Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

tender van Märklin 3003 ontspoort

Gestart door Jan Verloop dinsdag 21 augustus 2018, 16:39:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tender van Märklin 3003 ontspoort
De tender van mijn Märklin 3003 ontspoort regelmatig en altijd op een wissel. Verder rijden er 9 (gemiddeld vrij lange) treinen probleemloos overheen.  Hoe meer wagons ik achter die loc hang hoe frequenter de ontsporingen.

Ik kan geen onvolkomenheden aan de wissels vinden. Ik heb de wielen schoongemaakt en de aansluiting met de locomotief gecontroleerd (misschien was er iets verbogen)  maar ik kan niets vinden.

Herkent iemand dit probleem en zo ja heeft u er een oplossing voor gevonden?   
Re: tender van Märklin 3003 ontspoort
 @citaat Afstand tussen de flenzen ( 14 mm ) controleren.
Re: tender van Märklin 3003 ontspoort
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: tender van Märklin 3003 ontspoort
Misschien een tip om te controleren.
Heb zelfde machine met het bekende hendeltje aan de buiten kant voor omschakelen.

Controleer de sleper aan de onderzijde. Tevens controleer de koppelingen en verbuig deze iets naar boven. Kan zijn dat hij daar op vast loopt. Ook in de verre verleden eens gehad toen ik analoog reed. Was het beste paard van stal. hahaha.

Edit: Lees dat het over de tender gaat.
Misschien een idee om te proberen. Koppel de tender aan een andere loc met wagons er achter. Kijken of hij dan wel goed gaat. Ik neem aan dat ie ontspoort met de loc er voor.
En kan het probleem niet in de loc zelf zitten dat deze de tender naar beneden drukt. Als het goed is wordt de tender bevestigd met een soort kleine beugel met gat aan de loc. Zit deze dan wel goed????
Gezien het bijna altijd op wissels gebeurd, kan je het ook testen op engelse wissels en een normale kruising.

Tip: Gezien noboy meld afstand tussen de flenzen probeer het volgende: Haal de middelste wiel weg, testen. Wiel terug plaatsen en buitenste testen. Wiel terug plaatsen en binenste testen.
Gezien de tender er 3 heeft kun je het proberen. Op 2 rijd de tender ook nog wel en ze zijn wel makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen. Misschien ligt het aan 1 van de wielen.
Re: tender van Märklin 3003 ontspoort
Jaren geleden heb ik hetzelfde probleem gehad.

Koppeling tussen loc en tender was verbogen. De haak die aan de tender vast zit met het gaatje stond veel te hoog.
Ook was de achterste koppeling van de tender niet meer recht en goed beweegbaar.

Ik heb de loc gekocht van het verjaardagsgeld voor mijn 6 de verjaardag en ben nu ruim de 60 gepasseerd.
De locomotief is 1 keer naar de reparateur geweest toen ik een jaar of 12 was. Daarna heb ik hem zelf altijd onderhouden.

Groet
Re: tender van Märklin 3003 ontspoort
Hoi Jan,
Controleer de wielafstand zoals gezegd.
Wat bij deze oude machintjes ook kan gebeuren; het stiftje waar de tenderkoppeling in haakt is door slijtage gegroefd.
Het gaatje blijft in dat groefje hangen en de tender kan onvoldoende vrij bewegen.
De tender ontspoort dan.

groet digibert