Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:51:02
Van de 4012, Martinair-Koploper, heb ik en model. Helaas met stip :(.
Antal heeft, dacht ik de KLM-Koploper, dus misschien kunnen we dit nog eens in 1:87 nadoen.

Randstad. ;)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:51:02
Van de 4012, Martinair-Koploper, heb ik en model. Helaas met stip :(.

Dat moet toch wel wit te spuiten zijn? Vergeet het zwarte lijntje voor de deurrubbers niet ;-)
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op donderdag 17 januari 2008, 21:52:38
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:51:02
Van de 4012, Martinair-Koploper, heb ik en model. Helaas met stip :(.
Antal heeft, dacht ik de KLM-Koploper, dus misschien kunnen we dit nog eens in 1:87 nadoen.

Randstad. ;)
Antal, dan moet je dus toch even de KLM-versie erbij gaan kopen, anders gaat mijn plannetje de mist in :(.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op donderdag 17 januari 2008, 21:54:38
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:51:02
Van de 4012, Martinair-Koploper, heb ik en model. Helaas met stip :(.

Dat moet toch wel wit te spuiten zijn? Vergeet het zwarte lijntje voor de deurrubbers niet ;-)
Waarschijnlijk wel, maar dat is iets voor (veel) later.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:54:58
Citaat van: kippenlijntje op donderdag 17 januari 2008, 21:52:38
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:51:02
Van de 4012, Martinair-Koploper, heb ik en model. Helaas met stip :(.
Antal heeft, dacht ik de KLM-Koploper, dus misschien kunnen we dit nog eens in 1:87 nadoen.

Randstad. ;)
Antal, dan moet je dus toch even de KLM-versie erbij gaan kopen, anders gaat mijn plannetje de mist in :(.

Of omruilen tegen een KLM'er. :P
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Kan ook. Maar laten we maar weer terug gaan naar de 90's, voordat dit uit de hand loopt :wink:.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hele mooie serie foto's weer
bedankt voor het plaatsten
groet robert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2008, 21:59:36
Kan ook. Maar laten we maar weer terug gaan naar de 90's, voordat dit uit de hand loopt :wink:.

Ik was nou juist van plan om eerdaags terug te gaan naar de 80's. Mag dat ook :?: :oops: :lol:
Re: back to the 90's
NSmarklin
gast

Re: back to the 90's
Natuurlijk mag dat!

Veel te gaaf al die foto's..... Ik zou bijna gaan smeken om ook platen uit de jaren 70 te posten als mensen die hebben.... Maar ja, het onderwerp was nu eenmaal jaren 90.......

Zelf ben ik in 1993 begonnen met het maken van dia's, maar helaas heb ik geen diascanner.

Jeroen
Re: back to the 90's
NSmarklin
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Brigitte op woensdag 16 januari 2008, 21:58:20
@Johan, jij bent niet van de nummertjes schreef je al, maar die mooie Hondekop lijkt toch errug op nr. 359 met inmiddels toegevoegd een 3e pit 8)

Deze mat'54 was de 388. Dat kun je zien aan de ramen. De 359 was een Mat'54 waarin asbest als isolatiemateriaal is verwerkt. Deze stellen zijn herkenbaar aan de ramen waarvan het deel dat open kon, met een slinger geopend werd. Deze ramen hebben dus alleen een horizontale spijl. De laatste Hondekoppen werden met glaswol geïsoleerd en hadden ook andere ramen, namelijk schuifraampjes, zoals een deel van het materieel dat nu nog heeft (mat'64, SGMm bijvoorbeeld). De 359 is in 1968 als eerste Hondekop geel geschilderd en kreeg de grijze snor als vervanger voor de zandgele snor op de groene stellen.
Al snel besloot men echter om de grijze snor niet meer op de geel te schilderen stellen aan te brengen, maar alleen een grijze frontseinenbalk.
In 1993 zijn de laatste asbest Hondekoppen gesloopt.
Halverwege de jaren 90 werden enkele (glaswol) Hondekoppen voorzien van neusbeschilderingen (als afscheidsleukigheidje) die de Hondekoppen vroeger ook hebben gehad. De 388 kreeg hierbij de snor zoals de groene stellen ze allemaal gehad hebben en zoals de 359 dus ook heeft gekend.

De 765 kreeg de vlindersnor zoals ze begin jaren 60 ook op Mat'54 te zien waren en een viertje (ik dacht de 761) heeft enkele dagen een grijze bloedneus gehad. Deze beschildering moest echter weer verwijderd worden. Ook was er een stel die in het typhoonrooster de letters NS en het stelnummer terugkreeg. Stel 381 is geheel groen geschilderd, maar dat was voor de afscheidsrit die de werkgroep 1501 heeft georganiseerd in 1995.
Stel 781 zou officieel de laatste Mat'54 dienst rijden en werd daarbij voorzien van een rouwkrans en twee lichtblauwe tranen op de zijkant van haar neus.
Enkele dagen later viel de 766 nog in om een defecte SGM te vervangen. Dat was op de Hofpleinlijn als ik het geod heb.......

Jeroen
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ Hans en Jeroen: Het topic heet "Back to the 90's" maar de vraag van Antal in de eerste post gaat over de 80's én 90's. Bovendien zijn alle foto's die ik tot nu toe gepost heb uit 1986 en 1987... Kortom: 80's geen probleem!

Martijn
Re: back to the 90's
NSmarklin
gast

Re: back to the 90's
Ach waarom dan ook niet nog 10 jaar ouder, wie o wie heeft er jaren 70 platen en wil ze met ons delen?

jeroen
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Wow, zie dit plaatje nu pas, prachtige foto's, van veel materieel weet ik nog goed dat het reed!

Koen
Re: back to the 90's
mhofman
gast

Re: back to the 90's
CiteerZowel van NS als van Zwitserland heb ik hier duizenden dia's

Hoi Johan,

het hoort niet bij dit draadje maar ik ben erg geïnteresseerd in je Zwitserse platen.

Dit is geweldig :P
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Hallo Fans van de jaren 80-90,

Hier mijn eerste (test) bijdrage. Zeer bescheiden, slechts 3 foto's. Het valt niet mee om van een fatsoenlijke dia een fatsoenlijke digitale foto te maken. Poe, poe. Nog veel oefenen denk ik. Net zoals Johan heb ik NOOIT een administratie bijgehouden dus geen datums bij de foto's. De teksten put ik puur uit herinnering.



Opening van de Westelijketak te Amsterdam. Elok 1602 rolt het nieuwe station Amsterdam Lelylaan binnen met een gezelschap "Bobo's" en persvertegenwoordigers vanuit Schiphol, waar de lok zojuist "SCHIPHOL" werd gedoopt.



Even rust en wachtend op een nieuwe inzet te Amersfoort. De 1135, zojuist uit revisie gekomen en als één van de laatste 1100-en in de geel/grijze huisstijl geschilderd.



De jaren 80 brachten ook afscheid. Hier één van de laatste kansen Elok 1502 te vereeuwigen.

Dit is het voor even. Nogmaals, dit is een test. De komende dagen volgt er meer.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Hans, wat mij betreft is de test geslaagd :D.
Ga zo door, is mijn advies, tevens vraag.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
@Jeroen bedankt voor de uitleg  :D

Kom maar hoor met die foto's maakt niet uit welk jaartal als het maar NL is  8)

Test geslaagd Hans, heeeellll goed  :lol: ga rustig verder met oefenen.
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
Hans, oefen maar hier met de plaatjes
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Nou vooruit, hier nog een experimentele toegift.



Treinstellen 4011 (KLM) en 4012 (MartinAir) gebroederlijk naast elkaar.



Treinstel 4012 op een prachtige zomerdag "solo" te Amsterdam CS.



Doorkomst te Amsterdam CS van een ertstrein richting Beverwijk Hoogovens met "nieuwbouwlok" 1634



Omlopende 1113 te Amsterdam Centraal.



Belgische reeks 11 met in het kielzog een oudere voorganger (als "angstlok"?) voor een internationale trein richting België te Amsterdam CS.



Schadegevallen. Ja we weten er alles van. Ook Elok 1312 ontsprong de dans wat dat betreft niet getuige dit beeld.



De dagelijkse kalktrein, in het jargon ook wel "Kalkboer" genoemd, bij doorkomst over spoor 1 te Naarden-Bussum. Elok 1316 (nog in geel/grijs) was dit keer in dienst als trekkracht voor deze trein.



Elok 1644 "ROOSENDAAL" staat gereed voor vertrek met een sleep DDM richting Haarlem en verder over de "Oude lijn".

Wordt vervolgd.

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hee Hans, welcome to the club ;-)

Het valt inderdaad niet mee om goede scans te maken. Er is geen foto bij die ik niet (fors) heb moeten corrigeren en sommigen krijg ik niet zoals ik ze hebben wil. Heb je nog wat gehad aan mijn tips die ik je per PB gestuurd heb? Er gebeurt iets raars met de onderstellen volgens mij. Die lopen dicht op een manier dat het ook niet meer 'op te trekken' is met een gamma correctie. De doortekening is echt helemaal weg, zonde... Kun je nog wat sturen aan je scanproces? Lichter inscannen zodat je nog wat van de draaistellen terugziet?

Doet overigens aan wat er op de plaatjes staat niks af :-) En het is lang geleden dat ik een 1600 met zo'n mooi schoon neusje heb gezien als die 1644 op de laatste foto! ;-)

Back-to-back met die van jou heb ik ook weer een setje:


Statieportretje van de 2404. Rotterdam Feijenoord, 25-7-1987.


Een minder fortuinelijke 2400 op het achterterrein van de hoofdwerkplaats Tilburg. Ik heb niet kunnen achterhalen welke loc dit is, de nummerplaten waren weg en hij had geen plakcijfers... Het is zeer waarschijnlijk de 2490, 2505 of 2514. Die waren alledrie bruin en werden rond die tijd gesloopt. Hoofdwerkplaats Tilburg, 25-7-1987.


Tijd voor wat Hondekoppen :-) Dit is de variant die ik graag zou zien van Piko... De 385 met daarachter de 1750 komt binnen te Arnhem, 25-7-1987.


De 1750, die achterop liep bij de 385, na binnenkomst. Arnhem, 25-7-1987.


Kijk Johan: zo zag "onze" dagelijkse posttrein er uit ;-) mP 3034 met Hbbkkss 056, Naarden-Bussum, 28-7-1987.


Hondekop-vier 738, Roosendaal, 29-7-1987.


Sikje 339 heeft rangeerdienst bij de werkplaats. Hoofdwerkplaats Tilburg, 29-7-1987.


Vijf 1100-en op voorraad: 1132 + 1128 + 1112 + 1151 + 1159 wachten op de dingen die komen gaan... Hoofdwerkplaats Tilburg, 29-7-1987


Nóg meer 1100-en! De 1103 met een containertrein en soortgenoten 1139 en 1137 in opzending. Het kwam vaak voor dat er locs in opzending meereden en door hun grote aantal waren dat vaak 1100-en. Dat gebeurde overigens in allerhande verschillende treinen. Die dummy 1139 op mijn baan was helemaal geen gek idee ;-) Blerick, 29-7-1987.
Let trouwens eens op de bijna witte frontseinen van de 1100. Daaraan waren ze op grote afstand te onderscheiden van andere materieeltypes. En de verlichting van de Märklin 1100 is qua kleur precies goed - géén gele LEDs erin zetten dus! ;-)


Gezellige drukte in Venlo, tussen de armseinen. Sik 241 heeft locwisseldienst, de 1658 wacht op z'n trein en aan het perron staan Plan T 524 en de 1307 met een IC naar Den Haag. Venlo, 29-7-1987.

Wordt wederom vervolgd...

Martijn :-)

Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 19 januari 2008, 00:01:01
Er gebeurt iets raars met de onderstellen volgens mij. Die lopen dicht op een manier dat het ook niet meer 'op te trekken' is met een gamma correctie. De doortekening is echt helemaal weg, zonde... Kun je nog wat sturen aan je scanproces? Lichter inscannen zodat je nog wat van de draaistellen terugziet?

Hoi Martijn,

Ik doe mijn uiterste best maar het valt inderdaad niet mee. Eerder tegen als je het mij vraagt. Vooral het scanproces en de resultaten daarvan. Maar ja, we doen ons best en het is voor mij het beste eruit pikken en van maken. Beter iets dan niets maar vrede heb ik er ook niet echt mee. Ik ga op zoek naar betere software. Aan je tips heb ik natuurlijk wel veel gehad. Ik probeer er op te letten maar tot nu toe is het een kwestie van "compromissen". Tot troost nog een serietje. De eerste moet jouw hart wel sneller doen gaan kloppen. Ik heb er m'n uiterste best op gedaan.



De dagelijkse VAM-trein uit Crailo naar Naarden-Bussum. Een (leuk) lawaai van jewelste. Dit keer met een "Sikje-met kraan" in opzending.



De inmiddels helaas als 1838 "overleden" 1638 "GRONINGEN" met coiltrein te Amsterdam CS op een rustige zondag-middag.



In de jaren 80 vierde NS ook haar 150-jarig bestaan. Te Utrecht vond een materieelshow van divers (oud) materieel plaats. Zodoende een 2200 met een tender van een stoomlok aan de haal.



"Samenloop van 1100-omstandigheden" te Amsterdam CS. InterCity- en rangeerdienst tegelijker tijd.



Het is of ze er om vroeg, deze schoonheid...



Ja, daar is ze weer. Maar let op! Het nummer op de zijwand in het midden! Zoals oorspronkelijk de 1601 t/m 1615 af fabriek zijn afgeleverd.



En dan een nieuwtje uit de jaren 80. Een "facelift" voor de serie 1300. Zie hier de 1310 met een goederentrein aan de haak te Amsterdam CS.



Ook op een rustige zondagmiddag te Amsterdam CS dit schouwspel. Elok 1221 rangeert zich "tussen de bedrijven door" naar nieuw werk.



De (Alkmaarse) machinist die deze trein van Amsterdam CS naar Emmerich zou rijden zag mij vooral modern materieel fotograferen. "Deze (1207) telt zeker niet meer mee" zo beet hij mij grappend toe. Uiteraard ging ook deze prachtige lok onmiddellijk bij mij op de kiek.

Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
leuke plaatsjes weer
heerlijk om te zien
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Hans,

CiteerDe eerste moet jouw hart wel sneller doen gaan kloppen. Ik heb er m'n uiterste best op gedaan.
Van 2400-en word ik altijd blij :-D

CiteerIn de jaren 80 vierde NS ook haar 150-jarig bestaan. Te Utrecht vond een materieelshow van divers (oud) materieel plaats. Zodoende een 2200 met een tender van een stoomlok aan de haal.
De tender is die van de 3737, die, als ik het wel heb, hier wordt overgebracht van de werkplaats Tilburg naar de SHM in Hoorn, waar de rest van de loc een opknapbeurt onderging ten behoeve van NS150. Dit is dus geen onderdeel van de stoomparade ;-) maar van de voorbereidingen daartoe.

CiteerJa, daar is ze weer. Maar let op! Het nummer op de zijwand in het midden! Zoals oorspronkelijk de 1601 t/m 1615 af fabriek zijn afgeleverd.
Leuk! Dat heeft namelijk maar kort geduurd. Helemaal gelukkig ben je als je een foto hebt weten te maken van de 1603 met het wapen van Amsterdam. Dat was een proef, maar men vond uiteindelijk dat de 1601 het wapen van de hoofdstad moest dragen, dus de 1603 is dat wapen weer kwijtgeraakt (om daar later Zutphen voor terug te krijgen).

Martijn ;-)
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: NSmarklin op vrijdag 18 januari 2008, 11:24:31
De 765 kreeg de vlindersnor zoals ze begin jaren 60 ook op Mat'54 te zien waren en een viertje (ik dacht de 761) heeft enkele dagen een grijze bloedneus gehad. Deze beschildering moest echter weer verwijderd worden. Ook was er een stel die in het typhoonrooster de letters NS en het stelnummer terugkreeg. Stel 381 is geheel groen geschilderd, maar dat was voor de afscheidsrit die de werkgroep 1501 heeft georganiseerd in 1995.
Jeroen


Het spul op GE te Zwolle.

Mvg, Johan

P.s. @Hans, mooie platen  8)
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 19 januari 2008, 10:36:35
Hoi Hans,

CiteerDe eerste moet jouw hart wel sneller doen gaan kloppen. Ik heb er m'n uiterste best op gedaan.
Van 2400-en word ik altijd blij :-D

Martijn ;-)



Voor de post te Zl


In rust te Zutphen.


Rangeren te Kampen met de aardappeltrein.


Ter hoogte van Nieuwleusen


In rust te Arnhem


Wpl ZL

Deze lagen op de plank, ik heb nog wel meer maar die komen later wel een keer

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ik zie dat er weer een hoop schitterende plaatjes bij zijn gekomen :D.
Ga zo door en laat ons genieten.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Er zijn zeker mooie plaatjes bij gekomen!!!

Groetjes, Tim
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

@Hans,

Gaaf dat je mee doet met de foto's!
Wat een ontzettende mooie en unieke foto's ook!
Nou ga zo door ik ben zeker even aan het genieten! :D

@Martijn & JOhan,

Ook ontzettende mooie platen van de treinstellen en loks!
Fantastich om dit te zien van toch wel erg bezondere stellen en goederen treinen!
Super bedankt voor het plaatsen ik heb echt zitten genieten!

Groetjes Antal.


Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo Martijn, Johan en Hans.
Wat een pracht aan foto materiaal!
Het ene nog mooier dan het andere, zelfs materieel wat ik in het echt nog nooit gezien heb staat prachtig op de foto's afgebeeld!
Hele bijzondere en soms hele grappige foto's, 2203 met tender en, zowel bij Hans alsook bij Johan, het Sikje met kraan!
Werkelijk prachtig mannen, wat ben ik er blij mee dat jullie in deze jaren zo erg je best hebt gedaan om dit voor ons allemaal vast te leggen!
Ik heb ontzettend van deze foto's genoten en wil jullie heel erg bedanken voor de moeite die gedaan is (en ook nog gedaan wordt!) om ons dit zo mooi mogelijk te laten zien!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Zag ook nog een foto genomen door Hans van een kalktrein Naarden-Bussum bijna in de achtertuin van Martijn! :lol: 
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: back to the 90's
Hallo,
ik sluit mij geheel aan bij Albert-Jan...

wat een nostalgie, zeg !

je ziet je spoorjaren weer aan je voorbijglijden ! :D

groeten
wim
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 19 januari 2008, 16:44:47
Hele bijzondere en soms hele grappige foto's
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hi AlbertJan,

Ligt jou dit soort grappen dan ook  :roll:


Lokserie 64/6500 was compleet. Een speciale rit voor een gezelschap (een ieder die met de ontwerp, bouw en aflevering van deze lok serie te maken had) naar Stoe alwaar een diner werd aangeboden. De trein bestond uit lok 6520 (de laaste) rijtuigen, lok 6464 als energielok en 6401 (de eerste lok)
Terwijl het gezelschap aan het diner zat verveelden wij ons rond de trein. Een sjeeskarrtje met 4 ponnies kwam over de weg langs. Wij vriendelijk vragen of hij even naast de lok wilde poseren  :P weer eens wat anders  8)  :mrgreen:
(Voor dit soort grappen waren wij altijd wel in  :lol: )

Ik heb de archivering net netjes op orde, even een dia die ik laatst niet zo snel kon vinden.


Lokkenslag Zwolle naar Amersfoort met de 2275 op kop.
Mijn kamaraad werkte in Zwolle. Bekend was dat de 2275 in het Zwolse was maar wanneer hij weer het land inging was altijd maar afwachten.
Zat ik sávonds aan het eten, belletje. Lokkenslag staat klaar, hij had de 2275 voorop gezet (voor mij  :wink: ) Je begrijpt het al, eten laten staan, als een speer naar mijn favoriete spotplekje wat ook het dichte bij mijn (ouderlijke) woning was (is) de Klaterweg aan de Hare tussen 't Harde en Nunspeet. Een bosrijk gebied. Het eten was dus al koud toe in deze plaat afdrukte (en moe maar mopperen die rottreinen ook altijd.............)




Auw brand. Post is verloren gegaan. 617 maakt het slachtoffer gereed voor de laatste reis naar de sloper.


Bij nacht en ontijd was ik destijds op pad.
Zwolle spoor 2 staat Jules-II gereed voor een nachtelijke meetrit (40 Km/h) naar Groningen v.v. Volgens aanschrijving zou Jules-II 10 minuten staan op spoor 2. Ik had zeggen en schrijve slechts 60 seconden de tijd om deze éne tijdopname te maken en weg was hij. Dat was snelhandelen geblazen  :|


Met deze dia ben ik heel erg wijs. De Dortse brug. Nog twee sporig met de vlinder en de aanbruggen waren hefbaar (dat is maar een korte tijd geweest).
Thans is dit 4-sporig en de brug ligt hoger (op de haagte van de verkeersbrug die er naast ligt) Ja en mat 54 is er ook al lang niet meer.................

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Hallo,

Johan, Martijn en Hans, wat een prachtige foto's, ik heb met veel nostalgische gedachtes ze aan me voorbij laten gaan.
Ik ben nu toch wel een beetje blij met mijn besluit uit een jeugdig verleden: de NS modellen die marklin uit gaat brengen binnen de deuren zien te krijgen.
De 1100 (3013) en de 1200 (3051) nieuw uit de winkel zijn voor een jongen van een jaar of 14 heel veel geld.
Heb het principe aangehouden en nu zie ik via de foto's terug dat ik eigenlijk alls wat ik nu heb door elkaar kan rijden als je je maar in die periode waant.

Komt er nog bij dat er in het bezit een paar vreemde Duiters in de bijt zitten en je komt al gauw in Venlo terecht met de ICR's uit Keulen enz.

Ik heb helaas nooit veel geplaat in het verleden maar ik vind het heel leuk dat Antal dit draadje heeft gestart!

Gr. Fred.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ha die Johan!
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 19 januari 2008, 22:54:15
Ligt jou dit soort grappen dan ook  :roll:

Nou, zeker wel!
Zo'n plaatje is natuurlijk een gigantische toevalstreffer, maar wel ontzettend leuk om jaren later weer eens te showen! 8)
Maar ik denk niet dat Märklin dit setje ooit zal gaan uitbrengen! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op zondag 13 januari 2008, 21:42:06
Nou even net de spoorweg journaal 134 gelezen. (2003)
Hierbij heb ik een foto van een sloopkonvooi van feijenoord rangeerplaats.
Deze werd overgebracht naar de haven en daar per boot afgevoerd.
Weet iemand of iets van deze konvooi nog gered is?
In dit konvooi zat namelijk het volgende: 2336 2323 2353 (ex-2303) 664 655 284 330 229 en 657.
Is hier iets van naar STIBANS gegaan of is het allemaal tot kleine stukjes metaal verwerkt?
Ook ben ik benieuwd wat er met alle 2200's en 600's in zeeuws vlaanderen is gebeurt.
Weet hier iemand antwoord op alvast bedankt ervoor!!
Nee, dat spul is allemaal gesloopt. Viel ook geen eer aan te behalen, het waren compleet geplukte casco's die al jaren stonden weg te roesten.
Van de locs uit Zeeuws-Vlaanderen zijn de 2203 en 2207 bij de VSM terecht gekomen. De 600'en zijn daar al in 1993 verdwenen (terug naar het vasteland), alleen de 686 is er later nog een tijdje geweest. Ik geloof dat die ergens defect staat, of is ook al gesloopt.

Op mijn site staan nog wat foto's van het in een boot hijsen van die rommel: zie aan het begin van deze pagina http://members.lycos.nl/treindia2003/dia2003-2.htm
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
En vooruit, ik lever ook een kleine bijdage. Ik ben wat jonger dan de andere heren  8) maar ben vanaf ruwweg 1994 begonnen met plaatjes maken. Ik heb er een paar uitgekozen in de periode t/m 1995!


De 1112, 1105, 2259, 1159 (en verder opnog veeeel meer...) op Tilburg GE, 2-3-'95. Let ook eens op de carnavalswagens op de achtergrond...


Geloof het of niet, maar ze kúnnen wel stuk... de 1207 op Tilburg GE, na een ACTS-container te zijn tegengekomen...


Deze is van m'n vader: De 1611 met een DDM-stam te Utrecht CS, mei 1993


De 289 te Zwolle, oktober 1993.


Sik 250 met kraan te Groningen, november 1994. Er stonden er altijd een stuk of vier in Groningen, de laatste jaren meestal werkloos...


Ten tijde van de aanbouw van het Rail Service Center Groningen was de 346 in Veendam gestationeerd. Hier de locomotor op het emplacement van Veendam, 18-6-'94


Bakkie 644 staat bij de werkplaats van Hengelo, 15-10-'94


Te Tilburg GE stonden ook allerlei afgevoerde Bakkies


Idem 2200'en... sommige hebben tien jaar op de sloper staan wachten, eerst in Tilburg en later in Breda.


Het echte werk: de 2382 staat, met op de achtergrond de 111, een beetje warm te draaien / te walmen op 2-3-'95

Voor de liefhebbers staan op deze pagina een hoop plaatjes uit Zeeuws-Vlaanderen. Op mijn homepage (via Fotopagina -> Themafoto's) zijn er trouwens nóg meer te vinden!


Net niet helemaal scherp, wel leuk, is de hier net afgeleverde 6512, toen nog echt rood :D Groningen, 19-5-'95


De 379 staat gereed als stoptrein naar Zwolle, Groningen CS 28-12-'94


Kleurrijk Groningen: TGV 4521 was op 19-5-1995 te Groningen CS. Het stel was in den lande voor allerhande proef- en promotieritten. Verder nog Hondekop 766 (!), een BR 624, Wadlopers, Sikjes...


Een hele vloot terzijde gestelde Hondekoppen te Zwolle Rangeer, 2-9-'95


Op 18 september 1993 stond een net nieuw, onbekend Koploper-viertje langs spoor 4b te Groningen


Vooruit dan, één nieuwere plaat: in de zomer van 1997 reed de eerste mDDM-stam, bestaande uit de 390 7701 (nog zonder reclamebanen en met veel meetapparatuur)+ 380 7547 + 280 7268 + 270 7044, proefritten tussen Ehv en Vl, hier stilstaand te Eindhoven op 5-8-'97

Ik heb nog meer (dieseltreinstellen en wat algemeen spul) maar dat moet ik eerst uploaden...
Re: back to the 90's
Hendrik_marklin
gast

Re: back to the 90's
Aan allen die hier foto's hebben geplaatst, Super!!!!!!!! met een hele grote S. Nu nog een goede uitgever vinden, en jullie kunnen geld verdienen :D
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
Mannen, super plaatjes ik heb weer genoten  8)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Mooie bijdrage, timtrein! Dit topic begint steeds leuker te worden :-)

En Johan, bedankt voor de 2400-plaatjes :mrgreen:

Hier zijn er weer een paar van mij, ik ga stug door op chronologische volgorde... ;-)


De verbouwde DE-II-en waren ook over de grens te vinden, onder andere in de dienst naar het Belgische Visé, vanuit Maastricht. De 185 treffen we aan op het meest zuidelijke station van Nederland: Eijsden, 29-7-1987.


Tussen Maastricht en Aken reden de accuwagens serie 515. Hier vertrekt de 515 522-1 uit het klassiek beveiligde Simpelveld, nu de thuisbasis van de ZLSM. Simpelveld, 29-7-1987.


Slechts vijf treinstellen mat '46 hebben de gele huisstijl gekend. Eén ervan is de 279, welke zijn bestaan heeft weten te rekken door de inzet als Mw3 proeftrein voor draaistroomtractie. Hier is het stel inmiddels terzijde gesteld. Lijnwerkplaats Leidschendam, 1-8-1987.


Kijk, dat zijn de betere treinen :-) Koersbord van de Austria Express, Hoek van Holland, 1-8-1987.


En dit spreekt helemáál tot de verbeelding natuurlijk... Hoek van Holland - Moskou zonder overstappen! Een koersbord op zijn Russisch... prachtig :-) Hoek van Holland, 1-8-1987.


De 1646 staat klaar met een olietrein, Rotterdam CS, 1-8-1987.


De Betuwelijn (de enige echte) was een genot om te rijden. In een ronkende DE-II lekker rammelen over 30-meterspoor, wat je nu niet of nauwelijks nog tegenkomt in Nederland. Het was één van de plekken waar je nog heerlijk kon genieten van een echte ouderwetse kadans, zoals een trein hoort te klinken, terwijl je over enkelspoor tussen de weilanden door dieselt. Kedeng kedeng in optima forma :-)
De 170 rijdt net onder de bovenleiding (de derde mast in beeld is de laatste) te Tiel, 1-8-1987.


De 2501 en 2508 voorzien de inmiddels gesloten cacaofabriek Bensdorp van schuifwandwagens met cacaobonen. Het spoor was daar werkelijk spiegelglad door de platgereden cacaobonen. Het plaatsen moest dan ook heel voorzichtig gebeuren en ging gepaard met het nodige geslip en geglij. Op het terrein staat verder een klassieker die de foto leuk completeert :-) Bussum, 16-9-1987.


Ook in Bussum hadden we een Sik op de losweg staan, zoals hier de 299. Geen idee waarom eigenlijk, ik heb nooit gezien dat-ie ook daadwerkelijk gebruikt werd. Het rangeerwerk op de losweg werd immers door de VAM-locs gedaan. Toch stond-ie soms ineens op een andere plek of stond er ineens een andere... Naarden-Bussum, 16-9-1987.


De 1138 met een IC richting Duitsland. Naarden-Bussum, 18-9-1987.


Dit zou nu absoluut niet meer kunnen! Werkzaamheden aan het spoor terwijl over het naastgelegen spoor het treinverkeer onverminderd doorgaat... Weliswaar met een snelheidsbeperking, getuige het E-bord dat het einde van de beperking aangeeft, maar toch rijdt de 1651 met een IC rakelings langs de werklieden. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed waar de man in het midden zijn schop in de ballast geplant heeft... :? Naarden-Bussum, 6-10-1987.


Was de 1125 een paar maanden eerder nog in actie te zien met Plan E (zie een eerdere post), tijdens de open dag op de Hoofdwerkplaats Tilburg trof ik de loc weggestopt in een hoekje aan. De 1125 zou niet meer in dienst komen, maar uiteindelijk in het Spoorwegmuseum eindigen - met de nummerplaten van de 1122, dat wel. Hoofdwerkplaats Tilburg, 10-10-1987.


Wordt vervolgd...

Martijn

Re: back to the 90's
Arkadas
gast

Re: back to the 90's
wow, wat een leuke en mooie plaatjes!!!

Sommige echt voor mij een herinnering, of openbaring van details die ik toen (vanwege leeftijd) niet heb gezien....

erg leuk, graag nog meer, ben zelf niet zo'n fotograaf geweest..

Groet,

Arkadas
Re: back to the 90's
CiteerTussen Maastricht en Aken reden de accuwagens serie 515. Hier vertrekt de 515 522-1 uit het klassiek beveiligde Simpelveld, nu de thuisbasis van de ZLSM. Simpelveld, 29-7-1987.

Die is erg cool 8) Is er een lampje kapot of had dat ding maar één sluitlichtje :?:
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: ^Rook op zondag 20 januari 2008, 23:19:27
CiteerTussen Maastricht en Aken reden de accuwagens serie 515. Hier vertrekt de 515 522-1 uit het klassiek beveiligde Simpelveld, nu de thuisbasis van de ZLSM. Simpelveld, 29-7-1987.

Die is erg cool 8) Is er een lampje kapot of had dat ding maar één sluitlichtje :?:

Een sluitsein maakte je simpelweg door een rood glaasje voor een frontsein te schuiven en ik denk dat ze er maar eentje beschikbaar hadden... ;-)

Zo hoort het eruit te zien:



Martijn :-)

P.S. - was gezellig! ;-)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
heerlijk om dit draadje elke keer aangevuld zien worden met de mooiste plaatjes
helemaal te gek
groet robert
Re: back to the 90's
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Nog wat gevonden - dit zijn scans direct van de negatieven, dat levert nog fraaiere beelden op. Jaartallen enzo doe ik nu even uit het hoofd!


Een Plan U-treinstel vertrekt uit Groningen naar Winschoten / Nieuweschans, 1994


Een DE-2 stel staat te Zwolle; eind 1993


Een Koploper-drietje komt Utrecht binnen; oktober 1993


Een trein met voorop de 6460, daarna een 2200 passeert te Utrecht. Slechte camera, paniekfoto, geen ervaring, dan krijg je dit ;)


In september 1993 reden er in samenwerking met de VVV weer treinen Veendam-Groningen, enkele slagen in het weekend. Natuurlijk was ik daarbij :-)
Stel 3212 staat voor het monumentale, en nu in eigendom van de STAR zijnde, station van Veendam


Uitzicht van de containerterminal te Veendam


In Groningen trof ik o.a. de 1207


Loc 1124 was, in juni 1994, op station Groningen wat aan het doen. Hier werd de loc net platgegooid.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
ook deze serie is weer super
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Nice :-)

Verzoekje @ timtrein: Zou je je foto's maximaal 800 pixels breed kunnen maken? Dan zijn ze net zo breed als de andere foto's (los van het feit dat het de maximale maat voor geposte foto's is ;-))...

Keep up the good work,

Martijn
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zondag 20 januari 2008, 23:13:29


Kijk, dat zijn de betere treinen :-) Koersbord van de Austria Express, Hoek van Holland, 1-8-1987.

Martijn
"Eindhofen" :cry: :wink: :mrgreen:?
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Zo je kijkt een half dagje niet en er worden weer vele nieuwe schitterende plaatjes neergezet, heerlijk en ga zo door :D!

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Zeker leuk om te zien hoe de treinen er "vroeger" uitzagen. Het geheugen word weer wat opgefrist.

Bas
Re: back to the 90's
Het is al heel vaak gezegd en ik dacht moet ik nu ook nog wel reageren  :? maar toch besloten om het te doen  :)

Wat een geweldig leuk draadje is dit zit echt te genieten van al deze foto's uit mijn "jeugd"   8)

Alle plaatsers bedankt en ga zo door  :)

groetjes Fulco