan me het verhaal van Gerard dan ook bijzonder goed voorstellen :-)

Deze ervaring heb ik ook gehad en ik kan je zeggen dat het een hele vreemde gewaarwording is, om de lokneus zo heen en weer te zien slingeren.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Wat mij elke keer ook weer opviel bij zoiets was dat de voorste stroomafnemer lag te "klapperen" op het dak.

Sommige machinisten kwamen na een lange rit (Zvt - Mt bijvoorbeeld was berucht) bijna zeeziek aan op hun eindbestemming en moesten eerst bijkomen voor ze weer verder of terug konden.

Rangeerders deden ook hun best om het schommelen van de loc tot een minimum te beperken door de koppeling tussen de loc en het eerste rijtuig zo strak mogelijk aan te draaien, maar ook dat hielp niet veel (beter: bijna niks).
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Tjonge, ik heb wat los gemaakt  :shock:
erg leuk al die ervaringen, verhalen en opmerkingen :D
ga a.u.b. nog even door, erg interessant allemaal !

grv Huub
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Kick. :lol:
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: huub op zaterdag 28 juni 2008, 19:18:36
erg leuk al die ervaringen, verhalen en opmerkingen :D
ga a.u.b. nog even door, erg interessant allemaal !
Het is stil aan de overkant.
Re: back to the 90's
Victor
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Henk-Jan op maandag 18 augustus 2008, 09:36:57
Citaat van: huub op zaterdag 28 juni 2008, 19:18:36
erg leuk al die ervaringen, verhalen en opmerkingen :D
ga a.u.b. nog even door, erg interessant allemaal !
Het is stil aan de overkant.

het is zeker stil... :( jammer, ik vind dit draadje juist zo interessant....(helaas kan ik zelf geen enkele zinnige bijdrage leveren, daar ik vrij weinig van het onderwerp afweet... :( :()
Re: back to the 90's
Casper
gast

Re: back to the 90's
Bijzonder gaaf om al deze foto's te zien!
Re: back to the 90's
sbbmarklin
gast

Re: back to the 90's
Ja kom maar op met die plaatjes. Wand zelf heb ik ze niet uit die tijd.

Gr Arnout.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ik blijk nog één setje te hebben wat ik nog niet geplaatst heb, dus bij deze...

Méér NS150 - inclusief de 4083 die ik Antal beloofd had :-)


Loc 1106 met een Intercity naar Amsterdam onderweg te Naarden, waar door enorme geluidsschermen op deze plek niet meer gefotografeerd kan worden. Naarden, 12-6-1989.


Daar is-ie weer: de 2530 met zijn Sproeitrein, Naarden, 12-6-1989.


Speciaal voor Antal: zelfs 2400-en waren wel eens met postwagens in de weer! Loc 2528 te Utrecht CS, 30-6-1989.


In mijn ogen de mooiste loc van de SSN: de 41 105, hier tijdens de stoomparade die langs het thans niet meer bestaande postperron gehouden werd, aan de zuidkant van Utrecht CS, 30-6-1989.


Stoomparade: SSN 23 023. Utrecht postperron, 30-6-1989.


Stoomparade: de vuurloze loc 3 (eveneens SSN). Utrecht postperron, 30-6-1989.


Stoomparade: De uit Engeland overgekomen City Of Truro. Utrecht postperron, 30-6-1989.


Dit is één van de vele stoomritten die in het kader van NS150 gehouden werden. SSN-locs 52 3879 en 65 018 stormen door Naarden-Bussum, 1-7-1989.


*poets*
*poets*


Voorafgaand aan de TV-rit waarbij de 4083 tegelijk met een TGV-Atlantique te Utrecht CS zou aankomen, stond de 4083 enige tijd in Naarden-Bussum. Waarom weet ik niet precies, maar ik heb natuurlijk dankbaar van de fotografeergelegenheid gebruik gemaakt (al waren de weersomstandigheden verre van ideaal). Naarden-Bussum, 1-7-1989.


4083, Naarden-Bussum, 1-7-1989.


4083, Naarden-Bussum, 1-7-1989.


Nu is 't voorlopig wel op, ik zal nieuwe scans moeten laten maken voordat ik verder kan.

Martijn

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Weer een grandioze foto sessie!!!
De 2400 ja ik ben er echt helemaal weg van en hij komt er zeker. (al weet ik niet of ik voor de goedkopere DKM kies of voor de Roco)
Je moet eens weten wat je met al die plaatjes hebt gedaan. ;) :D :D
Ik heb van mijn ouders ook een foto gekregen van de NOS koploper dat die in Lunteren stond.
Zulke foto's zijn echt goud waard voor mij. :)
Bedankt voor het plaatsen en mocht je nog eens nieuwe scans maken dan horen we het wel. :D

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

online
Re: back to the 90's
Martijn

wederom fantastisch mooi.
waar haal je ze tyoch vandaan.. ;-)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Prachtige plaatjes weer!
Ik ben zelf toen ook nog in Utrecht geweest maar was toen nog niet zo oud. Weet er nog wel wat van...

Citaat van: Acido op woensdag 20 augustus 2008, 11:52:41
*poets*
*poets*
Zo'n camera zal wel vies worden zo laag bij de rails!

Koen
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: cup-druc-han op woensdag 20 augustus 2008, 13:23:11
waar haal je ze tyoch vandaan.. ;-)
Uh... uit mijn eigen verzameling... allemaal zelf gemaakt :-P

CiteerZo'n camera zal wel vies worden zo laag bij de rails!
Dat valt wel mee zolang-ie voorop loopt, maar het regende die dag en ze hadden er geen ruitenwissertje op gemonteerd ;-)

Overigens zat er ook een camera onder de bak, gericht op het voorste draaistel. Ik heb ook nog een dia waarbij het poetsmannetje zich onder de trein bevindt om die tweede camera te poetsen.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ik denk dat de kijkers zo'n zwiepende ruitenwisser ook niet leuk hadden gevonden  :D

Koen
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: back to the 90's
Zeg Acido moet 2540 geen 2530 zijn?? (staat iig wel op de neus ;) )

en heb je misschien meer foto's van de 3737??
Re: back to the 90's
Casper
gast

Re: back to the 90's
Prachtige foto's, erg leuk om te zien!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Vinysie op woensdag 20 augustus 2008, 14:21:57
Zeg Acido moet 2540 geen 2530 zijn?? (staat iig wel op de neus ;) )
Lijkt me duidelijk dat dat een tikfoutje was :-P Is hersteld :-)

Citeeren heb je misschien meer foto's van de 3737??
Nog één of twee geloof ik... Als ik nog een scanronde doe zal ik ze meenemen (als ze mooi genoeg zijn).
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Heerlijke foto's weer.

Moest gelijk aan Geert denken toen ik de foto's zag van de koploper.

Citaat van: Gerard op dinsdag 19 augustus 2008, 22:43:02
Citaat van: barry1972 op dinsdag 19 augustus 2008, 20:50:56
vind de oranje toch mooier dan een klm of martinair uitvoering, mochten die komen.
Nu Märklin voor de Nederlandse markt weer een topmodel heeft uitgebracht (wat dat betreft vergelijkbaar met de NS 1600/1700/1800) kun je er gif op innemen dat dit model net zo uitgemolken wordt als die 1600/1700/1800.
De Koplopers hebben o.a. rondgereden met reclame voor KLM, Martinair, Aegon en Randstad.
Het zal me niks verbazen als er ook nog een gemodificeerde Koploper komt.

Open maar vast een aparte "Koploper"-spaarrekening :P.
Dus ook met de NOS uitvoering.

Martijn bedank voor je foto's.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
martijn erg leuke foto's weer
gelukkig had je er weer een paar
bedankt voor het plaatsen
groet robert
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Henk-Jan op woensdag 20 augustus 2008, 20:45:18
Dus ook met de NOS uitvoering.
Ja, dat klopt. Alleen was dat maar heel even, alleen ter gelegenheid van 150 jaar Spoorwegen. De andere treinen die ik eerder noemde hebben maanden / jaren in die 'outfit' rondgereden.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Inderdaad,

En trouwens, dit zijn 3 delige treinen he, dus dat word eerst nog afwachten tot ze met een normale 3 delige komen en dan misschien 1 van deze varianten.

Maar nogmaals, ook al heeft deze niet zo lang zo gereden misschien, de speciale versies van modellen zijn ( vind ik )a ltijd leuker dan de "gewone" geel grijze versies :).
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ha die Martijn!
Geweldig hoor, net terug van vakantie en dan gelijk een heerlijk "toetje" in de vorm van deze prachtige reeks foto's! :lol:
Mooi om de Koploper in deze NOS uitvoering te zien en dan ook nog die prachtige foto's van "onze" stoomlocs.

Het moet toch iedere keer weer geweldig zijn om deze prachtige en bijzondere foto's uit je eigen collectie tevoorschijn te kunnen toveren.

Bedankt voor het plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Mister1736 op donderdag 21 augustus 2008, 00:05:24
Maar nogmaals, ook al heeft deze niet zo lang zo gereden misschien, de speciale versies van modellen zijn ( vind ik )a ltijd leuker dan de "gewone" geel grijze versies :).

Geel/grijze koplopers??? Er zijn bij mijn weten geen goederen koplopers geweest!  :D :D :wink: :wink:

Koen
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Door al die foto?s uit vervlogen tijden ben ik ook een in mijn archief gaan speuren.
In 1997-1998 stond in soms bij Station Uitgeest. Hier moeten de locomotieven van de staal en kalktreinen kopmaken. Ik heb hier wat filmpjes van gemaakt. Ik ben nog aan het zoeken en heb het filmpje nog niet gevonden. Maar ik ben in de buurt, deze vond ik wel. De 1300 in de hoofdrol. De datum weet ik niet precies maar het is de zomer van 1998 .
Heb geen hoge verwachtingen, het is een ruwe versie en uit  de hand gefilmd. (Ik hoop dat dit filmje hier goed staat, want we hebben ook nog een video hoekje)

Paul

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Paul,

Slik............
Wat een magnefiek filmpje zeg dat is echt vreselijk mooi!!!!
Nou je mag van mij zeker in dit topic filmpjes plaatsen dit is echt helemaal geweldig. :D
De 1314 heb ik van Lima en nu zie ik dat die roco actie kalkwagens erachter kunnen dat is wel erg vet. :D
Bedankt voor het plaatsen ik heb enorm genoten het deed me zelfs een beetje aan ER denken alleen misde ik het commentaar van hagen von Ortlof. :)

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
erg mooi hoor en je mag nog wel meer zo filmen hoor
complimenten
groet robert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Ik sluit me volledig aan bij Antal en Remcy,

dit filmpje is geweldig mooi archiefmateriaal; die 1300-den worden niet meer ingezet zoals in het filmpje nog te zien is.

dus goed bewaren !

grv Huub
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Bedankt voor de reacties,

Het filmpje  kon je bijna dagelijks maken, maar opeens komt toch een einde. Het was tig jaar zo gewoon maar uiteindelijk komt voor de laatste keer een 1100, 1200 of 1300, langs.
Hier nog de 1203 en de 1152.
Hier vervoeren zij lege kalktreinen. Later bleek dat er diverse boeren en bewoners langs de spoorlijn hadden geklaagd over de kalkstofwolken die uit deze kalkwagens kwamen.
Als je goed kijkt zie je de kalkwolken uit de kalkwagens komen.

De filmpjes goed bewaren, daar zeg je zo wat, hoe doe je dat?
Deze staan op hi8 tape, maar de kwaliteit hiervan is behoorlijk achteruit gegaan.
Ik heb ze nu digitaal op een externe HD opgeslagen en verwacht dat ze nu nog jaren kan bewaren.

mvg
Paul


Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Paul,

Wat een prachtige filmpjes weer.
Inderdaad is het erg handig om op je externe harde schrijf je bestanden te bewaren.
Ik heb zelf ook mijn foto's en filmpjes daar op staan voor later. :)
Bedankt voor het tonen dit zijn filmpjes die ik al te graag zie. :D

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
markje
gast

Re: back to the 90's
mooie filmpjes:)
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan: hele mooie filmpjes. Bedankt voor het plaatsen.

Kennelijk was het erg warm toen je de filmpjes maakte: de cabinedeur van de 1152 zal niet voor niets openstaan, net als het cabineraampje van de 1203 :P.

Zijn dit echt lege kalkwagens? Als die al zulke stofwolken verspreiden, dan wil ik wel eens zien wat volle kalkwagens doen 8).
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
ook ik sluit me aan bij de vorige sprekers
en bedankt voor het plaasten
groet robert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: paulH op vrijdag 22 augustus 2008, 18:08:23
De filmpjes goed bewaren, daar zeg je zo wat, hoe doe je dat?
Deze staan op hi8 tape, maar de kwaliteit hiervan is behoorlijk achteruit gegaan.
Ik heb ze nu digitaal op een externe HD opgeslagen en verwacht dat ze nu nog jaren kan bewaren.

Paulus,

Als eerste nogmaals bedankt voor het sharen van dit materiaal, de kwaliteit is volgens mij zo slecht nog niet, we raken alleen verwend door digitale technieken en de hogere kwaliteit vinden op een gegeven moment normaal.

En dan je vraag: Ik zit er ook mee. En ik zou het eigenlijk moeten weten daar ik sinds 1982 in de computertechniek zit.....

Analoog: dit gaat langzaam achteruit (zoals je al zei), er komt een moment dat het helemaal weg is, maar het gaat gradueel. Daarnaast het feit dat de afspeelapparatuur langzaam aan verdwijnt.

Digitaal:Het blijft zo als het is, veel langer, tot dat er bitjes beginnen om te vallen an dan heb je plotseling niks meer, grof gezegd. Die bitjes enen en nullen zijn veel robuuster maar ooit komt er ook een einde aan.

mijn ervaringen: ik heb cd/dvd(r)-branders van af het begin gehad maar die enen en nullen worden op geheel andere wijze op je schijfje gezet, gebrand oftewel met een laser een vervorming in een speciaal laagje gemaakt door verhitting en dat is niet zo erg eeuwig naar mijn ervaringen.
Ik heb schijfjes die al lang niet meer willen, soms na 2 jaar al problemen.

Fabrieks/koop-schijfjes worden echter in de fabriek voorzien van de gewenste putjes en dat blijft zo, tenminste mijn eerste cd's uit begin jaren 80 en alle andere werken gewoon nog allemaal.

De harddisk: naar mijn ervaring is dit betrouwbaarder als cd/dvdr's; de data blijft jarenlang goed, leesbaar, vooral bij een goed merk door de jaren heen zoals b.v. Seagate, maar ook hier komt een einde aan.
plotseling: je disk gaat kapot, headcrash, electronica defect, noem maar op. dan is alles weg.
de magnetische informatie(zoals op een audio/videoband) enen en nullen gaat ook langzaam achteruit maar lijken langer mee te gaan dan de optische variant.

Tegen dit alles kan je je alleen effectief beveiligen door meerdere copiën te bewaren op meerdere harddisks en/of optische schijfjes. Daarnaast blijft het zaak om tijdig nieuwe copiën te maken om degradatie voor te blijven.

Ik ga er misschien paniekerig mee om en erg diep op in maar ik zelf wil absoluut niks kwijt tot dat IK beslis dat het weg kan ! Zei de man met duizenden digitale foto's, muziekstukken en videowerk.

Negatieven van foto's zijn veel langer houdbaar; de techniek ervan is door de jaren heen goed uitgedokterd mag ik wel zeggen; ook LP's kan je na 50/75 jaar in de kast gewoon afspelen, als je maar een platenspeler hebt.


Heb je hier iets aan ?
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Gerard,
Het was inderdaad warm kan ik mijn herinneren. Of het kalktransport ook zo stoof als de wagonnen vol waren dat weet ik niet. Die kwam in de middag langs en dan moet ik mij nuttig voor de maatschappij maken.

Huub,
Ik deel je mening over het archiveren van het film en foto materiaal. Echter ik heb ook slechte ervaring met negatieven. Deze bewaarde wij in een doos in de originele verpakking maar desondanks beschadigen de negatieven snel. Hier kwam ik achter nadat ik een diascanner kon lenen.

Terug naar het onderwerp. Het volgende filmpje was het filmpje waarna ik zocht en heb gevonden. Een 1100 die in Uitgeest omloopt.


m.v.g
Paul