Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koppeling uit set Mitropia 10424

Gestart door Hitmaan woensdag 29 augustus 2018, 21:26:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppeling uit set Mitropia 10424
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Koppeling uit set Mitropia 10424
Hoi,

Heb een mooie set van marklin, 42757, maar helaas is bij het verwijderen en of toevoegen van de kort koppeling de koppeling gebroken van 1 van de rijtuig.

Het is een koppeling die je in en uit elkaar kan halen. Een soort connector zit er aan.

Helaas kan ik geen foto's laten zien.

Echter wie een set heeft kan mij misschien helpen. Of je weet waar heel veel onderdelen voor koppelingen te koop zijn.

Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Bron catawiki.

Ik bedoel deze koppeling.

Hij is bij mij stuk.
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Ik weet niet waar het over gaat, dus zoek marklin+42757
en vind uit dat het gaat om een set rijtuigen met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen

Op de marklin site staat kortkoppelingen in genormeerde schacht met schaargeleiding

b.v. op https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/42757/

Aangezien Märklin alleen vermeldt dat de set is uitverkocht, en onderdelen niet leverbaar zijn
zoek ik verder bij Alex Schnug:
http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Dateien/Kupplungen_stromfuehrend.html
en kom dan uit bij
of Märklin E239550 (derzeit ausverkauft)
of Märklin E272140 (Einzelstück 272140: 3,75 ?)

Maar ja, welke stroomvoerende kortkoppeling je moet hebben?
Dat zal staan in de meegeleverde handleiding, Märklin kennende ... 
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
 @citaat

Helaas is de koppeling niet wat ik zoek. De verbindingstuk wat is om cirkelt is gebroken. Deze zoek ik. Het is een soort invoer bus voor koppelingen.
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
 @citaat de NEM koppelingsschacht.
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
 @citaat

Als ik denk wat jij bedoeld dan is dat juist. Waar is die te vinden.
Re: Koppeling uit set Mitropa 10424
 @citaat Die zijn niet los te koop (voor zover ik weet). Is 't niet te lijmen, met secondelijm?
Bekijk de bevestiging van een werkend exemplaar van de set. De schacht zit vast aan de boom van de schaargeleiding.
Dat geheel moet wel bij Märklin te bestellen zijn.

Zoiets bedoel ik. Märklin Deichsel 214980.  Bron afbeelding ===> klik
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Zitten we dus weer op dezelfde site genoemd door Bellejt, namelijk de site van Alex Schnug, en nog steeds op dezelfde pagina. Het gaat er dus om dat je kunt benoemen wat je ziet ...

Stel nou dat je begint te kijken bij https://www.stayathome.ch/kupplungen.htm
en dan specifiek naar Märklin 7319 (een voorloper van de huidige, en gebruikte, voor deze rijtuigenset.)

CiteerDie Kupplung, die gar keine ist. Die starre Verbindung lässt sich nur durch herausnehmen aus dem Normschacht lösen. Damit ist das Teil selber eigentlich keine Kupplung.
Absolut spielfrei, sehr gute mechanische wie elektrische Verbindung, unauffällig und betriebssicher. Trotzdem kaum brauchbar, denn es ist sehr schwierig, einen langen Wagenverbund damit auszurüsten. Normalerweise wird man diese Verbindung nur bei Zuggarnituren verwenden, welche nie von der Anlage genommen werden und somit auch nie wieder getrennt werden müssen.

Anders gezegd, dit is een stroomvoerende koppeling die een starre verbinding vormt tussen 2 normschachten. M.a.w.: je kunt de "koppeling" alleen los halen door hem uit de normschachten te verwijderen, en dat zul je, normaal gesproken, nooit doen.

Als ik de geleende foto van catawiki bekijk, dan vind ik geen enkele zekerheid of de koppeling is afgebroken of dat de normschacht is afgebroken. Een betere foto is wenselijk, b.v. van een gedemonteerde wagon-onderzijde.

Omdat deze koppeling in wezen geen koppeling is maar een vaste verbinding, is het logischer dat de schacht zelf is gebroken, eerder dan dat de starre verbinding ooit zal kunnen breken.
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koppeling uit set Mitropia 10424
Het verschil is dat deze wagons van oorsprong uit de Trix stal komen voor de fusie met Marklin de hele constructie van de rijtuigen is anders, zelf heb ik de orient expres met zelfde type wagons die onlangs opnieuw door marklin is uitgegeven, dus onderdelen zullen er best zijn,
Groet, Walter