Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox

Gestart door jodelo donderdag 06 september 2018, 10:17:44

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hallo allemaal:


Aangezien mijn baan de laatste tijd flink is uitgebreid was ik aan het denken om een booster in te gaan zetten.
Ik werk nu met de Marklin 52VA transformator, k83 en k84 decoders, terugmelders van Digikeijs, en de Intellibox met iTrain als besturing van het geheel.
Een 2de transformator dient nu als aansturing van verlichting enz.


Is er iemand die weet hoe en welke booster ik kan gaan gebruiken in samenwerking met de hierboven genoemde configuratie.
Na het lezen van een hoop informatie ben ik alleen maar onzekerder geworden hoe een en ander aan te sluiten.

De meningen hierover zijn op diverse websites nogal verschillend.

Hopelijk kan op het 3rail forum iemand mij op de juiste weg helpen.
Alvast bedankt voor de moeite.

m.vr.gr.
Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hallo Jo

Ik gebruik op mijn Intellibox (eerste generatie met 1.501 versie software ) zowel Marklin 6017 (3x)  als  LDT DB2 (2x) boosters.  Geen problemen .
Gebruikte Lok's meestal Marklin (met marklin decoder, maar meerstal met lokpilot 4) met Motorola Formaat sturing,
enkele loks (roco , piko , olaerts ,..) met wisselende decoders (soms DCC).

Groeten
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Ik gebruik meerdere edits boosters. Ook deze zijn prima te gebruiken. Voordeel is de lage prijs van bouwen en eenvoudig te repareren indien er onverhoopt toch iets stuk gaat.

Let wel: de basis van de edits booster is 10A. Om dit veilig te gebruiken op de baan moet je wat voorzieningen treffen opdat de wielen niet vastlassen aan de rails in geval van een kortsluiting. Zoek even in het forum, is genoeg over te vinden.

Ook kan je simpel de uitgangsstroom verlagen van de booster.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hoi Dirk:


Bedankt voor je antwoord, weet jij zo of er aansluitschema's te vinden zijn zodat ik een en ander eerst kan bekijken voordat ik een dure booster ga aanschaffen.
Ik weet n.l. niet (ben niet zo heel technisch) hoe ik zo'n booster precies moet aansluiten en wil geen dure fouten maken.


gr. Jo


Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hoi Olav:


Bedankt voor jou suggestie, lijkt mij echter niets voor mezelf omdat ik niet zo'n techneut ben.
Ben bang dat dit bij mij wel eens mis zou kunnen gaan.


gr. Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Aan sluit schema's zitten bij de booster die je wil aanschaffen, en die staan allemaal in de handleiding bij de booster, en die kun je zo van het web downloaden, of daarop lezen. Niet naar de bekende weg vragen s.v.p.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Lekker een loconet booster halen. Plug and play. Een Tams B4 bijvoorbeeld.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Jo

Ik stuur je in de loop van de dag mijn aansluitschema per PB.   
Is volledig conform de documentatie die bij de boosters zit/ in de IB documentatie staat,
maar ik heb geen probleem om info te delen.

PS : Ik rij niet met Marklin MFX decoders , dus kan ik niet uit ondervinding zeggen of de door mij gebruikte boosters voor dit type decoder geschikt is.  Misschien zijn er dus wel al recentere/meer geschikte boosters dan die van mij.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: Sprinter op donderdag 06 september 2018, 10:53:49

Niet naar de bekende weg vragen s.v.p.


Jo de vraagsteller is wat onzeker schrijft hij. Je kunt dan beter proberen hem een beetje op gang te helpen. Of gewoon niet posten, kan ook. ;)
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
MFX en een Intellibox is sowieso geen optie, dat wordt niet ondersteund. De Intellibox ondersteund alleen Motorola Old en New format.
De booster zal daar ook niets mee doen.
Een booster voor de Intellibox Power 4 of Power 8, Tams B4.
EDiTS booster vergeten.
Hoe je het aansluit staat in de beschrijvingen, en het gebeurd met draadjes en insteek stekkers(pluggen). Plug and play dus.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Oke Dirk, wacht ik dit even af, alvast bedankt voor je hulp.
Hopelijk maakt dat me een beetje wijzer.


gr. Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hallo Johnny:


Bedankt voor de link, zal er vanavond eens induiken.


gr: Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 06 september 2018, 11:45:05
Citaat van: Sprinter op donderdag 06 september 2018, 10:53:49

Niet naar de bekende weg vragen s.v.p.


Of gewoon niet posten, kan ook. ;)

En dat maak ik zelf wel uit. Heb jij je niet mee te bemoeien.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat wat is het hier weer gezellig. Geen wonder dat niemand meer wat durft te vragen straks.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat  @citaat Da's waar Wim. Maar je citeert de helft van wat ik schreef. Als ik jou mail met een vraag over een Rosoft product zeg je toch ook niet : "lees de gebruiksaanwijzing, je vraagt naar de bekende weg"?
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
In combinatie met de Ecos II gebruik ik drie van deze boosters:
https://www.ebay.de/itm/Booster-Platine-fur-MM-und-DCC-Format/382557018054?hash=item59122cd7c6:g:OGsAAMXQzB5RBlrH
Spreekt alle talen: DCC, Motorola, M4/mfx.
Ook geschikt voor de Intellibox.
Hier aangeschaft bij mede-forumlid Albert-Jan.

Cees
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat Da's mooi. Jo (topic starter) gebruikt een Intellibox. Zie topictitel... ;)
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 06 september 2018, 12:21:22
@citaat  @citaat Da's waar Wim. Maar je citeert de helft van wat ik schreef. Als ik jou mail met een vraag over een Rosoft product zeg je toch ook niet : "lees de gebruiksaanwijzing, je vraagt naar de bekende weg"?

Juist, en de informatie waarom gevraagd wordt is niet algemeen en afhankelijk van het gebruikte merk en type booster. En als je om deze informatie vraagt, dan vind je deze in de handleiding van het product, in dat perspectief is het een vraag naar de bekende weg.

En ook als ik een algemene vraag krijg over een product, verwijs ik naar de handleiding zeker als het erop neerkomt dat ik die in het antwoord gewoon letterlijk moet herhalen/schrijven, dan krijg je een linkje met daarin de verwijzing naar de handleiding. En ook hier bepaal ik zelf hoe ik mijn vragen behandel en beantwoord.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 06 september 2018, 13:56:29
Spreekt alle talen: DCC, Motorola, M4/mfx.

Lijkt mij nu juist de verkeerde booster voor een ECoS
En er wordt met geen woord gerept over M4/MFX, is daar dan ook niet geschikt voor.

product omschrijving op eBay
CiteerBooster-Platine zum direkten Anschluss an Märklin-6021 oder Intellibox. Für Märklin-Motorola und DCC Format!


Für Trafos mit einer oder zwei Wicklungen. Anschlussbild liegt bei. Ausgangsstrom bis 4A!

Dus niet geschikt voor Intellibox, maar specifiek voor een Intellibox. En niet geschikt voor een ECoS.  ;)

Groetjes


Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Knal je er een Tams MFx booster link tussen. Als je + en - als ingang kan geven past iedere booster, maar ben je het contract met je centrale kwijt.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Juist Laurent,

En daar is de onzekere vraagsteller mee geholpen met zo'n antwoord, en om nu juist dit type antwoorden te voorkomen verwijs ik liever naar de product omschrijving en dus handleiding van de booster in kwestie. En deze is op dit moment het beste af met een booster van Uhlenbrock.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Heb je al in de wiki gekeken?
Booster_toepassen

John
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
kort antwoord : het beste is steeds voor versterking (of booster) bij hetzelfde merk als de centrale te blijven.Is soms wat duurder maar die werken dan ook normaal perfekt samen.Zeker als je een leek bent op het gebied van electronika of aansluiten.

PS: een uhl booster 3.5 amps kost amper 87 euro.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: Sprinter op donderdag 06 september 2018, 15:22:32
Juist Laurent,

En daar is de onzekere vraagsteller mee geholpen met zo'n antwoord, en om nu juist dit type antwoorden te voorkomen verwijs ik liever naar de product omschrijving en dus handleiding van de booster in kwestie. En deze is op dit moment het beste af met een booster van Uhlenbrock.

Groetjes

Ja Wim. Persoonlijk zou ik bij een IB een B4 met loconet en display nemen. 4 Ampère krijg je met een door Tams goedgekeurde voeding nog wel, de voeding waarmee je naar 5 ampère kan is uit de handel. Zelfs de fabrieksrestanten zijn opgekocht (ik weet ook dit wie). Loconet kabel erin, stekkers aan de rails en draaien maar. Heb je alleen middenrail isolatie nodig.

Wij gebruiken er 5 tot 10 bij het Tischbahning. Niet eens zo zeer voor het vermogen, maar om de baanvakken compact te houden, zodat je niet de halve baan eraf gooit bij overbelasting. Zeker bij de aufgleissporen.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: Laurent op donderdag 06 september 2018, 11:05:03
Lekker een loconet booster halen. Plug and play....

Ik gebruik Uhlenbrock loconet boosters met mijn IB versie 1.
Werken prima.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Beste Johnny:


Van alle antwoorden vindt ik het van jou het duidelijkste, hiermee wil ik niemand van de anderen te kort doen.
Ga eens kijken waar ik zo'n Uhlenbrock booster uit kan halen, bedankt in ieder geval voor het idee.
Zie dat er nogal veel ophef is over bepaalde uitspraken. Het is nooit mijn bedoeling geweest om een ruzie te kweken.
Doe het rustig aan, dat probeer ik ook te doen.


m.vr.gr.
Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Beste Ervaringsdeskundigen,

A meer dan vier jaar wacht ik op het moment dat  mijn hele digitale circus in -of beter gezegd- uit elkaar klapt en in rook op gaat.
Zoals gezegd in bedrijf:  een Ecos 2; 3 AJ boosters, 10 Rosoft S88N bezetmelders; meer dan 20 magneetdecoders van Märklin, Viesmann en IEK.
125 locomotieven met decoders van ESU, UHlenbrock, Trix, Märklin, Zimo en Doehler & Haas, die -afhankelijk van merk en type- luisteren naar de protocollen: motorola 1 en 2, m4, mfx en uiteraard dcc.
Zodra het genoemde heuglijke feit zich voordoet verneemt u nader van mij

N.B. in het aansluitschema van de AJ booster staat nadrukkelijk vermeld dat deze geschikt is voor de Intellibox. Buiten aansluiting op een voeding volstaat een simpele verbinding met de digitale railspanning van de centrale.

Cees
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Maarten:


De Uhlenbrock boosters zijn momenteel niet leverbaar (90 dagen levertijd)
Heb gekeken bij Digikeijs en die heeft boosters plug and play voor de Intellibox.
Ik ga dit overwegen, met kabel kost dit 100 euro. Is te doen vindt ik.


In ieder geval bedankt voor je bijdrage


gr. Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat Als je doelt op de DR5033: dat is een H-bridge booster, de Intellibox heeft een common ground booster.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: jodelo op donderdag 06 september 2018, 17:27:10
Maarten:


De Uhlenbrock boosters zijn momenteel niet leverbaar (90 dagen levertijd)
Heb gekeken bij Digikeijs en die heeft boosters plug and play voor de Intellibox.
Ik ga dit overwegen, met kabel kost dit 100 euro. Is te doen vindt ik.


In ieder geval bedankt voor je bijdrage


gr. Jo

Niets ten nadelen van de Digikeijs booster, maar dat is nu juist de booster die niet geschikt is voor de Intellibox, of andere systemen op basis van Märklin (common-ground). Dus niet doen geeft heel veel problemen en narigheid, en daar zit je niet op te wachten.

Geen idee bij wie je gekeken hebt, maar de Uhlenbrock boosters zijn gewoon uit voorraad leverbaar.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hoi Ben:


Dus daar zit ik ook alweer fout mee, nou nou. Geen optie dus ?
Ik weet het niet meer, veel wijzer ben ik nog steeds niet geworden.


gr. Jo

Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 author=Ben den Hollander link=topic=72348.msg1258827#msg1258827 date=1536247909]
@citaat2 Als je doelt op de DR5033: dat is een H-bridge booster, de Intellibox heeft een common ground booster.

Ben ik heb toch een Uhlenbrock gevonden bij Haertle in duitsland. Het gaat om de 63240 Power 4 booster. Deze zou moeten werken. [/size]
[size=78%]https://www.haertle.de/Modelleisenbahn/Digitaltechnik/Uhlenbrock+63240+Power+4+Booster.html[/size]
Kun jij mij zeggen of deze wel aan de specs voldoet?


gr. Jo

Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat Uhlenbrock booster is direct leverbaar door Conrad ===> klik
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
De Power4 kan prima. :)
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hoi Wim:


Bij huider is hij niet goedkoper dan bij Conrad maar wordt wel morgen geleverd.
Ik had hem bij Conrad ook al gezien.


gr. Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Hoi Ben:


Ik ga hem vanavond bestellen, bedankt voor jou deskundig advies.


gr. Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat En waar ga je 'm bestellen?
Bij Conrad géén verzendkosten.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
bij conrad 10 euro duurder en als je bij huider wat klein bijbesteld vanaf 100 euro gratis verzending.
De grote vette prijs van conrad is zonder BTW hé.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox

Hoi bellejtMoet ook nog een kabel hebben, kost ook een paar euro kom ik net boven de 100 euro en morgen in huis.
Dus geen verzendkosten.
Mooi toch....


gr. Jo
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Let erop dat je bezetmelders compleet op de IB of op de versterker (booster) zitten. Dus niet een deel van de contacten op de stroomkring van de IB en een ander deel op de versterker. Dat gaat niet goed komen.

Groet Ronald.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Volgens mij zitten alle bezetmelders altijd op een booster of op de IB, het is maar net waar de aansluiting vandaan komt voor de secties per 8 stuks.  ;) als het gaat om stroomdetectie 2-rail. Als het gaat om 3-rail, dan is er helemaal geen rede tot paniek, want het is namelijk common-ground.

Dus geen paniek zaaien.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Citaat van: jodelo op donderdag 06 september 2018, 17:59:42
author=Ben den Hollander link=topic=72348.msg1258827#msg1258827 date=1536247909]
@citaat2 Als je doelt op de DR5033: dat is een H-bridge booster, de Intellibox heeft een common ground booster.

Ben ik heb toch een Uhlenbrock gevonden bij Haertle in duitsland. Het gaat om de 63240 Power 4 booster. Deze zou moeten werken. [/size]
[size=78%]https://www.haertle.de/Modelleisenbahn/Digitaltechnik/Uhlenbrock+63240+Power+4+Booster.html[/size]
Kun jij mij zeggen of deze wel aan de specs voldoet?

Ja JO, deze is helemaal speciaal voor de Intellibox gemaakt, en deze geven we al een paar keer als beste oplossing voor je.
Soms dek ik weleens waarom geef ik nog antwoord en geef ik advies, als het toch niet opgepikt wordt.

Groetjes
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Omdat je stiekem hoopt dat er eens iemand zal zijn die het wel zal oppikken.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Beste Sprinter of te wel meneer Ros,

Waar blijft nu uw reactie op mijn meerjarige ervaring dat de AJ booster wel degelijk werkt in combinatie met een Ecos  én probleemloos het door de Ecos aangeleverde M4/mfx protocol op de rails zet ?
Evenals menig ander doet u er beter aan beweringen, die niet gestoeld zijn op eigen ondervinding, achterwege te laten !

Cees
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Het protocol op de baan zetten is het probleem niet. Terugmelding van je MFx loks is meestal het probleem. Merken jouw loks zich ook aan op de booster?
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Beste Cees,

Eigenlijk was dit een vraag over booster voor een Intellibox. De vraagsteller is al onzeker genoeg, het lijkt mij niet verstandig om dat als reactie daar een ECoS bij te betrekken, maar goed dat zal aan mij liggen.

Als reactie op je opmerking, de AJ-boosters zijn niet geschikt voor de ECoS om de simpele rede dat ze MFX niet ondersteunen.
Als je een nieuwe trein met MFX op een booster sectie plaatst zal deze zich niet aanmelden bij de ECoS.
Ook als een trein de ECoS sectie verlaat en een boostersectie binnen gaat is de ECoS de MFX trein kwijt.
Als je op de ECoS MFX uitzet is er niets aan de hand, maar dan heb je niets aan je trein met MFX decoder.
En zal het afhankelijk van de decoder via DCC of Motorola New werken. Eigenlijk zoals dat het geval zal zijn met de Intellibox, waar hier de vraag over gaat.
Dus dat de AJ-Booster werkt met de ECoS is bekend, maar niet volledig.
Het zelfde zal jet geval zijn als je een Uhlenbrock booster of een Lenz booster gebruikt of een oude Märklin booster enz. enz.
Al deze informatie die hier boven beschreven staat is al meerdere malen gedeeld op dit en andere forums dus helemaal niets nieuws onder de zon.
Wat ik al eerder schreef, soms vraag ik me wel eens af waarom de kennis op dit forum gedeeld wordt, als niemand het leest/begrijpt oppikt, en iedere keer weer dezelfde discussie ontstaan.

Groetjes

Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
MFX treinen rijden gewoon door op een sectie die gevoed is door een AJ of andere booster. Alleen geen 'terugkoppeling'. Alleen geen aanmelding dus op een boostersectie.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
 @citaat Dat lijkt mij ook. Het is gewoon een versterker van het signaal wat aangeboden wordt. Minder praktisch (vind ik) is dat zo'n AJ booster niet terug kletst richting centrale bij een kortsluiting. Dan toch liever wat meer uitgeven aan een echte en een treintje minder als de knip het niet trekt.
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster gebruiken in samenwerking met Intellibox
Maar hoe doet zo'n DCC booster dat dan? Want die Tams bij Tischbahning valt ook alleen lokaal uit.