Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Waah ik zie een kofje, i love kofjes! Ben trouwens reuze benieuwd naar de volgende update! Deze was in elk geval de moeite, ik houd wel van foto s van een speciale gelegenheid...

Mvg Kristof
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
In 1989 werd 150 Jaar Spoorwegen in Nederland uitgebreid gevierd, met een grote tentoonstelling in de Jaarbeurs, een materieelshow met binnen- en buitenlands materieel en een groot aantal bijzondere ritten met historisch materieel door het hele land, nog afgezien van de vele, vele overbreningsritten die dit met zich meebracht 8).



Te Utrecht werd de manifestatie Treinen door de tijd georganiseerd, bestaande uit een materieelshow, een stoomparade, een festivalterrein en diverse tentoonstellingen in de Jaarbeurshallen. Ook de Langste Reizigerstrein Ter Wereld reed in het kader van NS 150, in het voorjaar van 1989.

In juni braken er pas écht drukke tijden aan voor de spoorweghobbyisten! Vanuit heel Nederland en heel Europa vonden overbrengingsritten plaats naar Utrecht... :-D


Als eerste treffen we SHM 7742 Bello aan die met een waterwagen en vijf SHM-rijtuigen op eigen kracht (!) de reis van Hoorn naar Utrecht maakte. Deze foto is genomen op een plek die nu totaal onherkenbaar is, namelijk bij Breukelen, op 17-6-1989.


Op diezelfde dag kwam vanuit Duitsland deze fraaie combinatie over: V200 007 + tweedelige dubbeldekker van de Lübeck-Büchener Eisenbahn, een particuliere spoorwegmaatschappij die in 1934 (!) deze rijtuigen in dienst stelde tussen Hamburg en Lübeck. Er werd trek-duw mee gereden (met een stoomloc!) waarbij de stoker op de loc zat en de machinist in de stuurstand, als er geduwd werd gereden. Via een soort telegraafverbinding stond deze in contact met de stoker. Thans zijn de rijtuigen, net als de V200, in het bezit van de Verein Lübecker Verkehrsfreunde (website). Harderwijk, 17-6-1989.


De fraai gerestaureerde Blokkendoos, toen nog tweedelig, was uiteraard ook van de partij. Amersfoort, 17-6-1989.


Voor wie 'm niet herkent: dit is de NS 1502, in de uitvoering waarin hij tot 1969 bij de LNER tussen Manchester en Sheffield heeft gereden, onder het nummer 27000.
De loc werd gedurende het jubileum veelvuldig ingezet, o.a. voor Candlelight diner-expressen door het hele land. Hiervoor werden de rijtuigen van de SHM gebruikt, inclusief natuurlijk de rode Zwitserse restauratiewagen. Ook was de loc veel op pad met de stam van 6 Berlijnsblauwe Plan E rijtuigen, een taak die hij deelde met een bonte verzameling aan buitenlandse (stoom)locs én de 3737. Verder werd de 27000 Electra graag gebruikt voor overbrengingsritten. Voor deze diensten was de loc (weer) voorzien van de éénbeenstroomafnemers die hij als 1500 had, omdat de originele stroomafnemers die bij de restauratie waren geplaatst niet geschikt bleken te zijn voor gebruik in Nederland. Zevenaar, 17-6-1989.

De 27000 is thans in Engeland (net als de 1505 overigens) en is het trotse bezit van de EM2LS: de EM2 Locomotive Society (website). "EM2" is de type-aanduiding die de zeven machines in Engeland hadden. De "EM1" was overigens een vierassige variant van onze 1500.
Ook leuk om te weten: het prototype van de serie EM1, LNER 6000 Tommy, was de allereerste electrische loc die bij NS dienst heeft gedaan. Hij werd van 1947 tot 1952 gehuurd door NS, wat LNER de gelegenheid gaf grondige praktijktests te doen en NS hielp tijdens de wederopbouw. Bovendien kon NS zo alvast ervaring opdoen met een electrische locomotief, vooruitlopend op de komst van de eerste locs serie 1000, in 1948.


Op het Festivalterrein, voor de deur bij de Jaarbeurs, reed de Arend zijn rondjes, op iets wat een levensgrote modelbaan moest voorstellen, compleet met tunneltje. De in 1939 gebouwde replica van Nederlands eerste stoomloc reed daarbij letterlijk rondjes op een circelvormige baan. Om de slijtage van de wielbanden binnen de perken te houden moest de machine dan ook een paar keer omgedraaid worden om een tijdje de andere kant op te rijden... Utrecht, Jaarbeursterrein, 20-6-1989.


Dit is Penydarren, de oudste stoommachine op rails ter wereld, gebouwd 1804! :shock: Dat is nu 204 jaar geleden...
Het was de allereerste stoomlocomotief op deze aardbol: Pennydarren werd namelijk 25 jaar vóór de Rocket van Stephenson gebouwd door ingenieur Richard Trevithick. Hij was bedoeld om paarden in kolenmijnen te vervangen, maar Trevithick was zijn tijd te ver vooruit. Mankracht was goedkoper en aan spoorlijnen dacht nog niemand in die tijd, het project werd een mislukking.
De loc (een replica) deelde zijn stukje recht spoor met een net nieuwe BEMO rangeerrobot, om het contrast maar eens even te ondertrepen... Utrecht, Jaarbeursterrein, 20-6-1989.


De V200 007 van de VLV is inmiddels toegevoegd aan de collectie materieel op het terrein van de materieelshow, wat was gelegen tussen Utrecht CS en de Jaarbeurs. Je had er leuk uitzicht op vanaf de traverse, maar bij de aanleg van perron 18/19 zijn de sporen die daar lagen opgebroken. Utrecht CS, Materieelshow, 20-6-1989.


Hier heb ik verder weinig aan toe te voegen ;-) Utrecht CS, Materieelshow, 20-6-1989.


Ook vertegenwoordigd was de nieuwste telg uit de TGV-familie: de TGV-Atlantique. Stel TGV-A305 was gesleept overgebracht vanuit Frankrijk, maar zou nog een rol op eigen kracht spelen in de radio- en TV-uitzending waarin ook Confetti-stel 4083 figureerde. Utrecht CS, Materieelshow, 20-6-1989.


Als de 27000 niet op pad was voor het één of ander, was ze te vinden op het terrein van de materieelshow. Utrecht CS, Materieelshow, 20-6-1989.


Naamschild van de 27000 Electra (ex-1502). Alle EM2's hadden namen van mythologische figuren, die zij verloren toen ze 1500-en werden:

27000 (1502): Electra
27001 (1505): Ariadne
27002 (1506): Aurora
27003 (1501): Diana
27004 (1504): Juno
27005 (plukloc): Minerva
27006 (1503): Pandora


De Belgische Spoorwegen waren vertegenwoordigd met... jawel: een Duikbril :-P Stel 927, net nieuw, Utrecht CS, Materieelshow, 20-6-1989.


Geen NS150, maar dit kwam voorbij terwijl ik stond te wachten: 2513 met de Utrechtse ongevallenkraan. Geldermalsen, 20-6-1989.


Het wachten was namelijk op wederom een overbrengingsrit: de SNCF 141R420 kwam op eigen kracht vanuit Frankrijk naar Utrecht toe om het feestje bij te wonen, mee te doen in de stoomparade en ook enkele ritten door het land te rijden. De 141R420 (141 geeft de asindeling aan) was de loc die de laatste officieel met stoomtractie gereden trein in Frankrijk trok, in 1974. De serie 141 omvatte ruim 1300 locs en was gebouwd in Amerika en Canada door o.a. Baldwin, Lima en Alco. Geldermalsen, 20-6-1989.

Zo... :-P

De volgende update wordt een gewone, maar daarna gaan we vrolijk verder met méér NS150 :-)

Martijn 8)



Re: back to the 90's
kiezel
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op vrijdag 25 april 2008, 19:02:35
Te Utrecht werd de manifestatie Treinen door de tijd georganiseerd, bestaande uit een materieelshow, een stoomparade, een festivalterrein en diverse tentoonstellingen in de Jaarbeurshallen.

Ah, good old time!
Dat was nog eens een tienertoer-uitje destijds! :D
Ik kan me herinneren dat ik daar in Utrecht toen heel veel spullen verzameld heb (tasjes, boekjes, pennen, posters) en dat ik vervolgens de mooiste poster op de terugweg in de trein heb laten liggen... :(

Groetjes,
Kiezel :)
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Martijn, bedankt voor deze foto's van 150 jaar NS. Ik ben benieuwd naar deel 2 (3, 4, enz. :D).
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Plaatjes naar mijn hart!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Ik zeg maar 2 woorden: Mooi! Meer! :P
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
 :shock: :shock: :shock:
ik was 9 toen en ik ben daar met schoolreisje naartoe geweest
ik heb dit tamelijk onbewust staan te bekijken
ok ik wist natuurlijk ook nog niet veel van treinen
maar goed dit vind ik echt leuk
groet robert
Re: back to the 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: back to the 90's
Prachtige foto's weer Martijn.
Als ik die foto's bekijk dat vind ik het jammer dat ik me destijds helemaal niet bezighield met treinen en alles eromheen.
Maar zo krijg een mens toch een herkansing om al dit moois te bekijken.
Is die V200 dezelfd die is verbrand tijdens de brand in het Neurenberger Spoorwemuseum?
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
De v200 die verbrand is is de v200 002.
Deze v200 rijdt nog rond.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Prachtige ronde weer!
Ik heb er bijna 2 dagen niet op gezeten of heel snel omdat ik enorm druk was.
Ik heb van een vriend van mijn broer weleens wat foto's gezien waaronder dat er een TGV naast de V200 stond.
Meer weet ik er niet van en heb het niet mee gemaakt jammer genoeg. :(
Super bedankt voor het plaatsen dit was weer even vreselijk genieten!!!!!!

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
de V 200 van Nurnberg was een vorserie lok . Dit was de laatste van de 5 ( V200 001 - 005 ) Het verschil tussen serie en vorserie lok's is uiterlijk te zien door een fluit tussen de voorramen . De serie had een meertonige hoorn , de vorserie een fluit en een eentonige hoorn .
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Mensen,

Het klopt niet helemaal maar het zou misschien wel jaren 90 kunnen zijn:






Groetjes,

Antal

PS: Ik heb nog ergens wel een 90's foto liggen een speciale kijken of ik die kan vinden
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

Weer wat eigenlijk late platen maar ze kunnen er stiekem wel in:
(3oktober 2004)





Prachtige foto's vind ikhet met wel een 90's tintje.
De foto die ik zoek kan ik alleen nog niet vinden. :S

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Met een beetje fantasie maak je hier gewoon de jaren '90 van :wink:.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
antal die laatste foto heb je die ook iets groter ??
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Antal, op die manier heb ik hiet nog een hele leuke foto liggen van de 1501 die de 1315 overbrengt...  :D
Foto's hierboven zien er stuk voor stuk prima uit en zijn zeer nuttig voor het samenstellen van treinen.

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

@Robert,

Ik zal hem vanavond thuis even wat groter maken.

@Robbert,

Ben benieuwd naar de foto! :D

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
12 mei 2007:



Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Heeee die foto ken ik ergens van! :lol:
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Eey,

Das geen "back to the 90's foto"  :twisted: :twisted:.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Wel, de 90's waren even terug :D
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Mister1736 op vrijdag 09 mei 2008, 12:21:46
Eey,

Das geen "back to the 90's foto"  :twisted: :twisted:.
Met een beetje fantasie maak je hier gewoon de jaren '90 van.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Tijd voor weer een paar plaatjes uit De Oude Doos ;-)


Drie materieeltypen bij elkaar die gezichtsbepalend zijn geweest voor (o.a.) de jaren '80 en '90: De 2513, 1153 en een onbekend gebleven Hondekop. 's-Hertogenbosch, 20-6-1989.


Onthoofd! Wat er over was van loc 2420... Op de achtergrond een reserve-kop voor ICM en een Benelux-hondekopstel. Achter de werkplaats te Roosendaal, 20-6-1989.


Hier is het verschil goed te zien tussen een zesdeurs en een vierdeurs "Stalen D" bagagerijtuig. Roosendaal, 20-6-1989.


Terzijde gesteld: de 2410. Let op de vernieuwde cabineraampjes met aluminium lijsten. Roosendaal, 20-6-1989.


De 2410 was niet de enige die in Roosendaal op zijn lot wachtte... Hier een rij van tien terzijde gestelde 2400-en, aangevoerd door de 2481. Dit waren geen machines die naar de SNCF zijn gegaan *) maar al eerder buiten dienst waren gesteld en al een tijd in Roosendaal stonden. Roosendaal, 20-6-1989.


Een kijkje in de motorruimte van de 2493. Roosendaal, 20-6-1989.


Netjes in de verf staat DE-II 178 gereed als Eilzug naar Maastricht, Aachen HBf, 23-6-1989.


Loc 2274 passeert met een uit twee rijtuigen bestaande ledig materieeltrein (uitwisselingsslag tussen Maastricht en Heerlen), Valkenburg, 23-6-1989.


DE-II 182 naar Arnhem, op het andere spoor staat een Hondekop-twee als trein naar Utrecht. Tiel, 25-6-1989.

Volgende keer: verder met NS150 :-)

Martijn



*) In 1990-92 werden 46 NS 2400-en aan de SNCF verkocht: 62403, 62405, 62406, 62407, 62409, 62411, 62412, 62413 (blauw), 62414, 62418, 62419, 62424, 62425, 62429, 62430,62432, 62439, 62440, 62443, 62444, 62447, 62449, 62450 (bruin), 62452, 62453, 62454, 62456, 62458, 62459 (nu VSM), 62462, 62465, 62466, 62467, 62470, 62477, 62491, 62501 (bruin), 62502, 62504, 62506, 62508, 62510, 62513, 62518, 62526 en 62528.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Gaaf om weer een mooie foto reportage te zien!
Vooral foto 1 spreekt me aan, Ik vind het een erg charmant plaatje.
Ga zo door zou ik zeggen ik kan er enorm van genieten!!

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Martijn, bedankt voor deze update.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hey martijn
weer een erg mooie update met foto's
nu die van antal er nog bij  :lol:
en het draadje is helemaal weer super
bedankt voor het plaatsen
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: remcy op vrijdag 09 mei 2008, 20:08:01
hey martijn
weer een erg mooie update met foto's
nu die van antal er nog bij  :lol:
en het draadje is helemaal weer super
bedankt voor het plaatsen
groet robert

Heey Robert,

Ik ben druk aan het zoeken maar zonder resultaat de foto van de sik is wel vergroot. ;)


Iik hoop hem snel te vinden maar op zolder is het nu rvij warm dus ik ga zo weer naar buiten ff genieten van wat gezonde veluwse lucht. :P

Groetjes,

Antal

(Vanochtend hadden we een pauw in de tuin lopen erg geinig om eens een verdwaald beestje te zien)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hey antal
dat is echt een mooie foto
bedankt dat je hem even hebt vergroot
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
Martijn, geweldige plaatjes weer  8)

Ik ben ook naar NS 150 feest geweest, maar aantal foto's die ik daar gemaakt heb toen der tijd viel tegen zag ik laatst toen ik er naar zocht  :cry:
Het ter gelegenheid gemaakte Jan, Jans en de kinderen stripboek vol trein gerelateerde strips hebben we nog steeds  :D
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: back to the 90's
Martijn en anderen,

Nogmaals bedankt voor al de mooie foto's en de verhelderende teksten.
Elke keer als ik ze zie voel ik mij weer jaren jonger en komt de ene Ah erlebnis naar de anderen weer naar boven drijven.

Nogmaals ga zo door ik geniet er van Bert :)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Als we het dan toch over NS-150 hebben: voor een liefhebber heb ik in de aanbieding het boekwerkje 'treinen door de tijd':

Slechts 1 euro en portokosten. Wie maak ik er blij mee?
Edit: Gerard dus :D
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
dat boekje heb ik nog bij mijn ouders liggen is best mooi
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
We gaan nog een beetje NS150 doen... :-)


Oliestokers 41 105 en 41 360 in voorspan voor een Duitse excursietrein met spoorwegliefhebbers die o.a. een bezoek aan de NS150 manifestatie brachten. Tiel, 25-6-1989.


Kippenvel. Tiel, 25-6-1989.


De kakelvers geschilderde 2498 van het Spoorwegmuseum, toen nog geel-grijs. Ik snap overigens niet dat zoveel museummaterieel in de originele kleurstelling wordt teruggebracht. Heel mooi natuurlijk, maar niet zoals de meeste mensen zich het materieel zullen herinneren... Persoonlijk vind ik dat er ook museummaterieel moet zijn wat in de laatste bedrijfstoestand behouden blijft, zoals de 1501 en 1010. Eigenlijk ken ik maar weinig museummaterieel bedenken wat gerestaureerd is en daarbij niet is teruggebracht in een oudere beschildering... Utrecht Maliebaan, 25-6-1989.


Vanuit heel Europa kwamen er exotische gasten op het feestje van NS. Onze Zuiderburen verblijdden ons met de komst van deze bijzondere machine: de 12.004. Utrecht CS, 25-6-1989.


Een close-up van het ongebruikelijke drijfwerk van de 12.004. Als de loc rijdt maakt dit een totaal andere beweging dan je van de gemiddelde stoomloc gewend bent, heel bijzonder om te zien. Utrecht CS, 25-6-1989.


Nadat onze dubbeldekkers eerder al met 120-ers kennis hadden gemaakt, kwam deze DB 120 157-3 een tegenbezoekje brengen. Utrecht, 25-6-1989.


Wat zou het toch GAAF zijn als deze machine ooit weer op eigen kracht zou kunnen rijden.... :-) De door de STIBANS van de sloper geredde 1010, die na vele omzwervingen uiteindelijk toch een verdiende plek in het Spoorwegmuseum heeft gekregen, mocht natuurlijk niet ontbreken op de materieelshow! Utrecht, 25-6-1989.


De 1125 hebben we al vaker gezien in dit topic... eerst in dienst, rijdend met stammetjes Plan E, daarna weggemoffeld in een hoekje van het Tilburgse werkplaatsterreinen, en nu incognito, als de ontneusde en in de originele kleur teruggebrachte 1122. Van de 1122 waren namelijk de sierstrips en nummerplaten bewaard gebleven... Mooie loc, helaas niet rijvaardig. Jammer... een 1100-je moet toch wel rijdend te krijgen zijn? :-) Utrecht, 25-6-1989.


Vijftig jaar ontwikkeling op de nevenlijnen in beeld gebracht. Links de fraai gerestaureerde en (daar heb je 't weer) in de originele kleur teruggebrachte DE-I 41, rechts Wadloper 3104. De DE-I, tegenwoordig gelukkig rijvaardig, is een werkelijk prachtig ding. Klinkt heerlijk, ruikt heerlijk en is een lust voor het oog! En toch... had ik 'm liever in het rood gezien, want zó ken ik ze, van toen ik in mijn hele jonge jaren op station Almelo van het vertrek van het dieseltje naar Mariënberg stond te genieten... Maar goed, van binnen zie je dat niet en erin meerijden is een waar genot :-D Utrecht, 25-6-1989.


Een Engels wissel baadt in het avondzonnetje, Amersfoort, spoor 5, 25-6-1989.


In datzelfde avondzonnetje treffen we de 3737, die met de stam Berlijnsblauwe Plan E's op weg is met één van de vele ritten die die zomer werden gehouden. Letterlijk alle uithoeken van het land werden daarbij aangedaan. Amersfoort, 25-6-1989.


3737, Amersfoort, 25-6-1989.

Still to be continued...

Martijn 8)





Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
:shock:,

Wat een prachtige foto's weer Martijn.... Zeker die 2e foto van het topic. Die 2 stoomlocs in volle glorie over het Nederlandse Spoorwegennet :D.
Toch weer dingen die ik als kleine jongen heb moeten missen :cry:, maar zo kunnen ook de wat jongere mensen GENIETEN van jouw foto's, eh dia's ;).
Ik ga weer met smacht wachten op de volgende update 8).
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Thanx :-)

By the way: alle foto's zijn op dezelfde dag gemaakt (en dat was nog mijn verjaardag óók :-P)
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Prachtige plaatjes weer. Ik heb een paar (misschien overbodige) aanvullingen op een paar fototeksten.

CiteerEigenlijk ken ik maar weinig museummaterieel bedenken wat gerestaureerd is en daarbij niet is teruggebracht in een oudere beschildering...
De 1302 en 1312 zijn in de geel/grijze kleur bij NSM ondergebracht. Hoewel er nog steeds geruchten zijn dat minstens één van deze loc's weer in Berlijns blauw zal worden geschilderd.

CiteerWat zou het toch GAAF zijn als deze machine (de 1010) ooit weer op eigen kracht zou kunnen rijden....
Dat zou inderdaad gaaf zijn, maar ik vrees het allerergste. Tijdens de laatste verbouwing van het NSM durfde men het zelfs niet aan om deze loc te verplaatsen naar een depot, zo slecht zou het frame zijn.

CiteerJammer... een 1100-je moet toch wel rijdend te krijgen zijn?
Daar is de SGM momenteel toch mee bezig? Die hebben er nu 2, de 1136 en de 1145 als ik het goed heb en met deze willen ze toch uiteindelijk met een "blokkendoostrein" gaan pendelen tussen Goes en ??? (ik weet het niet :oops:)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
acido bedankt weer
erg leuke plaatjes
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Erg gafe update weer van wat unieke maar o zo bijzonde mooie plaatjes zeg!
Dank je voor het plaatsen ervan ik heb er echt van genoten!!
Wat ik allemaal heb moeten missen haal ik nu dankzij jouw foto's weer in. ;)

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Gerard,

Dank voor je aanvullingen :-)

CiteerDe 1302 en 1312 zijn in de geel/grijze kleur bij NSM ondergebracht.
Inderdaad! Die was ik even vergeten, waarschijnlijk omdat ze niet echt als museummaterieel in gebruik zijn maar meer als 'loopjongens'.

CiteerTijdens de laatste verbouwing van het NSM durfde men het zelfs niet aan om deze loc te verplaatsen naar een depot, zo slecht zou het frame zijn.
Ai ai... dat wordt een dure grap... Het ding heeft natuurlijk wel járen buiten gestaan (o.a. bij SW Diesel in Amsterdam) :?

CiteerDaar is de SGM momenteel toch mee bezig?
Haha, ik doelde eigenlijk op specifiek die 1100, de turqoise 1125/1122 dus. Als je de buitenkant zo fraai restaureert, waarom dan de binnenkant niet 'even' meegenomen? ;-)

(en ik denk dat je de SGB bedoelt?)

Martijn
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op donderdag 22 mei 2008, 09:39:49
(en ik denk dat je de SGB bedoelt?)
:oops: Ik bedoel inderdaad de SGB, maar soms ruilen de letters op mijn toetsenbord zomaar van plaats :( en dan krijg je dat, hè :wink:.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Mooie foto's!
Wat betrefd de 1010, tijd voor een grote restauratie!
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op woensdag 21 mei 2008, 23:56:42
CiteerWat zou het toch GAAF zijn als deze machine (de 1010) ooit weer op eigen kracht zou kunnen rijden....
Dat zou inderdaad gaaf zijn, maar ik vrees het allerergste. Tijdens de laatste verbouwing van het NSM durfde men het zelfs niet aan om deze loc te verplaatsen naar een depot, zo slecht zou het frame zijn.
Het frame? Is mij niets van bekend. De 1010 heeft een (of meer) aslager in een matige staat; daar staan de Duizenden bekend om. De 1000 is alleen nog voorzichtig te verplaatsen, al is 'ie nu ook met een dubbele smeerbeweging kilometers versleept. De loc rijvaardig maken gaat je meer dan een miljoen kosten, en dan heb je een loc waar je niets mee kunt  :? want het is een spoor- en wisselsloper, met heel veel specifieke punten die je een hoop ellende bezorgen. Niet aan beginnen dus!

Of er ooit weer een 1100 zal rijden? Tsja... niet namens het NSM waarschijnlijk. De 1125 is ook een hele hoop werk hoor, o.a. de tractiemotoren missen (en nog wat kleine delen geloof ik). En het ding heeft natuurlijk een grote revisie nodig, alles staat al veel te lang stil. Dus reken er maar niet op. Ik zet eerder mijn geld in op de échte 1122, of één van de twee SGB-locs.

Trouwens, de SHD 2205 wordt wél geel/grijs. De loc wordt momenteel verder afgewerkt, maar bijdragen zijn zeer welkom (de loc moet nog geschilderd worden). Zie http://www.historischdieselmaterieel.nl
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Kick even wat leven erin schoppen. :D

Groetjes,

Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: back to the 90's
Slik echt het blijft mooi. ik stel voor dat we al het oude materiaal weer oplappen en
het nieuwe spul aan de kant schuiven.

Gr. Bert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Ja, 150 jaar NS. Ik had een kaartje voor de rondrit met de 3700, maar die was kapot gegaan. Dus maakten we een rondje Nederland met een 03. Helaas heb ik alleen dia's gemaakt, en die liggen ergens op zolder in één of andere hoek  :(


Eén van de 2 1122's aanwezig op de open dag van werkplaats Zaanstraat, 15 september 2007.


De andere 1122.

Wil de echte nu opstaan?
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo Martijn.
Wat een prachtige en heel bijzondere foto's heb jij geplaatst!
Vooral de prachtige foto's van de 12.004 met op de voorkant "Middenstate Express".
Voor welke staten moet ik mij dit voorstellen?
Waar heeft deze dan gereden?
En natuurlijk de foto met de beide 41's en die van de prachtig gerestaureerde 101, 1122 en zo kan ik alle foto's wel benoemen!  :roll:
Werkelijk schitterende foto's van prachtige locs en dat allemaal gefotografeerd op (of ter ere van) je verjaardag! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's


Vandaag kwam er weer zo'n 13/1500 koppel voorbij. Nu de 1300 als tractie.

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
paar erg leuke foto's hoor
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
Jaaahhh Robbert die heb ik vrijdagavond, voor het TNT Post sorteercentrum vlak bij  Rotterdam Nrd Gd, zien staan wachten.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Frank en Robbert,

Erg mooie foto's zeg!
Dat ziet er erg goed uit.
Bednakt voor het plaatsen. :D

Groetjes,

Antal