Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

isoleren terugmelders

Gestart door rowanicus vrijdag 31 augustus 2018, 21:32:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
isoleren terugmelders
rowanicus
gast

isoleren terugmelders
hallo ik begin maar met sorry ik weet niet of ik deze topic op de juiste manier plaats allemaal voor het eerst maar we gaan het toch proberen

ik ben sinds deze week bezig om een  nieuwe hobby te ontwikkelen aldus de miniatuur sporen

ik heb vorig jaar een kerst dorp gemaakt met daarin al een h0 treintje van piko gewoon simpel aan uit harder zachter niet meer.. dus nu vandaag leek mij het leuk maar dan in maat N, omdat deze minder ruimte in neemt en je meer moglijkheden denk ik kan creeeren. te gaan aanschaffen..
nu heb ik gekocht

een digikeijs digicentrale DR5000
een klein treintje met decoder
een schakeldecoder 4018 voor mn eerste wissel
dus wat fleischmann sporen 2 rechtse wissel en wat rechte stukken op te proberen
en heb koploper er by gedownload alleen hier kan ik nog niet egt wat mee
ik heb de DR5000 al ingesteld op mn pc die werkt ook
de schakeldecoder met al 1 wissel werk ook, maar verder als testen in koploper werkt de bediening niet.
en mn treintje rijd ook prima over het spoor wat ik tot nu heb, via de pc gas/remmen voor-/achter- uit

omdat ik uit koploper haal dat ik dus egt met blokken moet gaan werken voor ik dat koploper bruikbaar word is mij de vraag hou bouw ik deze in ?
als ik het goed begreep heb ik Digikeijs 4088CS terugmelders nodig maar moet ik mn rails isoleren
(1 isoleren hoe doe ik dat)
(2 is koploper wel het beste progamma voor mij ( lees ook veel over itrain))
(3 of zeg je pak het helemaal anders aan... namelijk :  )



Re: isoleren terugmelders
Citaat van: rowanicus op vrijdag 31 augustus 2018, 21:32:50
(1 isoleren hoe doe ik dat)

Rails isoleren: Vervang bij één railstaaf de standaard raillasjes door geisoleerde raillasjes of zaag de spoorstaaf door met een dunzaagje (bv Roco Zaagje). Dan het stuk tussen de twee isolatielasjes of zaagsnedes voorzien van een draadje naar je bezetmelder. Dat kan door middel van solderen.

Citaat van: rowanicus op vrijdag 31 augustus 2018, 21:32:50
(2 is koploper wel het beste progamma voor mij ( lees ook veel over itrain))

Dat moet je voor jezelf uitmaken. Itrain kan je ook downloaden en gratis uitproberen. RocRail is ook een programma. Zo zijn er wel meer.

Citaat van: rowanicus op vrijdag 31 augustus 2018, 21:32:50
(3 of zeg je pak het helemaal anders aan... namelijk :  )

Ik was begonnen met een z21start met multimaus. Aangezien je een goede centrale, de DR5000 hebt zorg voor een multimaus bij je DR5000.  Zo uit de doos is DR5000 vooral bedoeld om je baan via een computer aan te sturen. Je kan ook je DR5000 opnemen in je eigen netwerk en dan kan je via een app (de z21-app bijvoorbeeld) je slimme telefoon of tablet je treintjes en wissels op je baan handmatig aansturen zonder PC.

Groet Ronald.
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Dank voor de info Ronald

Ik ben ondertussen een stapje verder heb de beginners handleiding van koploper door gelopen en kom een heel end..

Ik wil uit eindelijk van kop station naar kop station gaan rijden
Probeer dit nu in koploper te verwerken in een kleine schaal om het te leren...
heb 6 stukken rails ge isoleerd aan 1 zeide van eklaar
Heb van links naar rechts  rails 1,3,4 en 6 in poortjes van een dr4088 en rails 2 en 5 en de c van 4088 gewoon spanning vanaf dr5000 en de andere spoor staaf 1 draadr vanaf de 5000
Via de 5000 en koploper rijd de trein prima heen en weer

Nu wil/hoopte ik dat ik voor elkaar kreeg dat mn treintje van blok 1 naar 2 en terug heen en weer gaat rijden (automatisch )

Hoe stel ik mn blokken dan in (hoe stel ik koploper in


Re: isoleren terugmelders
hoi,

Je bent nu eerst bezig om marathon te gaan hardlopen terwijl je nauwelijks zelfstandig kan lopen.

Citaat van: rowanicus op zondag 02 september 2018, 13:40:02
Hoe stel ik mn blokken dan in (hoe stel ik koploper in

Dat is toch echt de handleidingen lezen. Want dat is invulwerk. Teken je baan uit. Waar zitten de secties, blokken en wissels. Welke adressen en ingangen zit alles. Weet je dat dan kan je de boel in Koploper zo tekenen en instellen. Dat is een kwestie van handleiding lezen.

Groet Ronald.
Re: isoleren terugmelders
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: isoleren terugmelders
Citaat van: rowanicus op zondag 02 september 2018, 13:40:02Hoe stel ik mn blokken dan in (hoe stel ik koploper in

Heb je al in de wiki gekeken? Bijvoorbeeld naar het artikel over blokken?
Re: isoleren terugmelders
Sorry hoor maar wat heeft dat nu met de informatie in de wiki te maken. Daar staat informatie waar je niet veel wijzer van wordt.
De vraag is en was hoe stel je blokken en automatisch rijden via en in Koploper in. En dan nog specifiek in koploper.
Nu het antwoord daarop is simpel volg de instructies die in de beginners handleiding en in de handleiding van koploper staat.
Of lees het koploperforum en stel daar de vragen. De beginners handleiding en de handleiding vind men op www.pahasoft.nl


Groetjes
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Allen reuze bedankt k ben nu bezig met die 400 blz handleiding k ken weer wat uit proberen ieder geval k had hiervoor die handleiding voor beginners en daar kan je een rondje na bouwen van 4 blokken maar meer als dat kon ik er niet uit halen, bedankt sprinter voor de geheugensteun naar pahasoft

Nu heb ik nog 1 vraag denk dat ik wel goed zit maar die dr4088 daar kan ik toch gewoon blokken mee maken en ook de terug/bezet melder of steek dat nou toch anders in elkaar? Want koploper reageert niet helemaal t zelfde als dat ik het na aap uit de handleiding maar we beginnen no een paar x van voor af aan

^groet

Re: isoleren terugmelders
hoi,

Citaat van: rowanicus op maandag 03 september 2018, 21:33:35
Nu heb ik nog 1 vraag denk dat ik wel goed zit maar die dr4088 daar kan ik toch gewoon blokken mee maken en ook de terug/bezet melder of steek dat nou toch anders in elkaar? Want koploper reageert niet helemaal t zelfde als dat ik het na aap uit de handleiding maar we beginnen no een paar x van voor af aan

Het is een bezetmelder, zie Terugmeldmodule DR4088cs. Dus ja hij is te gebruiken. Alleen je zal wel het een en ander moeten instellen op je DR5000 en in koploper om het werkend te krijgen.

Groet Ronald.
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Daar was ik bang voor dat je dat ging zeggen... k denk dat het aan de instelling van dr5000 ligt in ext87 eigenschappen onder het kopje modules
Daar heb ik 4 type keuzes pair, moment , toggle  en onoff
Hy staat nu automatisch ingesteld op onoff  waar zou deze op horen test aan als je dat toevallig weet want daar kan ik in de dr5000 handleiding niks over vinden iedergeval niet waar die op hoort testaan in opdracht voor een bezet of terug melder.

Groet
Re: isoleren terugmelders
Voor een centrale zijn alle bezet/terugmelder, een terugmelder. Een bezetmelder is iets wat een signaaltje geeft op basis van verbruiker van stroom of een verbinding met massa die in de terugmelder een bepaalde bit zet, die bit wordt omgezet in een byte en die byte meld de module terug aan de centrale.
Dus de centrale krijgt informatie van een terugmelder en bezetmelder geeft informatie aan de terugmelder.
Nog anders gezegd de bezetmelder is de sectie in je rails.
Standaard hoef je aan een centrale niets in tegeven. Hooguit de manier waarop hij telt en waar de telling begint.

Mvg
Wim.

Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
oke top deze uitleg is super duidelijk!! thnks
nu de volgende haha

ik gebruik de DR4088CS direct via uitgang ext88 IN van mn DR5000, ik kan gewoon niet vinden hoe ik deze moet instellen dat deze dus bezetmeldingen door geeft.. en uiteindelijk in koploper gebruiken kan, ik zie het alleen op mn schakelboord van de 5000...
enige wat ik wel vind is dat andere de DR5000 kopellen via loconet T naar DR4088LN en dan naar de 4088CS en alle instellingen dus via de loco T doen

is wat ik nu aan het doen dat niet mogelijk of wat doe ik nou verkeerd of wat vergeet ik
Re: isoleren terugmelders
Dat geeft hij standaard door, daar hoef je niets voor in te stellen.
Je moet in koploper de terugmelder aanmaken, en op het juiste getal laten beginnen met tellen.

Groetjes
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
K ben het spoor dan egt f kwijt, als k filmpjes kijk by andere zie k dat deze in de -bus tab ziet welke sectie gereden word daar verschild deze al van mij.

Als ik de koploper voor beginnen volg dan stel ik deze in via digitale onderdelen, voeg ik deze toe, dan is de volgende stap bezetmelders testen en wanneer mn loc door de sectie rijd zou er een bel moeten klinoen.. deze hoor ik ook niet wijkt ook af.

Dan gaan naar bloktypes-  daar staal  """Als Onderhouden / Baandefinities / Bloktypes wordt opgestart en er is geen bloktype aanwezig voor een vrij blok
dan wordt deze automatisch aangemaakt.""  En weer wijkt deze by my af want word niet aan gemaakt?

Door al deze afwijkingen vraag ik me af werkt dan mn dr4088cs wel goed?

En wat is het verschil door gebruik temaken van loco net via een 4088ln en dan door te lussen naar een 4088cs wat ik veel andere zie doen?

Gr
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Nu bedenk ik me iets geniaals op deze vroege ochtend .. bevestig even of het nu klop, koploper aanmaken database
Naam : "onbelangrijk"
Digitaal systeem : loco net
Poort: com 4

Ik Denk dat ik hier fout ga in de hardware lijst staat com4 (loconet) daarom stel ik dzee in database nu zo in maar is dan door ik kies van loco net de ext88 in optie niet tegebuiken in koploper?

En dan moet ik denk ik ook maar een 4088ln aanschaffen..
Groet
Re: isoleren terugmelders
Hoi,

Hoe heb jij je DR5000 ingesteld? Hoe maakt deze verbinding met de computer? Wat heb je allemaal nu gedaan?

Groet Ronald.
Re: isoleren terugmelders
Ben den Hollander
gast

Re: isoleren terugmelders
 @citaat  @citaat Helaas nee, je haalt e.e.a. door elkaar.

LocoNet is het communicatie protocol waarover de DR5000 praat met je PC / laptop. Dat heeft in dit verband niets van doen met de LocoNet terugmeld bus.

Je DR4088CS werkt gewoon als je het aantal instelt, dat kun checken in de terugmeld monitor van de DR5000.



Wil je in Koploper ook terugmelding zien en gebruiken moet je doen wat Wim zegt: aanmaken bezetmelders in "digitale onderdelen".



Gr, Ben.
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Je DR4088CS werkt gewoon als je het aantal instelt, dat kun checken in de terugmeld monitor van de DR5000

Zoals bovenste afbeelding ingevuld van boven naar beneden
1- 16 ingang modules
0- 8 ingang modules
16- aantal contacten
1- eerste contact

Dan zou ik tog in mn monitor beweging moeten hebben...
2 blokken 4 aangesloten secties op poort 1 tm 4
1 trein rijd rondjes er gebeurd in monitor scherm niks...


Wil je in Koploper ook terugmelding zien en gebruiken moet je doen wat Wim zegt: aanmaken bezetmelders in "digitale onderdelen".

Koploper voor beginners versie 2.1  helemaal opgevolgd ook het inplaatsen van de bezetmelders in digitale onderdelen en het werkt nog niet...

???groet
Re: isoleren terugmelders
Goed lees p15 van de DR5000 eens aandachtig.

En kun je via koploper de centrale aan en uitzetten. (Go Stop)???
Heb je wel verbinding met je centrale??

Groetjes
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Pag15 tot zo ver klopt het dus, Ja comunicatie is goed kan met mn centrale in en uit schakelen kan mn trein rijden via control/ryden menu en ook via koploper
..ook over de sectie die aangesloten zitten op de 4088.. dus er staat spanning op ( heb alleen op 1 spoor staaf geïsoleerd en secties gemaakt)
In het menu control/schakel zie ik op schakel 1 en 2 de groen en rode lampen verwisselend branden als er over een sectie word heen gereden..

Wil nog ff toevoegen weet niet of het van heel veel belang is maar hoorde dat dit een 3rail forum was en ik 2rail rijd ( dacht dat het maar een naam was sorry)en dat dit instellingen misschien betreft die anders zijn? ( denk tot nu nog niet)?

Nog meer ideeen?
Voor zover iedereen al zn steentje by draagt alvast bedankt hoop dat ik het snel onder die knie heb  :Phaha
Re: isoleren terugmelders
Ben den Hollander
gast

Re: isoleren terugmelders
Citaat van: rowanicus op maandag 03 september 2018, 22:24:35

Daar was ik bang voor dat je dat ging zeggen... k denk dat het aan de instelling van dr5000 ligt in ext87 eigenschappen onder het kopje modules
Daar heb ik 4 type keuzes pair, moment , toggle  en onoff
Hy staat nu automatisch ingesteld op onoff  waar zou deze op horen test aan als je dat toevallig weet want daar kan ik in de dr5000 handleiding niks over vinden iedergeval niet waar die op hoort testaan in opdracht voor een bezet of terug melder.


Jouw probleem zit hier. Onder het kopje modules hoort niets te staan, wissen dus. En de monitor zit op het tabblad er naast. Daar moet je terugmeldingen zien en dan is de volgende stap in Koploper testprogramma kijken of daar de melders doorkomen als je met een lokkie rond rijdt.

En ja: 2railers zijn hier ook welkom, ze zijn er gek op. ;)
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Onder t kopje modules heb ik gereset, door onder kopje instellingen de 16 module ingang weg tehalen dan opslaan toen weer 1 er in tezetten weer opslaan
Dan rijd mn trein weer een rondje en ik zie nog steeds niks in de monitor veranderen
Er staan wel 16 blokjes 1.1 tm 1.16
Groet
Re: isoleren terugmelders
Tja, als je echt alles goed doet, moet het werken. Zoals dat bij iedereen het geval is met dezelfde opzet. Werkt het niet dan doe je iets verkeerd. Wat geen idee. Jij bent niet de eerste met deze opzet, wel ben je iemand die het niet werkend krijgt, om een simpele rede, je weet niet wat je aan het doen bent.

Groetjes
Re: isoleren terugmelders
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: isoleren terugmelders
 @citaat Hallo Wim, misschien wat anders verwoorden, we hebben niet allemaal hetzelfde niveau op dit stukje kennisgebied.
En er wordt hulp gevraagd, dit is geen hulp bieden.
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Ik las het ook zo maar had gevoel niet dat het zo bedoeld werd ben maar bedankt cees.

Ik weet niet of het toeval is maar heb mogelijk de oplossing!! Heb de twee draden van track output omgewisseld nu zie ik de vinkjes in de monitor wanneer mn loc er door gaat ! YESS!
Nu ga ik een stapje verder weer de beginners handleiding opzetten en nieuwe dingen leren hoop ik dank allen voor de ondersteuning!
Voor nu, Tot mn volgende stootblok dat ik jullie weer nodig heb ! Dank nogmaals
Re: isoleren terugmelders
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: isoleren terugmelders
Ik weet zeker dat Wim het niet zo bedoeld. ;)
Re: isoleren terugmelders
Cees, het is toch vrij simpel, alles om het werkend te maken/krijgen is al verteld. Wij kunnen geen koffiedik kijken en de glazenbol werkt al jaren niet meer, dus als de instructies worden opgevolgd en alles is aangesloten zoals beschreven in de handleidingen, dan moet het werken. Dan is het eigenlijk plug and play.
Doe je iets anders, dan werkt het niet, maar zolang wij niet weten wat er anders wordt gedaan, kunnen we niets anders doen dan herhalen wat staat beschreven in de handleidingen. Oftewel RTFM en het belangrijkste DWEIS.

Groetjes
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
prima als je geen geduld heb voor iemand zo als ik laat dit soort reacties gewoon achterwegen en ga iemand anders helpen die het wel in 1 keer lukt..

maar goed vandaag weer een stapje verder..heb nu mn trein rijden van kop naar kop station van 1 naar 2 en terug en route herhalen aan... nu mn nieuwe probleem is dat als hy van 1 terug rijd naar 2 hy veel later stopt in de laatste sectie dan wanneer hy rijd naar 1 (vershil 4 a 5 cm de 2 blokken zijn helemaal gelijk zelfde lengte rails zelfde bloktype zelfde insteliing verder ? hoe kan ik dat her stellen

- heb al geprobeerd door mn trein andersom neer tezetten op t spoor dat het aan mn trein licht maar dat maakt geen verschil?
zelfde sectie schuift hy door
- en de sectie veranderen ander stukje rails ge isoleerd en daar geplaatst ( wel zelfde lengte )
en weer zelfde vervangen sectie shuift hy door ?

groet

Re: isoleren terugmelders
Volgens mij gaf ik een reactie aan Cees, maar waarom nu weer zo in je kuif gepikt. Wij kunnen het niet helpen dat je het even niet begrijpt. En daarom hoef niet je frustratie op ons te botvieren.
Maar als ik je bericht zo eens lees, dan heb je in koploper een vaste route gemaakt om te pendelen. Dat hoeft niet, eigenlijk moet dat zelfs niet. Dat automatisch rijden en pendelen doet koploper zonder vaste routes of variabele routes, helemaal vanzelf, als je de trein als treinstel benoemd, want die mogen pendelen van rijrichting veranderen, getrokkentreinen mogen dat niet.

Trein in beweging brengen door hem te slepen op je scherm van blok waar hij staat naar het volgende blok voor zijn bestemming. F8 drukken zodat de automaat aanstaat, en genieten van het pendelen, als je voor de rest alles goed hebt ingevuld in koploper.

Groetjes
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Oké dus van blok naar blok  via treinstel benoeming gaan we vanmiddag ff testen..

Maar dit is nu de leer opstelling als k later met grotere afstanden en 2 sporen ga werken is dit dan nog steeds zo makkelijk of kan ik dan toch beter alvast oefenen deze vaste route te gebuiken?

En dan rest mij ook de vraag misschien overbodig.. als k dit instel is dan het doorschieten in mn genoemde blok 2 voorby?
Want volgens my heb k dan eigelijk het zelfde maar op een andere methode ingevuld en zal mn trein op de zelfde manier rijden?
Re: isoleren terugmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re: isoleren terugmelders
Vergeet die vaste route tot je weet waar je mee bezig bent en waarvoor die bedacht is.

Treinen die doorschieten rijden of te hard of de meldervolgorde klopt nog niet.
Heeft je rondje 3 blokken ? Bij 2 stuks kun je linksom en rechtsom naar het andere blok.
Das niet handig voor een testbaantje.
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Heb 2 blokken allebei de kanten op de zelfde manier opgebouwd (zelfde rails nmmrs en isolatieplaatse )
Nu stopt hy wel in die sectie waar die moet stoppen alleen 5 cm verder als aan de amdere kant
Re: isoleren terugmelders
En zitten er aan de loc die heen en weer rijdt misschien anti-slipbandjes????
Rubber maakt geen contact.
Denk het denkelijk zomaar dat dat de oorzaak is.

Groetjes
Re: isoleren terugmelders
Ben den Hollander
gast

Re: isoleren terugmelders
Citaat van: Sprinter op zondag 09 september 2018, 15:39:19

Rubber maakt een contact.


Ik geloof er niks van, je maakt er een cryptogram van. Misschien bedoel je iets anders?

Gr, Ben.
Re: isoleren terugmelders
rowanicus
gast

Re: isoleren terugmelders
Ik had al geprobeerd het treïntje(treinstel) omtedraaien maar dan op de zelfde plek gebeurd dat weer dus mijn gedacht ging naar de sectie dus heb t stukje spoor gewisseld nieuwe aansluiting gemaakt naar de 4088 en nog steeds zelfde verhaal.

Maar af en toe stopt die wel goed en dan hoor je heel zachtjes de tractie motor nog door duwen en slaat die net een stukje door.. t is maar cm werk maar tog vreemd?