Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Back to the 80's and 90's
Heey forumers!

Laatste tijd ben ik veel informatie aan het lezen van de jaren 90 en 80 over de Nederlandse spoorwegen)
Hoe meer ik lees hoe intresanter ik het begin te vinden.
Nu heb ik een vraagje hebben mede forumers misschien leuke verhalen over deze tijd en leuke foto's en filmpjes? (Nederlandse spoorgebied dan)
Ik heb jammer genoeg zelf niks van daarom deze vraag.
Ik kan wel een aftrap doen met een filmpjes van Nico spilt.
klik
filmpje 1100 1991
Ook ben ik benieuwd naar foto's van Nederlandse modelbanen in de sfeer van de jaren 90.
Ook ben ik benieuwd wat er zowel allemaal reed en hoe de goederen treinen er toendertijd uitzagen.
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Hoi Antal,

Je hebt mail van mij.

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Antal,

In dit topic staan wat leuke plaatjes van rond 1990 ;-)

Het is zeker een leuke, bonte periode. In feite werd in die jaren veel van het kort na de oorlog aangeschafte materieel vervangen, dus het is veel oud en nieuw naast elkaar, vaak ook in verschillende kleurstellingen.



Als je specifieke vragen hebt over die periode, stel ze gerust. Naast mij zijn er op het forum nog diverse andere mensen die je er veel over kunnen vertellen :-)

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

@Johan,

Ik heb je een mailtje terug gestuurd. :)

@Martijn,

Wat is dat een enorm gafe line up zeg!
Ik ben enorm benieuwd naar bijvoorbeeld de goederentreinen.
Zaten bijvoorbeeld in de 'unit cargo' (als ik het goed schrijf) Vam wagens tussen.
En wat voor personen rijtuigen reden er allemaal en zijn ook in model te krijgen?
Ook ben ik benieuwd naar informatie over Lovers rail.
Maar ook over wat er allemaal rond reed in die tijd en wat er allemaal gebeurde in de spoorwegen.
Alvast bedankt nog voor de mooie foto en de link!
Wat zitten daar mooie foto's van prachtige treincombinaties bij!!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
@Antal Leuk film je zeg ik zelf vind de trein niet zo heel mooi maar ik moet er maar aan geloven :D

@Martijn Grappig is dat zo met die treinen naast elkaar. Leuke Line up!!

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citeer@Martijn Grappig is dat zo met die treinen naast elkaar. Leuke Line up!!

het ging om die 1500 in het midden (da's de 1502, in de Britse kleurstelling)... en het Sikje paste er niet meer bij :-P

v.l.n.r: 247, 635, 2275, 2317, 2463, 2501, 2530, 6403, EM2 27000 (1502), 1153, 1218, 1313, 1621
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
mooie foto acido !!
erg mooi om te zien
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
heey,

Nou ik kan nu van me broer 2 boeken tijdschriften lenen van 1995 en 96. :D
Maar nog een paar vraagjes.
Waren er ook vaste diensten voor de locs?
En wat voor goederentreinen reden er?
En hiermee doel ik op de gemengde goederen vervoer.
Ook ben ik benieuwd naar wat Lovers rail had en reed. (die dacht ik in de jaren 90 zijn gestopt.)
Als ik meer vragen heb stel ik ze!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerWaren er ook vaste diensten voor de locs?
Ja en nee. In principe werden de Elocseries door elkaar ingezet, hoewel ze natuurlijk wel een omloop kenden.

De serie 1000 was in die tijd echter alleen in de goederendienst te vinden en voor een enkele extra (vakantie)trein, omdat ze vanwege de verwoestende uitwerking van hun onderstel op het spoor niet harder mochten dan 100 km/h. Vaste taak van de 1000 was het bietenvervoer in het Zuiden van het land, waar ze te vinden waren voor lange slepen tweeassige bakwagentjes type E, die nu zo ongeveer helemaal uitgestorven zijn. Ze werden ook gebruikt voor schrootvervoer en zijn later vervangen door de lichtblauwe, vierassige Eanos-en.

De bekendste uitzondering en, naast de 1000, de enige serie met een echt vast werkterrein was de serie 1500: die waren hun hele loopbaan eigenlijk alleen tussen Den Haag en Venlo te vinden, met uitstapjes naar Maastricht om ze bij de lijnwerkplaats aldaar te krijgen.

De 1300-en waren in theorie goedenlocs maar in de praktijk ook volop in het reizigersvervoer te vinden. Wel was het zo dat ze, zeker voor de komst van de serie 1600, veelal de zwaardere treinen voor hun rekening namen, zowel in het goederen- als het reizigersvervoer.

De serie 1200 werd ook breed ingezet maar was vooral veel te vinden voor de lange ICR/Plan W-treinen tussen (toen nog) Zandvoort en Maastricht. Hieruit zijn zij enigszins verdreven toen de serie 1600 in dienst kwam.

De serie 1100 was de ultieme manus-van-alles, al moest je die met zijn 1900 kW niet voor een zware ertstrein of een 16 rijtuigen tellende nachttrein zetten, want dat schoot letterlijk niet op ;-) Behalve dat zag je ze werkelijk overal, voor alle soorten goederen- en reizigersmaterieel.

De diesellocomotieven series 22/2300 en 24/2500 werden breed ingezet en waren voor vrijwel alle soorten goederentreinen te vinden. Alleen de allerzwaarste treinen werden niet door 2400-en gereden, omdat die in de praktijk niet goed met zijn vieren in multiplebedrijf functioneerden, terwijl de (iets sterkere) 2200-en dat wel konden. Als je 4 2400-en aan elkaar knoopte, deed de vierde loc vaak niet mee omdat het stuurstroomsignaal daarvoor te zwak was. Drie stuks in treinschakeling ging op zich wel goed, maar ook dat kwam eigenlijk in de praktijk niet veel voor; meestal waren ze met zijn tweeën.
De serie 6400 werd, toen deze eenmaal in begon te stromen, voor dezelfde taken ingezet als de 2200-en en 2400-en.

De 2200-en hebben, ten tijde van een groot tekort aan dieselstellen, nog een bijzondere inzet gekend in de diesel-trek-duw, ook wel Klompentrein, die bestond uit Plan E met aan weerszijden een 2200 en in de winter ook een energiewagen (generatorwagen). Dit omdat 2200-en geen hoogspanning kunnen leveren voor de treinverwarming. Deze leuke treinen werden ingezet vanuit Zwolle.

CiteerEn wat voor goederentreinen reden er?
Veel van wat je nu ook nog ziet, alleen veel minder containers; het containervervoer heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Er was beduidend meer wagenladingvervoer (gesloten goederenwagens (G, Gs en Gbs), schuifwandwagens (Hbis) etc) en buurtgoederen (vanalles en nog wat) dan nu, maar er waren ook toen al zware tot zeer zware erts/kolentreinen, getrokken door 4x2200, 1300 + 2x2200 of 1600 + 2x2200.

Afzetcontainers (waar ACTS zijn naam aan dankt) waren er nog niet, de VAM-treinen werden gereden met de wagens zoals Roco die heeft uitgebracht (Takkls).

Een leuke, bekende en vooral herkenbare trein was de drie-productentrein die drie soorten kalk naar de hoogovens bracht. Deze trein bestond uit een stuk of 15 bruine onderlossers (ertswagens zeg maar) en een stuk of 15 grijze onderlossers (met het opschrift "Kalksteen") met daartussenin geklemd een stuk of vijf bollenwagens voor ongebluste kalk. Er is overigens maar één grijze onderlosser geweest waar met koeienletters "Kalk" op stond, die stond bekend als "De Grote Kalk". De rest had geen opschrift of in kleinere letters dus de tekst "Kalksteen". De bruine wagens waren overigens vaak helemaal wit uitgeslagen en je kon aan het spoor zien wanneer er een kalktrein langs was geweest: links en rechts liep er dan een witte streep over de dwarsliggers, vooral bij wissels, omdat de kalkonderlossers behoorlijk lekten.

Een uitgestorven treintype is de posttrein. Motorposten reden, al dan niet met Hbbkkss-en, in een sternet tussen de PTT distributiecentra, voornamelijk 's-nachts. Af en toe werden hier ook 2200-en voor ingezet als er niet voldoende mP's beschikbaar waren.

CiteerOok ben ik benieuwd naar wat Lovers rail had en reed.
Het verhaal van Lovers rail is een bijzonder verhaal wat ik hier niet eventjes uiteen kan zetten zonder eerst de nodige research te doen. Kijk even HIER of HIER of HIER voor meer info.

Martijn
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op dinsdag 08 januari 2008, 18:40:42

De serie 1000 was in die tijd echter alleen in de goederendienst te vinden en voor een enkele extra (vakantie)trein, omdat ze vanwege de verwoestende uitwerking van hun onderstel op het spoor niet harder mochten dan 100 km/h.
Martijn

Nah toch niet, de elfjes werden vaak gezien op de schrootlijn met M2 rijtuigen. Heb zelf video gemaakt van die dingen op volle snelheid (en echt harder dan 100 Km/h)  Ook de Int Berlijn Amsterdam waren van Bentheim naar Amsterdam v.v. vaak elfjes te zien. (Heb video te Bentheim dat een elfje het van een DB 103 overneemt om maar eens een contrast te noemen  :mrgreen: ) Ze werden dus naast goederen ook gewoon in de reizigersdienst ingezet.

Mvg, Johan (p.s. heb taloze dia's en video er van)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn en Johan,

Super bedankt voor de informatie!
Wat is dat erg intresant!
Ik heb al 2 1100's e als ik zo lees is de 2200 ook een multifunctionele lok geweest.
Gelukkig staat deze al hoog op me lijstje en dan zal ik hem misschien maar eens moeten aanschaffen!
Maar nogmaals bedankt voor de informatie en als jullie meer informatie hebben is het meer dan welkom!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
2200 reed alleen in de spits met Plan E trek/duw Zwolle - Enschede. In de winterperiode reed er een energie verwarmingwagen mee. Het werd ook wel de klompentrein.

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Plus de vele goederendiensten die ze reden wat ik eruit opmaak.
De 2400 vind ik ook een prachtige lok maar ik vind het zelf het mooist in het geel grijs. (stukje herkening denk ik)
Maar de vam treinen uit hoeveel wagens bestond die meestal en waren het alleen maar Vam wagens. (dus geen gesloten wagens of wat dan ook ertussen.)

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 08 januari 2008, 19:15:43
2200 reed alleen in de spits met Plan E trek/duw Zwolle - Enschede. In de winterperiode reed er een energie verwarmingwagen mee. Het werd ook wel de klompentrein.

Mvg, Johan
2200 reed in de spits ook tussen Arnhem en Winterswijk, heb er zelf vaak genoeg ingezeten, dit reed toch lekkerder dan 3 gekoppelde DE2-tjes.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ Johan

Citeerde elfjes werden vaak gezien op de schrootlijn met M2 rijtuigen
Elfjes? M2? Ik neem aan dat je het nu over 1100-en hebt, want ik kan mij niet herinneren ooit een 1000 (waar ik het over heb) met M2 gezien te hebben... In de tijd dat NS van 'de Belg' M2-rijtuigen huurde, was de 1000 bovendien al van het toneel verdwenen ;-)


@ Antal

CiteerMaar de vam treinen uit hoeveel wagens bestond die meestal en waren het alleen maar Vam wagens. (dus geen gesloten wagens of wat dan ook ertussen.)
De lengte van VAM-treinen liep uiteen, het konden 7 wagens zijn maar ook 30 of meer. Die van Crailoo (2x2400) was altijd tussen de 18 en 23 wagens. Deze trein werd in Amersfoort gecombineerd met de ongeveer 10 wagens uit Haarlem, waarna het hele zaakje door de Eloc die uit Haarlem gekomen was naar Wijster getrokken werd.

Het zijn wel gesloten treinen, dus 100% VAM-wagens. Wellicht dat er hier en daar wel VAM-wagens gecombineerd werden met andere typen bij de bediening van de laadpunten, maar de treinen naar Wijster waren altijd gesloten treinen. Andere wagens hebben daar namelijk niets te zoeken ;-)

Wel kwam het voor dat VAM-wagens voor onderhoud of herstel met gemengde goederentreinen of het werkplaatssternet naar Amersfoort gezonden werden. Dus een enkele VAM-wagen midden in een gemengde trein kan wel, maar was geen dagelijkse praktijk.

Iets anders: Vanuit Schoonebeek reden de olietreinen, totdat in 1996 de winning gestaakt werd omdat het te duur werd. Nou heb ik onlangs gelezen dat de NAM daar weer aardolie gaat winnen omdat er nieuwe technologie beschikbaar is waarmee dat weer rendabel gedaan kan worden. Het zou leuk zijn als dat, in 2010, ook de olietreinen weer terug zou brengen :-)
Die zijn overigens enige tijd ook met gehuurde DB 216's gereden. De 3074 of 3075 kan dus prima op een Nederlandse baan uit dat tijdperk ;-)

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Nogmaals mijn dank voor de info!
Gister avond even een bezoekje bij me broer gebracht en heb daar twee Rail magazine 'boeken' geleend.
Dit zijn dan 1995 en 1996 Ik heb er al een beetje in gebladerd en er staat super leuke verhalen en foto's in.
Als ik meer vragen heb stel ik ze!! :D
Maar nogmaals bedankt voor de info ik heb er heel wat aan! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Effe een dia's ingescand  :P


Trein uit Berlijn naar Amsterdam bij doorkomst Assel met nog een restauratie rijtuig uit de plan-E serie.


Klompentrein Zwolle - Enschede

Later volgt meer

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
mhofman
gast

Re: back to the 90's
Dit ontwikkelt zich tot een prachtig draadje. Bedankt voor de info en de geweldige foto's  :P
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
In het kader van de aardige samenstellingen: de treinen tussen Amsterdam en Enschede hebben zowel bestaan uit Plan E met één ICR-BKD, als uit ICR met één Plan E-RD :-)
Alle soorten Elocs waren in deze dienst te vinden, dus mogelijkheden zat voor op de modelbaan.

Op Johans foto van de Klompentrein is verder te zien dat er Plan E AB's zijn geweest (dus rijtuigen met zowel eerste als tweede klasse) omdat een complete A in zo'n korte trein een beetje veel van het goede was. Wel grappig dat er daarvan twéé zijn terechtgekomen in het slechts drie rijtuigen tellende treintje...

En -zucht- ik moet toch echt eens iets regelen om makkelijk dia's in te kunnen scannen... Ik heb nog zooo veel moois in mijn verzameling (wat ik zelf ook al een hele tijd niet gezien heb)... Ik ben het meest actief geweest qua fotograferen in een periode dat er ontzettend veel leuks te zien was op het Nederlandse spoorwegnet. Overigens heb ik voor onze Vlaamse vrienden ook nog wel e.e.a... ;-)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hela, ik heb nog een paar diascans uit de eerste testrun gevonden die ik nog niet eerder op het forum heb geplaatst :-D


2275 + 2317 + 2463 + 2501 + 2530 + 6403 tijdens de line-up op de Amsterdamse Watergraafsmeer in het kader van de EM2 (1500) afscheidsrit, georganiseerd voor en door de EM2LS (EMS Locomotive Society) die met een trein vol met zeer enthousiaste Britten afscheid kwamen nemen van de 27000 (ex-1502). Zie ook de foto een paar posts terug. Watergraafsmeer, 29-7-1989


De 2481 staat met nog minstens negen soortgenoten terzijde gesteld te Roosendaal, 20-6-1989.


De 1223 met gehuurde Belgische rijtuigen M2 te Zwolle, datum onbekend.


Een destijds nieuwe 1181 met Benelux op het stalen 'luchtspoor' ter hoogte van Rotterdam Blaak. Het luchtspoor is al een tijdje weg, de trein is zeer binnenkort eveneens historie... Rotterdam, 20-3-1988.


2413 en 2430 worden, blauw en bruin geschilderd voor de grote 2400-afscheidrit, vanuit de Watergraafsmeer ingezet (niet geheel legaal) om 14 beladen grintwagens naar het in aanbouw zijnde Amsterdam RAI te brengen. Amsterdam RAI, juni 1991.


Voor een speciale (en eveneens niet geheel legale) rit voor genodigden (waaronder ik) werd de in Eindhoven verblijvende Blokkendoos mDw Jaap uit een diepe winterslaap gewekt. Na een schop tegen de compressor gegeven te hebben en de brandende volgelnestjes uit de rijweerstanden geplukt te hebben, bleek de oudgediende, na 8 jaar niet op eigen kracht gereden te hebben, het zowaar nog te doen.
De 2220 liep (uitgeschakeld) mee als 'angstloc', niet geheel onterecht. Zo werkte bijvoorbeeld stand 15 van Jaaps tractie-installatie niet. Steeds als er van stand 14 naar stand 16 werd geschakeld, knalde het maximaalrelais eruit vanwege teveel motorstroom en kon het opschakelen helemaal opnieuw beginnen. Op de Flevolijn werd stand echter 16 bereikt door op de helling na de Hollandse Brug het dode gewicht van de 2220 te gebruiken om Jaap door stand 15 heen te helpen, zónder dat het maximaalrelais aansprak... Resultaat: diverse grijnzen van oor tot oor en uiteindelijk een topsnelheid van 100 km/h!
Jaap heeft verder de hele rit zonder problemen uitgereden, na acht jaar stilstand en geen onderhoud dus. Het geeft maar aan hoe degelijk de Blokkendozen in elkaar zaten. Zo bouwen ze ze niet meer! Lelystad Opstelterrein, 9-12-1989.



Martijn 8)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 12 januari 2008, 12:33:35Ik heb nog zooo veel moois in mijn verzameling (wat ik zelf ook al een hele tijd niet gezien heb)... Ik ben het meest actief geweest qua fotograferen in een periode dat er ontzettend veel leuks te zien was op het Nederlandse spoorwegnet.

Voor mij insgelijks. Maar ja dat scannen hè............
Re: back to the 90's
Hans er zijn prachtige toestellen om dat in te scannen hoor. :?
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn en Johan,

Prachtige foto's zeg!!!
Ook de verhalen erbij zijn super!!!
Nou ik wacht met smart op nieuwe foto's! :)
Alvast bedankt voor het plaatsen ik heb er enorm van genoten.

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Ik heb trouwens ook nog een vraagje.
Dit gaat over het trailstar in Ede.
Met welke loc types werd hier in de jaren 90 gerangeerd?
Ik weet dat de Enka in Ede een O&K lokje hadden maar weet niet welke de NS had.
Ik heb uit het Rail magazine boek 95/96 een foto gezien van een sik.
Maar heeft deze ook dienst gedaan in Ede?
Ik ben erg benieuwd!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 12 januari 2008, 13:56:26
Hans er zijn prachtige toestellen om dat in te scannen hoor. :?

Johnny, dat snap ik. Afgezien van wat zoiets kost voorzie ik dat hier zeeën van tijd in gaan zitten en die heb ik (nog lang) niet voorzie ik.

Misschien iets voor een bijeenkomst ("ouderwetse" dia-avond) zoals al eerder werd geopperd?

PS: ook "de ouderwetse" projector met scherm heb ik nog in bezit....
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Van die geritselde ritjes en line-ups kan ik ook wel het e.a laten zien maar het gaat volgens mij Antal om hoe het normale beeld in de 80 en 90-er jaren er uit zag toen (Hans) NS nog echt NS was  :P 8)

Speciaal voor Antal ben ik bezich het e.a in te scannen (ik vindt het gewoon leuk dat een jonger iemand interesse heeft in het verleden  8) )

Destijds kwam ik heel vaak te Assel nabij Apeldoorn. Daar heb ik veel gefotografeerd, in die tijd allemaal dia's Maar ook andere lacaties kwam ik vaak.
Ik zal in een aantal sessies het e.a laten zien (er is meer interesse in heb ik zo begrepen) Datums schreef ik nooit op, het zijn allemaal opnamen tussen 1986 en 1992


NS 1160 met bonte trein vanaf Bentheim naar Kijfhoek.


Opzending kwam vaak voor. Hier 1145 met 1152 in opzending met bont door Assel


In de zomer was het goederenaanbod vaak wat minder maar toch werd er gereden. Hier 1139 met 1119 in opzending met twee wagens klaar voor vertrek te Bentheim naar Kijfhoek.


Alles reed voor de goederentreinen zo hier NS 1218 met bont door Assel


NS 1314 met twee wagens door Assel vanaf Bentheim naar Kijkfhoek. De hei bloeit dus ergens eind augustus.

Wordt vervolgd, Johan
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
Gave plaatjes allemaal zeg!
Erg leuk om te zien.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

WOW!!!
Prachtige goederen vervoer zeg!
Dat heet nog eens een mooie goederentrein!
Een 'moderne' container shutle is ook leuk maar dit is veel intresanter om te zien vind ik!
het leuke ook van deze foto's is dat er korte goederen treinen tussen zitten.
Super bedankt voor de foto's dit is echt genieten voor me!
Vooral de elfjes vind ik enorm gaaf om te zien!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ Johan: ik heb bergen dia's die de meer gangbare treinen weergeven (zoals de 1181 en 1223 die ik net gepost heb) maar ik heb voor de proefserie diascans bewust een beetje bijzondere plaatjes uitgekozen.

@ Antal: In die tijd had je idd veel meer gemengd goederenvervoer met treinen waarin je werkelijk alle wagentypen door elkaar aan kon treffen :-)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 14:54:12Wordt vervolgd

Ik zie er naar uit! Mooi gedaan Johan, ik hoop ook met mijn dia's nog is zover te komen.

Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 14:54:12(ik vindt het gewoon leuk dat een jonger iemand interesse heeft in het verleden  8) )

Is ook mijn insteek. Ook ik proef meer en meer belangstelling voor de jaren 80 - 90.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Kwijl, kwijl, kwijl. Dit is echt super genieten van historische plaatjes.
Ik hoop echt dat er nog meer van dit soort foto's komen.
Iedereen die hier al foto's geplaatst heeft: Bedankt :!: :!: :!: met een hoofdletter B.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Van Groningen vaar de Botlek was(is) zgn condensaatvervoer. Zal er nog wel zijn. Condensaat is een bij product dat vrij komt bij aardgaswinning. In de negentiger jaren reed dat als een aparte trein dagelijks. In de loop der tijd kon je alle lok typen er voor zien.


1148 met condensaat over de Ijsselbrug bij Zwolle. De locatie is nu ook niet meer ongerept want vorigjaar is de spa in de grond gegaan voor een nieuwe IJb t.b.v. de Hanzelijn welke thans in aanleg is.


1221 met condensaat bij doorkomst Hde (ofwel 't Harde)


1302 met condensaat net voor de Ijsselbrug te Zwolle (net aan de andere kant als bij de eerste foto van de 1148)

De condensaat trein reed destijds altijd in de vooravond. Zo rond 18:30 door Zwolle.
Later werd het gecombineerd gereden en verschoof het naar de nachtelijke uurtjes en dus niet meer fotografeerbaar.

Van dit vervoer heb ik ook enige video opnamen uit die tijd.

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 15:19:06Van dit vervoer heb ik ook enige video opnamen uit die tijd.

Oh Johan wat mooi allemaal. Kunnen we de video's ook te zien krijgen?
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op dinsdag 08 januari 2008, 18:40:42
De serie 1200 werd ook breed ingezet maar was vooral veel te vinden voor de lange ICR/Plan W-treinen tussen (toen nog) Zandvoort en Maastricht. Hieruit zijn zij enigszins verdreven toen de serie 1600 in dienst kwam.

Wellicht ter aanvulling hierop:

Nadat de 1600 op Maastricht/Heerlen - Zandvoort aan Zee ging overheersen, heeft de 1200 ook nog een aantal jaren (dominant) dienstgedaan als trekkracht op de IJssel/Brabant route (Zwolle - Roosendaal - Vlissingen).
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 12 januari 2008, 15:24:12
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 15:19:06Van dit vervoer heb ik ook enige video opnamen uit die tijd.

Oh Johan wat mooi allemaal. Kunnen we de video's ook te zien krijgen?

Hans ik zou wel willen maar ik heb geen mogelijkheid om video op het web te laten zien. Dit is toch al mooi genoeg dacht ik  :wink:


1144 met olieboot (leeg natuurlijk) van Rotterdam naar Hengelo. Was op een vrijdag na Hemelvaardag Dat weet ik nog wel maar welk jaar precies  :roll: (joost mag het zeggen  :mrgreen: )

Over Hengelo gesproken, daar zit Akzo. Destijds reed er dagelijks een zouttrein tussen Hengelo en Rotterdam. Helaas werd die trein opgeheven. Ook voor deze trein kon je alles zien. De dia's zijn voornamelijk in het week-end gemaakt (zaterdag en Zondag)


De 1135 met de Zondagse leegslag naar Hengelo bij doorkomst te Assel.


1305 met lege slag door Assel

De volle slag werd altijd door een 1600 of 1300 gereden.

1625 met volle slag onderweg naar Rotterdam nabij Rijssen.

Tot zover maar weer, Johan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Wat een prachtige foto's van redelijk recente historie!
En dan ook nog voorzien van deskundige beschrijvingen van mensen die dit allemaal in het echt meegemaakt hebben!
Natuurlijk zullen de meeste op het forum dit nog zelf gezien hebben maar om dit zo mooi vastgelegd terug te zien is gewoon prachtig.
En natuurlijk ook erg leuk voor de jongere geïnteresseerde die dit waarschijnlijk voor het eerst zien! :o
Werkelijk schitterend, ik hoop dat er nog veel mag volgen.
Bedankt voor het plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Hallo, Mannen

Erg mooie foto`s staan hier op!!
Groetjes,
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Waanzinnig gaaf zeg!
Jammer van die condensaat trein dat die opgeschoven was naar de nachtelijke uren.
Maar deze foto's zijn wonderschoon dit is echt smeuen geblazen!!!
Als ik het zo lees is het dat de 1100 geen volle zout trein kon rijden?
Komt dit gewoon door het grote gewicht van deze goederen of ligt het anders?
Maar wat is dan het maximum haalbare voor een 1100?
Maar super bedankt voor foto's en uitleg wat is dat intresant zeg enorm gaaf!!!!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Antal, ik heb het boek over de 1100. Ik zal die gegevens eens voor je opzoeken.
Je hoort nog van me.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
1100 reden veel legen treinen zoals erts, kalk, olie en ga zo maar door. Ze hebben minder vermogen dan de 12, 13 en 1600-en. Aan een lege trein hebben de elfjes dan ook een hele kluif  :P

Deze was ik nog even vergeten  :shock:


1225 met lege zout door Assel. (Alle lok-typen reden er dus voor)

Even iets aan Vammetjes doen  :P


1136 met Vam uit het westen komt over de IJsselbrug bij Zwolle.
De brugwachter kende ik goed destijds en daar kwam ik wel op de brug zelf, dat kon toen nog allemaal. Deze foto is dus legaal gemaakt (Gerrit stond naast mij  :wink: )


1136 op een andere avond met Vam op Rgs te Zwolle. (Ook op Rgs kende ik diverse NS-ers)


De VAM met 1211 en een 2200 in opzending uit de richting Deventer nabij de IJssel Centrale Zwolle. De 1200 maakte altijd kop op GE Zwolle.


1213 net kopgemaakt met VAMtrein op GE-Zwolle.


2510 s'morgens vroeg met lege VAM te Apeldoorn.

Dia VAM met 2200 volgt later.

Zo dit was het even, later volgt er nog wel meer.
Dank voor de reacties!

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo,

Zo even dit topic verplaatst :D.
Dit is vééééél te mooi en te serieus voor het Café ;).
Groetjes,

Marcel
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zondag 06 januari 2008, 18:47:41

Martijn

De loc tussen de 1100 en de 6400, wat is dat voor een ding :? :?:.
Die ken ik helemaal niet :shock:. IS dat een 1500 ofzo ?

Hoor het wel,

Marcel
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Dan kan ik niet achterblijven natuurlijk :-P


1201 met de Intercity van Enschede naar Amsterdam, helemaal bestaande uit Plan E, nabij Weesp, 5-5-1987.


De 1606 en 1112 komen elkaar tegen, de 1606 met een trein naar Duitsland via Oldenzaal, de 1112 met een omgeleide Intercity vanuit Zuid-Limburg naar Zandvoort. Nabij Weesp, 5-5-1987.


Twee dagen later werd er opnieuw omgeleid vanwege problemen tuseen Utrecht en Amsterdam. Hier diezelfde 1112 met een IC naar Zandvoort. In de trein rijdt een rijtuig Plan W1 mee in de beneluxkleuren. In die tijd stroomden de nieuwe Beneluxen (met reeks 11.8 en ICR-BNL) in en werden de zeer storingsgevoelige oude Benelux trek-duw-stammen buiten dienst gesteld. De rijtuigen Plan W werden in andere treinen ingezet, de Belgische rijtuigen gingen terug naar België en de uit Plan D geknutselde stuurstanden gingen terzijde. Naarden, 7-5-1987.


De 1117 met een staaltrein met open coilwagens, Naarden-Bussum, 13-5-1987. Deze staaltreinen waren zwaar maar vrij kort waardoor een hardwerkende 1100 er ook nog wel mee weg kwam ;-)


De oudste der 2400-en samen met de 2418 voor de Crailose VAM-trein, Naarden-Bussum, 13-5-1987.


De 1155 met opnieuw een trein met staalproducten, Naarden-Bussum, 21-5-1987.


Hondekop 1788 tijdens een overbrengingsrit vanuit Haarlem, waarschijnlijk op weg naar Zwolle. Naarden-Bussum, 21-5-1987.


In die jaren werd te Naarden-Bussum twee keer per uur per richting een stoptrein voorbijgereden door een IC van/naar Enschede of Groningen/Leeuwarden. Hier passeert de 1116 via spoor 4 Plan V 963, terwijl op spoor 5 de beladen VAM-trein klaar staat voor vertrek naar Amersfoort. Het passeren werd verleden tijd na de ombouw van station Weesp. Naarden-Bussum, 22-5-1987.

Wordt vervolgd...

Martijn

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerDe loc tussen de 1100 en de 6400, wat is dat voor een ding  .
Die ken ik helemaal niet . IS dat een 1500 ofzo ?

Dat is de 1502, voordat deze terugkeerde naar Engeland. De loc is uitgedost in de Britse kleuren van toen hij als EM2 27000 Electra dienst deed op de Woodheadlijn, tussen Manchester en Sheffield. Dat was de enige lijn in heel Groot-Brittannië die met 1500V= geëlectrificeerd was.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Kijk,

Ik zat al te kijken !
Thnx Martijn,

Marcel
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

WOW dat zijn ook weer enorme mooie foto's!!!
de elfjes zijn goed vertegenwoordigt in dit topic! (hou ik wel van! :D)
Zijn de PLan W's later omgekleurd in de moderne NS jas of zijn deze altijd in Benelux kleuren gebleven? (dus tot de schroothoop)
Toch erg leuk wat voor gevarierde treinen wel niet rijden!
Prachtig om te zien hartstikke bedankt voor het plaatsen!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hoi Antal,

Zoals ik in mijn lange verhaal al zei zag je 1100-en werkelijk overal, in combinatie met vrijwel alle denkbare treinen :-) Het was bovendien de grootste serie Elocs die NS gehad heeft (60 stuks).

De Benelux-Plan W rijtuigen zijn volgens mij gereviseerd en daarbij in de IC-huisstijl gespoten, waarna ze nog een tijdje dienst hebben gedaan samen met de andere rijtuigen Plan W. Zoals je wellicht weet zijn ze technisch vrijwel gelijk aan Zilverlingen, compleet met de typisch Duitse KLAP-deuren. Het interieur was gelijk aan Plan V, dus grijze wanden en rode banken, maar met bagagerekken boven de banken (dwars op de rijrichting).

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Dank je voor de info!
Toch wel leuk om W'tjes dan in de IC huistijl tussen de ICR tjes te laten rijden.
Maar hoeveel zijn er nog over van de 1100's?
Ik weet dat er bij deee SGB 2 staan bij de spoorwegmuseum eentje staat stichting klok er eentje heeft maar dan houdt het volgens mij toch op. (vergane glorie)
Maar dank je voor de info het blijft intresant!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
Van de 1700en zijn er meer van, 81 ofzo.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Jepz,

Dat klopt Hans. De 16+1800's zijn er bij elkaar 57.

Marcel