Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

IC Berlin sneller in 2024

Gestart door Baanloos maandag 31 augustus 2020, 09:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2006

offline
IC Berlin sneller in 2024
Een thema wat al jaren loopt.
De IC Berlin zou sneller gaan rijden in 2020, 2021, 2022  maar nu wordt het (vermoedelijk) 2024!
Nu is het veranderen, reorganiseren van een verbinding niet iets wat op een achternamiddag is geregeld maar dit duurt wel heel lang.

Belangrijks hinderpalen zijn: de locwissel in Bad Bentheim; NS wil Vectrons huren om dit euvel op te lossen.
(aan de andere kant rijden goederentreinen al jaren "borderless", zelfs PKP cargo doet Nederland nu aan!)
Overslaan van de stations Minden en Stendal:  Probleem hier bij is dat de Duitse deelstaten vrij veel macht hebben, meer dan hier een provincie heeft. Die willen dit zo maar niet.
Ook in Nederland worden er stations overgeslagen (HIlversum? Apeldoorn?)
En er wordt nog gekeken naar de variant om de trein via Utrecht, Arnhem, Roergebied te laten rijden.
In dat geval zouden Amersfoort en de Twentse regio de IC verbinding naar Berlijn kwijt zijn; dat is dan op te lossen door een goede Regio Express naar Hannover.
Bij DB zou het geen prioriteit hebben...dus misschien moet Mark Rutte er nog een keer bij Angela Merkel voor op de koffie?
Of zouden ze dan wat anders drinken? :D
Re: IC Berlin sneller in 2024
Vraag me af waarom het sneller moet. Wie wil er in 2024 nog naar Berlijn, niemand toch?

Gr, Ben.
Re: IC Berlin sneller in 2024
 @citaat
"Steeds meer reizigers

"Een goede spoorverbinding tussen de Europese hoofdsteden is cruciaal. België en Duitsland zijn naast buurlanden onze belangrijkste handelspartners. Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14 procent en naar Berlijn zelfs met 20 procent", zegt Marjan Rintel, president-directeur van de NS."

Bron ===> klik
Re: IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
De loc-wissel vraagt het meeste tijd.
Duurt in bad Bentheim 10 min.
Oponthoud van een station meer of minder kost maar 3 min.

bv: IC 243 Amsterdam - Hannover in 2013:
Amsterdam Centraal v.19:02
Hilversum 1 min.
Amersfoort 2 min.
Apeldoorn 7 min.
Deventer 3 min.
Almelo 3 min.
Hengelo 1 min.
Bad Bentheim locowissel 10 min.
Rheine 2 min.
Osnabrück 2 min.
Bad Oeynhausen 2 min.
Minden (werstf) 2 min.
Hannover Hbf a.23:26

Een reisplan van 2020 is natuurlijk al wat efficiënter, maar dit kon ik het eerste vinden. 😄

Dus op een reistijd van 4:24 wordt er 35 min geladen en gelost.
Dit zou 8 min korter kunnen bij een bi-courante loc.
Daarnaast moet het ook in de dienstregeling passen om bv Apeldoorn terug te brengen naar 2 min.
En het kan heel goed dat bv bij Apeldoorn op een andere aansluiting wordt gewacht met veel overstappers.

Mvg. Marcel
Re: IC Berlin sneller in 2024
De stop in Almelo, immers een dorp van niet te onderschatten belang, moet blijven vind ik. Maar nogmaals: waarom moet het sneller?
Re: IC Berlin sneller in 2024
 @citaat Tijd is geld...
Re: IC Berlin sneller in 2024
Waarom niet, Ben? Het is een lichte schande dat je wel in een paar uur tijd naar Brussel en Parijs kunt, met Eurostar naar Londen kunt reizen en met een veredelde boemel naar Berlijn moet. Alle belangrijke steden in Europa zouden per HSL bereikbaar moeten zijn. Ook om het vliegverkeer blijvend te laten afnemen.


Re: IC Berlin sneller in 2024
 @citaat @citaat Zeker. Maar de te behalen winst is echt marginaal. Heb je echt haast pak je het vliegtuig: 5 kwartier.
Re: IC Berlin sneller in 2024
 @citaat 5 kwartier... Van vliegveld tot vliegveld.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Maar heren: net het vliegtuig betekent, minstens een uur van tevoren er zijn. Liever twee uur.
En dan: het vliegveld is niet de eindbestemming.
Stations liggen meestal in het centrum van de stad en niet mijlen uit de buurt. Dat meerekenend is een snelle trein met zo snel en veel rustiger.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Enige wat tijdwinst op gaat leveren is b.v. een magneettrein o.i.d. NS/NL zijn wereldkampioen praten en beloven over infra. Met wat pech ga je binnenkort rechtstreeks naar Londen zo je quarantaine in  :D

Gr. Jan
Re: IC Berlin sneller in 2024
Waar ik woon is geen station. Ik moet met m'n trekkoffertje naar het centrum lopen. Daar staat als het goed is een bus die naar NS station Oss rijdt. Die buslijn heeft 18 haltes. In Oss stap ik op een trein naar Deventer, ik meen zonder overstappen. En daar stap ik dan op de IC naar Berlijn. En dan gaat die mevrouw van de NS mij beloven dat die Berlijntrein in 2024 sneller gaat terwijl ik al 2,5 nodig heb om in Deventer te komen. :D

Vliegen blijft populair. Er is in Europa een dubbele moraal want men is niet bereid belasting te gaan heffen op vliegtuigpeut. Als ik naar Berlijn wil stap ik in Weeze op het vliegtuig, 30 minuten met de auto en 30 minuten incheck tijd.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Tja...
Dichter bij het station gaan wonen?
Dan lever je vast ook weer in op woonruimte.
Het is altijd een compromis sluiten.
Mvg. Marcel
Re: IC Berlin sneller in 2024
Nou nee, ik heb een auto, zo'n ouderwetse die nog op benzine rijdt. Die brengt me in heel Europa, met of zonder milieu leugen of CO2 waanzin.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Voordeel van de trein is dat ik niet eerst van Twente naar Schiphol hoef. (2 uur winst+ uur  inchecktijd). Als ze er nog een halfuur af snoepen is het bijna sneller dan met de auto voor ons.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Heb laatst gelezen dat ze zelfs een scenario hebben waar er een nieuw stuk spoor word gelegd vanaf Apeldoorn langs de A1. Om dan weer ergens voor of achter Rijssen-holten weer verbinding te maken om zo de slinger bij Deventer te omzeilen zodat ook de snelheid omhoog kan.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Als NS nu eerst eens werk maakt van eigen land zodat we binnen een fatsoenlijke tijd noord Nederland met de rest van het land verbinden.....
Re: IC Berlin sneller in 2024
Tsja wie gaat er nu in een gehucht bij Oss wonen? Wie zou daar naar toe willen? :D
Nou ja scheelt in ieder geval een reiziger op de IC Berlin.
Waar van de reizigersaantallen trouwens wel in de lift zitten de laatste jaren.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Natuurlijk zit het aantal reizigers naar Berlijn in de lift, zou ik zeggen. Het is een mooie stad, een bezoek waard. Het zou fijn zijn als je er vlot heen kon reizen. Net als naar Parijs.
Ik heb echt geen behoefte daarheen te rijden met de auto of daarheen te vliegen vanwege de Thalys. Geweldige verbinding. Ga je voor werk, dan kun je gewoon een paar uur achter elkaar lezen en werken op je laptop. Of lekker wat slapen. Probeer dat maar als je met je rolkoffertje over zo'n vliegveld sjouwt van incheck, via security en de gate (daarna soms nog met een bus!) naar je krappe stoeltje en vice versa.

Groet,

Peter
Re: IC Berlin sneller in 2024
Citaat van: Huskywolf op maandag 31 augustus 2020, 21:07:37
Als NS nu eerst eens werk maakt van eigen land zodat we binnen een fatsoenlijke tijd noord Nederland met de rest van het land verbinden.....

Er ligt een concreet plan van mijn hand en de voormalige baas van ProRail was enthousiast over mijn visie. Vervolgens wordt het plan dat ik heb gelanceerd in de Telegraaf van 5 februari 2019 uitgewerkt door een bureau in Rotterdam. Die gasten kennen de feitelijke situatie niet en de achtergrond van mijn visie niet. Gevolg een adviesdocument, waar de honden geen brood van lusten. De mogelijkheid om Groningen/Assen/Leeuwarden 6x per uur met een snelle IC verbinding te verbinden met Utrecht/Amsterdam etc. wordt vakkundig om zeep geholpen door de verkeerde keuzes te maken.

Gelukkig ben ik blij dat de gedeputeerde van de provincie Fryslân een luisterend oor heeft en de gegeven input meer dan op waarde weet te schatten. Ook de landelijke PvdA staat volledig achter mijn visie. Bijvoorbeeld dat de investering op Schatkistnivo niet € 4.3 miljard is, maar aanzienlijk minder. Het project genereert namelijk belastingbaten die terugvloeien naar de schatkist. Ook het belang van Utrecht en Almere is groot in deze. Door het aanleggen van de Flevolink (verbindingsboog Flevolijn en spoorlijn Amsterdam - Utrecht) wordt de reistijd tussen Almere en Utrecht met een half uur verkort. Feitelijk kun je spreken over een OV-aorta die zich uitstrekt vanuit het Noorden naar Limburg en Zuidwest Nederland via het Westen en Midden Nederland.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 september 2020, 07:38:57

Ook de landelijke PvdA staat volledig achter mijn visie.


Humor.  :D Intussen ligt de hele OV sector op z'n gat. Ga maar huizen bouwen van al dat OV geld.

Gr, Ben.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Toch wel grappig dat er vooral aspecten voor bij komen die helemaal :offtopic: zijn!
Van een buslijn door Oss, tot een PvdA gedeputeerde in Noord Nederland.
De charme van dit forum zullen we maar zeggen, ik zit er verder niet mee, dus Ben maak je mening vooral kenbaar. :thumbup:

Meest recente artikel op NS site is:
https://nieuws.ns.nl/ns-in-2024-nieuwe-treinen-en-flink-sneller-naar-berlijn-en-brussel/

Het leuke is wel dat men al enkele jaren balletjes op gooit: in oudere berichten wordt ook het jaartal 2023 genoemd, wordt dus al weer een jaar later.
In het midden wordt gelaten met welk materieel men gaat rijden. Worden die Vectrons nu gehuurd of worden het metro-achtige DB semi highspeedstellen?  En over de upgrade Arnhem-Utrecht hoor je niemand en in feite gaat NS daar niet zelf over maar de politiek.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 01 september 2020, 07:55:20
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 september 2020, 07:38:57

Ook de landelijke PvdA staat volledig achter mijn visie.


Humor.  :D Intussen ligt de hele OV sector op z'n gat. Ga maar huizen bouwen van al dat OV geld.

Gr, Ben.

Regeren is vooruitzien Ben!
Re: IC Berlin sneller in 2024
Citaat van: Baanloos op dinsdag 01 september 2020, 08:58:01
In het midden wordt gelaten met welk materieel men gaat rijden. Worden die Vectrons nu gehuurd of worden het metro-achtige DB semi highspeedstellen?  En over de upgrade Arnhem-Utrecht hoor je niemand en in feite gaat NS daar niet zelf over maar de politiek.

Bedoel je met metro-achtige DB semi highspeedstellen de treinen die DB bij talgo hebben besteld?
Re: IC Berlin sneller in 2024
Yep Dirkkie, die bedoel ik!
Re: IC Berlin sneller in 2024
Die komen vanaf dec 2023 in dienst. Dus 1+1=?
Re: IC Berlin sneller in 2024
Dus niks Vectrons leasen. (eigenlijk wel jammer)
En nog dik 4 jaar boemelen. :D
Re: IC Berlin sneller in 2024
De locwissel in Bentheim schrappen of versnellen gaat ook niet zomaar, want in Bad Bentheim kun je niet zomaar rijdend omschakelen vanwege de koppeling aan de beveiliging. Dus dat moet ook eerst nog even aangepast worden.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Rijdend omschakelen kan inderdaad niet, maar een locwissel kan met andere tractie wel vervallen.
Diverse Cargolocs passeren zonder locwissel de grens maar zullen wel even moeten stoppen.
Scheelt toch tijd!
Re: IC Berlin sneller in 2024
Zeker een aanpassing van een paar uur maar duurt jaren om het door te voeren ;)
Re: IC Berlin sneller in 2024
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Citaat van: loc1200 op maandag 31 augustus 2020, 10:27:20
De loc-wissel vraagt het meeste tijd.
Duurt in bad Bentheim 10 min.
Oponthoud van een station meer of minder kost maar 3 min.
Een stop op het 200 km/h traject kost iets meer tijd, een minuut of 6. Kan je er daar dus 5 van schrappen, dan win je al snel een half uur. De reistijd Amsterdam - Berlijn ligt nu op 6:26. De belangrijke stops in Nederland zijn Amsterdam, Amersfoort, Deventer en Hengelo. Hilversum, Apeldoorn en Almelo bieden geen toevoeging aan de trein en kunnen prima door andere treinen bediend worden. Om dat te bereiken, zal echter wel door NS een extra trein ingelegd moeten worden, immers draait de IC Berlijn momenteel mee in het IC verkeer tussen Amsterdam en het oosten van het land. Die zal, net als bijvoorbeeld de ICE, weer uit de reguliere dienstregeling verwijderd moeten worden en als extra trein mee gaan draaien (zoals de ICE).

Interessant leesvoer over het verder versnellen van deze dienst (in het Engels): https://jonworth.eu/why-is-the-berlin-amsterdam-train-so-slow-and-why-is-it-so-hard-to-do-anything-about-it/

Citaat van: Baanloos op dinsdag 01 september 2020, 21:26:42
Dus niks Vectrons leasen. (eigenlijk wel jammer)
En nog dik 4 jaar boemelen. :D
Toevallig staat er sinds donderdag wel een ELL Vectron in Amsterdam op de Zaanstraat, gezellig tussen de 1700's. De 193 766 zou dat zijn, de nieuwste lok van de Vectron vloot.

Citaat van: Baanloos op donderdag 03 september 2020, 21:49:36
Rijdend omschakelen kan inderdaad niet, maar een locwissel kan met andere tractie wel vervallen.
Diverse Cargolocs passeren zonder locwissel de grens maar zullen wel even moeten stoppen.
Scheelt toch tijd!
Of je past de infra/beveiliging aan. De loks kunnen prima rijdend omschakelen, doen ze op de BetuweRoute bij Kijfhoek ook, voorheen ook bij Zevenaar en in Emmerich idem. De Duitse boemel rijdt al door naar Hengelo, wellicht zal je de frequentie moeten verhogen (1x per uur is wat weinig), maar daarmee kan je wel de stop in Bentheim helemaal schrappen. Of, als men de plannen voor 6x per uur een IC naar het oosten echt gaat doorzetten, 4x naar Enschede en 2x naar Bentheim?
Re: IC Berlin sneller in 2024
Die Vectron staat er voor de Nightjet. Daar worden vanaf vandaag opleidingsritten mee gedaan. Weiswaar voor een ICB.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Hier is ie dan, de wonderlok voor de NS  :D
Proefrit Amsterdam Bad Bentheim vv
In december voor de Nightjet en misschien later voor de rit naar Berlijn.

Gr. Jan
Re: IC Berlin sneller in 2024
Blausee-Mitholz
gast

Re: IC Berlin sneller in 2024
Citaat van: 44er op zaterdag 12 september 2020, 15:52:05
en misschien later voor de rit naar Berlijn.

Gr. Jan

Vergeet dat maar DB heeft daarvoor de Spaanse Talgo gekocht klik

Mvg, Johan
Re: IC Berlin sneller in 2024
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Ik schrijf na wat gezegd wordt door de deskundigen,
misschien naar Berlijn als de Talgo niet op tijd geleverd wordt .....

Groetjes, Jan
Re: IC Berlin sneller in 2024
Of de 1700'en uit elkaar vallen.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Dat is beetje de crux van het hele topic.
De "nieuwe" Nightjet wordt in relatief korte tijd opgezet (jaar of 2)
Over een versnelling van IC Berlin wordt al jaren gepraat, overleg, touw getrokken.
Enfin alle argumenten waarom het er nog niet van gekomen is hebben we nu wel op een rijtje gezet.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Maar de NJ rijdt al en eindigt in Düsseldorf. Het is dus makkelijker die door te trekken dan een reistijdversnelling bij de IC Berlijn op poten te zetten.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Dat klopt Laurent.
Echter, juist jij als fan van Vectrons, Taurussen en BR189, welke allen "systeemgrenzen" kunnen beslechten weet wel hoe lang Cargo-maatschappijen al "borderless" hier komen.  Ja en ook via Bad Bentheim!
Ok, we hebben al geconcludeerd dat de locwissel slechts één van de hindernissen is, er zijn veel meer "beren" op de weg, of zoals je wilt op het spoor :D
Maar nogmaals: dit is wel een heel traaaaaag en stroperig dossier, van pakweg 15-20 jaar.
Valt niet mee om grensoverschrijdend samen te werken.
Re: IC Berlin sneller in 2024
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IC Berlin sneller in 2024
Het grootste probleem zijn de tegengestelde belangen. Voor Duitsland doen de meeste Nederlandse stops er niet toe, voor Nederland de Duitse.