Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerMartijn, hoe deed jij dat destijds, had je ook de beschikking over de tamtam?
Ik had (en heb) zo mijn contacten bij NS. Een goede vriend van mij zat diep in het hobbywereldje en ritselcircuit en ik kreeg o.a. regelmatig aanschijvingen van hem. Sowieso heb ik heel veel aan hem te danken wat ritten, fotogelegenheden en andere bijzonder belevenissen aangaat :-)

Ik grap wel eens dat ik in die tijd in de 'harde kern' van spoorweghobbyistend Nederland zat, en eigenlijk is dat niet eens overdreven :mrgreen:

Martijn ;-)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 19:43:13

Van een nieuwe lokserie is er altijd één lok die aan een zgn typebeproeving onderworpen wordt. Voor de 6400 serie was de 6404 aangewezen voor deze klus.
Kijk is,

De 6404 heeft tegenwoordig alleen een ander kleurtje :mrgreen::




Groetjes,
Marcel
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Laurent op zondag 13 januari 2008, 20:23:47
En ik ben van '91 :cry:
Het mooiste heb ik gemist :x

Daarom maken wij met plezier dit draadje om je bij te praten  :mrgreen:


T.b.v. opleiding van mcn reed langetijd instructie ritten van Zwolle naar Onnen v.v.
Hier bij Nieuwleusden.


Jaap t.b.v. wegleren bij opleiding machinisten. Was gestationeerd te Eindhoven waar de dia ook genomen is.


Voor velen waarschijnlijk onbekend, NS had een mobiele kraan gekocht. In de praktijk bleken er onoverkomelijke problemen te zijn. De kraan kon erg moeilijk op eigen kracht uit het spoor komen. Het werd een flop, de kraan werd snel verkocht.
Dia gemaakt te Eindhoven. De 2453 achter de kraan geeft de tijdspanne aan.


CTO meetrijtuig in ruste te Zwolle.




Ook voor velen waarschijnlijk onbekent, Smit uit Nijmegen had zelf een speciaalwagen. Hier te Zwolle voor de kuilwielenbank.


De WPL Zl zou verbouwd en uitgebreid gaan worden (zie de allerlaatste foto onder)
Onder begeleiding ben ik op een avond even op het dak geweest om wat foto's te maken. Als je die nu weer zou maken herken je niets meer van de omgeving. Watertoren is weg en de weiland er achter is nu één grote stad.
Ook de portaalkraan op de voorgrond is weg en ja veel materieel wat er staan is ook weg.....

Na alle normale dia's nu twee bijzondere  :P


De 1160 staat regulier met de lege klaktrein uit Onnen aan de kant op spoor 6 te Hde terwijl hij wordt ingehaald voor een DB V200 met Oostduitse dubbeldeks garnituur welke opweg zijn naar Utrecht voor de manifestatie "Treinen door de tijd" ten behoeve van het 150 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. Dat was in 1989.


Deze speciaal voor Marcel :P 8)
Speciale rondrit met de uit Engeland overgekomen  ex 1502 t.b.v. 150 jaar Spoorwegen. Dia is genomen tussen 't Harde en Wezep.

Zo dit was voorlopig mijn laatste bijdrage met dia's. Ik ben er heel het week-end mee druk geweest, nu tijd voor andere dingen.
Ik heb het graag gedaan en geef nu het stokje door aan Martijn en Hans  :P

Citaat van: Acido op zondag 13 januari 2008, 20:56:17
CiteerMartijn, hoe deed jij dat destijds, had je ook de beschikking over de tamtam?
Ik had (en heb) zo mijn contacten bij NS. Een goede vriend van mij zat diep in het hobbywereldje en ritselcircuit en ik kreeg o.a. regelmatig aanschijvingen van hem. Sowieso heb ik heel veel aan hem te danken wat ritten, fotogelegenheden en andere bijzonder belevenissen aangaat :-)

Ik grap wel eens dat ik in die tijd in de 'harde kern' van spoorweghobbyistend Nederland zat, en eigenlijk is dat niet eens overdreven :mrgreen:

Martijn ;-)

Zo het zelfde met mij, als ik je deze foto laat zien weet jij wel genoeg denk ik (er is hier genoeg geritseld destijds, dat wil je niet weten............)



Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

Nou even net de spoorweg journaal 134 gelezen. (2003)
Hierbij heb ik een foto van een sloopkonvooi van feijenoord rangeerplaats.
Deze werd overgebracht naar de haven en daar per boot afgevoerd.
Weet iemand of iets van deze konvooi nog gered is?
In dit konvooi zat namelijk het volgende: 2336 2323 2353 (ex-2303) 664 655 284 330 229 en 657.
Is hier iets van naar STIBANS gegaan of is het allemaal tot kleine stukjes metaal verwerkt?
Ook ben ik benieuwd wat er met alle 2200's en 600's in zeeuws vlaanderen is gebeurt.
Weet hier iemand antwoord op alvast bedankt ervoor!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

Gaaf zeg die erg speciale foto's!
De V200 met 1100 vind ik erg bijzonder!!
Maar ook de werkplaats foto's vind ik erg mooi en heb ik in de modelbouw zeker wat aan!
Ik wil namelijk een soort van 'nedtrain' nabouwen maar dan wel kleinschalig.
Super bedankt voor het plaatsen.

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 21:39:32

De WPL Zl zou verbouwd en uitgebreid gaan worden (zie de allerlaatste foto onder)
Onder begeleiding ben ik op een avond even op het dak geweest om wat foto's te maken. Als je die nu weer zou maken herken je niets meer van de omgeving. Watertoren is weg en de weiland er achter is nu één grote stad.
Ook de portaalkraan op de voorgrond is weg en ja veel materieel wat er staan is ook weg.....
Mvg, Johan

Nu ik zelf naar de foto zit te kijken zie ik iets dat ik zeg owe ja :P
Er is iets niet te zien wat er nu wel weer terug is. Het is tijdelijk weggeweest. Wie is bekend te Zwolle en weet wat ik bedoel  :roll: (het is een bekend iets en staat volgens mij op de monumenten lijst en zou in de achtergrond moeten staan.)

(....is een leuk raadplaatje ook nog  :P :mrgreen: )

Wie het weet mag het zeggen

Mvg, Johan

Edit tip Het staat op één van de andere foto's die ik geplaatst heb.
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op zondag 06 januari 2008, 16:15:16
Heey forumers!

Laatste tijd ben ik veel informatie aan het lezen van de jaren 90 en 80 over de Nederlandse spoorwegen)
Hoe meer ik lees hoe intresanter ik het begin te vinden.
Nu heb ik een vraagje hebben mede forumers misschien leuke verhalen over deze tijd en leuke foto's en filmpjes? (Nederlandse spoorgebied dan)
Ik heb jammer genoeg zelf niks van daarom deze vraag.
Ik kan wel een aftrap doen met een filmpje van Nico spilt.
Ook ben ik benieuwd naar foto's van Nederlandse modelbanen in de sfeer van de jaren 90.
Ook ben ik benieuwd wat er zowel allemaal reed en hoe de goederen treinen er toendertijd uitzagen.
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

groetjes Antal.

Hallo Antal,

Je Topic is één groot succes geworden.
Iedereen doet zijn uiterste best om prachtige foto's te plaatsen en ik geniet.
Ik mag hopen dat er in de toekomst ook filmpjes komen van ieder zijn/haar eigen fabricaat.
Ben zelf op zoek naar een foto van de 2281 die ik nog niet ben tegengekomen.
Ik mocht in 1981 van af het oude station van Zaandam toen eens meerijden (rangeren) bij het toen
voormalige Van Gend&Loos met de lok 2281.
Ik hoop dat deze Topic nog lang niet is afgelopen.

Ik wens ieder heel veel succes met het plaatsen van foto's op deze top topic.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Johan, mooie serie weer en nee, ik heb werkelijk geen idee wat 'het' is :-P

Ik heb trouwens het gevoel dat er nog wel een keer een NS150 special aan zit te komen..... ooit.... wie weet... ;-)

CiteerBen zelf op zoek naar een foto van de 2281 die ik nog niet ben tegengekomen.
Even in mijn administratie gekeken... Ik heb precies één dia van de 2281, genomen in 1987, en die maakt meteen duidelijk hoe het de loc verder vergaan is. Ik neem 'm mee in mijn volgende scanronde ;-)

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
echt een top topic
al dat oude materiaal
wat is dat mooi om te zien zeg
bedankt !!!
groet robert
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Echt fantastische foto?s zeg. Ben echt aan het genieten al dat moois wat op de foto?s voorbij komt :D.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Erg mooie foto`s zijn er op gekomen m`n complimenten...

Groetjes,
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ik heb er net een heleboel weggebracht om in te laten scannen, dus ik hoop jullie vanaf morgenavond weer van plaatjes te kunnen voorzien.

:!: Hans, doe je ook mee?? :-D ;-)

Martijn

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
Martijn, ja ook die Duitsers zien er fantastisch uit. Net die mooie V200 op Johan zijn foto bekeken. Geweldig  8)

Ook de 64xx met de blauwe Eanos. Heerlijk plaatje om het 1:1 in 1:87 uit te beelden  :D
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op maandag 14 januari 2008, 17:56:48:!: Hans, doe je ook mee?? :-D ;-)

Hoi Martijn,

Tuurlijk ga ik meedoen. Waar kennelijk ook onder "de jeugd" dit item ontzettend veel belangstelling heeft is dat zeer toe te juichen en ga ik daar van harte aan meewerken! Het kan nog wat dagen duren maar ik ben naarstig op zoek naar een kwalitatief goede diascanner. Mag een paar centen kosten als de kwaliteit maar goed is. (Ik ben van huis uit nogal kritisch op dit soort dingen en het beste is nogal is nog niet goed genoeg.... :lol: :lol: :lol: ) Gister heb ik nog een magazijntje uit een doos gehaald en enkele dia's met "het blote oog" bekeken. Ogenschijnlijk is wat dat betreft de kwaliteit niet teruggelopen door de jaren heen. Zucht van verlichting....... het ziet er zeer hoopvol uit. Toch blij dat ik het gevoel heb al die jaren, hoewel bijna nooit meer uit de doos geweest, zeer zuinig op m'n diaverzameling te zijn geweest.

Lang genoeg weer: ik streef ernaar op zeer korte termijn met "iets" te komen. Da's beloofd!!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Hans,

Je hebt me nu erg nieuwsgierig gemaakt!! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Hallo,

Ik wist dat er een site was over de kippenlijn.
Maar ja nooit heb ik de link ervan aan me favorieten toegevoegd.
Dus ik heb even gegoogled en ik vond hem weer! :D
Hier staan ook foto's van rond de jaren 90 en 80.
klik
Erg mooie foto's van bijvoorbeeld de Enka trein den Graantrein en unit cargo treintjes! :D
De foto's en site zijn niet van mij dus vergis je niet in de naam. ;)

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Mister1736 op zondag 13 januari 2008, 21:34:22
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 19:43:13

Van een nieuwe lokserie is er altijd één lok die aan een zgn typebeproeving onderworpen wordt. Voor de 6400 serie was de 6404 aangewezen voor deze klus.
Kijk is,

De 6404 heeft tegenwoordig alleen een ander kleurtje :mrgreen::




Groetjes,
Marcel

Zoals ik al zei was de 6404 in de oorspronkelijke aflever staat zonder spoilers.
Een niet onbelangrijk detail is nl gewijzigd.


Er zijn aan de lange huif op de neus aan beide zijden spoilers aangebracht.
De eerste 10 (mogelijk 11) loks zijn zonder spoilers geleverd. De eerste 4 werden afgeleverd en hadden meteen software problemen. Ze stonden meer stil dan dat ze reden. Levering van nr 5 werd uitgesteld en er werd eerst een proefbedijf opgestart. Van ma t/m vr werden per dag 2 tot 3 slagen gereden Zwolle - Onnen v.v. Toen al werd ook onderkend dat er een koelings probleem optrad. De ventilator sloeg veel te vaak aan en draaide te veel op 100% wat resulteerde dat een derde van het vermogen weggenomen werd (de koelventilator op vol vermogen neemt nl een derde van het vermogen weg). Men begon wel weer met leveren met loks. De oplossing werd gevonden in het plaatsen van spoilers bij de radiatoropeningen aan de lange huif. Zo wordt de rijwind beter langs de radiatorroosters geleid.
Te t'Harde zag ik voor het eerst de spoilers op de lok zitten van de 6408 die een dag eerder gemonteerd waren. Vandaar dat ik een detail dia genomen heb destijds.
Het is een detail verschil maar niet een onbelangrijke!


Hagel nieuwe en kersvers afgeleverde 6407 zonder spoilers  :P

Uit de begin tijd van de 6400 heb ik heel veel dia's  :wink:

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 21:39:32
Citaat van: Laurent op zondag 13 januari 2008, 20:23:47
En ik ben van '91 :cry:
Het mooiste heb ik gemist :x

Daarom maken wij met plezier dit draadje om je bij te praten  :mrgreen:


KIJK, daar word ik nou blij van 8)

Verder Nice Pictures
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Op zich niet zo vreemd dat ze koelingsproblemen kregen. Zonder de spoilers heb je op de plek waar de aanzuigroosters zitten zelfs onderdruk, die de ventilator tegenwerkt. Zonder ventilator wordt daar dus lucht naar buiten gezogen in plaats van naar binnen.

Met een minder hoekig front of verder naar achteren geplaatste roosters hadden ze daar geen last van gehad. Een rooster op de voorzijde, als een grill bij een auto, had ook wel gewerkt :-P

Overigens ontbreken de spoilers op het Märklin model als ik me niet vergis? Oops... ;-)

Edit: oh, die is natuurlijk gemodelleerd naar de spoilerloze 6409 toen die nagelnieuw was... Helaas missen de andere modelvarianten ze ook...

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
complimenten aan iedereen die hier aan mee werkt want ik vind het een top draadje
zo zie ik loc 's en hoor ik dingen over loc's waar ik vroeger nog te jong voor was
echt top
groet robert
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Ik ben benieuwd waar Martijn en Hans mee gaan komen, ongetwijfeld klasse foto's  :P

Klein toegiftje van mij................


Mijn eerste speciale dag met line-ups die ik mee maakte. Dit is te Amersfoort bij afscheidsrit 1500-en. Nee die staat hier niet op die kwamen er later tussen de 2200 en 600 te staan. De Belgische 1100 was echt hagel nieuw.

Van iemand kreeg ik prive een reactie:
Ik heb ook besloten om jaren 90 (tot nu) materiaal om me baan te
rijden en over te gaan op Nederlands met af en toe een duitse gast op
de baan.


Wel hier dan nog een hint  :P


Wolfheze


Emmerich

De VT601 (of is het de VT611?) is diverse malen in Nederland geweest met gezelschappen naar de Keukenhof  8)

Mvg, Johan (die naar de foto's van Martijn en Hans halsreikend uitkijkt  :wink: )
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

Alweer super foto's zeg!!!!!!!!!
Vooral foto 1 spreekt me erg aan maar dat is ook vanwege de plaats en de loks die er staan.
Van wie zou dat stukje tekst nou zijn? :lol: :lol: ;)
Ik ben ook benieuwd welke foto's er nog komen!
Ikzelf ga ook even zoeken naar filmpjes op het internet van de jaren 90. ;)

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 15 januari 2008, 19:49:19Mvg, Johan (die naar de foto's van Martijn en Hans halsreikend uitkijkt  :wink: )

Johan,

Jij en Martijn hebben al zo geweldig veel moois laten zien en jullie blijven ook maar doorgaan met aavullen. Geweldig. Ik doe mijn uiterste best om ook snel met iets te komen. Dat is, zoals gezegd, beloofd.
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Ik heb vandaag Rail Away gekeken en toen kwamen er ook nog oude treintjes is voor sommige waren best wel mooi... maar ik vond er ook wel wat lelijk..
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
kan ook niet wachten op nieuwe foto's  :D :D
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Nog even geduld, heren :-P

Mijn volgende lichting scannetjes heeft een dagje vertraging opgelopen, maar ik heb er 100 weggebracht, dus ik kan voorlopig effe voort :mrgreen: En daar zit nog geen NS150 bij ;-)

Morgenavond, als alles goed gaat, de eerste ronde!

Die 1181 was overigens inderdaad splinternieuw, hij was namelijk in Nederland voor het inregelen van ATB en instructie, en kon tussen twee proefritten door precies heen en weer van Amsterdam naar Amersfoort om bij de line-up aan te kunnen sluiten :-)
Dat was overigens op 14-6-1986, de dag van de Grote Afscheidsrit met de laatste vier 1500-en: de EM2 Farewell Tour. Een zonovergoten en memorabele dag die een zeer diepe indruk heeft achtergelaten op de aanwezige Britse railenthusiasts. Ze kwamen superlatieven tekort en vonden het onvoorstelbaar wat er allemaal georganiseerd was...

Martijn


Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Waar halen jullie allemaal die foto`s vandaan uit de jaren 90???? Site`s dat snap ik ook nog wel maar waar nog meer ???
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 16 januari 2008, 16:40:44
Waar halen jullie allemaal die foto`s vandaan uit de jaren 90???? Site`s dat snap ik ook nog wel maar waar nog meer ???

Wat dacht je van zelf maken?
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Kan natuurlijk ook... Zelf heb ik noooooit foto`s gemaakt van treinen in de jaren 90...
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 16 januari 2008, 16:44:10
Kan natuurlijk ook...

Neem nou maar gerust van mij aan dat Johan en Martijn de foto's die zij lieten zien zelf hebben gemaakt. :roll:
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Hans Biere op woensdag 16 januari 2008, 16:42:00
Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 16 januari 2008, 16:40:44
Waar halen jullie allemaal die foto`s vandaan uit de jaren 90???? Site`s dat snap ik ook nog wel maar waar nog meer ???

Wat dacht je van zelf maken?

Idd Hans. Zowel van NS als van Zwitserland heb ik hier duizenden dia's (alleen ik ben slordig met archiveren).
Ik ben in '86 begonnen met fotograferen (veel te laat eigenlijk) en ik realiseer mij nu dat ik destijds (tot '98) duizenden kilometers gedraaid heb voor Trainspotting. Ik heb er wat brandstof doorgejaagd. (wat denk je b.v. voor 3 dia's op Talentenjacht naar Sneek en ook nog een bekeuring er bij voor te hard rijden terwijl dat helemaal niet nodig was ....... p.s. is wel één van de weinige bekeuringen die ik gehad heb  :wink: )

En wat denk je van deze  :roll:





Hier zet de Thalys in het laatste zonlicht de aller eerste voet op  Nederlandse bodem. Voor deze twee platen ben ik helemaal naar Roosendaal gejaagd. Detail de Thalys is hier nog zonder opschriften  8)
En zo zijn er taloze foto's en dia's die ik heb waar veel km voor gereden zijn.
Dergelijke gedrevenheid vertoon ik alleen nog als in in CH op vakantie ben (lekker ontspannen 16 uur per dag spotten  :P :mrgreen: 8) )

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: AcidoMorgenavond, als alles goed gaat, de eerste ronde!
Ik reis per openbaar vervoer, hetgeen ik absoluut een warm hart toedraag. Soms echter, HAAT ik het. Vandaag is zo'n dag want ondanks dat ik mijn stinkende best heb gedaan om op tijd vanuit Utrecht bij de fotozaak in Bussum te zijn, is dat niet gelukt.

Om te beginnen reed de bus in Utrecht (Papendorp) voor mijn neus weg. De chauffeur van de volgende bus was niet vooruit te branden en sukkelde met 30 km/h over de busbaan. Het resultaat was dat ik na een wilde sprint op 10 seconden na de trein miste. Ik kon hem nog aanraken. Aangezien er geen kwartierdienst gereden wordt maar een 10/20 dienst, kon ik --uiteraard-- 20 minuten wachten op de volgende. Met die trein had ik nog nét op tijd kunnen zijn, dus het enige wat-ie hoefde te doen was op tijd rijden. Helaas was het echter bij wijze van uitzondering DDM1, waarop de machinist geen bekendheid bleek te hebben. Dat hoorden we pas na tien minuten stilstaan, de minuten tikten weg terwijl er niks omgeroepen werd. Uiteindelijke vertraging: 20 minuten, terwijl ik maximaal 8 minuten speling over had. Dat waren er dus minus 12 toen ik eenmaal in Bussum was. Fijn!

Kortom: morgen kan ik opnieuw een poging gaan wagen, geen plaatjes vandaag.

Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 16 januari 2008, 16:40:44
Waar halen jullie allemaal die foto`s vandaan uit de jaren 90???? Site`s dat snap ik ook nog wel maar waar nog meer ???
Pardon? Er komt helemaal niets in dit topic van sites, Tim. Ik weet dat het om de plaatjes gaat, maar ik raad je aan ook de teksten even te lezen, dan had je dat geweten. Zelfs zonder te lezen had je dat kunnen bedenken, want op alle foto's staat door wie hij gemaakt is.

Martijn

Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Heeft die 1189 een speciale koppeling aan de trein zitten om die Thalys mee te trekken???
Want bij de ICE is dat wel zo daar hebben sommige treinen wel een speciale koppeling om de ICE mee te trekken..
Re: back to the 90's
Ricejuh
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 16 januari 2008, 18:41:50
Heeft die 1189 een speciale koppeling aan de trein zitten om die Thalys mee te trekken???
Want bij de ICE is dat wel zo daar hebben sommige treinen wel een speciale koppeling om de ICE mee te trekken..

De TGV en de ICE 3 hebben beide een Scharfenberg koppeling. Ik denk niet dat de 1100 dit heeft, maar volgens mij hebben ze hier wel een middeltje tegen..
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ik denk dat ze gebruik hebben gemaakt van een (korte) koppelboom, of wellicht een speciale constructie die door de SNCF is ontwikkeld om TGV-stellen te kunnen slepen.

By the way... toch nog twee aardige plaatjes :-)

Ik heb een keer per ongeluk een fotorolletje gekocht ipv een diafilm, en twee van die foto's heb ik met mijn flatbedscannertje even ingescanned. Nou ja "even"... ;-)


Van de Volvo bleef niet veel over... als die 1152 daar niet stil had gestaan vanwege een gestoorde overweg ;-) De overweg was alleen nog dicht te krijgen door het noodcontact aan te rijden, wat zich bij het kleine witte paaltje vlak voor de overweg bevindt. Dat leverde een paar aardige plaatjes op. De overweg was hier gewoon open, ik sta zelf midden tussen de (vijf) sporen... Bussum, ergens in 1989.


De 2530 met de sproeiende Sproeitrein (officieel: "Onkruidbeheersingstrein") aan het werk. Dit was, toen de Sproeitrein nog bestond, de vaste taak van de 2530, mede omdat deze als enige van de serie 2400 een verhoogde cabine heeft waardoor de machinist goed zicht op het spoor heeft. Om die reden rijdt de loc ook met de korte neus voorop, iets wat je bij dubbeltractie trouwens ook veel zag, dan werden de locs als het even kon met de lange neuzen aan elkaar gekoppeld. Verder is de 2530 speciaal voor deze taak van een schijnwerper (en een camera) voorzien. Overigens heeft de loc ook nog enige tijd, voordat het camera-systeem werd geïnstalleerd, een soort "hutje" rechts voorop gehad voor de bediening van de sproei-installatie. Bussum, 1989.

Martijn (die weer een beetje afgekoeld is ;-))

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Haha,

Die man in de auto zou nog raar hebben gekeken miss :!:.
Maar het zou wel even schrikken zijn geweest als je zo een trein ziet aankomen en dan gelukkig stopt pfffff.
Mooie foto's trouwens, die zie je niet iedere dag voorbij komen :P :P.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 22:14:28
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 21:39:32

De WPL Zl zou verbouwd en uitgebreid gaan worden (zie de allerlaatste foto onder)
Onder begeleiding ben ik op een avond even op het dak geweest om wat foto's te maken. Als je die nu weer zou maken herken je niets meer van de omgeving. Watertoren is weg en de weiland er achter is nu één grote stad.
Ook de portaalkraan op de voorgrond is weg en ja veel materieel wat er staan is ook weg.....
Mvg, Johan

Nu ik zelf naar de foto zit te kijken zie ik iets dat ik zeg owe ja :P
Er is iets niet te zien wat er nu wel weer terug is. Het is tijdelijk weggeweest. Wie is bekend te Zwolle en weet wat ik bedoel  :roll: (het is een bekend iets en staat volgens mij op de monumenten lijst en zou in de achtergrond moeten staan.)

(....is een leuk raadplaatje ook nog  :P :mrgreen: )

Wie het weet mag het zeggen

Mvg, Johan

Edit tip Het staat op één van de andere foto's die ik geplaatst heb.

Toch misschien wel interessant om het aan te halen.

In de achtergond mist de hogebrug. Dat is een monumentale voetgangers en fietsersbrug van gietijzer. NS had die graag weg willen hebben maar dat kregen ze niet voor elkaar. Op de foto is hij weg maar wel tijdelijk. (Hij had goed zichtbaar op de achtergrond moeten zijn).
Voor renovatie zijn al de drie brugdelen naar Sliedrecht vervoerd per pontons met sleepboten. Dat in 1992


Op deze foto, eerder geplaatst in dit draadje zie je één van de drie delen (voor de renovatie) van de hoge brug.


In juni 1993 rond de langste dag zijn de delen in twee avonden/nachten van een week-end geplaatst. Hier is het eerste deel geplaatst. Werk werd uitgevoerd door Strukton


Het transport vanaf het Zwarte water naar hun bestemming werd door Saan verzorgd. Hier in de avond deel twee met in de achtergrond deel drie. Palen werden weggehaald, stoplichten werden met kranen opgehesen en weggedraaid ect ect. en de weg was natuurlijk afgesloten. Het transport is hier ter hoogte van de IJsselhallen (rechts) Dit reed stapvoets en bij bochten die genomen moesten worden stond het meer stil dan dat het reed. Achter rust het brugdeel op een stuurbare dollie.
(Marcel was wat voor jou geweest  :wink: )


De hogebrug is altijd wel een dankbaar motief om materieel te fotograferen  :mrgreen:

Voor dit soort infra grappen was ik meestel ook wel te vinden om daar wat mee te doen  :D

Mvg, Johan.



Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
@Johan, jij bent niet van de nummertjes schreef je al, maar die mooie Hondekop lijkt toch errug op nr. 359 met inmiddels toegevoegd een 3e pit 8)

@Martijn, mooie plaatjes, vooral de 2530 errug gaaf om 'm zo te zien  :D
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

@Martijn,

Jammer dat je dan even alles heb tegen zitten. :(
Ik ken het ook met de OV maar ja niks aan te doen.
En de foto's zien er weer goed uit de sproeitrein is toch wel een erg rare maar leuke combi! :D
Dank je voor het plaatsen! :D


@Johan,

Weer mooie en erg speciale foto's!!
Ik heb met mijn peugeot ook al wat KM tjes afgelegd voor de trein. :D
En soms wat harder dan het mag maar niet veel harder aangezien het nog ontbreekt aan ervaring bij mij. ;)
Maar dank je voor het plaatsen ik heb erweer van genoten!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
wederom erg mooie foto's
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 16 januari 2008, 21:34:49(Marcel was wat voor jou geweest  :wink: )
Waarom ik nou weer :lol: :P ;).

Nou Johan indeed, dat zijn de leukere dingen :D.
Een heel ander voorbeeld wat ik wil geven is het transport van een kraan die in de werkplaats van Tilburg hangen (  / hingen weet niet meer of die nog bestaat :oops: ). Deze hijskranen werden dus in de hal gemaakt waar mijn vader werkt. Hij heeft daar ooit nog is foto's gemaakt :D.
Ik heb ooit is een transport mogen meemaken van zo een kraan van een dikke 40 meter lang. Dat is echt geweldig. Je hebt dan dus ook een dollie en die kon letterlijk ieder wiel laten draaien.
Het commentaar komt me dus ook bekend voor betreffende paaltje en verkeerslichten weghalen en de motorpolitie begeleiding enz :P.

Maar mooie foto's weer. Ik had vroeger ook wat op de foto moeten gooien :(. Maar ja je kan niet alles hebben he :P.
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
[offtopic]Die brug, daar heb ik helaas ook nog wel herinneringen aan :S
Jaartje terug ofzo reed ik onder het deel door wat over de weg hing, volgens mij is dat net niet zo'n stalen geval.
Stelletje #$&#%*#*% vonden het nodig om een ei op het dak van de auto te gooien.
Schrok me lam, dacht dat ik een fietser over het hoofd had gezien.
Dikke deuk en leuke schade, allemaal kringetjes en pitjes.
[/offtopic]

Wel gave plaatjes hoor... ff kijken of ik bij mijn ouders nog wat kan opvissen uit de fotoboekje van mij.

Ga zo door!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Zo... we zijn er weer :-)

Ik ga chronologisch verder waar ik gebleven was. Het wordt dus weer vanalles en nog wat de komende tijd, gewone plaatjes en bijzondere plaatjes door elkaar.


In 1987 was dit een dagelijkse verschijning en ik was ook vrijwel elke dag van de partij, omdat er elke dag andere 2400-en voor deze trein stonden :-) Hier komen de 2478 en 2429 binnen stuiteren met de beladen VAM-trein. Ik zeg "stuiteren" omdat de 2400 wat slapjes afgeveerd is en op wisselstraten nogal kan gaan 'dansen'. Hier moeten ze drie wisselverbindingen nemen om helemaal over te steken naar spoor 5, dus vaak kwamen ze nog na-deinend de overweg op rijden... Naarden-Bussum, 8-7-1987.


Wat je hier ziet, was ab-so-luut uit den boze en is bij mijn weten slechts één twee keer in de gewone dienst voorgekomen: de 4012 Martinair en de 4011 KLM in één trein, gekoppeld nog wel. Deze combinatie heeft zo een hele dag heen-en-weer gereden, maar heeft voor zover ik weet alleen op 10 juni 1986 en die ene dag bestaan. Naarden-Bussum, 9-7-1987.


Die kennen we ergens van... ;-) De 1139 met een IC uit Enschede of Duitsland op weg naar Amsterdam. Naarden-Bussum, 9-7-1987.


De drieproductentrein, getrokken door de 1643. De voorste wagens zijn bruin. Althans... dat waren ze ooit :-P Daarachter de bollenwagens en achteraan de grijze, open onderlossers. Bussum, 9-7-1987.


Eén van de taken van de 2400-en die de VAM reden was het plaatsen en ophalen van wagens op de losweg. Dat kwam niet vaak voor en het waren zelden meer dan twee of drie wagens. Met enige regelmaat verscheen er echter één van deze leuke ketelwagentjes van Pieter Bon, geladen met plantaardige olie. 737 0 360-7, Naarden-Bussum, 10-7-1987.


Als er buiten het station op spoor 1 een trein van of naar Crailoo stond, moesten de IC's en andere doorgaande treinen naar Amsterdam slalommen om er langs te komen via spoor 2. Hier haalt de 1656 die manoeuvre uit en rijdt daarbij bijna de camera binnen, met aan de haak een gezelschapstrein bestaande uit een ICR-BKD en twee Zilverlingen. Zoals je ziet is er echt veel mogelijk op het gebied van treinsamenstellingen! Naarden-Bussum, 15-7-1987.


En dit was de reden van de slalom-actie hierboven. De VAM-trein is langer dan normaal door een sleep extra rongenwagens aan het eind van de trein, waardoor deze niet meer op spoor 5 tussen de overwegen past. Dit keer waren de extra wagens leeg, maar als de trein zwaarder werd dan dit stonden er drie 2400-en voor :-)
De 2414, 2409 én de rangeerder laten hun spierballen zien, Naarden-Bussum, 15-7-1987.


De 2216, met hooggeplaatst derde frontsein, is op bezoek bij de SHM, al weet ik niet meer waarom... ;-) Hoorn SHM, 23-7-1987.


DB 624 501-3 staat in de stromende regen gereed als trein naar Leer. Groningen, 23-7-1987.


De 1501 staat op dit moment bij de SSN, maar het is de bedoeling dat de loc binnenkort in Blerick gestald wordt, omdat ze dringend toe is aan renovatie. Hier heeft de Werkgroep 1501 de loc net verworven en is bezig met het opknappen ervan. Werkplaats Rotterdam Feijenoord, 25-7-1987.

Wordt vervolgd...

Martijn :-)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Martijn,

Het zijn weer mooie plaatjes :D.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Zo, na zo'n 30 minuten drogen :D kan ik mijn keyboard weer gebruiken om te vertellen dat dit weer een hele mooie serie foto's is.

Ik denk dat ik maar eens een reserve keyboard ga aanschaffen :mrgreen:...

Even een kleine aanvulling op deze foto:
Citaat van: Acido op donderdag 17 januari 2008, 20:33:56


Wat je hier ziet, was ab-so-luut uit den boze en is bij mijn weten slechts één keer in de gewone dienst voorgekomen: de 4012 Martinair en de 4011 KLM in één trein, gekoppeld nog wel. Deze combinatie heeft zo een hele dag heen-en-weer gereden, maar heeft alleen die ene dag bestaan. Naarden-Bussum, 9-7-1987.

In het boek "Electrische treinen in Nederland - deel 3" staat op pagina 88-89 ook een foto van bovenstaande combinatie, maar dan bij het verlaten van station Zwolle. Die foto werd volgens het bijschrift gemaakt op 10 juni 1986. Kennelijk heeft deze combinatie dus niet alleen op 9 juli 1987 gereden.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerIn het boek "Electrische treinen in Nederland - deel 3" staat op pagina 88-89 ook een foto van bovenstaande combinatie, maar dan bij het verlaten van station Zwolle. Die foto werd volgens het bijschrift gemaakt op 10 juni 1986. Kennelijk heeft deze combinatie dus niet alleen op 9 juli 1987 gereden.
Gerard, je hebt helemaal gelijk! Sterker nog: ook dáár (10 juni 1986) heb ik dia's van :oops:
Die zitten alleen, chronologisch gezien, in het deel van mijn verzameling vóór het punt waar ik begonnen ben (ik bewaar de oudste dia's voor het laatst ;-))... Vandaar dat ik ze niet tegen kwam bij het uitzoeken... Vond het al vreemd, ik wist dat ik er meer dia's van had! :-D

CiteerIk denk dat ik maar eens een reserve keyboard ga aanschaffen
Ik zou maar een voorraadje gaan aanleggen als ik jou was, want ik ben nog lang niet klaar :mrgreen:

Martijn
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op donderdag 17 januari 2008, 21:27:31
CiteerIk denk dat ik maar eens een reserve keyboard ga aanschaffen
Ik zou maar een voorraadje gaan aanleggen als ik jou was, want ik ben nog lang niet klaar :mrgreen:

Martijn

Een als Martijn klaar is kom ik nog met een toegift dus verdubbel de bestelling maar

@Martijn, die 2530 met sproeitrein mooie plaat, die heb ik nooit te pakken kunnen krijgen. Ik zat achter hem aan, was ie mij te snel af (lees hij was een uur te vroeg) Ik werd nog gebeld vanuit de post (lees Ijsselbrug) maar ik kon niet eerder weg van mijn werk. Later heb ik wel de 2200 met sproeitrein op de video gekregen.

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Van die sproeitrein had ik de tijden en hij reed op tijd, kennelijk heb ik daar mazzel mee gehad ;-)

Voor Gerard even een tussendoortje...

Ik heb twee dia's uit 1986 meegenomen in deze scanronde, en --stomtoevallig-- zijn dat deze twee, omdat ze apart lagen:


De 4011 KLM met daarachter... jawel, nog net zichtbaar: de 4012 Martinair :-P Naarden-Bussum, 10-6-1986.


Een dag later waren ze uit elkaar gehaald. 4012 Martinair, Naarden-Bussum, 11-6-1986.

Van beide stellen vind ik dit de mooiste uitvoering die ze gehad hebben. Die rare stippen "voor de zichtbaarheid" :roll: vond ik maar niks...

Martijn ;-)

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Prachtige foto's weer!
Wat is dat toch gaaf om te zien die speciale treinen!
De Koplopers aan emkaar is toch wel erg geinig.
Vooral als die richting Schiphol gaat. :lol:
Super bedankt weer ik heb echt genoten ervan!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Van de 4012, Martinair-Koploper, heb ik en model. Helaas met stip :(.
Antal heeft, dacht ik de KLM-Koploper, dus misschien kunnen we dit nog eens in 1:87 nadoen.