Hoi Dave,
Een paar opmerkingen en vragen:
- Je gebruikt een flink aantal bochten R1 (24130). Bij gebrek aan ruimte kun je niet anders, maar je hebt voldoende ruimte om iets minder krappe bochten te gebruiken, bijvoorbeeld aan de rechterkant. Dat is minder belastend voor lange locs. Als je iets breder zou kunnen gaan dan 1 meter, dan zou je alle bochten 24130 kunnen elimineren.
Je gebruikt eeen paar keer een flexrails 2205. Is dat omdat je het anders niet passend kreeg?
De rails 24230 en 24130 bij de in-/uitgang, linksachter, liggen wel érg dicht bij elkaar. Dat kan tot botsingen leiden: Als er een lang rijtuig door de binnenbocht rijdt, zwenkt dit uit - hoe krapper de bocht, hoe groter de uitzwenking. Als er op dat moment ook een trein in de buitenbocht staat of rijdt, kunnen ze elkaar raken.
Je gebruikt nergens rechte rails 24188. Die zijn even duur als de 24172, en door in de rechte stukken een aantal 24172's te vervangen door 24188's heb je de rails 24094 niet meer nodig.
Ik begrijp niet goed wat het nut is van het paar meegeboven wissels linksonder, en ook niet van de driewegwissel. Kan dat niet gewoon een wissel links zijn? Anders gezegd: welke extra rij- of opstelmogelijkheden bieden de meegebogen wissels linksonder, en wat is het nut van de afslag naar rechts van de driewegwissel? En heb je die mogelijkheden ook nodig?
Ik heb het één en ander aangepast, en kom tot het bijgevoegde plan. Er zitten nog steeds bochten R1 in, maar minder. Geen flexrails. De sporen bij de in-/uitgang liggen 76,4 mm van elkaar. Er is nog maar één rail 24094 gebruikt. De twee wissels waarvan ik het doel niet zag, heb ik weggelaten, de driewegwissel is een gewone geworden. Enige nadeel dat ik zie, is dat de opstelsporen iets korter zijn. Daar staat tegenover dat er een opstelspoor meer is, maar misschien past dat niet, misschien kom je dan in de knel met rails die erboven moet komen te liggen.
Kijk er maar eens na, en doe er je voordeel mee.