Als ik de foto's in de product database bekijk, lijkt die nieuwe 39212 sprekend op de V 100.20 van twee jaar geleden, alleen met een ander jasje. Logisch natuurlijk, de V 100.20 is uitgevoerd volgens de bedrijfstoestand in 1965. Omdat de modellen maar twee jaar schelen, neem ik aan dat een groot deel van die BR 212 hetzelfde is als de V 100.20. In de handleiding staat dat ze dezelfde motor hebben. De decoder is wél een andere, maar in beide gevallen gaat het om een mfx+/DCC geluidsdecoder met een uitgebreide lijst aan functies. Het belangrijkste verschil is iets dat ik op de foto niet goed kan zien: de nieuwe BR 212 heeft geen telex. Dat de V 100.20 die wél heeft, gaf voor mij nou juist de doorslag om hem te kopen. Het verklaart misschien ook het verschil in decoders: die van de V 100.20 moet immers voldoende vermogen kunnen leveren aan die telex.
De rij-eigenschappen van mijn V 100.20 zijn prima. Ik heb hem inmiddels een half jaar. Soms laat ik hem gewoon met een korte goederensleep rijden, op een matige snelheid, soms gebruik ik hem om te rangeren en dan rijdt 'ie vaak langzaam en hij kan zelfs uitstekend kruipen. Van de BR 212 verwacht ik hetzelfde rijgedrag.