Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansturen tijdregelrelais

Gestart door Stefanius maandag 27 augustus 2018, 19:58:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansturen tijdregelrelais
Heeft iemand ervaring met het aansturen van een tijdregelrelais (==> Klik)

Ik wil af van de Mrails schakelrails, nu heb ik reeds een alternatieve schakelrails ontwikkeld, maar hiervan is de puls net te kort om een monostabiel relais aan te trekken. Uiteindelijk eindigde ik met een opstelling met 2 'schakelrailsen' achter elkaar en een monostabiel relais die bestuurd werd. Niet ideaal en het risico bestaat altijd dat de afsluitende rail gemist wordt en een wissel eindigt in een rookpluimpje.

Echter, omdat mijn schakelrails niet gaat werken met een dergelijk relais ben ik op zoek naar een manier om deze te activeren. Reedcontacten zijn een goede kandidaat, maar is dit betrouwbaar genoeg?

Voor wat het waard is: Ik rijd analoog.

EDIT Ad: Link gerepareerd
Re: Aansturen tijdregelrelais
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: Aansturen tijdregelrelais
Probleem met reedrelais op een m rail baan is de magnetisering  van m wissels veroorzaakt door de magneet. Door steeds met de magneet over de wissels te rijden worden deze onvoorspelbaar in hun  stand. Ik zou dat niet doen.
Frans
Re: Aansturen tijdregelrelais
Ha Frans,

Daar heb ik inderdaad e.e.a. over gelezen, dat is dan inderdaad niet zo handig.
Re: Aansturen tijdregelrelais
Als je een puls uitstuurt kun je hier idd een tijdrelais mee aansturen maar goede tijdrelais zijn niet goedkoop weet niet hoeveel schakelpunten je hebt?
Re: Aansturen tijdregelrelais
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansturen tijdregelrelais
 @citaat
Er zijn al goedkope tijdrelais voor nog geen anderhalve dollar bij Alie.
Zie ook de link hierboven, eerste post van Stefanus.

groet
Harald
Re: Aansturen tijdregelrelais
Tja wat is goed? Uiteindelijk is een chinese makelij voor mij prima en wil ik er niks 'tijd-kritisch' mee schakelen. Een seconde meer of minder maakt niet zoveel uit, zolang het maar geen minuten worden.

Ik wil hem inzetten als alternatief voor een monostabiel relais. Mijn schakelrails die ik, mede door de inspiratie van dit forum, heb gebouwd werkt vooralsnog prima om een bistabiel relais (in de proefopstelling een Viessman 5551 en 5552, maar uiteindelijk moet ook hier een alternatief voor komen aangezien deze erg prijzig zijn...) om te klappen, maar de puls is net te kort om een monostabiel relais te activeren en massa op de wisselschakeldraad te zetten. In de proefopstelling leg ik er nu twee schakelrailsen achtet elkaar die een bistabiel relais inschakeld en weer uitschakeld. Maar dat doe ik liever niet (dan verdubbel ik de hoeveelheid te slijpen rails ;) en ik moet er nog zoveel en elke schakelrails introduceert een kans op 'falen', en van die kansen heb ik er het liefst zo min mogelijk).

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 28 augustus 2018, 22:41:31
Als je een puls uitstuurt kun je hier idd een tijdrelais mee aansturen maar goede tijdrelais zijn niet goedkoop weet niet hoeveel schakelpunten je hebt?
Re: Aansturen tijdregelrelais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen tijdregelrelais
Citaat van: Stefanius op maandag 27 augustus 2018, 19:58:27
maar hiervan is de puls net te kort om een monostabiel relais aan te trekken. ((om een wissel aan te sturen))
Ahh, ik moest 3x lezen om erachter te komen dat het doel van de tijdregeling de wisselspoel is.

Monostabiele relais hebben in hun documentatie meestal staan hoe lang die aanspreektijd moet zijn, in milliseconden of nanoseconden. Kort, in ieder geval.

Als je een monostabiel relais aanstuurt via een CDU, is de puls meestal lang genoeg om een wissel mee om te leggen, en je verbrandt gegarandeerd nooit de wisselspoel op die manier. 

Er stond er ooit eentje op dit forum, met deze afbeelding:
.

Uitleg bij die foto:
De kleine elco vormt met een weerstand de CDU van het relais zelf, en de twee grote elco's (met weerstand en diode) vormen elk een CDU (per stroomkring) op de instabiele (=aangetrokken) stand van het monostabiele relais.

Als het relais aantrekt, heb je per stroomkring dus een puls via een CDU. Dit relais heeft 2 stroomkringen, dus kun je b.v. 2 wisselspoelen tegelijkertijd ermee schakelen.

Elke diode beschermt de print tegen de afschakelvonk van de relais (in jouw geval de wisselspoel) die je aansluit op de stroomkring. 
Re: Aansturen tijdregelrelais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen tijdregelrelais
Ik koop vaker bistabiele dan monostabiele relais, omdat ik ooit een doos vol monostabiele heb aangeschaft, genoeg voor de rest van mijn leven. Daarom beperk ik me even tot de bistabiele, in relatie tot jouw opmerking dat je zelfgemaakte schakelrails net even te kort klikt om een wisselspoel (EN om het door jou gebruikte monostabiele relais) te kunnen schakelen.

Hoe kort is kort? Daarvoor dit overzichtje:
Hongfa HDF2 relais serie (bistabiel relais) met max 4,5 ms aanspreektijd
Honfa relais met circa 15 ms aanspreektijd
Omron G2R serails serie heeft een aanspreektijd van 7 ms
Fujitsu FTR-B3 relais serie heeft een aanspreektijd van circa 3 ms

Wat bedoel ik met aanspreektijd?
Dat is de minimaal benodigde tijd om het relais op "AAN" te zetten (AAN=set, turn-on), oftewel de duur van de puls die jouw zelfgemaakte schakelrail veroorzaakt.

Jij stelt: die aanspreektijd is net te kort om het monostabiel relais te schakelen.

Daar heb ik dan 2 vragen bij:
a. welk monostabiel relais gebruik je (Viessmann?), en wat is daarvan de minimale aanspreektijd?
b. hoe meet je hoeveel milliseconden die puls duurt?

En nu even vanaf jouw kant beredeneerd:
=>Zie klik, een tijddelay module met een relais

Wat zit erop? Een Songle SRD-12VDC-SL-C relais, met een aanspreektijd van minder dan 10 ms.
Zie ook de: datasheet Songle SRD-12VDC-SL-C relais, en die relais zijn al vanaf 18 dollarcent te koop.

Echter het printje heeft een breed instelbaar tijdbereik,
de vertragingstijd is instelbaar van 1 seconde tot 99 seconden.

Niet in milliseconden, dus. En daarmee kom ik terug op jouw vraag:
je wilt een wisselspoel schakelen. Nou, daarvoor is 75 ms ook al meer dan genoeg.
Bij meer dan 200 ms heb je al kans dat je de spoel onnodig veel te lang belast.

Deze timerdelay print is niet geschikt om een wisselspoel mee aan te sturen,
omdat een seconde gewoon veel te lang duurt.
Re: Aansturen tijdregelrelais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen tijdregelrelais
Citaat van: frans hufkens op maandag 27 augustus 2018, 21:24:55
Probleem met reedrelais op een m rail baan is de magnetisering  van m wissels veroorzaakt door de magneet. Door steeds met de magneet over de wissels te rijden worden deze onvoorspelbaar in hun  stand. Ik zou dat niet doen.
Frans
Ons forum is een verzamelvat waarin voor elk wat wils is te vinden:

trefwoord: demagnetiseren
Dit geeft via de Zoeken-knop b.v. deze links,
met 4 verschillende demagnetisering-oplossingen

Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
spoel onder wissel (onder tafel) op gezette tijden wisselstroom door de spoel sturen (demagnetiseren op afstand). Kun je maken van een dikke spijker of bout en koperdraad.
Reactie Nobody: Wisseltongen m-rails worden magnetisch, welke apparaten zijn inzetbaar?
Reactie Nobody: Hoe demagnetiseren van fietskogeltjes

Zoekt, en gij zult vinden!

Stel nou dat je toch zelf niet weet hoe je een demagnetiseerder maakt, dan zoek je een demagnetiseerder bij conrad: de allergoedkoopste is ? 3,49 incl. btw per stuk.
Dan zoek je uit hoeveel dat ding kost bij aliexpress; peanuts, toch?

Het voordeel van de aanpak van Keesoldscool is dat die op afstand werkt. Zijn truc is per wisseltong een zelf-gebouwde spoel aanbrengen die je op gezette tijden met wisselstroom voedt, en die daardoor de tong demagnetiseert.
Een demagnetiseerder van Conrad of Aliexpress werkt handmatig, werkt daarom niet op afstand, en is dus ook niet automatiseerbaar, en dat zijn nadelen ervan, los van de prijs per wisseltong.
Re: Aansturen tijdregelrelais
Heren, dank voor de reacties. Ik zal alles nog even nalezen.