Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rijgedrag locomotieven

Gestart door Kandersteg dinsdag 28 augustus 2018, 19:26:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijgedrag locomotieven
Lid sinds: 2018

offline
Rijgedrag locomotieven
Beste collega-hobbyisten,
Ik rij 19 locomotieven met het CS2 en iTrain. De 7 locomotieven met een mfx-decoder rijden prima. De overige locomotieven vertonen allemaal bij het rijden een vast patronen: 1 à 2 sec rijden en dan kort inhouden. Dit blijft zich herhalen. Het inhouden zie je nooit in de rijstappen, maar soms wel in de snelheid en hoor je altijd in het motorgeluid. Ik heb gezocht naar een gemeenschappelijk kenmerk van deze locs, behalve dat ze geen mfx hebben. In iTrain heb ik ze allemaal op CX90/14 staan. Hiermee spelen heeft niets opgeleverd. In het CS2 melden de meesten zich aan als MM2-programmeerbaar. Een flink deel is géén Märklin-loc, met een grote diversiteit aan decoders. Het enige dat ze naar mijn idee echt gemeenschappelijk hebben, is dat er gelijkstroommotoren in zitten (als ik dat zo goed zeg).
Wie kan dit probleem plaatsen en heeft een advies voor mij. Ik houd me van harte aanbevolen, want mijn volgende stap is de locs allemaal te laten voorzien van een mLD/sLD-decoder.
Bij voobaat dank,
Piet
Re: Rijgedrag locomotieven
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
verkeerde instelling van decoder mss.Sommige decoders hebben 28 stappen nodig (soms 27)
Re: Rijgedrag locomotieven
Dank voor je reactie. Bedoel je dan de instellingen in iTrain op een decoder met 28 stappen zetten. Want voor zover ik CS2 begrijp, leest deze het aantal stappen zelf uit.
Re: Rijgedrag locomotieven
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
rij niet met itrain maar dikwijls zijn zulke problemen te wijten aan verkeerd aantal stappen.Soms gaat dat ook gepaard met slecht of niet werkende verlichting.
Re: Rijgedrag locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
Hoe te bepalen is een flowdiagram voor. Heb ik ooit eens in het manual gezien van de Raptor
Re: Rijgedrag locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
Beste Piet,

zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor%20Handboek%20V2.15.pdf , pagina 35, maar let op, het is voor gebruik met een Raptor, die de diverse "Motorola adressen/instructies apart" verzendt naar de lokdecoders.

Het CS2 kan ook DCC uitsturen, je kunt eens (laten) kijken of die "niet-MFX" decoders ook DCC decoders zijn.

Groet, Anne W
Re: Rijgedrag locomotieven
Beste Johnny, Olac en Anne W, mijn dank. Met jullie tips heb ik het probleem kunnen oplossen. Nu twee locs volledig uit CS2 en iTrain verwijdert en als DCC 126 opnieuw ingevoerd. Ze lopen als een zonnetje. Dit was mijn eerste vraag in het 3rail forum en meteen met een geweldig resultaat.
Hartelijke groet, Piet
Re: Rijgedrag locomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
Mooi resultaat, misschien leuk om naar het voorstelhoekje te gaan.
klik

groet
Harald
Re: Rijgedrag locomotieven
Dag Harald, kan je me uitleggen wat het "voorstelhoekje" is.
Groeten,
Piet
Re: Rijgedrag locomotieven
Sorry, niet geklikt.
Re: Rijgedrag locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
Beste Piet,

Waar een verwijzing naar de Raptor allemaal niet goed voor is......

Groet, Anne W
Re: Rijgedrag locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijgedrag locomotieven
Zoals ik in mijn tip al aangaf.  :)