Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

verder met M-rail?

Gestart door lmou dinsdag 27 juli 2021, 16:24:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verder met M-rail?
Lid sinds: 2015

offline
verder met M-rail?
Ik ben zopas terug in de modelbouw gestapt, na ongeveer 35j., Ik heb mijn oude materiaal van zolder genomen en dat blijkt nog tiptop in orde, geen roest, geen beschadigingen, M-rails (er was niets anders...).
Na wat testen stel ik vast dat mijn rollend materiaal veel ontspoort, vooral duwen over een wissel geeft problemen, wielen botsen op het puntstuk. Ik kan mij herinneren dat ik daar vroeger minder last van had, ik gebruikte toen natuurlijk ouder rollen materiaal, dus misschien een ander wielgeometrie? Ik vroeg mij af of dit probleem opgelost zou zijn met een overstap naar C-rails? Aan een verkoper moet ik dit niet vragen, dat is voor hen een noodzaak, "weg die rommel", maar ik twijfel: zonde van dit materiaal en het blijft een dure aangelegenheid,
wat is jullie ervaring?
Leopold
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: verder met M-rail?
Probeer als eerste eens of de wielafstand 14 mm is...
dat scheelt vaak al...
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2008

offline
Re: verder met M-rail?
De wielafstand is belangrijk inderdaad.  Daarnaast heb ik bij mijn oude M-wissels gemerkt dat het puntstuk soms wat versleten was.  Dat is het driehoekje waar het wiel tegenaan rijdt.  Als die niet netjes scherp is, kan de boel daar ook ontsporen.
Re: verder met M-rail?
'k Heb ook nog steeds metalen rails. Niets ontspoort. Wagens en wagons/rijtuigen van diverse merken.
Wielen staan allen op 14 mm tussen de flenzen. 2Rail wielen op 14,1 mm.
Rails zorgvuldig leggen.
Re: verder met M-rail?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: verder met M-rail?
Over het algemeen* rijdt (oud) Märklin-materieel prima op M-rails. Duwend stelt de nodige extra eisen, dus zelf zie ik daar zoveel mogelijk van af, op welke railsoort dan ook.
Ik weet niet of je materieel van andere merken rijdt? In dat geval raad ik je de overstap op C- of K-rails aan. Vaak* gaat dat niet zo goed met M-rails. Ik heb zelf die overstap wel gemaakt, omdat ik met Nederlands materieel wilde rijden. Dat is vooral bij andere merken beschikbaar.

*Ik ken uitzonderingen
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: verder met M-rail?
Citaat van: lmou op dinsdag 27 juli 2021, 16:24:44
oude materiaal van zolder genomen en dat blijkt nog tiptop in orde, geen roest, geen beschadigingen,
M-rails (er was niets anders...).
Na wat testen stel ik vast dat mijn rollend materiaal veel ontspoort,
vooral duwen over een wissel geeft problemen, wielen botsen op het puntstuk.
Herkenbaar. En ook eens met voorgaande reacties.

Wat niet duidelijk is uit je inleiding: de rails is 35 jaar oud, is al het rollend materieel dat ook?
Want nieuwer materieel heeft een iets kortere flens én een iets dunnere wielmaat
en de afstand tussen de wielen is effectief iets (0,1-0,2 mm) groter.
(Dat is ook meer conform de NEM-norm,die is 14.4, en bij C-rails iets van 14.1).

Duwen is ook iets anders dan trekken.
Vroeger gebruikte ik duwen om te testen of de rails goed lag,
en trekken, dat deed de trein zelf altijd.
Tegenwoordig heb ik trek- en duwtreinen (op K-rails),
en dat ligt anders (is veel gevoeliger).

Het is dat je duidelijk aangeeft dat het om het puntstuk (of hartstuk) van een wissel gaat,
want er zijn 2 andere mogelijkheden: raillasjes en strijkregels.

Bij K-rails standaard wissels heb ik ervaringen met botsingen met strijkregels
(als de afstand tussen de wielen niet klopt).

Bij M-rails heb ik ervaring met voorloopwielen van (E-loks en stomers) op raillassen.
Als een raillas lubbert (niet goed vast zit, opengebogen), ontspoort de trein
(niet direct de loc zelf, maar eerst de eerste of tweede getrokken wagon, en als gevolg daarvan de loc).
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2015

offline
Re: verder met M-rail?
ik citeer: "Ik kan mij herinneren dat ik daar vroeger minder last van had, ik gebruikte toen natuurlijk ouder rollend materiaal, dus misschien een ander wielgeometrie?"
Dus zal daar wel iets mee te maken hebben,
Leopold
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: verder met M-rail?
Ik rijd voor 95% op M-rails met allerlei materiaal uit allerlei tijdperken. Meeste "problemen" op wissels heb ik met voorloopwielen van o.a. Märklin BR 18.5 en 38-ers, (meestal wel op te lossen door de veer die het draaistel op de rails duwt wat bij te buigen) en Roco BR 93.5 (helaas niet bij te buigen). Maar ook tenders achter BR 01, 03, 39, 50 (uit de jaren 2000-heden) ontsporen nog wel eens omdat de tender te licht is en de sleper het draaistel omhoog duwt. De sleper slapper afstellen werkt niet i.v.m. schakelrails-palletjes, dan blijven ze daarop staan. De tender verzwaren kan soms een optie zijn.
Ik heb een aantal trek-duw combinaties (o.a. BR 23 met Silberlingen, Mitteleinstiegswagen (nieuw, zowel Märklin als Piko), Silberlingen (klassiek)), en ook treinstellen (Bemo BR 624, Märklin "Donald Duck") waarbij de motor aan één kant zit. Daarmee heb ik bij het duwen geen probleem over wissels, zelfs niet als de wissel direct na een helling ligt. Alleen de Insider TEE Ram van afgelopen jaar wil soms nog wel eens verkeerd gaan, dat ligt aan de starre koppeling tussen de rijtuigen.
Alle andere locs en wagens (van 1970 tot heden) rijden wel goed over de wissels, ook geduwd bij rangeerbewegingen.

Ik denk dat het per wissel, de ligging van de wissel, de helling, wat er voor de wissel ligt, de stabiliteit en afstand van de strijkregel, slijtage van het puntstuk, kan uitmaken of een wissel wel of geen ontsporingen veroorzaakt. Als je een wissel voor eenzelfde vervangt of omwisselt met eentje op een andere plek, kan het bij beide opeens goed gaan. En ook de eerder genoemde afstand tussen de wielen is belangrijk.

Dat de wielen het puntstuk raken kan te maken hebben met die as-afstand, of een loszittende strijkregel. Je kan kijken of je die kunt vastzetten, of anders met een stukje plastic (bijv. strookje van een oude betaalpas) de ruimte tussen strijkregel en rail versmallen (daar zijn op dit forum wel meer tips over gegeven).
Wissel vervangen door een goede 2e hands is ook een optie, zo duur zijn ze niet.

Succes,
Groet, Paul
Re: verder met M-rail?
ACTS.zuid
gast

Re: verder met M-rail?
Citaat van: lmou op dinsdag 27 juli 2021, 16:24:44

Aan een verkoper moet ik dit niet vragen, dat is voor hen een noodzaak, "weg die rommel", maar ik twijfel: zonde van dit materiaal en het blijft een dure aangelegenheid,


Aan mij moet je het ook niet vragen. Maar ik zou het wel weten en overstappen op iets nieuws. Alles is op te lossen maar het blijft oud. Ook voor mij zou gelden: "weg die rommel", we leven in 2021 maar het budget is natuurlijk alles bepalend.

Gr, Ben.
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2010

offline
Re: verder met M-rail?
hoi,

Citaat van: lmou op dinsdag 27 juli 2021, 16:24:44
Aan een verkoper moet ik dit niet vragen, dat is voor hen een noodzaak, "weg die rommel", maar ik twijfel: zonde van dit materiaal en het blijft een dure aangelegenheid,

Tja... Voor veel mensen is het rijden met treintjes de hoofdzaak van de modelspoorhobby. Als je constant aan het ergeren bent over treintjes die niet goed rijden vanwege de rails dan is de lol er ook snel vanaf. Een kleine investering in ander railmateriaal kan dan het plezier vergroten. Het gekke is: Men investeert heel graag in een lokje van 300 - 400 euro maar het investeren in rails of andere zaken is dan te veel. Als dan vervolgens het dure treintje niet goed wil rijden is het extra zuur. De rails is de basis van je spoorbaantje. Mogelijk iets om over na te denken.

Groet Ronald.
Re: verder met M-rail?
Ik heb al mijn m rails verkocht en c rails aangekocht. Digitaal rijden en grotere radiussen was voor mij de voornaamste reden. Terugmelding werkt naar mijn mening iets makkelijker op c of k dan op m.
De looks van c en k rails spreken mij ook meer aan dan de m rails, mar das kwestie van smaak.


Dus n.m.i., hangt er wat vanaf wat je wil doen op termijn...
Grtz,
Jos
Re: verder met M-rail?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: verder met M-rail?
...en je budget natuurlijk. Alles ineens vervangen loopt vaak al snel in de papieren.

Er zijn op de verschillende fora ook mensen die ervoor kiezen om juist niet alles te vernieuwen, maar er een uitdaging in zien juist met de oude spullen aan de gang te gaan en dat weer rijdend te krijgen en te houden. Ook hier op het forum zijn een aantal van die mensen, zoals (willekeurige greep, geen voorkeuren):

- Anthonymarklin;
- Hanzi;
- Nieuwenhuis;
- Frank-103 (ook met moderne locs);
- Einte;
- Wullem.


Zelf gebruik ik mijn oude M-rails ook nog regelmatig. Met kerst ligt er zo'n retrobaan in de kamer, met oud materieel erop:



Het is erg leuk om die spullen rijdend te houden, eenvoudige techniek, lekker nostalgisch ratelende rails, geur van olie, helemaal top. Het is maar net wat je wilt. Ik heb deze heren trouwens niet gedigitaliseerd, omdat ze nooit zo mooi zullen rijden als modern digitaal materieel. Ze rijden dus enkel op de analoge M-railbaan. Op beurzen is voldoende oud materieel verkrijgbaar, met wat zoeken ook in goede staat. Mocht je dat overwegen, dan hoeft de vrees voor een tekort aan onderdelen geen belemmering te zijn. Ook op dit forum zijn er leden genoeg die nog oude spullen of onderdelen over hebben.

(Edit: even wat verduidelijkt)
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2016

offline
Re: verder met M-rail?
Het is maar wat je wilt! Ook ik heb een stukje schaduwstation met M-rails uitgerust. Ik ben matig enthousiast over mijn keuze. Als ik zie hoe alles over K-rails rijdt en hoe gemakkelijk dat pc-gestuurd kan, henb ik enige spijt dat ik niet alles in K-rail gemaakt heb.
Het komt wel in orde en ik rangeer op de M-rail vooral handmatig -het is meer een fiddle yard, maar ik merk dat het net wat minder soepel gaat.
Verder ziet M-rails er nog gedateerder uit dan K.  Alleen C-rail komt qua spoorstaafhoogte wat in de buurt van de huidige eisen, maar dan heb weer je geen flexrail.
Zoek het beste compromis, zou ik zeggen. Kijk wat voor jou het beste past.


Groet,

Peter
Re: verder met M-rail?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: verder met M-rail?
Mijn schaduwstations zijn met m rails. Geen problemen, makkelijk detectiepunten maken, ik gebruik elektronische detectie, en alles rijdt prima zonder problemen. Ook duwtreinen gaan goed, zelfs de 1/87 van roco ( railjets). Wat wel van belang is bij de 1/87 rijtuigen, ik heb er nogal wat van, is dat bij de wissels het lantaarntje eraf gehaald moet worden. Anders blijven deze wagens hangen.

De aan en afvoer sporen gaan met K rails. Voornamelijk omdat hier constant sneller gereden wordt en daardoor minder lawaai in vergelijk met m rails. Overigens zijn alleen bij wissels schroeven gebruikt. De rest van de m rails is gelijmd op kurk ten behoeve van geluidsoverlast reductie.

Ik heb een paar wissels die wat moeilijker omgaan, daar heb ik een "omsmijt" systeempje voor gemaakt. De decoder stuurt een relais aan, de wissel wordt aangestuurd door 24 V AC.
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2021

offline
Re: verder met M-rail?
Citaat van: ronaldk op woensdag 28 juli 2021, 07:52:53
Tja... Voor veel mensen is het rijden met treintjes de hoofdzaak van de modelspoorhobby. Als je constant aan het ergeren bent over treintjes die niet goed rijden vanwege de rails dan is de lol er ook snel vanaf. Een kleine investering in ander railmateriaal kan dan het plezier vergroten. Het gekke is: Men investeert heel graag in een lokje van 300 - 400 euro maar het investeren in rails of andere zaken is dan te veel. Als dan vervolgens het dure treintje niet goed wil rijden is het extra zuur. De rails is de basis van je spoorbaantje. Mogelijk iets om over na te denken.
Hey Ronald, de nagel op de kop. Besparen op je sporen is geen goei idee, want eens je baan klaar is, kan je dat niet meer veranderen (of toch niet zonder brokken te maken). Daarom hebben we voor onze baan (nog te bouwen) gekozen voor Tillig Elite HO. Kost wel wat meer dan andere, maar dan heb je ook wel mooi spul.
Re: verder met M-rail?
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 28 juli 2021, 18:08:39
Verder ziet M-rails er nog gedateerder uit dan K.  Alleen C-rail komt qua spoorstaafhoogte wat in de buurt van de huidige eisen, maar dan heb weer je geen flexrail.
Zoek het beste compromis, zou ik zeggen. Kijk wat voor jou het beste past.
Je zou ook kunnen kiezen voor merken als Tillig, Peco, enz. Dan pruts je er zelf de puko's van WeichenWalter ertussen.
Re: verder met M-rail?
 @citaat Moet je wel de flenzen van Märklin (vooral het oudere materieel) af (laten) draaien daar anders de flenzen over de bliezen hobbelen, wegens de geringere
hoogte van de railstaven.
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2015

offline
Re: verder met M-rail?
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb een set wissels c-rail aangeschaft om eens te ervaren hoe dit gaat. Wel dat gaat wonderwel vlot, Märklin-materiaal en andere merken door mekaar. Maar ik ben toch begonnen om de M-wissels af te stellen, vooral dan de tegenrail. Het lukt toch wel om het verkeer vlot te laten verlopen, gezin het feit dat ik wel wat M-materiaal heb, ga ik erbij blijven. Misschien allemaal wel niet het modernste materiaal, maar ik wil gewoon wat plezier met bouwen en rijden ervaren, zoals vroeger.
Ik heb nu wel door dat vroeger niet nu is. We rijden nu met verschillende merken door mekaar, vroeger bleef men meer bij hetzelfde merk, dan was het probleem van compabiliteit kleiner.
Groet aan iedereen,
Leopold
Re: verder met M-rail?
Lid sinds: 2020

offline
Re: verder met M-rail?
hallo leopold,

Mooi om te horen dat er nog meer m-rail aanhangers zijn. Ik rijd zelf volledig digitaal/computergestuurd (koploper) en alles op M-rails met van alles door elkaar. >30 locs en >120 wissels, zie bijgaande link. Dat ook net als jij uit nostalgische overwegingen en omdat het zo mooi klinkt, met name ook de metalen bruggen. Mbt die ontsporingen op de wissels heb ik mogelijk een goede oplossing voor je die ik bij alle wissels toepas die een keer een ontsporing veroorzaken. Daarna ben je het kwijt, want het wordt echt veroorzaakt doordat een loc op het puntstuk rijdt, zoals hier in dit topic al vernoemd. Ik gebruik styreenstrips van 0,75mm x 2,5mm, dat is de juiste maat. Die knip ik af op lengte (rechte deel 16 of 19mm, afhankelijk van de wissel), vouw de uiteinden om en lijm hem met sec lijm tegen de contrarail aan (ff schuren vooraf). Dan wordt de loc gegarandeerd weggehouden van het puntstuk. Succes ermee!
Frank 

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0