Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Digitale centrale

Gestart door GerritWillem zondag 02 september 2018, 16:49:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale centrale
GerritWillem
gast

Digitale centrale
Hallo,

Na vele uurtjes lezen op het internet blijft het voor een " digitaal beginner"  moeilijk om om de juiste centrale uit te kiezen.
De cs1 reloaded vond ik wel interessant.
Ten eerste kost deze niet zoveel als een ecos  2 of cs3.  Hiermee kan ik eerst gewoon m'n treintjes besturen. Om hem later
als interface te gebruiken wanneer we met de pc willen gaan rijden. En ik hoef dan nog geen keuze te maken of het koploper of itrain wordt.

Heb ik het tot zover goed begrepen?
Zijn er eventueel aan of opmerkingen die waarom de cs1 reloaded wel of niet geschikt zou kunnen zijn?

Ik zie een reactie of tip graag tegemoet.

Groetjes Gert.
Re: Digitale centrale
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Digitale centrale
Heb je al gedacht aan een MS2 of 3 ?
Re: Digitale centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitale centrale
hoi,

Citaat van: GerritWillem op zondag 02 september 2018, 16:49:42
De cs1 reloaded vond ik wel interessant. Ten eerste kost deze niet zoveel als een ecos  2 of cs3.  Hiermee kan ik eerst gewoon m'n treintjes besturen. Om hem later
als interface te gebruiken wanneer we met de pc willen gaan rijden. En ik hoef dan nog geen keuze te maken of het koploper of itrain wordt.

De CS1R is geen slechte centrale. Kan je alles mee ook kwa protocollen. Dus een goede keuze wat dat betreft. Je krijgt dus altijd een 2de hands centrale en voor een 200 - 250 euro met trafo moet het wel te krijgen zijn. Zeker omdat de opvolgers er al lang zijn. Dus ook echt niet teveel aan uitgeven. Ik weet niet hoe gehecht / trouw je aan het merk "Märklin" bent dan zijn er nog wel andere opties. Bijvoorbeeld het ESU-broertje van de CS1 de ECoS I daar kan je hetzelfde mee, zal ook zo iets van 200 - 250 euro zijn tweedehands.

Citaat van: GerritWillem op zondag 02 september 2018, 16:49:42
Heb ik het tot zover goed begrepen?

Inderdaad goed begrepen.

Citaat van: GerritWillem op zondag 02 september 2018, 16:49:42
Zijn er eventueel aan of opmerkingen die waarom de cs1 reloaded wel of niet geschikt zou kunnen zijn?

Hoe graag wil je met de PC rijden? Je investeert wel 200 - 300 euro in een centrale voor nu mogelijk maar 2 of 3 treintjes. Daar is een eenvoudige handcentrale van 100 -130 euro ook goed voor. Met alleen een centrale ben je er dan niet kwa investering. Je moet dan nog (wissel)decoders, bezetmelders en je complete (dure) C-rails aan gort knippen voor terugmelding. Het is een valkuil waar veel beginners graag inspringen omdat ze het graag willen maar niet de tijd en de zin hebben om alles goed uit te zoeken. Dan is een baantje na een 3 - 4 jaar nog niet klaar om te rijden en geeft men de brui er aan. Terwijl bijvoorbeeld met gewoon lekker handmatig net zoveel plezier gereden wordt.

Een andere optie is de MS II / III. Dat is een eenvoudige handcentrale. Kan je niet zomaar met de computer meerijden maar wel uitermate geschikt om digitaal rijden mee te leren. Alleen in startpakketten of uit startpakketten los te krijgen voor een aardige prijs van 100 - 130 euro op beurzen of bij sommige winkeliers.

Citaat van: GerritWillem op zondag 02 september 2018, 16:49:42
Ik zie een reactie of tip graag tegemoet.

Laat je niet gek maken door m-fundamentalisten die vinden dat je altijd voor het nieuwste van het nieuwste moet gaan. Vroeger zei men altijd: "Op een oude fiets moet je het leren". Dus ....

Succes!

Groet Ronald.
Re: Digitale centrale
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Digitale centrale
Citaat van: Wim op zondag 02 september 2018, 16:53:51
Heb je al gedacht aan een MS2 of 3 ?

Hier sluit ik me bij aan, omdat je zelf al aangeeft dat je nog een digitale beginner bent.

Sinds januari bestuur ik mijn (vloer-)baantje met een Mobile Station en dat gaat prima. Zoëven reden er vijf treinen tegelijk, inclusief verlichting en geluid, met een heleboel wagons en 12 verlichte rijtuigen. En er was nog voldoende marge om af en toe een paar wissels digitaal om te zetten. Verbazingwekkend eigenlijk, wat je met 1,9 A allemaal kunt doen.
Re: Digitale centrale
GerritWillem
gast

Re: Digitale centrale
Heren,

Dank je voor jullie reactie.  Ben wel een marklin fan, maar zit er ook niet aan vast. Een ecos zou ook goed kunnen.
Vind wel zonde om 700 euro uit te geven voor een centrale ( CS OF ECOS) die je later alleen als interface gebruikt.
Vandaar het idee van een gebruikte centrale

Ik heb nu een ms1. De treinen rijden nu ook af en toe hun rondjes. Een ms2 of 3 is een mogelijkheid, maar als ik dan toch misschien met de pc wil rijden gaat dat niet.
Dat met bezetmelders en wisseldecoders is zeker zware materie, maar wel interessant. 
De keuze is nog niet gemaakt.



Groetjes Gert
Re: Digitale centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitale centrale
Jawel hoor. Met een Gleisbox (het kastje dat je aan de rails knoopt en waarin je je MS2 of 3 stopt) kan je gebruik maken van de CC Schnitte van CAN-Digital-Bahn. Daarmee kan je middels losse modules precies de onderdelen kopen die jij voor jouw controle nodig hebt, waaronder een computer interface.

Groet,
Laurent
Re: Digitale centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitale centrale
Citaat van: GerritWillem op zondag 02 september 2018, 23:19:59
Vind wel zonde om 700 euro uit te geven voor een centrale ( CS OF ECOS) die je later alleen als interface gebruikt. Vandaar het idee van een gebruikte centrale

Inderdaad dat is zonde. Zeker als je weet dat je met de PC wil gaan rijden.

Citaat van: GerritWillem op zondag 02 september 2018, 23:19:59
Ik heb nu een ms1. De treinen rijden nu ook af en toe hun rondjes. Een ms2 of 3 is een mogelijkheid, maar als ik dan toch misschien met de pc wil rijden gaat dat niet.

Je moet je afvragen: Op welke termijn wil ik dat gaan doen. Als het binnen nu en zeg een paar maand is dan is een investering van 200 - 300 euro nog te "verantwoorden". Wil je dat niet en denk je dat doe ik pas over 3 - 4 jaar dan kan je nadenken of je nu niet wachten. Over een paar jaar zijn er mogelijk nieuwere oplossingen en ontwikkelingen. Zeker op het gebied van centrales. Zeker als je bijvoorbeeld niet vast zit aan MFX of ander "märklin"-spul dan kan het interessanter zijn om naar andere fabrikanten te kijken. Die hebben goedkopere en mogelijk betere oplossingen.

Groet Ronald.