Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke losse wagon bij 43279

Gestart door Steem dinsdag 28 augustus 2018, 23:55:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Welke losse wagon bij 43279
Bij mij BR18 505 heb ik de bijbehorende set wagons 43279. Maar ik vind 4 wagons wat summier. Liefst heb ik er 5 en wellicht zelfs met het oog op de toekomst 6. Nu vind ik wel wagons die qua uiterlijk denk ik niet zouden misstaan, maar ik weet niet of het ook realistisch is. Nou rij ik wel een veel later tijdperk en is het museumtrein en is technisch gezien alles mogelijk, maar ik wil de trein een beetje kloppend houden.

Zelf kwam ik uit op:

Sneltreinbagagewagen "Hecht"

Halfbagage sneltreinrijtuig

Sneltreinrijtuig

Alleen is het het toch net niet helemaal. Heeft iemand anders andere/betere voorstellen?
Re: Welke losse wagon bij 43279
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Zoek je dan meer iets ala 43222/43232/43272?
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Ja, als ik naar de raampjes kijk dan lijkt dat er heel veel op! Met name 43222 en 43272. Het dak is wel wat lichter maar daar is (eventueel) wel wat aan te doen. Bedankt. :)
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Hoi Steven,

Ik zou voor de "Hecht" bagagewagen gaan, tijdperk klopt, kan altijd dus en die kun je ook makkelijk een keer ergens anders bij hangen.
En niet te vergeten, ziet er ook mooi uit  :P

Grtz Tony
Re: Welke losse wagon bij 43279
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Als ik het zo bekijk ben ik het met Tony eens. Mijn persoonlijke voorkeur zou ook naar de "Hecht" uitgaan. Alles klopt hieraan voor mijn gevoel t.o.v. set 43279.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Steem,

De rijtuigen die in jou set zitten stammen uit '39 en zijn de zgn. SCHÜRZENWAGEN. Het eerste rijtuig in jouw set is wel een HECHTWAGEN en lijkt op een versterkingsrijtuig, Derhalve zou ik de suggesties van Kaleb(Henk) en Tony niet opvolgen maar gaan voor die van Looney Tunes(John) die suggereert om Schürzenwagen te nemen om zo een mooier geheel te krijgen. Bagagewagen(Pw4üse-38) zou in deze een Schürzenwagen moeten zijn. Je creëert op deze manier: 18 505, Pw4üse-38, B4ü-22, WR4ü39 2x AB4ü-38, B4ü-39. In deze set dus de suggestie van John.

Grt, Ronald. 
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Zoals anderen al eerder hebben opgemerkt bestaat set 43279 uit "Schürzenwagen". Als ik het wel heb, is de DSG restauratiewagen schaal 1:87 en de andere drie 1:93,5. Gelukkig zijn alle recente Märklin "Schürzenwagen" in diezelfde schaal dus dat past altijd.

Losse, bijpassende "Schürzenwagen" zijn nog gewoon te koop als modellen 43910, 43920, 43930, 43940 en 43950, maar deze hebben geen verlichting en geen stroomvoerende koppelingen. Dat kun je er eventueel zelf inbouwen. Van dit vijftal vind ik de halfrestauratiewagen 43940 overigens ongeschikt als uitbreiding voor set 43279 aangezien daar immers al een restauratiewagen in zit, maar de anderen vind ik allemaal passend.

Twee interessante alternatieven zijn de slaaptrein 43204 en rijtuigset "F-Merkur" 43918. Niet meer gewoon leverbaar, maar hier en daar nog wel te koop - ik heb ze dit jaar beide nog gevonden. Beide sets bestaan uit vier wagons met ingebouwde verlichting. De slaaptrein 43204 heeft twee "Schürzenwagen" en twee DSG slaaprijtuigen. De F-Merkur heeft drie "Schürzenwagen" en een DSG restauratiewagen, eveneens met een dak dat afwijkt van dat van set 43279. Kanttekening daarbij is dat het dak van de DSG restauratiewagen van set 43279 wat afwijkt van de daken van de DSG slaaprijtuigen uit de slaaptrein en de DSG restauratiewagen uit F-Merkur. Als je een van deze sets voor een goede prijs weet te vinden, kun je de wagens die je niet nodig hebt weer verkopen en zo kom je voor een schappelijke prijs aan een paar "Schürzenwagen" met verlichting. Of je gaat, bijvoorbeeld in Houten, op zoek naar een handelaar die bereid is om "Schürzenwagen" uit een van deze sets los te verkopen.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Rob,

De F - Merkur set is in deze niet te combineren omdat het geen Schürzenwagen zijn maar  A4üm-61 rijtuigen zonder de Schürzen aan de onderkant en van een later tijdstip. De rijtuigen van John zijn een beter alternatief. Als ik vanavond weer thuis ben kan ik gerichter gaan zoeken oo samenstellingen van genoemde set van Steem.

Grt, Ronald.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Voor zowel de set 43279 als de losse wagons 43272 (bagage) en 43222 (2e klasse) geldt een lengteschaal van 1:87 dus dat komt allemaal overeen.

Van het lijstje van Ronald begrijp ik het volgende;

18 505 = uiteraard de stoomloc
WR4ü39 = rode restauratierijtuig uit set 43279
2x AB4ü-38 = 1/2e klasse rijtuigen uit set 43279
B4ü-39 = ?
B4ü-22 = ?
Pw4üse-38 = losse bagagerijtuig 43272

Van die B4ü-39 en -22 komt dan 1 nog uit de set 43279 en is de ander losse wagon 43222? Als dat zo is en dat hoort bij elkaar is dat wel een hele mooie set!
Re: Welke losse wagon bij 43279
Steem,

B4ü-39 is de suggestie van John en Büe-22 is het Hecht rijtuig uit jouw set.

Grt, Ronald.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
John noemt er 3 maar ik denk dan dat het dus om de 43222 gaat? Hoe dan ook wordt dat dan echt een mooie trein. Heel erg bedankt voor de informatie!
Re: Welke losse wagon bij 43279
Steem,

Ik heb gezocht op D 182 maar deze schijnt alleen te bestaan:

Einen klassischen D-Zug hat die Deutzerfelder 110 143 am Haken, als sie am 12.04.71 kurz hinter dem Bahnhof Ennepetal die Talseiten wechselt. Der Zuglauf vereinigt zwischen Hannover und Aachen den D112 (Berlin - Aachen) und D182 (Hannover - Paris Nord).

Je zou hier kunnen kijken of op deze site maar ik heb de voorgestelde treinsamenstelling van jouw set op de Märklin site niet gevonden.

Grt, Ronald.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Ik ben allang blij dat ik een idee heb van de wagons die in de set zitten en welke wagons er beschikbaar zijn die daar een beetje bij passen. Ik ga op zoek naar de 43272 en 43222 en dan ben ik al erg blij. :)
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Helaas niet bij één winkel kunnen bestellen maar ze komen eraan. Daarna alleen nog even verlichting inbouwen.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
De bovenste wagen uit de wagenset 43279 die op de foto van de Märklin website te zien is, is geen "Hechtwagen", maar een later gebouwde "Eilzugwagen" Büe.
Bijpassende wagens zitten bijvoorbeeld in de wagenset 42750.

Een verschil tussen Hechtwagens en Eilzugwagens is dat de Hechtwagen taps toelopende wanden en schuin naar binnen toe oplopend dak heeft aan de kop en bij Eilzugwagens loopt het dak recht door en liggen de deuren dieper.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Och, die passen inderdaad ook heel mooi. Helaas is de keuze al gemaakt, maar wellicht voor de toekomst als ik een nog langere sleep wil maken. Bedankt.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
De shop waar ik de 43222 had besteld belde gister om te zeggen dat deze toch niet meer leverbaar is. De bestelling voor de 43272 staat nog wel uit. De rijtuigen samen waren zo'n 100 euro. Maar ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om de 43272 te annuleren en alsnog voor de 42750 te gaan. Dan heb ik 2 rijtuigen meer voor 36 euro extra en daar zit ook een bagagerijtuig bij. Maar als die Eilzugwagen een versterkingsrijtuig is, is het dan wel logisch dat er straks 4 van zijn?

Wat zouden jullie doen?
Re: Welke losse wagon bij 43279
Niets, het is jouw keuze en onze suggesties. Als wij zeggen "dat moet je doen" hoef je het niet te doen, wij  kunnen niet voor jou bepalen en kiezen. Mijn suggestie is niet doen. De Eilzugwagen is in jouw set het versterkingsrijtuig. Even op Google kijken voor andere Schürzenwagen, je moet je niet blindstaren op 1 winkel. E-Bay.de heeft meerdere wagens voor een schappelijke prijs.

Grt, Ronald.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Hoi Steven,

Bedenk ook, dat er in tijdperk 3 ( en daarna ook nog wel ) een schreeuwend tekort aan materieel bestond.
Er werd van alles aan elkaar gehangen als dat nodig was, of zo uitkwam.
Daarover zijn hele Miba's en Eisenbahnjournals vol gescheven.
Wanneer je je graag precies aan de werkelijkheid wilt houden, kan er dus toch heel veel  :P

Dat biedt de mogelijkheid, om je keuze ook te laten bepalen door wat je mooi/leuk vindt.

Grtz Tony
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Ik heb een bericht gestuurd naar de webshop van de 43272 of die bestelling nog geannuleerd kan worden. Even afwachten en dan kan ik er in ieder geval nog even over nadenken.

De 42750 heeft als voordeel dat ze tenminste een overeenkomst hebben met mijn set, en het zijn meteen 4 rijtuigen. Het is natuurlijk nog steeds een museumtrein voor mij, en als het qua tijdperk klopt is dat al heel wat. Maar ergens wringt het ook dat er dan 3 Schürzenwagen in de stam zitten en 5 Eilzugwagen. Ik had het liever andersom gezien.

En ik mik zeker niet op 1 webshop (beide rijtuigen kwamen ook bij een andere webshop vandaan). Maar mijn ervaring met Ebay is tot nu simpelweg slecht. Al helemaal met de Duitse.

Maar nu ik dit tik twijfel ik alweer of ik de 43272 moet annuleren want als ik voor 40 euro die op Ebay koop ben ik voor 80 euro klaar en heb ik wel gewoon voornamelijk Schürzenwagen.

Ik vind het maar moeilijk. Maar bedankt wederom voor de input!
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Citaat van: Tony op zaterdag 01 september 2018, 17:34:49Bedenk ook, dat er in tijdperk 3 ( en daarna ook nog wel ) een schreeuwend tekort aan materieel bestond.
Er werd van alles aan elkaar gehangen als dat nodig was, of zo uitkwam.

Hoewel dit topic om een andere reden was gestart, vind ik dit een heel interessante discussie. Bij mijn rollend materiaal zit inmiddels al een aantal sneltreinwagens, allemaal van de DB uit periode III, en ik heb hier weer het een en ander opgestoken over wat voor types er zoal waren en wat er bij elkaar hoort en wat niet. En de opmerking van Tony neem ik daarbij zeker ter harte.

Gisteren heb ik de slaaptrein D 475 (43204) en F-Merkur (43918) gewoon achter elkaar gehangen en door een zware stoomlocomotief laten trekken. Al is het eigenlijk te lang voor m'n baan, het ziet er prachtig uit!

Naar aanleiding van dit topic ben ik nog eens goed in de documentatie gedoken, en ben ik achtergrondinformatie gaan zoeken op het internet. Ik dacht - onterecht - dat de wagens van F-Merkur "Schürzenwagen" waren, maar dankzij Ronald weet ik nu beter. Alleen de restauratiewagen is er een, de anderen niet. De wagens van D 475 zijn wél allemaal "Schürzenwagen". Dit verschil valt me helemaal niet op, ook niet nu ik het weet. Verder heb ik dankzij dit topic geleerd dat de "Schürzenwagen" van Märklin schaal 1:87 zijn. De bagagewagen en de 1e/2e klasse wagen uit D 475 zijn respectievelijk ±25 en ±24,5 cm (dat heb ik niet uit de documentatie kunnen halen maar zelf opgemeten). De 1e klas wagens uit F-Merkur zijn 28,2 cm en schaal 1:93,5. Belangrijker dan de schaal of de lengte vind ik de bedrijfstoestand, en die is van beide treinen vrijwel gelijk (1962 en ±1963). Ik neem aan dat dat de reden is dat ik vind dat ze zo goed bij elkaar passen, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.

Ik heb de informatie over set 43279 nogmaals aandachtig bekeken. Daarbij vallen me een paar dingen op:

  • Het plaatje toont één wagen 2e klasse, een restauratiewagen en twee wagens 1e/2e klasse, terwijl de beschrijving, en ook de handleiding het over twee wagens 2e klasse, een restauratiewagen en een wagen 1e/2e klasse heeft. Slordig natuurlijk, zo'n inconsistentie. Ik neem aan dat het plaatje fout is en dat het verder klopt.
  • Als ik de tekst en de handleiding goed begrijp, hebben beide wagens 2e klasse een sleper. Dat vind ik vreemd voor een set van 4 rijtuigen, maar het staat écht zo in de plaatjes in de handleiding en ook in de onderdelenlijst.
  • Verder wordt bij drie van de vier wagens expliciet vermeld dat het een "Schürzenwagen" is, maar bij één wagen 2e klasse niet. Is die ene afwijkend of is dit gewoon een slordigheidje in de tekst?

Afijn, alles bij elkaar concludeer ik dat er bij de 43279 als uitbreiding allerlei wagens zouden passen, afhankelijk van hoe kritisch je bent. Persoonlijk zou ik om te beginnen kiezen voor andere wagens die passen bij bedrijfstoestand 1966. Als ik nog een stap verder zou gaan, zou ik andere wagens kiezen die ook schaal 1:87 zijn, en bij voorkeur ook "Schürzenwagen". De bagagewagen en de wagen 1e/2e klasse uit de D 475 zouden dan prima passen. De eerder genoemde wagens 43222, 43232 en 43272 en de wagens uit set 42750 lijken me eveneens allemaal geschikt. En tenslotte is er nog trein E 554, ofwel set 42269, met bedrijfstoestand winter 1964/65. De samenstelling van die set is overigens een sprekend voorbeeld van Tony's opmerking, maar dat is niet waarom ik hem noem. In die set zat namelijk, onder andere, een "Schürzenwagen" 2de klasse, type B4üwe en die past ook goed. Dit zou mijn lijst met kandidaten zijn, meer heb ik niet gevonden. Daarna is het een kwestie van smaak, van wat er zoal te vinden is en natuurlijk van de prijs. En als er al verlichting in zit, wel, dan mag het natuurlijk wat duurder zijn.

Naar mijn ervaring zijn afzonderlijke wagens uit een oude set heel lastig te vinden. Je kunt er toevallig eentje op een beurs vinden, of iemand moet hem op markplaats of ebay zetten, maar anders wordt het lastig. Ik heb een paar keer naar handelaren gemaild die nog een oude set op voorraad hadden met de vraag of ik bepaalde wagens los kon kopen, maar dat wilden ze niet. Heb ik alle begrip voor. Bij een nieuwe set is er waarschijnlijk nog wel wat belangstelling voor de overblijvende wagens, maar als een handelaar een oude set uit elkaar haalt, worden de overblijvende wagons ongetwijfeld veel lastiger te verkopen. Alternatief is om de hele set te kopen, en de wagens die je niet nodig hebt gewoon weer te verkopen of als startpunt voor een andere trein te gebruiken.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
De eerste afbeelding van de 43279 op de Märklin site is inderdaad foutief, maar de tweede klopt dan weer wel (waar ze 2 aan 2 naast elkaar staan). Er zit inderdaad een 1e/2e klasse en een volledig 2e klasse Schürzenwagen in. Het andere tweede klasse rijtuig komt overeen met de Eilzugwagen die Ad noemt en zijn gelijkend aan de rijtuigen uit set 42750. Verder klopt het inderdaad dat er 2 slepers op zitten, beide op de 2e klasse rijtuigen. Door de plaatsing van de stroomvoerende koppeling is de volgorde van de rijtuigen ook vrij vast. Het 2e klasse Schürzenwagen , 1e/2e klasse Schürzenwagen en de Speisewagen moeten in precies die volgorde geplaatst worden. Het 1e/2e klasse rijtuig is het enige met stroomvoerende koppeling aan beide zijden. Het Eilzugwagen heeft zelfs helemaal geen stroomvoerende koppelingen en heeft dus een sleper voor zichzelf en kan voor- of achteraan geplaatst worden. Ik heb geen idee waarom dit is, maar ik kan me voorstellen dat de set voorbereid is op uitbreidingen? Ik zou eens moeten kijken of de stroomvoerende koppelingen te verplaatsen zijn, of dat daar ook totaal geen rekening mee is gehouden.

Set 43204 die jij noemt is ook een hele mooie uitbreiding. Met het toevoegen van 2 rode slaaprijtuigen wordt de hele stam wat bonter, maar er zijn nogal wat kleurverschillen met set 43279. Het rood lijkt feller (ik weet niet of dat zo hoort?), de gele streep voor het 1e klasse deel is fletser en de daken zijn veel lichter. Dit laatste deelt de set met zo'n beetje alle genoemde rijtuigen en ook set 42750 die nog steeds een grote kanshebber is. In set 43279 lijken de daken een soort van geweathered wat goed te zien is op onderstaande foto (zie ook het geel van de streep voor het 1e klasse deel).

De kleurverschillen zijn wellicht nog wel op te lossen. De 43272 is inmiddels geannuleerd en ik ga er nog even een (paar) nachtje(s) over slapen. Maar er wordt heel veel mooie informatie en tips gegeven in dit topic!

Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Net als jij hou ik van lange treinen. De nachttrein D 475 heb ik eerder dit jaar gekocht (nieuw). De slaapwagen 43252, die als uitbreiding voor deze set is bedoeld, zou ik ook wel willen hebben. Nieuw kon ik hem echter nergens vinden en bovendien was hij destijds erg prijzig. De reden? Er zit een decoder in met geluidsfuncties en om de individuele LED's aan te sturen. Voor mij hoeft dat allemaal niet, maar blijkbaar zijn er genoeg liefhebbers want tweedehands is hij nog steeds erg duur. Misschien kom ik er ooit nog eentje tegen waarvan de decoder kapot is, en daarmee de prijs veel lager, maar daar ga ik niet op wachten.

Omdat ik toch een langere trein wilde, ben ik gaan kijken wat er verder zoal goed bij zou kunnen passen. Zo kwam ik terecht bij de DSG restauratiewagen. Ik heb al een metalen exempaar, maar dat is niet voorbereid voor verlichting (desalniettemin ga ik het tezijnertijd wel proberen). De restauratiewagen 43242 was tot voor kort nog gewoon in het programma en is online nog vrij gemakkelijk te vinden. Ik zou er dan zelf stroomvoerende koppelingen en LED's in moeten stoppen. Dat was een optie.

Van het huidige programma was set 43279 natuurlijk een voor de hand liggende mogelijkheid, dus daar heb ik ook naar gekeken. Een afwijking in de rode kleur zie ik niet, maar dat lijkt me ook lastig te beoordelen van foto's alleen. Het ivoren dak is echter overduidelijk anders dan de metalen daken van de slaaprijtuigen. Daarmee viel de restauratiewagen uit 43279 voor mij af. Daarna kwam ik online de F Merkur tegen, en die restauratiewagen past er perfect bij.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Het grootste nadeel van 43204 is misschien nog wel dat deze niet in 1:87 zijn (althans, als ik het goed begrijp, de slaaprijtuigen niet). Wellicht had ik de aankoop van de 43272 toch moeten doorzetten en gewoon op zoek gaan naar een 43222 en 43232. Dus eigenlijk gewoon wat John al meteen zei. Dit zijn allemaal Schürzenwagen en in 1:87. Verlichting is naderhand in te bouwen en dan heb ik 7 rijtuigen. Eventueel in de toekomst uit te breiden met een 1:87 slaaprijtuig.

Ik ga nu een weekje naar Noord-Duitsland en laat het even inzinken. Na de vakantie hak ik de knoop door.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
In de documentatie van set 43204 zie ik het niet staan, maar volgens mij zijn alle wagens schaal 1:87. Je hebt me echter even aan het twijfelen gebracht, dus heb ik de slaapwagens net nog eens opnieuw nagemeten. Ze zijn 27 cm lang (±2 mm) en datzelfde geldt voor de restauratiewagen van 43918. En bovendien staat ook bij de slaapwagen 43252 dat deze 27 cm is en schaal 1:87.

De andere wagens van 43204 had ik een paar dagen geleden al nagemeten. Zoals ik eerder al schreef, bij de AB4üwe-39/54 kwam ik op 24,5 cm. Dat komt overeen met schaal 1:87. Je kunt zelf de AB uit set 43279 nameten, ongetwijfeld is die even lang. De Pw4üse-38/52/59 is 25 cm, maar ik kon nergens vinden hoelang deze wagen in werkelijkheid was, dus kan ik het niet narekenen. Het zou me echter verbazen als dit niet ook 1:87 zou zijn. Eerlijk gezegd vind ik het ook helemaal niet belangrijk; hij past uitstekend bij de andere drie en dat is het enige wat voor mij telt.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Steem,

Nieuw linkje ter overdenking: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/D-Zugwagen_Verwendungsgruppe_39

Grt, Ronald.
Re: Welke losse wagon bij 43279
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Welke losse wagon bij 43279
Kleine update: Ik denk dat ik op zoek ga naar de 43204. Redenatie:

- Het zijn net als in de 43279 set ook schortrijtuigen
- Met bagagerijtuig
- Met 2 slaaprijtuigen
- Met ingebouwde verlichting
- Ook 1:87 lengteschaal

Het zijn ook meteen 4 rijtuigen waardoor ik direct een mooie sleep heb van 8 rijtuigen met een mooie variatie aan type rijtuigen. Ik denk dat het grootste "probleem" het kleurverschil is, maar of dat heel erg is?