Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500

Gestart door WillyB zondag 26 augustus 2018, 16:41:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Vorig jaar heb ik op de Märklin dagen in Göppingen een (B-keus) lokje gekocht.  Dit lokje (een DHG500) rijdt prima, maar ik zou daar graag een geluidje inbouwen.
Nu ben ik een fanatiek uhlenbrock gebruiker, omdat de ombouw van de lok's kan gebeuren, zonder de magneetspoel te moeten vervangen.  Deze decoders hebben een SUSI aansluiting, waar dan weer een geluid decoder op aangesloten kan worden.  Ik dacht op eenzelfde manier de DHG500 geluid te kunnen geven, hopende dat de Märklin decoder ook een SUSI interface zal hebben.

De decoder die in de lok zit, heeft als type nummer (E)153733, maar ik kan helaas op de Märklin site geen documentatie hierover vinden.  Ook wanneer ik zoek dan deze decoder op internet, kom ik helaas niets hierover tegen.  Daarom hoop ik dat iemand mij enige documentatie kan leveren, met name de (ongebruikte) aansluitingen onder op de print.

Volgens mij kan ik de decoder zo vervangen door een geluid decoder van Märklin, ESU of een combinatie van loc/geluid decoder van uhlenbrock, maar dan moet ik de hele decoder vervangen, wat ik eigenlijk dan weer zonde vind.  Ik hoop dus dat iemand mij verder kan helpen.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Geen SUSI, kijk maar even hier: KLIK
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Bedankt Ben, ik heb nu in ieder geval wat documentatie over de decoder.  Moet nog wel even mijn Duitse lessen van goed 40 jaar geleden ophalen  :D
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Hoi Willy,

De decoder in jouw DHG500 is een zgn. hobby decoder en heeft weinig tot geen mogelijkheden voor uitbreiding, ondersteund alleen het verouderde Motorola protocol en beschikt maar over 14 snelheidsstappen.
Als je er geluid in wilt ben je genoodzaakt de decoder te vervangen.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Hi Kappa,

Als ik de documentatie bekijk, ben ik bang dat je gelijk hebt en ik gewoon een andere decoder moet aanschaffen.  Ik denk daarbij toch aan de Märklin decoder, net iets goedkoper als ESU.

De decoder uit de DHG500 ga ik iet zomaar weggooien, maar wil ik gaan gebruiken om de HEMA trein, ooit op markplaats gekocht voor ?15 om te bouwen naar wisselstroom.

Mvgr, Willy
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Hi Willy,

Kijk niet alleen naar de prijs van een decoder.....

groet
Harald
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
En; je moet de luidspreker ergens kwijt kunnen.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Ik heb hier een DHG 700 met geluid in de Zweedse uitvoering.
Standaard Marklin.

Mvg. Marcel
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Maar dat is waarschijnlijk de uitvoering met DCM bij de nieuw hobby uitvoerig heb je bijna geen ruimte.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Dan is het een mooie uitdaging om er een luidspreker in te monteren.

groet
Harald
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
In de Dhg 700 uit startset 29452 zit ook sound maar dan alleen rijgeluid en hoorn. Voor 6 a 7 tientjes is deze loc los wel op EBay.de te scoren
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
In mijn DHG 700 uit set 29468 (V5 176 Green Cargo) heeft 2 lichtfuncties; (frontseinen met rijrichting wisselend en knipper(zwaal-)licht) 2 rijregelfuncties en 11 geluidsfuncties.

Mvg. Marcel
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Speaker zit zeker boven het vliegwiel.
Als je op de gebruiksaanwijzing van de 36504 kijkt.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Ik zal vanmiddag wel een foto plaatsen.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Een tijdje bezig geweest, maar het is gelukt....

Ik heb contact gehad met "Kuijpers Hobbyhuis" in Utrecht, die mij afgeraden heeft om de Märklin geluid decoder te bestellen, omdat de decoder simpelweg te hoog is om in de loc in te bouwen (heel netjes van hen).    Daarna heb ik op de beurs in Houten rondgesnuffeld en ben  thuis gekomen met een ESU LocSound decoder (54800) met daarbij extra een kleine luidspreker (50321).  Na een middag geknutseld te hebben (toch wel even passen en meten), heb ik geluid in mijn DHG500.  De decoder heb ik vastgeplakt op het grote kapje, met een stukje dubbelzijdig plakband komend uit een doosje van een Uhlenbrock decoder. Het klankbord bij de luidspreker (kleine diepte) zit met een stukje tapijt plakband tegen het chassis aangeplakt (zie foto).
Al bij al, het locomotiefje rijdt en produceert een standaard diesel-loc geluid.  Wel binnenkort bij iemand het orginele DHG500 (Henschel) geluid van ESU er nog in laten programmeren.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Ik vind het geen raar advies om een marklin decoder niet te kiezen ivm hoogte dat is zo'n beetje het enigste wat bij de decoders ongeveer hetzelfde is lengte of breedte is vaak het probleem.
Mijn ervaring is dat winkels juist het stukje alles wat afwijkt van de norm niet goed kunnen adviseren en een beetje wij van wc eend adviseren wc eend.
Verder is meer het wel of niet in de soundbase hebben van het juiste geluid een doorslaggevend punt.
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Inbouwen geluid decoder in mijn DHG500
Dag Dhg ombouwers

Toch nog even een klikkie doen:

https://moba-hgh.de/index.php/modellbahn/umbauten/lokomotiven/maerklin/2527:36504-dhg500-der-dbag-db-cargo-mhi-startup-packung#tuning-4

En vooral even bij het tabblad "montage" kijken.

Alleen dieselgeluid, hoorn en knipperlicht extra dus...

Groeten,

Bas