Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbouw aanbouw baan Nederland dave316

Gestart door dave316 woensdag 05 september 2018, 12:56:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbouw aanbouw baan Nederland dave316
Hoi ik ben nu met een baan bezig van 4 meter bij 1 meter op 2 verdiepingen waarbij 1 is de schaduw station op de  eerste verdieping de foto van de baanplan is er van de schaduw station
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Ben benieuwd. Je rijd met spoor Z denk ik?

Gr.  Charlie
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Citaat van: Charlie op woensdag 05 september 2018, 17:04:42
Je rijd met spoor Z denk ik?
En dat denkt iemand die de C-rail catalogusnummers beter in z'n hoofd heeft zitten dan ik?  :)
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
aan de railcodering "24172" is te zien "c rail" lengte 171,7 mm, schaal H0
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
 @citaat @citaat "stuk van Amsterdam CS tot Enkhuizen"........ ;)
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Mooi plan, waar zijn de overige 36 mtr. om iets te laten zien? Zwolle in H0 is zo'n 25 mtr. en is al ingekort.

Grt, Ronald.
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Citaat van: Charlie op woensdag 05 september 2018, 17:04:42
Ben benieuwd. Je rijd met spoor Z denk ik?

Gr.  Charlie

Nee H0 rails
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Hoi Dave,

Een paar opmerkingen en vragen:
  • Je gebruikt een flink aantal bochten R1 (24130). Bij gebrek aan ruimte kun je niet anders, maar je hebt voldoende ruimte om iets minder krappe bochten te gebruiken, bijvoorbeeld aan de rechterkant. Dat is minder belastend voor lange locs. Als je iets breder zou kunnen gaan dan 1 meter, dan zou je alle bochten 24130 kunnen elimineren.

  • Je gebruikt eeen paar keer een flexrails 2205. Is dat omdat je het anders niet passend kreeg?

  • De rails 24230 en 24130 bij de in-/uitgang, linksachter, liggen wel érg dicht bij elkaar. Dat kan tot botsingen leiden: Als er een lang rijtuig door de binnenbocht rijdt, zwenkt dit uit - hoe krapper de bocht, hoe groter de uitzwenking. Als er op dat moment ook een trein in de buitenbocht staat of rijdt, kunnen ze elkaar raken.

  • Je gebruikt nergens rechte rails 24188. Die zijn even duur als de 24172, en door in de rechte stukken een aantal 24172's te vervangen door 24188's heb je de rails 24094 niet meer nodig.

  • Ik begrijp niet goed wat het nut is van het paar meegeboven wissels linksonder, en ook niet van de driewegwissel. Kan dat niet gewoon een wissel links zijn? Anders gezegd: welke extra rij- of opstelmogelijkheden bieden de meegebogen wissels linksonder, en wat is het nut van de afslag naar rechts van de driewegwissel? En heb je die mogelijkheden ook nodig?

Ik heb het één en ander aangepast, en kom tot het bijgevoegde plan. Er zitten nog steeds bochten R1 in, maar minder. Geen flexrails. De sporen bij de in-/uitgang liggen 76,4 mm van elkaar. Er is nog maar één rail 24094 gebruikt. De twee wissels waarvan ik het doel niet zag, heb ik weggelaten, de driewegwissel is een gewone geworden. Enige nadeel dat ik zie, is dat de opstelsporen iets korter zijn. Daar staat tegenover dat er een opstelspoor meer is, maar misschien past dat niet, misschien kom je dan in de knel met rails die erboven moet komen te liggen.

Kijk er maar eens na, en doe er je voordeel mee.
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Citaat van: Jan22 op woensdag 05 september 2018, 17:13:34
Citaat van: Charlie op woensdag 05 september 2018, 17:04:42
Je rijd met spoor Z denk ik?
En dat denkt iemand die de C-rail catalogusnummers beter in z'n hoofd heeft zitten dan ik?  :)

Jan, dat was eigenlijk bedoeld om aan te geven A'dam-Enkhuizen gaat niet in C-rails.  ;)

Gr.  Charlie
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Charlie,

Asd-Ekz kan prima in C rails mits je de ruimte hebt, 40 á 50 mtr. Dan ben je schaal technisch in Zd.

Grt, Ronald.
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Snap ik, maar Dave heeft maar 4 meter.

Gr.  Charlie
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Dave,

Je kan 2205 (K-rail) niet combineren met C-rails tenzij je een overgangsrail 24922 gebruikt. Ik zie die niet in jouw plan.
Als je dat doet raadt Maerklin aan om een rail 2200 en 24188 naast de overgangsrail 24922 te gebruiken. 2200-24922-24188.
Er bestaat naar mijn weten geen flexibele C-rail.

mvrgr

Luc
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
zo vandaag even de baan aangepast dat hij goed is voor de spiraal te kunnen maken.
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
gisteren is de balken van 400cm x 100cm is klaar en de plaat er boven binnenkort te maken
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Oei, niet te veel aankomen in gewicht, anders kan je de kamer niet meer in. Of uit, maar dat is minder erg, het is tenslotte je treinhobbykamer :D.
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
zo vandaag weer verder gegaan met de plaat die zit er op nu even
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Dave,

zo te zien is de arbeidsinspectie ook al aanwezig. :P
Hopelijk was er geen zwartwerk mee gemoeid.

Groeten uit Edmonton

Luc
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
@citaat
Ons poes is altijd nieuwsgierig wat ik doe ik en kijkt altijd mee  ;) O:-D

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS
zo vandaag in de grond verf gezet de tafel van de week even de officeel gebroken wit halen en er op doen dan is hij klaar voor de opbouw van de rails
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van amsterdam CS tot enkhuizen
Citaat van: Ronald69 op woensdag 05 september 2018, 18:24:24
Mooi plan, waar zijn de overige 36 mtr. om iets te laten zien? Zwolle in H0 is zo'n 25 mtr. en is al ingekort.

De Amsterdamse Modelbouwers Club heeft, hoe kan het ook anders, het centrum van Amsterdam met Amsterdam CS, nagebouwd.
Daarbij het dorp Sloten en een klein stukje Haarlemmermeer.
Totale lengte, inclusief opstelsporen ongeveer 45 meter.

Op 7 oktober a.s. is er open dag.
Voor meer info en de lokatie www.amclub.nl

Henk
Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland de stuk van hoorn met stoom tram gedilte
sorry dat ik even niks meer heb van laten horen
er zijn even privé dingen tussen gekomen waar door ik even op een laag pitje hebt gedaan
ik ben ook naar beurse geweest en ben nu weer aan de gang met verder maken van de baan hij is naar de muur kant verhuist en ben nu met de baan aan het leggen dat ik een gat in het blad kan maken voor de bovenste verdieping te kunnen maken na dat de klim spiraal er in kan gezet worden


ben nu aan het neer leggen voor het uitzagen van de plaat waar niks word gebruikt

Re: Modelbouw aanbouw baan Nederland dave316
zo lang even niks meer van me laten weten

maar we zijn opnieuw met de balken bezig dat het beter vast zit