Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Eindelijk terug toekomst

Gestart door Steamy J woensdag 29 augustus 2018, 19:58:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Eindelijk terug toekomst
Beste mede-liefhebbers,
na vele jaren (15j) alles in dozen te hebben verzameld, is het nu eindelijk tijd om terug te kunnen starten. Ben al geruime tijd bezig met plannen, al lukt het me niet goed; vandaar zou ik heel blij zijn met jullie feedback.
Vanuit mijn vorig banen heb ik heel veel C-rails en enkele K-rails. Spijtig genoeg enkel korte wissels, deze zou ik nu willen gebruiken om te kunnen rijden en op termijn (als het budget er is) te vervangen door slanke en de korte in een rangeerstation(lange termijn).
Wegens gedeelde ruimte en mobiliteitsproblemen is de onderbouw in deze vorm gemaakt. De rechthoeken kunnen/zullen afgerond worden. De smalle overgang van links naar rechts wordt een verrijdbaar deel en is geen must.
Toch ben ik niet helemaal gelukkig, dus alle hulp is welkom.

Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
de draaischijf en bijbehorende zijn op zich al goed gesitueerd, alleen voor een volwaardig spoorwegwerkplaats zou ik meer werksporen aanleggen voor bv inspectie- en slakkenkuilen en  bekolingsspoor etc ect
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
T
Hallo "Steamy"...tja, ik kan me jouw gevoel wel voorstellen. Het is eigenlijk niet anders dan veredeld rondjes rijden. Ik mis schaduwstations en daar is,
als ik het beschikbare oppervlak bekijk, genoeg ruimte voor. Nu is het eigenlijk vlees noch vis. Probeer eens een hondenbot principe met 2 schaduwstations en een doorgangsstation te plaatsen met, als daar nog ruimte voor is, een aftakkende zijlijn. Dat is een heel populair thema.
Re: Eindelijk terug toekomst
Gerrit-1959
gast

Re: Eindelijk terug toekomst
Hoi Jan,

Ook hier? >:-D Dacht al, bekend plan :D
Re: Eindelijk terug toekomst
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Ik zie heel wat aaftakkende sporen. Naar mijn idee ga je er niks mee doen in de toekomst of je wilt al je locs op de baan hebben. Sommige sporen zijn te kort voor meer als 3 rijtuigen. Maar weet niet wat je senery wordt dus laat ik even in het midden.

Rechts onderin moet je nog even naar kijken. Je gaat van 4 sporen naar max 1. Mits je een goed blok systeem krijgt zou het lukken anders is het botsingentijd. Die S form in rails zou ik anders doen, of weglaten. Als je dit wel wilt doen test het even met je locs en wagons er achter. Het geeft echter geen mooi resultaat, maar is nog steeds mij mening.

Waarschijnlijk wil je links onderin een station plaatsen. Tenminste lijkt mij logisch en is de enige plaats nog. Echter vanaf dat punt moet je de hoogte in om de overlapping van je sporen nog te halen. Gezien ik aanbeveel om je stijging tot max 3% te houden heeft je station niet zo'n mooi achtergrond.  Het kan ook zijn dat je het station boven de S form gaat plaatsen. Dan nog is het persoonlijk niet mooi als op de achtergrond op eens uit het niets een heuvel verschijnt.

Links bovenin: Te veel aftakkingen die nergens naar toe leiden. Wat ben je er mee van plan. Er zit er zelfs een brug over de aftakkingen. Kijk er eens na en misschien als het kan vanaf 3d perspectief. Gezien je rails hebt, maar een kleine opstelling. Is makkelijk te creeren.

Tip: Je hebt C en K rail. Beslis welke je zou nemen. Afwisselend gebruik maken komt je sporen niet goed uit. Als je kiest voor C rail zou ik bocht 24130 weg leggen en alleen gaan voor 24230 of hoger. De reden hiervoor is het beleid van Marklin. Zij hebben vermeld dat elke loc op de R1 geometrie past. Echter hebben ze wel eens een loc uitgebracht die het niet kon. Misschien in de toekomst kunnen ze iets wijzigen aan hun instelling. Tevens zorg je ervoor dat met de R2 geometrie dat je wagons soepeler lopen door de  bochten.

Alles is eigen keuze, maar denk er eens over na.

En ja, ik zou ook een schaduw station adviseren.
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Als ik je ontwerp bekijk, dan ga je over veel ruimte beschikken.
Ik ga me er nu nog niet teveel in verdiepen, maar ik begrijp wel al dat je hoogte wilt winnen,
gezien je ontwerp, en dat je gezien je inlognaam met stomers gaat rijden, en dus een scenery kiest die daarop aansluit.  Twee tips over bogen als je met stomers rijdt: mijdt 2221 (K-rails r=360 mm) en 24130 (C-rails r=360 mm). Er zijn (hele mooie) Roco stomers die een minimale radius willen van 419 mm, en die zijn niet aan te passen. Ook een BigBoy wringt zich moeitelozer door een R2 dan door een R1 boog, al kan die dat in principe wel, mits traag. In het zicht is het geen gezicht.

En een tip over tunnelingangen: 2 losse tunnelingangen zijn mooier dan 1 hooischuur. Bepalend in een boog is waar je de tunnelmond plaatst, en hoe klein de hart-op-hart afstand tussen parallelle sporen uitvalt. In Boogstraal en Bodemplaat heb ik me destijds uitgeleefd in het verzinnen van formules om de overhanging en uitzwenking van wagonbakken uit te drukken in aantal millimeters (centimeters). Van stoomloks heb ik geen verstand.

Stel nou dat je een basisontwerp kiest, zoals Appenzellermichel's baan, dat is een mooi, doordacht plan, met enkelspoor, lussen, schaduwstations, met doorgaande treinen en beperkte rangeermogelijkheid, met een natuurlijk landschap in een U-vorm, en op een oppervlak van 400x260 cm.

Vervolgens pas je dat plan aan, aan de jouw beschikbare ruimte, en dan zie je dat die draaischijf er ruimschoots inpast, dat er ook makkelijk een keerdriehoek bij past om stoomloks om te laten draaien zonder draaischijf, dat er andere wijzen zijn om hoogte winnen, en dat een doorgangsstation in een opgerekte S-boog prima kansen biedt.

Voorbeeld station  in 's Unteres Appenflüher Tal
foto van Helmut (Appenzellermichel):


Het station doet vaag een beetje denken aan wat Anne W. op z'n baan heeft, maar daar ligt dat station verder in de boog,
een pril begin van Anne W:

Foto Anne W.:

Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
@Gerrit, inderdaad, alle hulp en feedback is welkom. Ik kan er alleen maar uit leren
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
@Feniks: ja, de ruimte is nog voldoende voor uitbreiding van het locdepot. Optie is nog om deze op een aparte module te maken; indien de realiteit aantoont dat het optisch niet zo mooi is, dan gaat dat.
@Tjoekedoris: geen schaduwstations voor mij. Bedoeling is om een verplaatsbare afsluitbare cassette te maken met opstelsporen. Deze moet (voorlopig) nog gestockeerd worden onder de baan, maar bij rijden optie zichtbaar zijn. Een hondebot was het originele startidee, wou ook niet teveel sporen. Het is me al druk genoeg. Net wat jij bedoelde was mijn droom, een hoofdlijn en een zijlijntje erbij. Indien je een voorstel hebt op de huidige oppervlakte hoor ik het graag.
@Hitmaan : de treinen vallen in het kopstation automatisch stroomloos en kunnen slechts manueel terug geactiveerd worden. Bovendien is het de bedoeling om op termijn daar ze te verlengen naar een zichtbaar rangeer-opstelterrein. Helaas is die ruimte de komende jaren nog niet vrij.
Inderdaad, de stijging is een probleem: die moet ik inderdaad weten te verlagen, thx!
De s vorm in het station geeft wel wat leuke opportuniteiten, al moet dan nog (heel) wat verfijnd worden.
Al de aftakkende sporen zijn bedoeld om industrieaansluitingen, al moet ook daar de realiteit me raad geven. Er komt een mijngebouw linksboven, een brouwerij uiterst rechts, bovenrechts (binnenkant) autoverlading
Station links in 2 niveau's, onderste spoor is kleine goederenlijn haven.
Dubbele stopsporen onder de brug, zijn zeker te verlaten, mogelijks daar een middeleeuwse stad te maken
Ik heb genoeg C rails (meer dan ik voor deze baan nodig heb) De K rails heb ik enkel rechte stukken, die zijn bedoelt voor de opstelsporen.
R1 bochten probeer ik te vermijden, en zullen maximaal 2 achter elkaar volgen en dan nog bedoelt in tunnels waar je ze niet ziet. Voorlopig zijn al mijn huidige locs (bijna uitsluitend stomers) getest op een cirkel van 12 * 24130 en geen enkele had problemen, maar inderdaad niet mooi!

@Jan22 : heel mooie foto (Appenzellermichel), en erg gelijkend wat ik in gedachten had voor het linker gedeelte. Als ik het plan bekijk, dan toont het me te druk en ook heel wat korte bochten. Maar het is een mooie start om mee verder te denken.
Volkomen gelijk, enkelvoudige tunnelingangen zijn veel mooier, dat is ook een aanpassing die ik moet maken. Merci, dat was ik even vergeten.
Een baantje om zeker verder te bekijken!!


Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Hoi collega's,
na heel wat denkwerk en proberen heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. Het is ontworpen dat het in 2 grote fases kan gebouwd worden. De eerste fase, daarover beschik ik praktisch alle materialen, in de 2de fase bouw ik er schaduwstations bij op basis van het hondebot. Gezien de hoogte en eigen mobiliteit zullen deze niet onder de baan gebouwd worden, maar naast de baan. Door het feit dat de ondertafel in aparte modules is gebouwd, is het gemakkelijk om de tafel in delen te verplaatsen. In geval van dit plan zal dit nodig zijn.
Fase 1

Fase 2
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Dat ziet er veel beter uit en hier kan ik me wel in vinden. Dat heb je goed gedaan...er is goed over nagedacht..  :thumbup: :thumbup:
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Beste medespoorders,

Ben voor mijn project aan het denken geweest aan een naam voor mijn stad en voor het bergdorp.
Wat is jullie mening over:
Brauburg     -    Braustadt     -    Braufelden
Hisadorf      -    Hisahofen     -    Hisalingen
Janisdorf     -    Janisfeld       -    Janisstein
Katzburg     -    Katzfeld        -    Katzstein

De ene dient voor een kleine, 'moderne' stad voor periode III. (platgewalst en strakke bestrating)
De andere dient voor een klein dorpje zoals je langs de Moezel en de Rijn tegenkomt (startend tegen de waterkant, stukje plat en dan steil omhoog)
Re: Eindelijk terug toekomst
Als ik jou was ,zou ik dat rechter schaduw station gelijk in fase 1 zo voorbereiden dat er al 1 spoor ligt.
Dat maakt de bouw van je baan achter het hoofdstation meteen definitief en je kunt eventueel spoor voor spoor uitbreiden.

En links de keerlus achter de baan maken.Heb je daar ook geen gerotzooi onder je baan als die voor een deel af is.
Je zou daar ook het achterste schaduw spoor neer kunnen leggen.Is dus eigenlijk hetzelfde als rechts.
Dan is het op twee plaatsen een kwestie van sporen erbij plaatsen als de wissels en rails beschikbaar zijn.

Mvg Robin
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Hey Steamy J,

een indrukwekkende baan dewelke je gaat bouwen goed doordacht, ( beter doordacht dan mijn baan althans)
maar als ik met pensioen ga hoop ik de baan die ik nu aan het bouwen ben klaar heb ( of zo goed als...).
en dan heb ik de tijd en ruimte om een heel doordachte baan te gaan bouwen met de kennis die ik nu opdoe aan deze baan.
maar nu terug naar jou baan

wat betreft  een naam voor je stad en bergdorp

ik vind Braufelden voor je stad
en Katzburg voor je bergdorp
wel gepaste namen

veel suc6 met de bouw, en ik ga dit zeker blijven volgen

grts Freddy


Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Indrukwekkend en ambitieus ontwerp.
Ik zal dit met belangstelling volgen.
Mvrgr
Robert
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Beste collega spoorders,
het is reeds geruime tijd dat ik actief was, in de jacht van het leven kwam het er gewoon niet van, al was ik een geregelde gastbezoeker van dit forum.
Aangezien de gezondheid me weer enkele weken op non actief heeft gezet, is er tijd voor in de zetel te zitten. Graag laat ik even zien dat ik in tussentijd toch al enkele vooruitgang heb geboekt. Het is slechts een begin, maar we staan bijna zover dat we de eerste testrondjes kunnen gaan doen, zodra ik terug tot op zolder geraak.
Eerst nog even het voorlopige baanplan waar ik mee aan de slag ben gegaan. Zoals eerder reeds geschreven, is dit een eerste stap, maar is op termijn uitbreiding met externe schaduwstations voorzien.
Baanplan

De onderbouw



Vooruitgang



Re: Eindelijk terug toekomst
De plaatjes vergeten? :D
Re: Eindelijk terug toekomst
De foto's zijn wel groot n.l. 5664x4248 pixels.
Je kunt ze wél rechtstreeks in Flickr bekijken.
Voorbeeld van een verkleinde versie van de laatste foto:
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Zeer langzaam komt er wat schot in de zaak, Na meerdere keren het ziekenhuis als klant te hebben bezocht, hebben we toch af en toe de trap beklommen naar de hobbyzolder. Met mondjesmaat geraken we naar een globale baan. Helaas gooit Covid stevig wat roet in het eten, ipv meer thuis te zijn, zijn het extra lange dagen als VPK, dus mijn activiteiten hier op het forum zijn weer even geleden.
Enkele voorbeelden van
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Sommigen zullen gemerkt hebben dat er een kleine wijziging is in het bouwplan. Hierbij vinden jullie en huidige plan.
En neen, schaduwstations zullen er niet komen. Er zullen 2 verrijdbare tafels met opstelsporen komen. Dit omwille van mobiliteitsproblemen en in functie van de dubbele functie van de ruimte
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Hierbij weer enkele foto's van de vooruitgang. Met enkele ziekenhuisopnames en operaties, dubbele shiften,.... was het niet gemakkelijk om nog wat tijd te vinden om me terug te trekken in mijn zoldertje.
Dus foto's zijn grofweg de basis, maar na testen, en aankopen van materialen kunnen we met aankleding beginnen.
Ook het baanplan werd nogmaals aangepast



Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Zit hier weer totaal in een dip. Opnieuw speelt de gezondheid parten, het is ultradruk op het werk en de aangekondigde herstructureringen geven bij al mijn medewerkers veel spanning. Dit alles geeft me vaak minder goede nachtrust, waardoor ik in de weinige vrije dagen meer half lam in de zetel lig dan dat ik actief aan de hobby kan werken. Ik heb een vraagje aan de technische knobbels onder jullie. Momenteel heb ik een baan C rails van net iets meer dan 80m, maar er komt nog een uitbreiding bij op termijn van zo'n kleine 20m.
Besturing is voorlopig met een Ecos 50000 en 1 extra Esu booster. Er zijn zo'n 30 tal wissels, waarvan er een 3 tal enkel opengereden worden (geen motor, noch decoder). Voor de aansturing van deze wissels gebruik ik de Marklin K83.
Het idee is om nog heel erg manueel te rijden en te rangeren. Dus geen blokken of bezetmelders aanwezig, of gepland.
Electrisch (totale leek als ik ben), is er een ringleiding gelegd en deel 1 is reeds aangesloten en getest, deel 2 vind ik momenteel niet de fut voor. Deze ringleiding bestaat uit 2 draden (rood en zwart) voor de B en O van de baan, met aansluitingen om de 2m ongeveer. Voor verlichting gebouwen zal er nog een aparte leiding bijkomen, later. Aangezien ik handmatig ga rijden is het nooit de bedoeling om met meer dan 3, of max 4 te rijden. Zowel in de stations als in de locwerkplaats zijn de sporen stroomloos, tenzij een schakelaar wordt omgezet.
Ondanks de vele leessessies, geraak ik er nog niet helemaal aan uit. Zal ik genoeg stroom hebben op de baan? Als ik tel in het meest verkwistende geval: 4 MFX locs met geluid met een sleep van ieder 5 wagons met verlichting, en de impulsen voor de wisselmotors, kom ik dan toe met deze stroomvoorziening.
Misschien voor velen onder jullie een simpele vraag en antwoord, maar als absolute leek is dit een moeilijk vraagteken. Misschien als ik hier duidelijkheid in zie, dat ik terug fut kan vinden om de aansluitingen in deel 2 te maken. Ergens wel frustrerend, een baan met halve aankleding, maar geen enkele gereden meter

Re: Eindelijk terug toekomst
Besturing en booster zijn naar mijn idee genoeg. Zeker als je maar met weinig treinen gaat rijden. Wissels schakelen nooit tegelijk, maar één voor één. Dus geen power probleem.

Dat andere probleem is groter. Ik ben geen psycholoog, maar aan de hobby werken kan relativerend werken. Je denkt dan even niet aan andere dingen. Gewoon doen wat je kan doen ondanks de gezondheid issues. Je moet alleen ff de startknop bij jezelf zien te vinden. Makkelijk gezegd natuurlijk.
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
THX, ja, het zal waarschijnlijk gewoon zijn tijd nodig hebben. Ben hoofdverpleegkundige op 2 afdelingen, en met de reorganisatie worden het er 3 tegen de zomer. En dan nog op goeie 2 jaar enkele keren onder het mes geweest, allemaal niet zo ernstig, maar wel met gedeeltelijk functieverlies. Misschien wil ik ook teveel en moet ik iets meer geduld hebben. Afin, met wat geluk, heb ik tussen kerst en nieuw toch een klein weekje verlof. Eerst met gezin wat wandelingen gaan doen in het bos, dan zal de fut er wel terugkomen.
Re: Eindelijk terug toekomst
In mijn ogen is het heel makkelijk je hobby dient je ontspanning te geven even in een andere wereld met je gedachte :)
Verder is het niet belangrijk hoe groot je baan is maar gaat het om hoe veel trein bewegingen er zijn.
Zelf rij ik op het moment met een CS1 en het verbruik is bij 5 treinen onder de 2A,let hier bij wel op dat ik het rijstroom en schakelstroom circuit gescheiden heb.
Mijn bedoeling voor de toekomst is een CS2/3 alleen voor aansturing en een aparte booster met 100va voeding te gaan gebruiken voor rijstroom,zodat het geluid van niet rijdend materiaal aan kan blijven zodat je eens in de zoveel tijd een compressor,ventilator of generator hoort aanslaan :D
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Citaat van: Steamy J op zondag 30 september 2018, 11:21:22
Katzburg     -    Katzfeld        -    Katzstein
Zolang het maar geen Katsweim wordt, moet het goed gaan komen.

Dit is een nare tijd voor iedereen. En zowel wandelen buiten als klussen binnen dragen bij aan het gevoel daar tegen bestand te zijn. Anderen pakken een gitaar en rammen daar wat akkoorden uit, die oefenen R&R voor onder de kerstboom. Dat werkt soms ook. Sterkte.
Re: Eindelijk terug toekomst
Citaat van: Steamy J op woensdag 16 december 2020, 11:02:00
Zal ik genoeg stroom hebben op de baan? Als ik tel in het meest verkwistende geval: 4 MFX locs met geluid met een sleep van ieder 5 wagons met verlichting, en de impulsen voor de wisselmotors, kom ik dan toe met deze stroomvoorziening.
Ja, zelfs veel overschot, ook zonder booster...
Een Ecos kan toch 4A continu leveren?
Je kunt het stroomverbruik aflezen op je Ecos, dat zal nog heel ver onder de 4 A liggen, de booster is compleet overbodig.
Re: Eindelijk terug toekomst
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Eindelijk terug toekomst
Vandaag nog eens eindelijk kunnen naar de treinenzolder gaan. En een werkje gedaan waar ik niet gek van ben, door mijn gebrek aan kennis, maar al doende leert men.
Over de hele baan de ringleiding gelegd en de rails aangesloten op de ringleiding, ook de decoders k83 hangen er nu aan, op 2 wissels na, want ik had geen kabel meer voor de verlenging tot aan mijn K83. De draaischijf is ook aangesloten. Helaas roept het werk weer en gaan we weer enkele dagen, weken voor we nog een vrij dagje hebben zonder verplichtingen. Enerzijds kijk ik er naar uit, anderzijds met wat angst in het hart. Maakt alles goed contact, .... De ecos en de booster opstarten en we zullen zien. Ondertussen alle 49 loc's met functies ingevoerd. We zijn klaar, als deze fase gelukt is, dan kunnen we met de aankleding beginnen.