Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw 3665 - BR260

Gestart door Peter.v.L maandag 27 augustus 2018, 14:35:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Ombouw 3665 - BR260
Ha medespoorders,

Ik zit in een dilemma en vraag om jullie ervaring.
Ik wil mijn 3665 ombouwen en heb de magneet van Esu al liggen, maar inzag dat je hem ook kunt ombouwen naar hoogvermogen. Is dat aan te raden en zijn daarbij veel betere rijeigenschappen of is het verschil minimaal.....

Ik ben benieuwd naar reacties van mensen die beide hebben rijden, dus een 3 polige SFCM en een hoogvermogen SFCM.

Alle tips zijn welkom :thumbup:
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Hi Peter,

Een motor met rotor met 5 polen (hoogvermogen) t.o.v. 3 polen rijdt een stuk soepeler dit bij SFCM, DCM of andere.
De meeste onderdelen zijn los gekocht of ombouw setjes van Ma*.
Bij gebruik van "losse" magneet van ESU kan je geen andere rotor met 5 polen monteren deze zijn alleen voor rotoren met 3 polen.
Zelf heb ik bijna alleen originele- of gedigitaliseerde locs met rotoren met 5 polen.

groet
Harald
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Peter,

De BR260 is een rangeerloc. Een hoogvermogenmotor heeft dan zeker nut, omdat je dan mooier kunt kruipen. Je moet er wel voor zorgen dat de stroomafname goed is.

Succes met de ombouw!

Erik
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
inderdaad voor een rangeerloc is een 5 * beter.Voor gewone locs voldoet een 3* evengoed in combinatie met een esu decoder.Zeker als je DCC aanstuurt omdat je 28 of 128 stappen kan hebben
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Je kunt set 60943 (SFCM) gebruiken.  Op deze site veel informatie :

http://maerklin-sammler-infos.de/maerklin/lokomotiven/03665/03665_m.htm
Re: Ombouw 3665 - BR260
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Als je motor met een ESU magneet ombouwt, wordt het ook een hoogvermogensmotor.
De term hoogvermogen komt niet door de magneet, maar door de elektronische aansturing vanuit de decoder, die de motor op toeren houdt en minder stroom verbruikt.
Het is meer een commerciële term dan een technische term.
Met een ESU magneet heb je alleen minder polen in het anker, waardoor de motor bij lage toerental wat schokkerig draait.
Dus wil je rangeren dan is de 5 polige motor een betere keuze.
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
als hij schokkerig draait dan staat je decoder verkeerd ingesteld.Heb hier zware locs lopen met de ombouw esu magneet en 3* anker die kruipen als een slak.Wel juist inregelen.
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Setje is besteld hoor, we gaan hem ombouwen naar 5 polig :thumbup:
Re: Ombouw 3665 - BR260
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Citaat van: bellejt op maandag 27 augustus 2018, 21:34:25
als hij schokkerig draait dan staat je decoder verkeerd ingesteld.
Johnny, goed inregelen is een must, maar bij kruipsnelheden zal een driepoler minder glad lopen dan een 5 poler, simpelweg omdat er meer polen zijn. ;)
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Vooral een loc met stangen verdient een 5-polige motor.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Eigenlijk een moet er klokanker met wormaandrijving in da's nog beter :D
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Ha allen,

Wat ik wel zag is dat de lok héél iets omhoog wipt over de c-rail wissels, de flenzen raken het metalen plaatje in de rails, is daar nog iets aan te doen zonder draaibank (heb ik niet....)?
Iemand ervaringen, ideeën? of zouden de wielen nog verkrijgbaar zijn met iets lagere flenzen?

Re: Ombouw 3665 - BR260
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
 @citaat Peter, De railstukken die naast die metalen plaatjes liggen zijn geisoleerd, zodat de sleper geen sluiting op dit railstuk kan maken.
Die metalen plaatjes zorgen juist voor de massa via de wielflenzen, op het moment dat de wielen over het geïsoleerde railstuk rijden.
Maak je de flensen lager, dan krijgt de lok geen massa meer, of alleen via de buitenste rail. Met kleine lokjes zoals de V60 kan dat tot een stroomonderbreking leiden en stopt de lok op het wissel.
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Ah, het is ook niet heel storend en nu ik er op let zie ik op diverse YouTube filmpjes dat dit veel vaker voorkomt..... Het was me niet eerder opgevallen......
Maar.... pakketje met 5 polige anker is binnen, binnenkort maar eens aan de knutsel :D

Bedankt voor alle reacties  :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
We zijn benieuwd naar je ombouw foto's

groet
Harald
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Ha allen,

We hebben onze BR260 omgebouwd, hoogvermogen motor er in en een nieuwe Loksound V4.0 er in....... super gaaf weer :thumbup: :thumbup:

https://youtu.be/SaFVJbrSIXA

Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Dag Peter,

Laat je de loc rijden met de fabrieksinstellingen van de Esu-decoder, of heb je deze aangepast?

Ik vraag het omdat ik een soortgelijke loc heb omgebouwd: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72135.0

Door te variëren met de instellingen voor de motor (CV's 52 t/m 54) probeer ik de loc netjes te laten rijden. Rijd ik met de fabrieksinstellingen van de decoder, dan rijdt de loc beter dan met de door Esu aanbevolen instellingen voor de hoogvermogenmotoren van M*. (Zie handleiding van de decoder Lokpilot V4.0, 8° editie, december 2014, § 11.1.1)

Dat verbaast me. Vandaar mijn vraag.

Groet, Petrus
Re: Ombouw 3665 - BR260
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Netjes gedaan.  :thumbup: Hoe heb je de telexen aangesloten? Zijn hier nog aanpassingen voor nodig?
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Dank jullie voor de reacties! Leuk! :D

De telexen zijn als volgt aangesloten:
- Blauw decoder (voeding) gaat naar de grijze draden van de spoelen
- Groen decoder (Aux 1) naar de bruine draad Telex Voorzijde
- Paars decoder (Aux 2) naar de bruine draad Telex Achterzijde

Ik heb wel een klein stukje tape op de lip van de telex achter geplakt, dit omdat deze (ik denk door de permanentmagneet) magnetisch blijft en als je dan 1 wagon afkoppelt komt de koppeling niet helemaal los, met een stukje tape is het plakeffect iets minder en komt de wagon wel netjes los. Het was even proberen maar uiteindelijk is het gelukt en je ziet er niets van.

@Petrus; ik heb als basis de marklin 5* instellingen gebruikt en daarna aangepast, hoge snelheid moet ik nog testen. Maar heb je in jou model ook de motor omgebouwd naar 5*?
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Een ideale instelling bestaat niet omdat elke lok uniek is dus gewoon prutsen totdat je tevreden bent maar vergeet niet om voor elke aanpassing de instellingen te noteren of op te slaan.
Voor de telex heeft ESU gewoon een instelling je kunt zelf automatisch ontkoppelen met een druk op de knop.
Demagnetiseren gebeurt door de polaritie te veranderen maar dacht niet dat ESU dit kan.
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Klopt, ik vertrek van de basis instelling naar mijn ideale instelling per loc.
De automatische ontkoppeling zie je ook op de video, met 1 druk op de knop :D
Alleen de achterste koppeling is licht magnetisch, ook als de lok al lange tijd uit staat, de voorste telex heeft dit probleem niet. Ik had ergens al gelezen dat men door de permanent magneet dit probleem had. Hoe het ook is, hel werkt nu perfect en ik ben er blij mee :D
Alleen het speakertje had ik graag anders gezien, normaal heb ik een Zimo speakertje maar deze paste er niet meer in. Daarna een andere van Esu geprobeerd, die klonk niet naar mijn zin. Uiteindelijk de originele gebruikt maar je mist een beetje de klankkast (wat lichter geluid dan mijn andere locomotieven). Ga nog een keer puzzelen of dat verbeterd kan worden. Eerst maar eens lekker rangeren, dat doet ie prachtig :thumbup:
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Gewoon even een fotootje plaatsen misschien dat mede forumleden met oplossingen komen.
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Bij deze een plaatje van de volle binnenkant ;)
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Hi Peter,

Krois heeft messing koppelings-beugeltjes voor je probleem:
ff hier klikken

groet
Harald
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
@ Peter: mijn V60 is -af fabriek- uitgerust met een hoogvermogenmotor van M*
@ Mark: ik zal het instellen van de CV's een systematisch aanpakken. Punt is, dat ik het ook in balans wil brengen met de instelmogelijkheden die iTrain biedt m.b.t. optrekken en afremmen.

Groet, Petrus
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
@Harald; dank  :thumbup: maar voorlopig werkt het netjes, iets magnetisch maar geen last van, even afwachten of ie het blijft doen ;)

Ik heb bij de Chinees maar eens een iPhone speakertje besteld, eens kijken of dat wat is :D

Ga nu eerst eens kijken of ik met mijn lokprogrammer de vol gas stand wat rustiger kan krijgen in de sound instellingen. Als ik nu een beetje teveel gas geef met de controller trekt de huidige machinist de gashendel vol open en dat maakt een hoop herrie :)
Re: Ombouw 3665 - BR260
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouw 3665 - BR260
Opgelost! In de LokProgrammer van Esu even geklikt op Sound en dan in de soundslots dubbel geklikt op slot2:Diesel, vervolgens de speedsteps aangepast voor de verschillende motortoerentallen, in de standaard instelling stond deze redelijk laag (afbeelding 1). Nadat ik de maximale snelheid al naar beneden had gehaald moet je, logisch, wat meer gas geven om wat snelheid te maken. Met de oude speedsteps instellingen vloog de toerenregelaar zeer snel op vol gas (geluid)...... Bij de nieuwe instellingen (afbeelding 2) is dat een stuk rustiger..... Ook de lengte van de volgasstand aangepast van 15 naar 10 seconden (bij acceleratie) eerst maar eens kijken op de baan hoe dit gaat bevallen, daarna misschien nog finetunen maar voor nu.... prima tevreden.