Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Welke aansturing?

Gestart door pitsar zaterdag 01 september 2018, 18:59:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke aansturing?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Welke aansturing?
Dag,

het laatste half jaar heb ik het een en ander aan digitale/gedigitaliseerde Märklin-loks verzameld. Ik kocht ook wat rails, maar verder nog geen materiaal (trafo, aansturing, PC-programma). Ik weet er ook nog niks van.

Vraag: hoe kan ik uitzoeken welke digitale aansturing geschikt is voor wat ik gekocht heb? Ik heb een materieel met Delta decoder, ook loksound en misschien nog wel een andere decoder. Ik zoek dus apparatuur dat verschillende decoders kan besturen (en programmeren?).

Mijn doel is nu: het bouwen van een mooie vitrine met rails waar de treintjes op staan en waar ik wat kan spelen met de verlichting en geluid. Baan komt later (if ever).

Bedankt bij voorbaat!
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke aansturing?
hoi,

Citaat van: pitsar op zaterdag 01 september 2018, 18:59:05
Mijn doel is nu: het bouwen van een mooie vitrine met rails waar de treintjes op staan en waar ik wat kan spelen met de verlichting en geluid. Baan komt later (if ever).

Dan heb je niet meer nodig dan een Mobile Station II of III. Daar kan je gewoon alles mee programmeren. Je kan lekker spelen met geluid en licht in je vitrine. Daarnaast kan je het ding ook gebruiken voor een leuk baantje om mee te rijden. Alles wat je meer gaat uitgeven is zeer overdreven.

Groet Ronald.
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Welke aansturing?
bedankt Ronald! En een trafo dan neem ik aan? Welke type is hiervoor geschikt? Bedankt!
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke aansturing?
De trafo zit bij het Mobile Station II / III dat is een compleet setje als je die koopt. Je kan een startset kopen of op een beurs een losse MS II / III setje. Dat kost je iets van 90 tot 130 euro. Sommige winkeliers bieden ook MS II / III setjes uit startsets aan maar daar zal je even naar moeten vragen.

Groet Ronald.
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke aansturing?
Zomaar een idee: je kunt een deel van je locs meenemen naar een stamtafel in de buurt. Als je van tevoren afspreekt dat iemand een Mobile Station en toebehoren meeneemt, kun je naar hartelust uitproberen of alles naar wens werkt voordat je zo'n 100 euro uitgeeft.

En nog een idee: misschien woont er wel een forumlid met Mobile Station in de buurt waar je eens met jouw locs op bezoek kunt gaan.
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Welke aansturing?
Het ligt er ook een beetje hoe ver je wilt gaan met spelen en programmeren MS2/3 is leuk als je simpel wilt spelen en programmeren.
Maar wil je een beetje stapje verder gaan dan kan een CS2/3 of een Ecos een hoop extra bieden kwa spelen en programmeren(MFX+ pendel baan voorin de vitrine kast,uitgebreid programmeren van bvb marklin decoder gaat niet echt met een MS.
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Welke aansturing?
dank je speeltmettreintjes voor je suggesties!

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 01 september 2018, 22:31:56
Maar wil je een beetje stapje verder gaan dan kan een CS2/3 of een Ecos een hoop extra bieden kwa spelen en programmeren(MFX+ pendel baan voorin de vitrine kast,uitgebreid programmeren van bvb marklin decoder gaat niet echt met een MS.

hmmglaser, mijn vitrinekast wordt zo'n muurkast met rechte sporen waar de treinen op staan uitgestald (dus een pendelbaantje past daar niet in). wat bedoelt u met 'stapje verder gaan'? Ik meen dat sommige van mijn locs mfx hebben.

Bedankt
Re: Welke aansturing?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke aansturing?
Een stap verder als in een spoorbaan automatiseren.
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke aansturing?
Citaat van: pitsar op zaterdag 01 september 2018, 22:59:57
hmmglaser, mijn vitrinekast wordt zo'n muurkast met rechte sporen waar de treinen op staan uitgestald (dus een pendelbaantje past daar niet in). wat bedoelt u met 'stapje verder gaan'? Ik meen dat sommige van mijn locs mfx hebben.

Dus dan is het onzin om een digitale centrale van meer dan 500 euro (exclusief de trafo) aan te schaffen om wat licht en geluid te schakelen in een vitrine. Gewoon simpel houden. Neem een MS II / MS III en laat je niet gek maken met hele dure centrales waar je 90% van de functies niet gaat of kan gebruiken omdat je geen baan hebt om te spelen, niet wil automatiseren.

Je kan gewoon iedere decoder met een MS II of III programmeren. Als je heel veel loks hebt kan je eens overwegen om een Sprog-programmer, een ESU-programmer of een märklin-programmer overwegen aan de computer je decoders te programmeren. Dat is goedkoper dan een centrale. Maar goed, je programmeert je lokje 1 keer en daarna bijna nooit meer.

Groet Ronald.
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Welke aansturing?
hi allen,

ontdekte deze week dat een MS1 en MS2 tot 11 loks kunnen opslaan. Correct me if I'm wrong. Maar ik heb al bijna 11 loks en wil verder sparen.

hoeveel loks kan een ms3 aan?

Bedankt en groet, Patrick
Re: Welke aansturing?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke aansturing?
MS3 = MS2 in zwarte jas.
MS1 doet 10 loks. Maar moet je persé al je loks in je systeem hebben? Kan je dat niet wisselen?
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Welke aansturing?
hi Laurent, dank! ms2 ook 10 toch?

als je wisselt, ben je dan alle geprogrammeerde functies van de 'gewiste' lok kwijt? Of zijn ze nog wel opgeslagen, maar niet oproepbaar?

dank en groet, Patrick
Re: Welke aansturing?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke aansturing?
Ligt eraan. Märklin loks en loks met MFX decoders (bijvoorbeeld van ESU) melden zichzelf aan, dus ben je niet kwijt. Andere loks kan je makkelijk een lokkaart geven. Maar voor loks met enkel licht zou ik dat niet doen.
Re: Welke aansturing?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Welke aansturing?
Bij het gebruik van 2 MS2 regelaars kun je in de loklijst van se Master MS2 (die met het laagste serienummer) maximaal 40 loks opslaan. Die lijst wordt door beide MS2 gebruikt. In elke MS2 kun je uit die lijst 10 actieve loks selecteren. Daar mogen dubbelingen in zitten, maar dat kan onhandig zijn.

Bij gebruik van lokkaarten zal een 11e lok per MS2 mogelijk zijn.
De kleur van de nieuwe MS2 is onbelangrijk. Het serienummer wel voor wie de Master en wie de Slave wordt.
Overigens mag je uiteraard maar één aansluitbox gebruiken.

John
Re: Welke aansturing?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke aansturing?
Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 20:49:06
ontdekte deze week dat een MS1 en MS2 tot 11 loks kunnen opslaan. Correct me if I'm wrong. Maar ik heb al bijna 11 loks en wil verder sparen.

MS II en MS III zijn intern hetzelfde. Alleen de behuizing is zwart gespoten. Even de handleiding erbij gepakt:

Citeer
Es stehen 40 interne Speicherplätze zur Verfügung, davon 11 (10+1) aktive Lokomotiven.
Der 11. Platz ist variabel d.h. wenn eine neue Lokkarte oder mfx Lok eingelesen wird, überschreibt
diese den 11. Platz und verschiebt die vorherige Lok in den internen Speicher.

Dus opslag voor 40 loks waarvan er 10+1 actief zijn. Wil je één niet actieve lok gebruiken zal je deze even actief moeten maken. Maar hij blijft wel opgeslagen.

Groet Ronald.