Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Prachtige foto's weer!

Die foto's van de verkeersleiding in Amsterdam zijn heel interessant. Vind dat altijd mooi om te zien.
Ook leuk dat je wat achtergrondinfo geeft over hoe de bediening werkt.

Plaatsen waar je normaal niet zomaar mag komen zijn vaak interessant  :D

Koen
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: remcymartijn
ben / was je militair dan ???
Nee, nooit geweest ook. Maar ik heb, gedetacheerd door Capgemini, wel vier jaar in het C2SC (Command & Control Support Center) gewerkt aan een mailsysteem dat met de militairen mee gaat het veld in, dus voor het 'operationele domein'. En het C2SC was gevestigd in de gebouwen 12, 21 en 37 op de Beeckmankazerne. Vandaar!

Citaat van: AlbertJanHet lijkt mij dat ook voor jezelf het "hervinden" van al deze prachtige foto's een enorm plezierige aangelegenheid moet zijn, een soort van "schat" aan terug gevonden herinneringen!
Dat is zeker waar! Ik vind het zelf ook bijzonder leuk om de plaatjes weer eens te zien en erbij te bedenken hoe het ook al weer ging en werkte :-)

Citaat van: AlbertJanHeel erg mooi dat je, ondanks de barre winterse omstandigheden, ook de prachtige sfeer plaatjes in de sneeuw voor ons hebt gemaakt. ;-)
Het is heel apart... op het moment dat je ze maakt komt het niet in je op dat dat 20 jaar later foto's uit de Oude Doos zijn... Sowieso staat het me allemaal nog zo helder voor ogen dat ik het soms moeilijk vind te geloven dát het 20 jaar geleden is!

Citaat van: KNedPlaatsen waar je normaal niet zomaar mag komen zijn vaak interessant :-D
Zeker weten! Dat bezoek aan de CVL Amsterdam was een buitenkansje, daar kom je normaal echt niet zomaar binnen, al was het maar omdat de post goed verstopt zat in het stationsgebouw van Amsterdam CS. Ik ben, samen met een vriend, wel een tijdje vaste gast geweest op Post T in Bussum, toen deze nog in gebruik was. Mochten we de Grote Overweg bedienen en zo :-) Helaas heb ik daar geen foto's gemaakt en is de bediening van Naarden-Bussum op een gegeven moment overgegaan naar Amersfoort.

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Ik heb nog wel wat, maar niet veel. Ja, eind jaren '90, maar dat past er qua sfeer dan niet zo goed bij...

Enne, Sik 294 frivool? In later jaren was 'ie smurfenblauw, dát noem ik pas frivool! ;)
Re: back to the 90's
obicham
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Mister1736 op woensdag 30 januari 2008, 19:27:50
Jeroen,

Ik neem aan dat je het hebt over de gehuurde treinen van Veolia en deze rijden volgens mij die tussen Dordrecht ( Ddr ) en Geldermalsen ( Gdm ) :!:.
Dat betekenen de afkortingen.

Weer wat geleerd.
Alleen vreemd dat we deze dan in maastricht in onderhoud hebben :-)
zonder veolia sticker en dus het gewone NS onderhoud krijgen.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Technisch verschillen ze niet van andere Plan V's. Het blijkt (mede daarom) in de praktijk lastig om ze binnen hun omloopje te houden.

Ze zijn inderdaad gewoon bij NS in onderhoud, ik neem aan dat Veolia daar de faciliteiten ook niet voor heeft. De Plan V's op de Kippenlijn zijn/waren volgens mij ook gewoon in onderhoud bij NS, ondanks de stickers.

Meer Geografische Verkortingen vind je trouwens op mijn website.

Dit is alleen wel nogal off-topic, want het heeft helemaal niets met de 90's te maken...

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Heb maar even wat bij elkaar gescharreld, her en der, dit is ook van wat recentere jaren (1996-1998). Have fun!


De 1160 + 1308 op een vroege morgen te Hengelo, 15-10-'94


Loc 1211 vertrekt met een IC uit Mt; beroerde foto met een pocketcamera... 25-4-1997


Locs werden ook geregeld gestald op een kopje ten westen van het station, zoals hier de 1225, Groningen 8-5-'96


Plan U 145 vertrekt uit Zutphen; volgens mij was dit 1998


Hondekop 384 te Groningen; 28-12-1994


mP 3019 rijdt Onnen binnen met sternet-trein 50099 vanuit Utrecht, 25-6-'97


mP 3002 langs het postperron te Groningen CS, strak in het zonnetje, 8-5-'96


Juni 1997, de laatste maand van de DE-2'en. Op 1 juni 1997 worden de 177+168 voor een spitsdienst naar Hengelo voorgereden te Zutphen


In 1993 stond de Kameel in het geel in het Spoorwegmuseum


De 1221 heeft een trein naar Amersfoort Bokkeduinen gebracht en rangeert nu naar een locspoor, Amf 6-8-'97
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Nog wat diesels:


De 658 staat  in 's Hertogenbosch, t.b.v. rangeren autoslaaptreinen, 28-9-'96


De 653 rangeert met een Zwitsers bagagerijtuig van de Autoslaaptrein, 's Hertogenbosch 5-8-'97


Op Amersfoort rangeerde de 671 op 6-8-'97 met wat wagens; hier staan volgens mij nu kantoren...

2200'en in Zeeuws Vlaanderen op 26 augustus 1999 (maar de plaatjes ademen typisch de sfeer van zowat de hele jaren '90 ;))


De 2203 nabij Sas van Gent


De 2376 in Axel, met op de achtergrond de stikstof-fabriek


De 2203 komt van de Dow af


De 2212 met een cokestrein te Sas van Gent. Wassen ?!?


Mega-trein...
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Mooie platen Tim en eind 90 jaren is niks mis mee, ouwe lokken zijn altijd mooi, ook in de nadagen.

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Tim,

Super foto's zeg!
Ik heb gelukkig de laatste jaar van de 2200's op zeeuws vlaanderen mogen mee maken.
Hiervan heb ik de foto's toen ze in dienst waren.
Even ales een 600 die bij een fabriek rangeerde maar we werden weg gestuurd om dat een werknemer tegen een trailer aanreed. :lol: :lol:
Ik heb ze een jaar (of een paar) terzijde bij de loods gezien die toen ook een lichte verbouwing had gehad.
Daarvan heb ik ook foto's dat vergeet ik nooit meer dat was ik 1 van de mooiste dingen die ik gezien heb en me enorm goed herriner.
Dank je voor het plaatsen ik heb van de 2 serie's enorm genoten!!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hele mooie plaatjes weer hoor
keep it up
groet robert
Re: back to the 90's
Hoi Tim,

even een vraag van een grootspoor leek hoor  8)

De rode diesel op de laatste foto met een 2300 nummer, is dat een ongenummerde 2200 honderd in het rood  :? :?:

of een compleet andere loc  :?:

groetjes Fulco
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Fulco, ik heet dan wel geen Tim, maar ik kan je wel antwoord geven op deze vraag.
Van dit type loc werden er 150 gekocht, de telling begon bij 2201 en liep aanvankelijk door tot 2350.
Hiervan werden er 4 (2301 - 2304) geschikt gemaakt voor het "heuvelen" op Kijfhoek: zij werden hernummerd als 2351 - 2354.
Ook werden er een aantal geschikt gemaakt voor radiografische bediening, zij kregen als nieuwe nummers 2361 - 2384.
Dat hernummeren van deze 2 series werd gedaan om ze makkelijk herkenbaar te maken t.o.v. de overige locomotieven uit de serie 2200/2300.
De 2384 is de enige loc die in 1995 in het NS-Cargo rood werd gespoten en heeft zo gereden tot zijn (haar?) buitendienststelling in 2004. De laatste jaren was de loc te vinden in Zeeuws-Vlaanderen.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: back to the 90's
Alle foto's zijn zo mooi 8) 8)

Ik word weer helemaal blij.
Re: back to the 90's
@Gerard

Bedankt Gerard  :)  Ik had met nog niet eerder gezien in het rood en met een 2300 nummer  :?

Hier ligt dus een mooie ombouw uitdaging voor al de 2200 bezitters  8)

groetjes Fulco
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: FV op vrijdag 01 februari 2008, 16:03:20

Hier ligt dus een mooie ombouw uitdaging voor al de 2200 bezitters  8)

groetjes Fulco

Doe geen moeite, is ooit al eens door Roco uigebracht en moet 2-de hands wel te koop zijn.

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Roco 43749:


nsinmodel.com

Leuk om de (echte) 2384 weer eens te zien op een foto... ik was deze eenling eigenlijk al weer vergeten :-P
Maar ja, vind je het gek als ze 'm "wegstoppen" in Zeeuws-Vlaanderen ;-)

Zometeen ga ik even kijken of mijn scannetjes al klaar zijn. Zo ja, volgt er vanavond nog een setje! :-D

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Ik wacht met smart af!!
Ja een geel grijze of een rode is toch wel gaaf hoor.
Mocht ik de rode voor een leuk prijsje tegen komen in wisselstroom digi en ik heb het geld neem ik hem mooi mee. :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Antal,

Wachten hoeft niet meer, want ik heb weer nieuwe voorraad! :-D

De eerste drie zijn niet van geweldige kwaliteit omdat de originele dia's overbelicht zijn, maar ik wilde ze jullie niet onthouden. Het is typisch iets wat je maar één keer, stom toevallig, tegenkomt...


Dit is een 50 wagens tellende ertstrein die wel al vaker gezien hebben met 1600-en ervoor, maar ze zijn ook enige tijd met 1300-en gereden. Een stoere combinatie! Maar dan moet-ie het wél blijven doen... :mrgreen: Deze trein is gestrand in de boog bij Naarden met een defecte 1306, met daarachter de 2241 en 2233. Naarden, 12-4-1988.


Tjah... wat nu te doen? Handig als je dan nog twee 2200-en bij je hebt! :-D Dus... 1306 eraf en aan de kant gezet :-P Hier rijden de 2241 + 2233 om de loc heen om aan de voorzijde ervan te komen. Naarden, 12-4-1988.


Nadat de 2200-en om de 1306 heen waren gelopen, werd de boel weer in elkaar gezet, waarna de diesellocs de hele zaak in veiligheid konden brengen! De trein moet overigens wel leeg geweest zijn, van met alleen twee 2200-en mag je nooit 4800 ton plus een dooie 1300 (goed voor nog eens 111 ton) trekken... Als je het al van zijn plek krijgt! :-) Naarden, 12-4-1988.


De 2530 (Bisschop) is weer op tournee met de sproeitrein onkruidbeheersingstrein. Naarden-Bussum, 14-4-1988.


De Bussumse Sik was gewisseld, dit keer voor de 246, mét kraan. Op de achtergrond de 2200-en die aan het rangeren waren met de cacaowagens, rechts. Naarden-Bussum, 19-4-1988.


De 1612 met een enorm lange lege autotrein, iets wat je niet zo heel vaak tegenkwam op de Gooilijn. Naarden-Bussum, 19-4-1988.


Een fraaie zware goederentrein met uiteenlopende producten van de Hoogovens, met een passende loc ervoor: de dikke 1316. Staat toch anders dan een elfje... ;-) Naarden-Bussum, 19-4-1988.


Deze foto is genomen tijdens een speciale rit, de NVBS Koninginnedagrit, met een Duitse loc. Wélke loc, zie jullie volgende keer :-P Het was niet deze: DB 215 031-6, volgens mij helemaal in originele toestand, Kleve, 30-4-1988.

Wordt (dus) vervolgd...

Martijn 8)


Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Martijn,

Wat een leuke foto's weer. Ook die 1306 die uitvalt is een leuk verhaal, hadden de machinisten toch nog wat te doen.
Hadden ze niet gewoon door kunnen rijden door in de 1e 2200 te gaan zitten en de 1300 uit te schakelen ?
Verder is die foto met die 2500 + onkruidbestrijdingswagen een leuke foto geworden, heb je nog meer foto's van die wagen ?
Die wagen staat namelijk nu te Gouda, en ik wil heb wel eens zien wat er zoal voor hing.

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Weer een mooie reeks.
Vooral van de defecte 1306 is erg leuk.
Weet je wat de lok mankeerde?
De sproei/onkruid trein is ook erg geinig.
Jammer genoeg zie je ze nu niet vaak meer. :(
Ook de auto trein is erg appart.
Ging deze naar westhaven of kwam deze van Pon af??
Nou ja super bedankt voor het plaatsen en het mee genieten ervan!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ Robbert:

Met een kapotte 1300 voor je neus zie je niet zo veel... :-P

Er zat een aparte machinist op de diesellocs, die "commando's" kreeg van de machinist in de Eloc. Dat werkt niet echt handig als je met die 2200-en daadwerkelijk de trein moet rijden. Dan wil je als machinist toch wel graag de baan kunnen zien... Nog even los van het feit dat het waarschijnlijk niet toegestaan is om zo te rijden op de hoofdbaan.

De vaste trekkracht van de Sproeitrein was in die jaren de 2530, omdat deze speciaal was uitgerust met een camerasysteem. Daarmee kon men in de spoeiwagen zien wanneer de installatie aan- of uitgezet moest worden. HIER staat nog een foto van de sproeitrein, met -uiteraard- de 2530 ervoor. Als de sproeitrein niet reed, reed de 2530 mee in de gewone 2400-omloop en is op die manier ook een aantal keren voor de Crailoose VAM terechtgekomen, samen met een "gewone" soortgenoot.

CiteerGing deze naar westhaven of kwam deze van Pon af??
Ik denk allebei! :-) Ik gok dat-ie op weg was van Pon naar de Westhaven om auto's op te halen...

En ik heb geen idee wat er mis was met de 1306... ik stond erbij en keek ernaar ;-)

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
erg mooi
weer allemaal
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op vrijdag 01 februari 2008, 22:41:29
Met een kapotte 1300 voor je neus zie je niet zo veel... :-P

Er zat een aparte machinist op de diesellocs, die "commando's" kreeg van de machinist in de Eloc. Dat werkt niet echt handig als je met die 2200-en daadwerkelijk de trein moet rijden. Dan wil je als machinist toch wel graag de baan kunnen zien... Nog even los van het feit dat het waarschijnlijk niet toegestaan is om zo te rijden op de hoofdbaan.

Martijn, dat van die commando's wist ik niet, nu wel. Ik snap dat je met een 1300 voor je neus niet veel ziet, maar ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat de trein wordt bestuurd vanuit de 2e loc, nadeel, je moet de hele tijd uit het raam kijken. Of je laat de MCN op de 1300 de seinbeelden door bellen... Weet jij nog misschien hoelang die omzetten heeft geduurd ?

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Martijn,

Het is weer een reeks mooie foto's :D.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerWeet jij nog misschien hoelang die omzetten heeft geduurd ?
Daar zijn ze zeker wel een half uur mee bezig geweest... Er waren zeven rangeerbewegingen voor nodig, en dat moest tussen het overige treinverkeer door. Gelukkig biedt het emplacement van Naarden-Bussum daar voldoende mogelijkheden voor. Op de tweede foto is te zien dat ze er wél drie van de vijf sporen voor nodig hadden...
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Dank je!
Toch geinig die foto's en om zo'n defecte 1300 te zien. :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
kiezel
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 19 januari 2008, 22:54:15

Auw brand. Post is verloren gegaan.

Daar zaten de trouwkaarten in van mijn schoonzus en zwager.
Vonden ze niet leuk! Ze hebben wel wat van de aangebrande kaarten teruggekregen, hadden ze toch nog een souvenirtje... Om te verzachten dat ze opnieuw kaarten konden bestellen + adressen schrijven etc. :?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: back to the 90's
kiezel
gast

Re: back to the 90's
Oh ja nog bijna vergeten te zeggen...

Wat een prachtige foto's!!!!

Ik heb dit topic met heel veel plezier gelezen.
Ga zo door!!!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's

De Koninginnedagrit 1988 van de NVBS was een rondrit door het Nederlands-Duitse grensgebied via diverse grensoverschrijdende spoorverbindingen met deze fraaie jongen: DB 221 116-7 en een aantal Zilverlingen.
Kerkrade West, 30-4-1988.


De dia is een beetje vierkant omdat-ie niet goed in de scanner gelegd is (niet gekanteld) maar ik vind het plaatje te leuk om hem weg te laten. Ik heb alleen geen flauw idee meer waar-ie genomen is... ;-)


De gebruikelijke pile-up van Elocs in Maastricht, gefotografeerd vanaf de loopbrug. Maastricht, 30-4-1988.


De stuurstand van de 221 116-7: Mooie, oude, degelijke techniek :-) Maastricht, 30-4-1988.


Nou nog eentje dan, speciaal voor Antal met zijn Venlo-plannen: DIT kan dus ook op je baan! :-D 221 116-7 vertrekt met de excursietrein uit Venlo, 30-4-1988.


Het Venlo'se sikje heeft grootse plannen, zo lijkt het! De 253 aan het rangeren met een Plan E RD, de 1150, de 1624 én vijf ICR, somewhere during the process... :-P Venlo, 30-4-1988.


Niet altijd werd de Crailloose VAM door 2400-en gereden. Gedurende een paar (zomer)dienstregelingen en héél soms tussen de 2400-en door werden er 2200-en voor ingezet. Hier de 2295 + 2224, Naarden-Bussum, 6-5-1988. De 2295 is een zeldzame afwijking in de huisstijl: hij mist de gele streep over het looppad. Ook bij de cabine ontbreekt een strook geel.


Bakkie. Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Welkom in Lelystad! :shock: Pardon? Jawel, dit was onderdeel van de materieelshow ter gelegenheid van de opening van het tweede deel van de Flevolijn. Links staat de 174, die al enige tijd in de polder vertoefde voor wegleerritten op het nieuwe baanvak. Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Dit was de nieuwe demonstratieketelwagen, ter vervanging van een onooglijk zwart twee-assig ketelwagentje (wat volgens mij nog altijd ergens rondzwerft). Tegenwoordig is deze wagen rood met een blauw onderstel (klik).
Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Ook te gast was de 4024, die toen nog niet zo lang in Aegon huisstijl rondreed. De lichtblauwe vlakken/letters bestaan uit duizenden kleine Aegon-logootjes. De letters liepen aanvankelijk door over de ramen maar dit veroorzaakte misselijkheid bij sommige reizigers. Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Bij deze gelegenheid werd de laatste naamloze 1600, de 1634, Lelystad gedoopt. Hier met bloemstuk en de openingstrein (en stadswapen), Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Wordt vervolgd!

Martijn 8)



Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kiezel op woensdag 06 februari 2008, 10:06:14
Daar zaten de trouwkaarten in van mijn schoonzus en zwager.

zwager = schoonbroer, neem niet aan dat ie met zijn zus is getrouwd ;)

Ik heb even in een avondje het draadje doorlopen, ik heb wat gemist, maar het gelukkig allemaal in kunnen halen :)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Het blijven elke keer mooie fotos, prachtig werk mannen!

Mvg Kristof
Re: back to the 90's
kiezel
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Vince op donderdag 07 februari 2008, 00:07:26
Citaat van: kiezel op woensdag 06 februari 2008, 10:06:14
Daar zaten de trouwkaarten in van mijn schoonzus en zwager.

zwager = schoonbroer, neem niet aan dat ie met zijn zus is getrouwd ;)

zwa·ger (de; m; zwagers) 
  1  hetzij de broer van iemands partner, hetzij de mannelijke partner van iemands zuster of broer 
  2  de mannelijke partner van de zuster of broer van iemands partner 


Het is betekenis 2 dus... :D

@Acido:
Mooie foto's weer! Ik houd zelf niet zo van de V200 maar deze 221 staat er toch wel erg mooi op! 't Is dan ook de uitvoering in mijn favoriete kleurstelling... :)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
heey Martijn,

OP het werk had ik al naar de foto's gekeken.
En ze zijn werkelijk schitterend.
De foto met het bord schin op geul spreekt me het meest aan.
Dit vanwege wij er vaak op vakantie gaan. (me ouders en ik)
Blijft weer genieten van al die toch speciale plaatjes om te zien!!
Super bedankt voor het plaatsen en ga vooral zo door!!!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Mensen,

Het werd een beetje stil hier. :P
Ik heb vanavond dit gevonden: de link
IK vond het een erg intresant stuk!
Veel lees en kijk plezier!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
echt geweldig draadjes is dit
heerlijk om al die oude nederlanders zo te zien
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ook al voel ik me een beetje eenzaam hier ;-) ga ik stug door met plaatjes plaatsen...


Plan V 900 gaat in bad, open dag Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Tjah... TOEN was-ie nieuw: de Eanos. Als ik me niet vergis zijn de eerste al weer gesloopt :-P Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


De stoere Krupp-Ardelt ongevallenkraan was natuurlijk ook vertegenwoordigd. Fraai apparaat :-) Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Een blik in de motorruimte van de 2443. Wat we zien is een SACM MGO V12 SHR, om precies te zijn. Interessanter is dat op deze foto duidelijk te zien is wat ik eerder al beschreef: de uitlaat gaat zonder enige vorm van demping zó door het dak naar buiten. Kabaal gegarandeerd met een snellopende V12 aan boord! :mrgreen: Lelystad Opstelterrein, 28-5-1988.


Rangeerwerk op de losweg in Bussum werd meestal 's-ochtends gedaan en was sowieso zeldzaam, dus veel foto's heb ik er niet van. Dit is wel een aardige: links staan de cacaowagens die nog naar Bensdorp moeten, in het midden Sikkie-met-kraan 361 en rechts zijn de 2446 + 2434 een wagen met rieten manden (voor de firma Spilt in Huizen) aan het plaatsen. Naarden-Bussum, 20-6-1988.


Na het plaatsen van de wagen ging het vol gas naar Bensdorp want al dat gerangeer gaat alleen maar van je schafttijd af ;-) 2446 + 2434, Naarden-Bussum, 20-6-1988.


Lege wagens ophalen bij Bensdorp met de 2462 + 2513. Bussum, 27-6-1988.


De 1134 met de werkplaatstrein (U weet wel, met assen en draaistellen en zo) met in opzending een Plan E RD. Naarden-Bussum, 24-6-1988.


De serie 1300 zag je eigenlijk in alle treindiensten, zoals hier de 1301 voor de Intercity naar Hengelo en verder. Naarden-Bussum, 28-6-1988.


Loc 1143 met een interessante goederentrein. Voorin twee Gottwald kranen plus (in de wagen erachter) de balk die gebruikt wordt om rijen dwarsliggers mee te transporteren (zie het album "Spoorwerk" in de Gallery). Daarachter loopt een zogenoemde Groentenwagen, een wat ouder type gesloten goederenwagen wat toen al niet meer in gebruik was, anders dan in werktreinen en als opslag. Naarden-Bussum, 30-6-1988.


De treinen tussen Amsterdam en Hengelo hebben verschillende samenstellingen gehad waarbij de trein op één rijtuig na uit één type bestond. Er is gereden met plan E in combinatie met één ICR-BKD, maar ook andersom, namelijk ICR met één Plan E RD... Daarnaast had je ook nog deze combinatie: DB-rijtuigen met één Plan E RD. Later werd de plan E een ICR BKD. En hop: wéér vier treinsamenstellingen erbij voor op je Nederlandse tijdperk IV baan! :-D Loc 1145 met een Plan E en vijf DB rijtuigen op weg naar Amsterdam, Naarden-Bussum, 30-6-1988.


Het is voorbij voordat je het door hebt: een losse 1100... Links hangt nog een CTA van het oude "rollentype". Die heeft daar overigens nog lang gehangen nadat de paletten-CTA's hun intrede hadden gedaan op het station, omdat spoor 1 in die tijd hoogst zelden werd gebruikt voor stoppende reizigerstreinen. De 1150 te Naarden-Bussum, 6-7-1988.

Wordt - nog altijd - vervolgd...

Martijn ;-)

Re: back to the 90's
mhofman
gast

Re: back to the 90's
CiteerWordt - nog altijd - vervolgd...

Dank je wel Martijn. Ik blijf dit draadje met veel plezier volgen :)

Marco.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op maandag 11 februari 2008, 19:18:44
Ook al voel ik me een beetje eenzaam hier

Eenzaam, eeeeeenzaaaaaaaaaam!!! :shock:
Hoe kun je dat nou zeggen met al die honderden hondstrouwe volgers van deze prachtige serie!! 8) :lol:

Citeer
Wordt - nog altijd - vervolgd...

Dat is wel te hopen dan, alleen al bij de gedachte voel ik een diep nostalgisch verlies naar boven komen! :shock:

Het is gewoon geweldig om regelmatig deze foto's eens terug te kijken en zodra er weer een nieuwe serie is geplaatst gewoon weer lekker genieten!

Martijn, weer heel erg bedankt voor het plaatsen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Bij Johan, in zijn fotomapjes, ook nog weer hele mooie foto's gezien! :o (hint,hint)


Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Scannen is erg arbeidsintensief. Het rooft uren. Ook deze week heb ik geen tijd daarvoor, moet andere dingen klaar hebben in huis (loop al wat achter i.v.m. scannen wat ik gedaan heb)
Deze week nog niet, zal kijken of ik daarna weer tijd kan maken.

Mooie platen martijn, ook ik geniet gewoon mee  :wink:

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
ook ik volg je trouw
je foto's /dia's zijn super
samen met de anderen houden we je wel gezeldschap hoor
groet robert
Re: back to the 90's
Weer bedankt voor de mooie plaatjes!

Bas
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Weer fantastische foto's!
De 2400's zijn ook geweldige diesels zeg!
Vooral met zo'n rookpluim das toch wel echt helemaal geweldig!!
Toch weer zeer speciale foto's zeg!
Bedankt voor het plaatsen!
En is van Bensdorp nog steeds actief?
Zo ja hebben ze nog steeds een spooraansluiting?

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Martijn dat zijn weer schitterende foto's.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: back to the 90's
Het ziet er FANTASTISCH uit!

Ga vooral door.

Van een hondsdolletrouwe fan.

Laurent
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 12 februari 2008, 18:46:29
En is van Bensdorp nog steeds actief?
Zo ja hebben ze nog steeds een spooraansluiting?
De aansluiting is er nog wel, maar wordt ook al jaren niet meer bediend... :(
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: timtrein op dinsdag 12 februari 2008, 20:27:43
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 12 februari 2008, 18:46:29
En is van Bensdorp nog steeds actief?
Zo ja hebben ze nog steeds een spooraansluiting?
De aansluiting is er nog wel, maar wordt ook al jaren niet meer bediend... :(



Enkele jaren nadat in 1984 Bensdorp door Barry Callebaut werd overgenomen, is de fabriek in Bussum (gesticht in 1866!) gesloten en de productie van cacao naar Frankrijk verplaatst. Het gebouw blijft overigens bestaan en wordt gerenoveerd (zie hier, rechts zit een menu). De schoorsteen is helaas gesneuveld in een storm (zie hier).
Door de zeer herkenbare cacaogeur die jaar in jaar uit vaak in het dorp hing (en die nu dus weg is) is Bensdorp zeer verbonden met Bussum en de Bussummers.

Re: back to the 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: back to the 90's
Mooie plaatjes Martijn.
En je commentaar maakt het geheel compleet.
Hopelijk ga je nog even door zo. :D
Je archief zal behoorlijk groot zijn, denk ik.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: AlbertJan op maandag 11 februari 2008, 19:49:43
Eenzaam, eeeeeenzaaaaaaaaaam!!! :shock:
Hoe kun je dat nou zeggen met al die honderden hondstrouwe volgers van deze prachtige serie!! 8) :lol:
Hahaha, hee, jullie zijn er nog wel ;-) Het werd zo stilletjes hier, zoals Antal al opmerkte :-P
Overigens doelde ik op mede-plaatjesposters hoor ;-) Waar is Hans gebleven eigenlijk? Ik heb al een tijdje niks van hem gelezen...

Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 12 februari 2008, 18:46:29
De 2400's zijn ook geweldige diesels zeg!
Vooral met zo'n rookpluim das toch wel echt helemaal geweldig!!
Dáár sluit ik me vanzelfsprekend he-le-maal bij aan :mrgreen:
Standje 7 olé :-P

Citaat van: Laurent op dinsdag 12 februari 2008, 19:50:46
Van een hondsdolletrouwe fan.
Juist. Het publiek hier is dus schuimbekkend en sprakeloos hahaha :lol:

Nou, laten we er nog maar een paar doen ;-) De huidige lichting scannetjes is bijna op, maar ik heb nog plenty dia's om in te laten scannen!


De 1223 passeert met een Intercity de 483 + 852. De conducteur staat erbij en kijkt ernaar. Naarden-Bussum, 6-7-1988.


Dit plaatje is nog steeds te maken: Plan V 910 onder de extra brede Gotische Bogen bij Hilversum Sportpark, 8-7-1988.


Opvallend veel diesellocs onder de kap van Amsterdam Centraal: 2203 + 2210 en verderop de 2204 en 2205. Amsterdam CS, 12-7-1988.


En opvallend veel 1300-en in Roosendaal... Hier zien we de ongeluksloc 1308 met de "éénbenige" 1313 (met grote nummers op de fronten) op de achtergrond. Buiten beeld waren ook de 1302 en 1309 in het station aanwezig. Roosendaal, 12-7-1988.


De Belgische Reeks 22 is geen meerspanningsloc en reed in Nederland dus op halve kracht. Toen de locs voor het eerst over de grens werden ingezet, is een aantal machines hiervoor aangepast omdat men bang was dat door de verminderde koeling de apparatuur te heet zou worden. In de praktijk bleken onverbouwde 22-ers daar echter geen last van te hebben, zodat de aanpassingen weer werden teruggedraaid en het onderscheid verdween. NMBS 2201 met een extra trein, Roosendaal, 12-7-1988.


Geen dubbeltractie, maar de defecte 2555 moest door soortgenoot 2553 verder geholpen worden. De trein werd binnengebracht door de 1308 met de 2555 in opzending en er werd dus 'ouderwets' loc gewisseld. Roosendaal, 12-7-1988.


De 1630 met een internationale trein, ik weet alleen niet meer welke. De trein bestaat uit een Buffetrijtuig en Belgische rijtuigen (I4?). Het derde rijtuig lijkt Frans te zijn. Roosendaal, 16-7-1988.


Hondekoptweetjes 354 en 332 staan te wachten op inzet. Roosendaal, 16-7-1988.


De 1314 is met een goederentrein aan de kant genomen, ongebruikerlijkerwijs aan de "verkeerde" kant van het station. Ook dit is weer zo'n werkplaatstrein, met een mix van diverse soorten gesloten wagens. De tweede wagen is geladen met een draaistel en de vierde met losse assen. Leuk voor op de modelbaan! Naarden-Bussum, 21-7-1988.


Toen de 1314 weer verder mocht bleek dat Sikje 285 in opzending in de trein meeliep. Sikken-in-opzending werden doorgaans achterin de trein vervoerd omdat je anders het risico liep ze in tweeën te trekken :-P Omdat de Sik zelf niet beremd is (heeft alleen een hand- en een voetrem) mocht-ie niet helemáál achterin, er moesten altijd nog een paar wagens achter lopen. Naarden-Bussum, 21-7-1988.

Wordt vervolgd :-P

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
ben gewoon weer sprakeloos
erg mooie foto's weer
blijf je weer volgen
groet robert
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op dinsdag 12 februari 2008, 23:20:23

Waar is Hans gebleven eigenlijk? Ik heb al een tijdje niks van hem gelezen...

Martijn



Wintersporten misschien