Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoogtes aanbrengen in WinTrack

Gestart door Pitje woensdag 05 september 2018, 15:52:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoogtes aanbrengen in WinTrack
Lid sinds: 2018

offline
Hoogtes aanbrengen in WinTrack
Hallo allemaal,

Ben wat aan het stoeien geweest met wintrack om een oud baanplan (uit Gleisanlagen 0700) te maken.
Hier heb ik wat eigen aanpassingen aan gemaakt, maar de hoogtes die worden aangegeven in het boek zijn nog steeds van toepassing.
Nou heb ik altijd hoogtes instellen in wintrack al lastig gevonden, aangezien het van wissel tot wissel gaat in principe.

Heeft iemand de gouden tip om dit makkelijker te maken of is dit nou eenmaal gewoon proberen en oefenen?

Ik heb het plan bijgevoegd zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.

Mvg,

Roderick




Re: Hoogtes aanbrengen in WinTrack
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hoogtes aanbrengen in WinTrack
Ik weet ook geen methode om snel veel hoogtes goed in te stellen. Misschien is die er gewoon niet. Dat gezegd hebbende, ik gebruik een paar manieren om mezelf althans een deel van het werk te besparen.

Ten eerste is het heel eenvoudig om een deel van het baanplan in één keer een aantal mm hoger of lager te maken, of op een bepaalde hoogte in te stellen. Niet bruikbaar als je een stijging wilt bepalen, maar wel voor bijvoorbeeld het omhoog of omlaag schuiven van een schaduwstation. Maar dat wist je natuurlijk al.

De tweede 'truc' is dat ik soms tijdelijk een wissel vervang door een overeenkomstige rechte of gebogen rail om voor een langer stuk de hoogtes te bepalen. Daarna zet ik de wissel weer terug. Dat pas ik regelmatig toe en dat scheelt tijd. Een derde, verwante truc gebruik ik wel als ik twee sporen boven elkaar heb liggen. Ik probeer dan bijvoorbeeld 10 cm hoogteverschil te bereiken en dat doe ik door de twee rails die boven elkaar liggen door wissels te vervangen, en in het stijgspoor dat er tussen ligt juist alle wissels te vervangen door rechte of gebogen rails. Daarna kan ik in één keer de hoogtes bepalen.