Misschien een tip om te controleren.
Heb zelfde machine met het bekende hendeltje aan de buiten kant voor omschakelen.
Controleer de sleper aan de onderzijde. Tevens controleer de koppelingen en verbuig deze iets naar boven. Kan zijn dat hij daar op vast loopt. Ook in de verre verleden eens gehad toen ik analoog reed. Was het beste paard van stal. hahaha.
Edit: Lees dat het over de tender gaat.
Misschien een idee om te proberen. Koppel de tender aan een andere loc met wagons er achter. Kijken of hij dan wel goed gaat. Ik neem aan dat ie ontspoort met de loc er voor.
En kan het probleem niet in de loc zelf zitten dat deze de tender naar beneden drukt. Als het goed is wordt de tender bevestigd met een soort kleine beugel met gat aan de loc. Zit deze dan wel goed????
Gezien het bijna altijd op wissels gebeurd, kan je het ook testen op engelse wissels en een normale kruising.
Tip: Gezien noboy meld afstand tussen de flenzen probeer het volgende: Haal de middelste wiel weg, testen. Wiel terug plaatsen en buitenste testen. Wiel terug plaatsen en binenste testen.
Gezien de tender er 3 heeft kun je het proberen. Op 2 rijd de tender ook nog wel en ze zijn wel makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen. Misschien ligt het aan 1 van de wielen.