Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden

Gestart door Gerrit-1959 maandag 27 augustus 2018, 12:16:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Er is al veel geschreven over de wisselaandrijvingen van Märklin. Aandrijvingen aanpassen, ja of nee?

De werking:
De wisselspoelen werken met elektromagneten. In de aandrijving zitten twee spoelen  op 1 kern. De spoelen zijn tegengesteld gewikkeld. Eén spoel trekt het anker in, de ander trekt het ander uit.
Dit systeem werkt goed, maar heeft wel een risico. Als de spoel overbelast (te lang onder spanning) wordt, is de kans groot dat de spoel doorbrandt.
Om dit te voorkomen heeft Märklin eindschakelaars ingebouwd. Deze schakelen de spanning naar de spoelen af.

Problemen:
In de uitvoering 74490 gaven de eindschakelaars problemen. Dit kon bestaan uit het afbreken van de kunststof hevel op de schakelaar of het wegbranden van de contacten in de schakelaars.

Verbetering:
In 2011 kwam een verbeterde versie van de aandrijving, de 74491. Deze versie heeft oa. verbeterde eindschakelaars en dikkere spoelen. Ook hebben de eindschakelaars een smd-1206 varistor gekregen.

Feit:
- aandrijvingen gaan kapot (normaal niet, maar is natuurlijk over een periode van 100 jaar ook wel zo)
- een aandrijving kan werken zonder eindschakelaar(s)
- spoelen kunnen bij overbelasting doorbranden
- de kunststof schakelhevels kunnen afbreken
- een afgebroken hevel kan de aandrijving blokkeren
- je kunt eindschakelaars verwijderen en de aansluiting overbruggen
- een kapotte eindschakelaar verbreekt de stroomkring naar de spoel
- De aangeboden spanning (DC of AC) op de aandrijving heeft een relatie met het inbranden van de schakelaartjes.
- De gemonteerde microschakelaar is geschikt voor slechts 500 mA. Bij een schakelpuls gaat zeker 1 A door. De contactpunten hebben het daardoor te zwaar te verduren.

Fabels:
- eindschakelaars moeten verwijderd worden
- aandrijvingen gaan snel kapot
- er is geen verschil in problemen tussen de 74490 en 74491

Op diverse plekken ben ik het volgende tegengekomen:
- de aandrijving en wisselmechaniek smeren met teflon spray
- bij montage van de aandrijving: vast is vast
- controleren of de wissel vlak is
- wissel niet bedienen met drukschakelaars.
- pulstijd van 100 ms is voldoende, verstandig is niet langer te gaan dan 250 ms.

In mijn ogen twee handige sites:
- Rainer Lüssi
- Clemens Auburger

Edit:
- aanpassing 1 gedaan op advies van Haragidi
- aanpassing 2 gedaan op advies van Laurent
- aanpassing 3 gedaan op advies van Ben den Hollander
- aanpassing 4 gedaan op advies van Sprinter
- aanpassing 5 gedaan op advies van Blausee-Mitholtn

Wie heeft informatie over de onderstaande vragen?
- Wat is de invloed van protocol MM of DCC?
     Geen enkele blijft dezelfde gelijkgerichte aanstuurspanning via de Fet of transistor

Mocht iemand een andere feit voor het bovenstaande hebben, dan graag input. Anders is deze informatie overbodig en gaat de vraag met antwoord weg.

- Wel of geen uitschakel bit?
     Geen invloed de eindafschakelaar onderbreekt de puls (spanning)

Mocht iemand een andere feit voor het bovenstaande hebben, dan graag input. Anders is deze informatie overbodig en gaat de vraag met antwoord weg.

- Pulsduur vanuit het besturingsprogramma (Koploper / iTrain enz.)?
     Geen invloed de eindafschakelaar heeft de spanning al onderbroken binnen enkele ms.

Weet iemand de pulsduur van een MS2/3 & CS2/3?

- Wat doet de centrale daar mee?
     Die heeft meestal een minimale en maximale instelling voor pulsduur.
- Wat doet de wissel decoder (74461 of 74465) daar mee?
     Afhankelijk van de decoder gaat de puls uit na het ontvangen van de volgende opdracht.
- Komt uiteindelijk een gegeven opdracht vanuit de PC wel aan bij de aandrijving?
     Altijd, of er moet sprake zijn van een kortsluiting

Mocht iemand een andere feit voor het bovenstaande hebben, dan graag input. Anders is deze informatie overbodig en gaat de vraag met antwoord weg.

- Wat is de opeenvolging van wissel opdrachten (pauze ertussen)?
     Geen pauze noodzakelijk.Opeenvolging is willekeurig.


Verbetering/aanpassingen graag via pb. Dan verbeter/pas ik het (aan) met vermelding van je forum naam. Blijft dit mooi compact.

Titel aangepast.
Graag ook reacties over problemen met de nieuwe aandrijvingen 74491.
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Imho zou je het eerste feit moeten omschrijven tot: Aandrijvingen kunnen kapot gaan... Je brengt het nu alsof ze hoe dan ook defect gaan. Is natuurlijk over een periode van 100 jaar ook wel zo, maar voor velen in onze hobby niet.
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Wie heeft informatie over de onderstaande vragen?
- Wat is de invloed van protocol MM of DCC?
Geen enkele blijft dezelfde gelijkgerichte aanstuurspanning via de Fet of transistor
- Wel of geen uitschakel bit?
Geen invloed de eindafschakelaar onderbreekt de puls (spanning)
- Pulsduur vanuit het besturingsprogramma (Koploper / iTrain enz.)?
Geen invloed de eindafschakelaar heeft de spanning al onderbroken binnen enkele ms.
- Wat doet de centrale daar mee?
Die heeft meestal een minimale en maximale instelling voor pulsduur.
- Wat doet de wissel decoder daar mee?
Afhankelijk van de decoder gaat de puls uit na het ontvangen van de volgende opdracht.
- Komt uiteindelijk een gegeven opdracht vanuit de PC wel aan bij de aandrijving?
Altijd, of er moet sprake zijn van een kortsluiting
- Wat is de opeenvolging van wissel opdrachten (pauze ertussen)?
Geen pauze noodzakelijk.Opeenvolging is willekeurig.

Kortom als het wissel niet omgaat en de eindafschakelaar is nog geplaatst, dan is dat de veroorzaker van het probleem, die maakt dat geen contact om de volgende puls uit te kunnen voeren.

Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Citaat van: Sprinter op dinsdag 28 augustus 2018, 12:34:37

Kortom als het wissel niet omgaat en de eindafschakelaar is nog geplaatst, dan is dat de veroorzaker van het probleem, die maakt dat geen contact om de volgende puls uit te kunnen voeren.


Tja, open deur. Dat wisten we 10 jaar geleden al. :D

Meer over de keten, niet als discussiestuk maar ter info: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76603.0 Verder onthoud ik me van enig oordeel over een Marklin product. Een geleerde les zeg maar. ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Nee, Ben dat is geen opendeur, dat is een feit. Je hoeft de oorzaak dus niet bij de decoder, de centrale, de besturingssoftware te zoeken. Je hoeft alleen de aandrijving zelf te bekijken. Dit is overigens niet alleen een probleem met de Marklin aandrijvingen, maar is ook het geval bij Fleischmann, Roco, en alle andere aandrijvingen met een eindafschakeling. Alleen bij de Marklin aandrijvingen komt het vaker en sneller voor.

Remedie is eindafschakelaar overbruggen, en de pulsduur op max. 100ms zetten. Binnen die tijd is het wissel allang omgezet, en zo houd je de temp. van de spoel laag, en zet deze zo min mogelijk uit wat weer wrijvings weerstand geeft als hij teveel uitzet. Kortom dit alles is nu al zovaak besproken en uitgemolken dat het mij verbaasd dat het iedere keer weer uit de kast gehaald wordt.

De allerbeste oplossing is helemaal geen magneetspoelaandrijvingen te gebruiken, maar gewoon een servo, of motorische aandrijvingen te gebruiken.
Servo aandrijvingen zijn meestal goedkoper dan de aandrijvingen van Marklin/Fleischmann/Roco enz. enz.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Citaat van: Sprinter op dinsdag 28 augustus 2018, 13:16:04

Nee, Ben dat is geen opendeur, dat is een feit.


Mee eens, dat is juist wat ik zeg. Een open deur dus die al 10 jaar geldt. En over R* en Fl* magneetspoelen heb ik Gerrit al gemaild met hetzelfde verhaal.
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 27 augustus 2018, 12:16:42Fabels:
- er is geen verschil in problemen tussen de 74490 en 74491

Als dat een fabel is, wat is het verschil in problemen dan wel?
Ik ken geen enquêtes zeg maar, maar het wekt op mij de indruk dat er over de 74491 niet minder problemen worden gemeld dan over de 74490.
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Wat ik o.a. uit de gelinkte pagina's uit het bericht van Gerrit afleid, is  dat de wijze waarop de verbinding van de orignele aandrijvingonderbroken wordt (lipjes of micr-switch) verschilt.
Voor het uiteindelijke resultaat (het niet goed werken ervan) maakt dit niet uit.
De lipjes branden kennelijk in. De switches zijn "te zwak".

John (VT601)
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Juist, dus nogmaals het maakt niet uit waarmee je de aandrijving aanstuurt, als de contacten geen contact maken door wat voor oorzaak dan ook, zal het gewoon niet werken. Of het inbranden is, ik denk persoonlijk van niet, ik denk gewoon een mechanisch probleem waardoor de schakelaar niet omgaat en dus geen contact maakt. Heb dit in de afgelopen 30 jaar al meerdere malen onderzocht en allerlei software matige testjes gedaan en gemaakt, maar de conclusie is altijd weer als het geen contact maakt werkt het niet. Soms heb je geluk en werkt het duizend keer, en soms heb je pech en werkt het na 3 keer niet. En dan heb je niets aan de andere voorwaarden verandert. Dus al die workarounds ten spijt het blijft altijd dezelfde oorzaak.
Op mijn beurs testbaantje heb ik één elektromagnetische wisselaandrijving van Fleischmann, en 2 wissels met een servo aansturing. En het wissel wat soms een probleem geeft is die met de elektromagnetische aandrijving. Die met Servo's nooit, die gaan altijd om.
Het zijn overloopwissels hebben dus hetzelfde adres, waarmee bewezen is dat de opdracht gegeven wordt en is.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
 @citaat @citaat: Het is een feit, dat als je de eindschakelaar eruit haalt, de beveiliging van de spoel weg is. Bij een te lange inschakeling loop je dan de kans, dat je spoel doorbrandt (overbelasting). Persoonlijk zou ik dan een zelf herstellende zekering (PTC) gebruiken. Maar dat is voor mij niet aan de orde. Eindschakelaar kapot, gewoon vervangen door een nieuwe. Zo duur zijn ze niet en solderen moet ik toch.
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
 :warning: :offtopic:
Ik ben zo blij, zo blij, dat ik M-rail rij(d).
In al die jaren (méér dan 50 jaar) is er pas één spoel doorgefikt, omdat een rijtuig op de contactrail stond.
De toenmalige spoelen waren krachtig genoeg om, bij wijze van spreken, een deurslot mee te openen. :D
Maar... ze vreten stroom. ;)
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
De PTC zal dan alleen maar tegen je werken. De hersteltijd is namelijk te lang, en als de PTC in beveiliging is gegaan zullen de volgende schakel opdrachten de spoel niet bereiken en gaat het wissel om die rede niet om. Lijkt mij niet de juiste oplossing. Ik blijf het zeggen, de beste oplossing is een Servo of een Motorische aandrijving.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen: Wetenswaardigheden
Er is al veel over geschreven. HASBLS heeft 't ook geprobeerd:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50230.0
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Kleine tip, die schakeltijd kan met gemak terug naar 100 ms. In die tijd is het wissel al om, en de langere tijd om te proberen het wissel nog verder om te zetten, levert alleen maar warmte ontwikkeling in de spoel op. Vuistregel, GEEN eindschakelaar, dan schakeltijd zo kort als mogelijk, in ieder geval zo lang dat het wissel altijd omgaat en na het omgaan zo kort als mogelijk bekrachtigt blijft.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
De enige wetenswaardigheid in dit topic is dus eindafschakelaars verwijderen, zo kort mogelijke schakelpuls en het - hoewel kleine - risico van oververhitting en erger doordat er spanning op blijft staan door een defecte decoder voor lief nemen.

Daarmee is de cirkel rond, wij (Wim Ros, Johan de Reuver, ikke en nog wat anderen) riepen dit in 2008, toch al weer zo'n 10 jaar geleden en opteerden voor het betere alternatief: geheugendraad (in mijn geval dan) en servo's. :D

Gr, Ben.
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
 @citaat: dan blijft staan wat je liever hebt, de kosten van een defecte decoder of die van een paar nieuwe eindschakelaars, als ik jou bericht goed begrijp.

En in 2011 kwam de verbeterde 74491. Deze zijn al weer 7 jaar op de markt en tussentijds niet meer ingrijpend verandert. Is de cirkel dan nog steeds rond of hebben we een andere cirkel?
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Zelfs een schakeltijd van 75 msec in de Ecos (en i-Train) is ruim voldoende.
Dat gebruik ik voor mijn m-wissselaandrijving met overbrugde eindafschakelaars.
Alle wissels gaan al drie jaar zonder problemen om.

Cees
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 30 augustus 2018, 11:53:02
Dat gebruik ik voor mijn m-wissselaandrijving met overbrugde eindafschakelaars.

Waar zitten die eindafschakelaars op de m-rail spoelen of is hier sprake van zelfbouw? Dat maakt de mens nieuwsgiering.
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Ik denk dat hier met 'm' Märklin wordt bedoeld, maar het uitspreken en schrijven daarvan is voor sommige moeilijk, of wordt gezien als een vloek.  ;)

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
nou niet voor mij hoor.
Het topic heet " MÄRKLIN wisselaandraijvingen c-rail. ...."
Een goed verstaander/lezer heeft maar één letter nodig !

Cees
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Cees, je hebt helemaal gelijk. Ik heb volledig over de C heen gelezen 😳
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
@citaat Dat "C" rail in de topic titel is later toegevoegd. Kijk maar in de titel van de volgende bijdrage (#1) in dit topic.
openings topic:
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:39:21 door Gerrit-1959 »
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Wim,

Dat klopt niet.
Vanaf post 14 is de titel zoals die nu nog luidt.

Cees
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
In ieder geval: Na 11.00 uur.
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Kort na de reactie 13 van Jan. Daarna zijn nog wat aanpassingen gedaan om de basis compact te houden. Dit blijft ik doen, zolang er zaken worden aangedragen, die bijdragen aan het onderwerp. Zo ben ik benieuwd naar de ervaringen van gebruikers van de 74491. Zelf gebruik ik deze ook, in combinatie met de 74461 decoder en heb ik tot op heden nog geen defecte aandrijving. En er zijn erbij, die de 1000 keer schakelen in de afgelopen 2,5 jaar al ruim hebben gehaald.
Heel langzaam ontstaat ook de gedachte wat de invloed is van ander elektronica op de besturing van de aandrijvingen kan zijn, anders dan de Märklin eigen decoder. Dus mag er gerust gereageerd worden op deze vraag.

Edit: Decodernummer aangepast
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 31 augustus 2018, 10:59:43
Heel langzaam ontstaat ook de gedachte wat de invloed is van ander elektronica op de besturing van de aandrijvingen kan zijn, anders dan de Märklin eigen decoder. Dus mag er gerust gereageerd worden op deze vraag.

Helemaal geen enkele invloed. Het probleem zit niet in de elektronica, het probleem zit in de wisselaandrijvingen zelf. Duidelijker kunnen we het niet vertellen.
Maar je kunt natuurlijk zoals er wel meerdere zijn, de decoder de schuld geven, de centrale de schuld geven, het besturingsprogramma de schuld geven, de PC de schuld geven, en zelf op de PC windows opnieuw installeren, of andere drivers e.d.
Niets helpt de oorzaak blijft dezelfde.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
 @citaat
Mee eens  :thumbup:

groet
Harald
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
 @Sprinter: Dat jij aangeeft, dat het probleem niet in de elektronica zit, kan ik mij voorstellen. Immers je hebt een product in de markt. Ik ga er dan ook van uit, dat jij dit ook getest hebt en kunt onderbouwen met duurtesten en vergelijk en dus spreekt vanuit deze ervaring.

Ik ontken ook op geen enkele wijze, dat de wisselaandrijvingen geen problemen hebben. Schakelaars kunnen kapot. Daarvoor zie je regelmatig berichten op fora, die hierover gaan. Het verbaast mij alleen, dat je vaak dezelfde berichtgevers tegen komt. En dat je niet leest, dat er onderscheidt wordt gemaakt tussen de beide versies. En ook ontstaat de nieuwsgierigheid hoe groot het probleem is, dus over welk percentage van de aandrijvingen gaat het van elk type.

En dat er diverse oplossingen zijn om de aandrijvingen aan te passen, was ook wel duidelijk, alleen lees je eigenlijk nooit de mogelijkheid, dat de microschakelaars ook te vervangen zijn.
Mijn intentie met dit draadje was om duidelijkheid te krijgen of de verbeteringen ook verbeteringen zijn en de levensduur verlengen. Leek mij handige neutrale informatie voor de leek/beginner/purist/degene, die niet willen experimenteren. Een beetje de KISS-gedachte.
En dan kom je misschien uit op de vraag: Hoe noodzakelijk is het om de eindschakelaars te verwijderen/overbruggen?
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Gerrit, als je nu zo graag gelijk wil krijgen, mag je dat van mij hebben.
Dan trek ik me ook terug uit deze zinloze discussie.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Ik zie toevallig dat ergens mijn naam genoemd wordt ???.. eigenlijk is dit probleem allang een gesloten boek waar ik geen energie meer in steek.

Beste Gerrit ???. Kern van het probleem met de eindafschakeling zit in het feit dat je een stroomcircuit onderbreekt waar op dat moment ongeveer 1 amp door loopt. Door het onderbreken ontstaat even een vlamboogje welke een brandplekje op de contact puntjes veroorzaakt. Als je vaak genoeg schakelt branden de contact puntjes zover in dat ze geen stroom meer doorlaten, de brandplekken veroorzaken een isolerende laagje.

Niet alleen Marklin heeft er last van maar alle merken wisselaandrijving met eindafschakeling hebben er last van (welke ik zelf in de praktijk ondervonden heb)

Alleen Marklin monteert(de) een microschakelaar welke geschikt is voor slechts 500 ma (hebben we een keer in specificaties van microschakelaars nagezocht)
terwijl er wel zeker 1 ampère doorgejaagd wordt bij elke schakelpuls. Daar door krijgen Marklin wisselaandrijvingen nog veel eerder problemen dan andere merken.

Na heel veel ergernis  ben ik zoals Ben al aangaf 10 jaar geleden op servo wisselaandrijving overgestapt en heb sinds dien geen enkele aanrijding meer gehad welke de oorzaak wisselweigering zou hebben. De weinige aanrijdingen die ik nog gehad heb waren allen terug te voeren op bediening fouten.

Veel succes met je wisselaandrijvingen!

Mvg, Johan die verder geen energie meer in deze discussie steekt
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
 @citaat: Johan, dank je wel. Er komt weer een stukje informatie, waar ik naar op zoek was. Het hele verhaal van het 'opbranden' van de contactpuntjes was mij al helder, alvorens ik dit topic startte. Ik was op zoek naar de reden, waarom het relatief snel gebeurd. Daar is deze informatie weer erg nuttig voor.

Nogmaals voor een ieder: dit draadje was niet bedoeld als discussieplaats of voor het plaatsen van bevindingen. Het was uitsluitend bedoeld om helder te krijgen, wat de aanleiding was, waarom de aandrijvingen defect gingen. Stukje bij beetje kom ik dichterbij.

Toch wil ik je nog 1 ding vragen, Johan: Begrijp ik goed, dat jij het hebt over de microschakelaars van de 74490? Of zit hetzelfde type ook in de 74491? Een antwoord hierop zou ik zeer op prijs stellen.

@citaat @citaat: Wim, waar heb jij gelezen, dat ik op zoek ben naar mijn gelijk? De discussie ontstaat juist doordat we op elkaar gaan reageren. En dat was nu juist het zinloze, wat ik wilde vermijden en daarom ook het verzoek in de basis om de informatie via pb te doen. Voor mij een lering voor de volgende keer: Niet op zoek gaan naar informatie. Jammer.
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 31 augustus 2018, 19:08:04

@citaat @citaat: Wim, waar heb jij gelezen, dat ik op zoek ben naar mijn gelijk? De discussie ontstaat juist doordat we op elkaar gaan reageren. En dat was nu juist het zinloze, wat ik wilde vermijden en daarom ook het verzoek in de basis om de informatie via pb te doen.

Zoals ook al aangegeven in de reacties op je PB berichten, ik reageer niet inhoudelijk op een publieke discussie in een PB. Daar is het forum niet voor. Als je een draadje opent met daarin een bepaalde vraag of probleemstelling, dan krijg je van mij openbaar een antwoord, zodat ook anderen dat kunnen lezen, en daarop kunnen reageren. Dus niets in het geheim of geniep, maar gewoon voor iedereen.
En de meningen over al die workarounds heb je gehad gekregen en gelezen.

Groetjes
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
hoi Gerrit,

Is het de bedoeling om de uitkomsten in dit topic te verplaatsen naar de wiki-pagina?
Over de Märklin 74490 wisselaandrijving is al iets geschreven.
Het is waarschijnlijk moeilijk om een consensus te verkrijgen over de inhoud van je topic.

groet,

Ruud
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
 @Ruud: Naar de Wiki zal wel leuk zijn, maar gaat waarschijnlijk - gezien de reacties - leiden tot een arbitrage. Ik laat dat dan ook over aan de wiki-redactie.
Het is ook niet de bedoeling om een consensus te verkrijgen. Het is meer om objectief aan te geven wat je van de aandrijvingen kunt/mag verwachten. Ik zal de laatste zijn, die bestrijd, dat microschakelaars een probleem vormen bij de aandrijvingen. Ook zal ik de laatste zijn, die zegt dat de aandrijvingen geen problemen kennen.
Op een of andere manier ontstond er toch een discussie over de aandrijvingen en dat heel rigide wordt gezegd, dat je per direct de microschakelaars eruit moet halen en de aansluitingen moet overbruggen. Ik weet heel goed, dat het kan. Dit staat immers ook helder en duidelijk uitgelegd op de website van Rainer Lüssi. Ook weet ik, dat je de wissel ook op een andere manier kun laten omgaan (servo, geheugendraad, wisselmotor).
In de ontstane discussie heb ik gemerkt, dat er een cohort is, die de aandrijvingen per definitie aanpast, omdat ze weleens stuk zouden kunnen gaan. In mijn ogen ga je dan misschien voor sommigen te
ver en verhoog je ook een drempel. Dus was de achterliggende gedachte om eens helder te krijgen hoe groot het probleem is bij zowel de oude als de nieuwe aandrijvingen, zodat een ieder voor zich een duidelijke onderbouwde keuze kan maken over welke wijze hij/zij om wil gaan met de aandrijvingen.
Niet iedereen is op het niveau van Sprinter, Ben, Blausee-Mitholz en Laurent. Wat voor hun waarschijnlijk 'appeltje-eitje' is, is voor een beginner misschien een hoge drempel. In mijn ogen zou het dus een aanvulling kunnen zijn als je een beetje een beeld kunt vormen van de levensduur van de aandrijving.
Doet niet onverlet, dat ik hun bijdragen zeer op prijs stel. Vandaar ook, dat ik deze in de basis heb toegevoegd.

Dat de wijze, waarop ik dit draadje vorm wilde geven, niet door iedereen wordt/werd gewaardeerd, (en misschien ook wel dit draadje) is mij nu ook wel duidelijk. Hetgeen voor mij betekent, dat ik nooit meer op deze wijze op dit forum naar informatie ga zoeken. Er is klaarblijkelijk geen ruimte voor 'anders-denkenden'.

Wat mij betreft mag het draadje op slot. Ik heb er geen aardigheid meer in. U allen bedankt.
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Als je nieuwe C of K wissels of wisselmotoren hebt is de oplossing erg simpel als je alle "inbrand" problemen op de korte of lange termijn voor wilt zijn: de schakelaars hebben een plastic schakelarmpje die je heel makkelijk "demonteert, waarna de schakelaar nooit meer "verbreekt" en de contacten ook nooit in kunnen branden.

Groet, Anne W
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Nieuwere C-rail aandrijvingen zijn voorzien van extra elektronica Anne, waarmee dat inbranden voorkomen zou moeten worden, zie de foto's.

Overigens, Gerrit, de 74992 is technisch gelijk aan de 74991, maar heeft aansluitdraden voor de MyWorld materialen. Heb ik ooit eens een setje van goedkoop kunnen kopen, wilde mijn leverancier vanaf want verkocht ie toch niet. Paar draadjes van een euro erbij gehaald vanuit China en werkt prima.

Over de 74990: De oudste hebben maar 1 Microschakelaar:, deze heeft drie pootjes:

Deze bouw ik dus uit en soldeer ik daarna dicht.

Dit is een 74991 met de extra electronica: 2 pootjes in plaats van 3 aan de microswitch, en ertussenin zit een componentje (mijn vermoeden is dat hier een condensatortje zit), zo ook op de printbaan (daar zit de Varistor):

Dit laat ik lekker zitten en bouw ik zo direct vanuit de verpakking in een wissel.

Wellicht nog een leuke: De door Märklin gebruikte printconnector en stekker zijn van het type JST-ZH... Niet te verwarren met de op het oog gelijke, zij het veel grotere, JST-XH. Vind je voor ca. 1 euro per 10 op Ebay.

JST-XH (boven)
JST-ZH (onder)

Zo'n stekker wisselen is niet zo moeilijk: Witte deel tussen duim en wijsvinger klemmen en voorzichtig aan de stekker trekken met je nagels. Niet aan de wisselaandrijving zelf vasthouden, want dan loop je kans dat je de aandrijving van zijn connector onthoofd. Die zit primair vast op de printbaantjes.

Laurent
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Ik wil er nog wel wat woorden aan wijden Gerrit hoewel ik al was afgehaakt. En al helemaal na je PB, je weet waarom.

Je aanpak werkt niet. Discussie doe je in het openbaar, woord en weerwoord. Zodra je het PB cirquit induikt ziet de ander niet meer de overwegingen en dan gaat het mis. Aan mijn groene tekst heb je de blauwe tekst toegevoegd. Jij wilt als beginner scheidsrechteren in een discussie die je kennis inhoudelijk niet aan kan (dit zijn je eigen woorden, niet de mijne). Dan gaat het mis, er valt namelijk veel meer over dit onderwerp te zeggen als alléén de eindschakelaars.

Gr, Ben.
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Start topic ; Aandrijvingen aanpassen, ja of nee?
Einde topic ; Wat mij betreft mag het draadje op slot. Ik heb er geen aardigheid meer in. U allen bedankt.

En alles wat er tussen zat maakt het weer zoals het gaat. :(

Op m?n werk bezig we wel eens de zin; je laat een boer en een plas en laat alles zoals het was. >:-D
net zoals hier denk ik ...maar dat slechts m'n mening
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Beste Laurent,

Ik heb nog geen éénduidige berichten gelezen dat die elektronica het inbranden voorkomt, ik heb nu 2 K-rail wisselmotoren waarin ik de eindschakelaars niet "onklaar" heb gemaakt en heb in mijn Raptor de instructie staan dat de één wissel veel overbodige schakelingen maakt.

Groet, Anne W
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Maar Anne, is die K rail wisselaandrijving ook voorzien van deze electronica? Volgens Märklin moet de vernieuwde aandrijving 74991, die op de print versie 1.4 heet, voorkomen dat het zooitje in brandt. En bij mij is het tot op heden nog niet gebeurt. Ik zal eens kijken of ik nog ergens een nieuwe heb liggen. Zal vast wel, ik heb de gewoonte 1 of 2 op voorraad te houden voor het geval er eentje defect gaat. Heb ik ook al eens gehad, eigen schuld trouwens (decoder niet zuiver ingesteld). Die aandrijving heb ik overigens weer kunnen herstellen door het kunststof van binnen iets uit te vijlen waardoor de kern weer netjes vrij loopt. Was een overbrugde aandrijving.

Oh, en dan zijn mijn decoders nog van dusdanige firmware voorzien dat de kortste puls die zij kunnen geven 500 ms is. De aandrijvingen krijgen dus behoorlijk op hun flikker. Daarvoor moet ik zelf eens de firmware in duiken, kijken of ik dat kan tweaken. Goed, ik schakel ze dan wel met gelijkspanning, de Darlingtons liggen achter een gelijkrichter.

Groet,
Laurent
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Al kort na introductie van de 74991 vielen alweer de eerste 'slachtoffers'. Toen ook al een heel draadje erover.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32346.0
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin wisselaandrijvingen c-rail: Wetenswaardigheden
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 30 augustus 2018, 11:53:02
Zelfs een schakeltijd van 75 msec in de Ecos (en i-Train) is ruim voldoende.
Ben mu ook benieuwd naar de minimale schakeltijd: wie duikt er onder de 75 ms ?