Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?

Gestart door AlbertJan zondag 02 september 2018, 11:03:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Beste forummers.
Ooit lang geleden heb ik een aantal Trix Express Hondekoppen gekocht, deze waren in wisselstroom met sleper voor Märklin.
Omdat deze slecht reden op mijn "oude" metalen Märklin rails, heb ik deze geruild voor Märklin materieel.
Later had ik daar toch weer spijt van en heb een paar Hondekoppen teruggekocht, alleen voor het model en niet om mee te rijden.
Nu blijkt hierbij een rode Hondekop met cat. nr. 2203 te zitten (gekocht als groen/geel en doos nooit geopend! 8o)
Deze wil ik verkopen maar natuurlijk eerst eens laten rijden en alles controleren (nog splinternieuw) maar het blijkt een afwijkende uitvoering.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze kan laten rijden?(boekje is helaas verdwenen! :()
(op 2-rail gelijkstroom rijdt deze een klein stukje en gaat dan staan brommen, zowel op bovenleiding als ook op rail)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Hallo Albertjan, het is een Trix internationaal uitvoering dus voor 2-rail.
De wielen hebben een smalle flens.
Dat de motor staat te brommen komt waar schijn dat de overbrenging ergens geblokkeerd wordt.
Even open maken en kijken of er nergens een tandwieltje vast zit of misschien de motor.
Motor proberen met twee draden op de koolborstels.
Grt.
Jo
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Dag Jo.
Hartelijk dank voor je antwoord.
Net de Hondekop open gemaakt en het motortje draait soepel rond en is ook nog gewoon nieuw.

Ik vraag mij af of de plek van het stekkertje voor de bovenleiding(?) of het palletje in het midden ook iets doet.
Het lijkt geen verschil te maken en het boekje kan ik helaas niet meer vinden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Even een kleine verbetering, het is 3 rail gelijkstroom. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Trix_Express

Te herkennen aan de 2 slepers in het midden.

Grt, Ronald.
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Bij Trix Express (3 rail gelijkstroom) is er minimaal een sleper voor de derde rail (die midden tussen de railstaven zit).
Op de foto van Albert zie je duidelijk dat beide slepers ter plaatse van de wielen en dus de railstaven zitten.
Dit is 2 rail gelijkstroom --> Trix Internationaal.

groetjes
Henk

Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
En dit zijn ook duidelijk 2rail flenzen 3rail express flenzen zijn veel dikker.
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
AlbertJan,wanneer je zonder kap wilt rijden draait de motor dan,en blijft de trein dan stil staan?
Als dit zo is ,dan grijpen de tandwielen of de worm die naar de wielen gaat niet goed in elkaar.

Grt. Jo
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2303 van Trix Express laten rijden?
Beste helpers.
Hartelijk dank voor de informatie en tips! :thumbup:
Het is dus een Trix International model in een Trix Express doos met afwijkend nummer 2303 overplakt.

Gisteravond, voorzien van een klein drupje olie, eerst onbelast laten draaien en daarna op de rails gezet.
Rijdt weer voortreffelijk (prachtig stukje bijna 60 jaar oude en ouderwetse Trix techniek! O:-D) en voorzien van binnenverlichting en wisselende front en sluitverlichting.

Nogmaals, allemaal hartelijk dank en ook weer veel van geleerd! :idea:
Nu nog een aantal 7-delige en 35 jaar oude 2-rail Roco TEE treinstellen, compleet met binnenverlichting, in orde zien te krijgen!
Maar zeker leuk en leerzaam om te doen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Misschien dat ik me vergis, maar is zo een rood model niet juist een unicum ? Zou ik dus nooit wegdoen.
Wij hebben volgens mij hier vroger het groene 3 wagen treinstel van gehad. Was best wel zwaar.

Nu jaaaren later toh wel heel veel spijt dat alles toen weggedaan is.
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe kan ik mijn rode Hondekop 2203 van Trix Express laten rijden?
Hoi Albert-Jan,

Volgens mij moet er geen olie op die wormwielen maar Trix vet.

Veel gezien is dit model niet maar het is ook niet echt zeldzaam, want ik zag ze in Houten wel meer liggen.

Niet of ze het allemaal deden, dat weet je eigenlijk nooit als je alleen het in de doos zittende model ziet, maar vaak genoeg wel rijdende modellen gezien.

Voor zijn tijd was het een mooi gedetailleerd model, die zelfs nu nog mee zou kunnen, en wie weet produceren ze hem nog eens ;)

M.v.g.

Hans V200.0