Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wisselsturing met triacs

Gestart door herms vrijdag 07 september 2018, 22:37:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselsturing met triacs
Lid sinds: 2011

offline
wisselsturing met triacs
Heeft één van jullie ervaring opgedaan met deze schakeling? Hij werkt bij mij voor 50%, de ene wisselspoel werkt prima, de andere krijg ik niet aan de gang. Wie kan mij verder helpen?
Voordat je daar vragen over stelt: de schakeling heb ik nu meerdere keren opgebouwd met verschillende nieuwe componenten, met wisseling van triacs en ingangen en wissels etc etc. Maar er zit een systematische fout in. Overigens moet de massa van de DC-kant van de schakeling verbonden worden met de MT1 en weerstanden van de AC-schakeling.
Re: wisselsturing met triacs
Lid sinds: 2006

offline
Re: wisselsturing met triacs
Ik heb geen ervaring met de schakeling maar naar mijn mening werkt het niet omdat de aansturing schakelt tussen 0 en +Voeding.

De ene Triac krijgt via de gate een +-spanning en opent.

De andere triac krijgt op de gate nooit spanning (gate aan 0 maar ook MT1 aan 0). Deze doet dus niets.

groetjes van Henk

Re: wisselsturing met triacs
Ik denk dat je het transistor gedeelte twee keer uit moet voeren. Één schakeling per gate. Dan zou het moeten werken. Wel ff de diode omdraaien van de "onderste" triac
Re: wisselsturing met triacs
Lid sinds: 2011

offline
Re: wisselsturing met triacs
CiteerDe andere triac krijgt op de gate nooit spanning (gate aan 0 maar ook MT1 aan 0). Deze doet dus niets.
Klopt niet. Als de ingang naar "0" gaat, gaat de ingang van de elco ook naar "0", maar de uitgang gaat naar de -2V. En op een negatieve puls kan de triac ook ontsteken.
Ik weet inmiddels dat er flink verschil zit tussen het ontsteken met een positieve en een negatieve puls.
Daarom heb ik besloten alleen met een positieve sturing te werken. Hier het nieuwe schema
Re: wisselsturing met triacs
Lid sinds: 2011

offline
Re: wisselsturing met triacs
sorry, twee weerstanden vergeten.