Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

roco sik (sleper onder maken)

Gestart door Pascal zaterdag 05 januari 2008, 18:51:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: roco sik (sleper onder maken)
Heb er nog 1 vraag over.
Baad het echt dat die magneet er onder zit?

Wie heeft hier ervaring mee?
Laat even weten b.v.d Pascal
Re: roco sik (sleper onder maken)
ik vroeg ij wel eens af is het niet veel makelijker om een kof om te bouwen naar sik :?aleen een ander kapje
Re: roco sik (sleper onder maken)
Citaat van: nicploeg op zondag 06 januari 2008, 17:29:48
Ik heb er u een iets groter slag Rocco wielen onder gezet en hij loopt super.




Welk type wielen heb je er onder gezet. Ik wil mijn roco wieltjes ook vervangen, maar deze zitten op een asje van maar 1mm en ik kan geen andere wielen vinden die daar op passen.
Weet iemand wat voor wieltjes passen onder de sik met een Marklin flens?
alvast bedankt
Re: roco sik (sleper onder maken)
Sorry voor het late antwoord, maar ik ben een tijdje off-line geweest.


Ik heb er Roco wielen van 14 mm op gezet.
Ik heb alleen de wielen vervangen op dezelfde assen, dus dezelfde tandwielen.


gr.
Nico

PS,
Ik heb de sleper gelijmd met 3-comp.lijm
Re: roco sik (sleper onder maken)
Hallo Nico,
dank voor het antwoord.
ik ben erg benieuwd naar het artikel nummer van die 14mm wieltjes. passen die perfect om een 1mm asje? Heb je ook een antislip bandje erop zitten?
alvast bedankt voor je antwoord.
Re: roco sik (sleper onder maken)
 :D Blijft leuk die sikjes, nu nog een zwaailampje erop maken en het is helemaal af.

Is de geluidsdecoder inmiddels voorzien van het originele geluid?
Zit er aan te denken om de mijne ook verder te verbouwen.....
Dat geluid is zo gaaf van die sikjes.

Heb er vroeger zelf ook aan gewerkt, "tussenbeurten"  geven op Craailo.
Of bij ons in de loods (HTMU).

Gr. Marco
Re: roco sik (sleper onder maken)
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: roco sik (sleper onder maken)
Nee nog niet, had er problemen mee.
heb nu een pc die het wel goed doet, maar nu is mijn decoder op vakantie bij esu  :lol:
Re: roco sik (sleper onder maken)
Citaat van: Pobox op dinsdag 13 januari 2009, 22:52:32
Hallo Nico,
dank voor het antwoord.
ik ben erg benieuwd naar het artikel nummer van die 14mm wieltjes. passen die perfect om een 1mm asje? Heb je ook een antislip bandje erop zitten?
alvast bedankt voor je antwoord.
groet, Wout

Nee Wout, ik heb geen artikelnummer van deze wielen. Ik heb ze na veel zoeken vorig jaar in Houten gekocht, bij een handelaar die alle soorten wielen te koop had. Toen ik hem vroeg, welke wielen ik op een Sik kon zetten, toen wees hij ze meteen aan.
En nee, er zitten geen antislipbandjes op. Is ook niet nodig met zo'n licht locje.

Groeten

Nico
Re: roco sik (sleper onder maken)
Hallo,

Ik heb zelf ook een Roco Sik omgebouwd. Ik heb er dezelfde sleper onder gezet als door Wisselstromer is gebruikt, de Marklin 206730. Bedankt voor de TIP!! Op het dak heb ik een werkend zwaailicht gemaakt.

Voor een verslag met foto's op Beneluxspoor zie de onderstaande link.

http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=6041.msg279629#msg279629

Mvg,
Marc
Re: roco sik (sleper onder maken)
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: roco sik (sleper onder maken)
Mooi gedaan hoor Marc! Issie te koop?  :mrgreen:  (meen ik ook nog!  :D )

gr michel
Re: roco sik (sleper onder maken)
Hoi Michel,

Hij is helaas niet te koop. Ik heb er zelf meer dan een jaar tegen aan lopen hikken om hem om te bouwen. Uiteindelijk na lang informatie zoeken en dubben ben ik tot de ombouw gekomen.

Probeer het zelf, en als je er niet uit komt kan je altijd hier of bij de buren advies vragen.

H0ogovens, betekend dat je ook uit Kennemerland komt?

Marc
Re: roco sik (sleper onder maken)
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: roco sik (sleper onder maken)
Hi Marc, dat snap ik wel hoor!  :D

Tja, zelf ombouwen ... ik heb een halfjaar hikken te gaan denk ik  :?
Omdat ik ook amerikaanse loks heb (die zeker niet voor ombouw geschikt zijn) denk ik dat ik het industriegedeelte (staal) met K-rails naar gelijkstroom schakelbaar maak, een interne 2rail baan zogezegd, ben nog een beetje aan het dubben hoe dat precies vorm moet gaan krijgen. In dat geval ga ik voor de DC sik.

H0ogovens, betekend dat je ook uit Kennemerland komt?
Dat hoeft natuurlijk niet per se, in mijn geval wel.

groetjes, Michel
Re: roco sik (sleper onder maken)
Hoi Michel,

Vraag van Kennemerland kwam omdat ik zelf uit de Zaanstreek kom.

Succes met hikken en de bouw van je baan!

Marc
Re:roco sik (sleper onder maken)
Heb hier ook een Roco Sikje binnen gekregen en die gaat mer de tijd zeker omgebouwd worden natuurlijk   :D
Tenminste... als ik 'm open krijg zonder 'm te slopen...  :shock:
Dakje gaat er simpel af, kliksysteempje.
Aan de zijkant van het sikje zitten 2 nokjes lijkt het wel, die de kap aan het motortje vastgeklikt houd.
Hoe krijg ik dit (zonder zeer veel geweld) netjes open/los?
Ben nu een beetje bang dat ik de kap zelf ga verbuigen oid..  :?
Re:roco sik (sleper onder maken)
Kennelijk heb je een exemplaar van de oude Roco Sik. Het model werd ruim 30 jaar geleden op de markt gebracht. De oude versie is onder andere herkenbaar aan de haakjes aan voor- en achterzijde bij wijze van koppeling. Het kapje zit over die nokjes op het onderstel geklemd. Voorzichtig losmaken.
Mischien eerst even proberen of het model een beet loopt. Die oude sikjes waren geen wonder van aandrijftechniek. Een jaar of 15 geleden heeft Roco de Sik technisch geupgrade en de aandrijving van dat model is prima in orde. De kap zit sindsdien met twee boutjes vast en die boutjes houden ook de nem-schachten voor de koppeling op hun plaats.
Re:roco sik (sleper onder maken)
Het zal inderdaad wel een ouwetje zijn ja.
Op de doos staat: Artikelnr. 04153B, het opgebrachte locnr. 281

Heb ondertussen een heel dun mesje toch tussen de lockast en het chassis(je) gekregen en dus toch nog gelukt  :D
Motortje draait verder soepel, wel het collectortje even schoongemaakt.

Krijg een dezer dagen het sleperje binnen dus dan kan voorzichtig de ombouw beginnen!
Re:roco sik (sleper onder maken)
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag deze omgebouwd;



Ging allemaal best wel redelijk makkelijk, ik gebruik een lange Roco sleper en een ESU Lokpilot Micro decoder.

Zo ziet het er rijdend uit;


http://s715.photobucket.com/albums/ww158/Binkie_001/?action=view&current=S6001069.flv

Grt peter
Re:roco sik (sleper onder maken)
Blausee-Mitholz
gast

Re:roco sik (sleper onder maken)
Citaat van: Binkie op zaterdag 02 mei 2009, 18:17:04
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag deze omgebouwd;

Zo ziet het er rijdend uit;

Grt peter

Maak eens een filmpje hoe je sik een wissel berijdt  :roll:

Mvg, Johan
Re:roco sik (sleper onder maken)
Zo iets Johan ???

http://s715.photobucket.com/albums/ww158/Binkie_001/?action=view&current=S6001072.flv

Kwaliteit van de video kan beter, maar niet bij mij.. :D

Grt Peter
Re:roco sik (sleper onder maken)
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:roco sik (sleper onder maken)
Dat ziet er goed uit :D de Sik rijdt erg mooi ook door je wissels :lol:
Re:roco sik (sleper onder maken)
Heb je nog in de bodemplaat moeten boren of freezen om je sleper er onder te krijgen?

Gr, Ben.
Re:roco sik (sleper onder maken)
Ben,

Nee, ik wilde het liefst de sik zo origineel mogelijk houden, en heb dan ook een Roco sleper ontdaan van alle overbodige onderdelen en hem vervolgens zo plat mogelijk 'geknepen'. Hierna met een beetje 'hete' lijm eronder geplakt.
Eerlijkheidshalve ging dit niet in 1 poging goed, en het heeft dan ook een paar slepers gekost, maar dan heb je ook wat....
De moeilijkheid zit duidelijk in het over de wissels rijden.

Grt Peter
Re:roco sik (sleper onder maken)
Peter,

Goed gedaan! Mijn komplimenten. Hij loopt prima over de wissels.
Ik heb er zelf ook een omgebouwd, maar ik heb wel ruimte gemaakt door in de bodem wat weg te freezen en ook een Roco sleper gebruikt.
Zelfs heb ik er wielen onder gezet met een iets grotere diameter.

Groeten

Nico
Re:roco sik (sleper onder maken)
Hallo iedereen, :P

Zijn de roco sikjes ook nog nieuw te koop ?
Of moet ik even zoeken op marktplaats :D

Groeten, Gijs   8)
Re:roco sik (sleper onder maken)
Gijs,

Laatste Sikken uitgebracht door Roco zijn van 2005. De kans deze nog nieuw in de winkel te vinden is klein. Mij is het niet gelukt.

Maar ik heb na lang zoeken wel een nieuw exemplaar kunnen kopen van een particulier via Marktplaats.

Gr, Ben.
Re:roco sik (sleper onder maken)
Ok, dan weet ik genoeg :P
Bedankt.

Groeten, Gijs  8)
Re:roco sik (sleper onder maken)
Gijs,

Er staan 2 aardige op Marktplaats. Een groene voor de belachelijke prijs van boven ?150 maar ook een nette in Strukton kleuren.

Rest is verkocht of bagger of oude motor.

Gr, Ben.

Re:roco sik (sleper onder maken)
Hallo Gijs.
Er zijn er nog genoeg nieuwe "gele en groene" bij M&B te R'dam.

Zowel gelijk als wisselstroom uitvoeringen.
De wisselstromer :lol: is tevens met zwaailicht uitgevoerd :D
De prijzen weet ik niet zo.

Heb ze zelf daarnet 3 stuks afgeleverd.

Oja de decoders zijn  ESU 52610

Gr.Patrick
Re:roco sik (sleper onder maken)
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Maar ik ga toch nog even wachten met de aankoop van een sikje. Eerst is even wat centjes sparen (ben maar een arme scholier). Ik denk aan het einde van de zomervakantie dat ik er een ga kopen :)

Groeten, Gijs  8)
Re:roco sik (sleper onder maken)
Ja, da's mooi. Wij lopen de hele dag sikken voor je te zoeken. Iemand met zo'n avatar moet wel bulken van het geld dacht ik. :wink:
Re:roco sik (sleper onder maken)
Tja, ik heb toch nooit gevraagd als jullie sikken wilden zoeken.... :P En met die avater lijkt het alsof ik nog wat heb :)  :D
Re:roco sik (sleper onder maken)
ik ben groot sik ven binne kort heb ik mij roco sik ook
maar wet voor spullen heb ik daar voor nodig ?
gr joostt
Re:roco sik (sleper onder maken)
Joost,

als je gewoon dit topic leest dan heb je eigenlijk alle informatie.

Ik heb zelf een ESU micro decoder gebruikt en een sleper van Marklin. Nummer staat in dit topic.

Succes en laat je resultaat zien!

Marc
Re:roco sik (sleper onder maken)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:roco sik (sleper onder maken)
Citaat van: Binkie op zaterdag 02 mei 2009, 21:10:17
Ben,

Nee, ik wilde het liefst de sik zo origineel mogelijk houden, en heb dan ook een Roco sleper ontdaan van alle overbodige onderdelen en hem vervolgens zo plat mogelijk 'geknepen'. Hierna met een beetje 'hete' lijm eronder geplakt.
Eerlijkheidshalve ging dit niet in 1 poging goed, en het heeft dan ook een paar slepers gekost, maar dan heb je ook wat....
De moeilijkheid zit duidelijk in het over de wissels rijden.

Grt Peter

En ik kan het weten,

Die wissels zijn lastig te nemen, van de week de sleper weer eens onderhanden nemen.
Het zal wel een keer goed komen.

Peter / degeluidsman
Re:roco sik (sleper onder maken)
Ik heb m'n pogingen opgegeven. Heb de bodemplaats flink ingefreesd maar ben niet tevreden met het resultaat over de wisselstraten. :(

Mijn oplossing wordt een vaste koppeling met een wagon erachter (4-asser) waarvan ik stroom ga afnemen. :P

Ben nog wel bezig met het zwaailicht op de sik. Heb dit weekend een blauwe micro led met aangesoldeerde draden op de kop getikt. Zoek nog een blauwe lamphouder waar deze in kan. Iemand een idee? :idea:

Gr, Ben.
Re:roco sik (sleper onder maken)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:roco sik (sleper onder maken)
Citaat van: spoorman op maandag 22 juni 2009, 22:22:40
Ik heb m'n pogingen opgegeven. Heb de bodemplaats flink ingefreesd maar ben niet tevreden met het resultaat over de wisselstraten. :(

Mijn oplossing wordt een vaste koppeling met een wagon erachter (4-asser) waarvan ik stroom ga afnemen. :P

Ben nog wel bezig met het zwaailicht op de sik. Heb dit weekend een blauwe micro led met aangesoldeerde draden op de kop getikt. Zoek nog een blauwe lamphouder waar deze in kan. Iemand een idee? :idea:

Gr, Ben.

Ben,

Als Binkie het kan waarom zou het jou en mij dan niet lukken.
Ik heb filmpjes gezien van zijn SIK"s en die rijden prima.

Peter / degeluidsman
Re:roco sik (sleper onder maken)
Binkie rijdt C-rail en ik K-rail, dat scheelt aanmerkelijk. Daarnaast heb ik lange wisselstraten en daar gaat het toch met regelmaat mis. Kan nog kijken voor andere wielen met hogere flenzen. Niettemin blijft de stroomafname altijd kwetsbaar, zeker met 2-assers.

Gr, Ben.
Re:roco sik (sleper onder maken)
Hallo

heeft iemand al geprobeerd een sik met een aandrijving van GM&S om te bouwen naar 3 rail?

of deze sik om te bouwen?
http://www.werpsmodelbouw.nl/-SIK-.html

Groet Alex