Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go

Gestart door Meeus zondag 19 augustus 2018, 18:33:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Een tijdje terug had ik een T18 gekocht om mijn BR52 gezelschap te houden.

Enige vervelende is dat als ik men BR52 (kanaal1) in de bediening heb staan en werkt.
Dan voeg ik mijn T18 toe via loc toevoegen uit lijst (kanaal18) dan hoor ik de loc wel "klik" zeggen maar geen lampen niets.
Zet ik die T18 op een stuk spoor met analoge bediening gaat ie zonder problemen.

Beetje raar, iemand een idee wat dit kan zijn?

Groeten

Yo
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Hallo Yo,

Van de T18 zijn er 23 versies gemaakt.
van de Br 52 zijn 28 varianten gemaakt.

Dus ik vind je wat summier met je informatie.
Misschien kan je een catalogus nr noemen van je loc?
Een bedrijfsnr kan ook heel handig zijn. daarnaast ga ik er wel van uit dat je loc origineel is..

Met kanaal1 bedoel je adres 01?
Welk besturingssysteem gebruik je?

Mvg. Marcel
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Excuses Marcel

Ik ben niet echt een kenner, ik doe eerder aan scenery bouw.

Het gaat over loc met nr 3609 aka T18 en loc 3793 aka BR52.
Beide locs zijn origineel, niets veranderd.

T18 heeft loc adres 18
BR52 heeft loc adres 1.

Als ik de T18 wil toevoegen moet ik deze toevoegen via loc nr (3609) anders kent de mobile station hem niet.
Selecteer ik de T18 dan hoor ik een klik maar verder doet de loc niets ook geen lampjes.
Beide locs zijn 2dehands aangezien ik ze niet meer nieuw kan kopen.

Zet ik de T18 op een analoog stuk spoor dan gaat hij wel.

Kan het zijn dat de decoder van de twee locs niet compatibel zijn op hetzelfde spoor?
Ik hoop dat dit je al meer info geeft over het probleem, anders zal ik eens naar de sporenwinkel moeten rijden.

Mvg,

Yoni
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Ik denk eerder dat de lok niet op een adres ingesteld staat, als hij analoog wel gaat rijden. Dan zou deze er normaliter trouwens volgas vandoor gaan als hij op de digitale baan gezet wordt.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
dus dan kan die "decoder" waar al die witte schakelaartjes opstaan defect zijn?
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Kan ja. Kan ook zijn dat hij niet correct ingesteld staat.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Ik heb de loc huizing al is verwijderd en de cijfer code nagekeken met wat er in het boekje staat.
Deze zou op 18 staan.

Dan moet ik een andere digitale baan vinden met een andere mobilestation en daar de 2 locs tezamen op instellen.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Als je het boekje met de decoderinstellingen erbij hebt, kies dan een adres met minimale dipswitches op ?On?.
Haal de schakelaartjes ook een paar keer heen en weer, want het kan zijn dat er eentje minder goed contact maakt.
Stel dan in je ms het nieuwe adres in en kijk of het werkt.

Mvg. Marcel
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Vandaag ook eens ermee naar de loc dealer geweest en deze geeft een algemene reparatie kost van 100?
Decoder heeft een defect, rubber aan de wieltjes is versleten en moet algemeen gereinigd worden.

Gezien een nieuwe Epoch 2 loc 320? bij die zal deze loc hoogstwaarschijnlijk onderdeel van het decor worden.
Een belangrijke les geleerd qua 2dehands locjes, goedkoop is dure koop maw koop ze nieuw.

Mag een slotje op, Marcel dankje voor de handige tips maar soms moet je zeggen het is genoeg geweest met 2de handse meuk.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Wat een prijs. Dat kan veel beter.  ;)

En decoder hoeft niet duur te zijn.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Hoi Meeus,
Hier probeert iemand geld te verdienen aan je onwetendheid!.
Als de lokjes analoog wel rijden kan er niet veel aan de hand zijn.
In tegenstelling wat hier gezegd word: Als er orginele C80 decoders van Märklin in zitten herkennen deze of ze op een digitale baan staan of een analoge.
Analoog kun je er natuurlijk maar één tegelijk besturen.
Mijn advies: maak ze alle twee open en beweeg de dipswitches allemaal een paar keer heen en weer.
Geef daarna ieder een nieuw adres.
Stel daarna op op je MS1 of MS2 (welke heb je?) de adressen opnieuw in volgens de handleiding.
Mijn ervaring: handmatig dus niet uit de database geeft de beste resultaten.
groet digibert

PS De onstoringscondensatoren van de aansluitrail zijn verwijderd!!
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Tja ik ben geen fan van elektriciteit en solderen enzo.. teveel stroomstoten gehad van server voedingen.
Ja wat kost dat he dan decoder solderen, voor de ene is het duur voor de andere is het van ja zelf start ik er niet aan.

Plus het zou fijn zijn een locje te vinden dat geluid maakt om de beleving mooier te maken.

Als ik hem manueel toevoeg en de drie mogelijke decoder opties (mmc2 programmeer of codeer of  dcc) selecteer doet hij totaal niets.
Ik heb een mobile station 2 blijkbaar. maar ik hem via de loc lijst toevoegen, of zoals ik hierboven zeg, doet ie niets.

Die T18 heb ik gekocht omdat de kleur mooi was. De BR52 omdat ie perfect past bij de scenery.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Als jij gaat solderen terwijl de trein nog onder spanning staat, loop je kans e.e.a. op de blazen ja. Die kleine electronica is daar niet zo'n fan van.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Het is vooral achteraf.. onder spanning solderen ga ik ook niet doen.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Waar woon je? Woonplaats althans. Misschien woont er iemand in de buurt die je kan helpen  ;)
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Citaat van: digibert op dinsdag 21 augustus 2018, 20:18:07

Hier probeert iemand geld te verdienen aan je onwetendheid!.


Ferme uitspraak Olav Digibert. Een dealer heeft kosten, draagt BTW en belasting af en wil ook nog iets over houden.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
 @citaat Blijft toch veel geld voor pakweg 1,5 uur werk + decoder.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
 @citaat

reken maar uit: motorombouw+decoder ? 50 verkoop (5 polig en ESU lopi geschat)
1,5 uur werk @ ? 35/uur (is erg laag tarief voor een ondernemer) is ? 52,5 (mijn automonteur kost ?65/uur en werkt NIET bij een dealer)?.

Dan komt ie al tekort 8o. Dus toch niet zoveel geld hoor.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Citaat van: brund55 op woensdag 22 augustus 2018, 09:28:54
@citaat Blijft toch veel geld voor pakweg 1 1/2 uur werk + decoder.

Voor 1,5 uur valt dat nog erg mee.... Een decoder is iets van 25 - 30 euro. Dan houd je 70 euro over voor arbeid. Dan kom je op 45 euro in het uur (inclusief de omzetbelasting). Een automonteur kost dat tegenwoordig ook. Een stratenmakerskoppel is iets van 90 euro exclusief de omzetbelasting (prijs in concurrentie). Daar krijg je dan 2 man, met als het goed is materieel / gereedschap voor. Dus ook 45 euro+ 9 euro omzet = 54 euro. Laat je KPN komen om je aansluiting te repareren of je computer op het internet aan te sluiten: 50 euro per 45 minuten, dus 67 euro in het uur.

Arbeid in nederland kost gewoon geld het is niet zo goedkoop als in andere delen van Europa. Tijden dat bedrijven rekenen met prijzen van 15 euro in het uur voor een goede monteur zijn echt voorbij.

Groet Ronald.

Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
 @citaat @citaat @citaat Het alternatief is even zoeken naar de beunhazen op dit forum die geen BTW afdragen noch ingeschreven staan bij het KvK. ;)
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Mijn ervaring is dat delta decoders niet zo snel stuk te maken zijn, als de lok analoog gewoon loopt vrees ik dat je toch iets verkeerd doet.
Ik zou het adres van de decoder wijzigen (switches omzetten) en dan in de ms2 een nieuwe lok aanmaken met dit adres. Dus niet een lok uit de loklijst selecteren!

Ombouw, reparatie (antislipbandje) en schoonmaken voor 100 euro is boel geld, maar als je het zelf doet is een marklin mld decoder ook rond 35 euro, marklin hoogvermogen motorset 25, antislipband 2 euro, lampen isoleren etc, zoveel arbeidsloon betaal je dus niet! (Afhankelijk van welke ombouw de winkelier voor je doet!)

Nb je zal voor deze lok ongeveer 100 euro betaald hebben, met reparatie 200, dan ben je ruim goedkoper uit dan de 320 van een nieuw exemplaar (met geluid). Ik denk dat de winkelier er ook een msd decoder voor je in wil zetten, kost rond 100 euro, dan heb je voor rond 165 deze lok met geluid. Met aanschaf 100 euro is de lok dan 265, iets goedkoper dan die nieuwe van 320.
Volgende keer rekenen voordat je een tweedehands lok koopt, die kan goedkoper zijn dan een nieuw exemplaar, maar dat hoeft niet!
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Beste Ben, Meeus
Het gaat mij er niet om een discussie op te starten over wat dealers mogen verdienen maar het feit dat m.i. iemand geholpen zou zijn als de oorzaak van het probleem zou worden gezocht.
Zo ik al zei: Als de lok wel analoog rijdt is er of iets niet goed met de aansluiting van de MS op zijn baan, of het adres van de lok of de kontakten van de dipswitch.
Meeus lukt het om een foto van je regelapparaat te maken?
Als je echt een MS2 hebt en je instellingen vanuit de datbase gemaakt hebt kan het goed zijn dat je lok op een ander adres staat.
groet digibert
 
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
In tegenstelling wat digibert aangeeft, herkent de C80 decoder het systeem niet.
Dit gebeurt pas bij C90 decoders van de 2e generatie. (60901 = Moterola II)

Mvg. Marcel
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Beste Marcel,
Waar jij je wijsheid vandaan haalt weet ik niet maar de aller eerste C80-1 decoders herkende de analoge en digitale signalen al.
In 1984 heb ik al een pilot zelfinbouw voor Märklin uitgevoerd!
Het op de markt brengen van de decoders is enkele maanden uitgesteld om verbeteringen in de decoder aan te brengen.
Een daarvan was de storing gevoeligheid omdat bij stroomonderbrekeing de decoder overging naar analoog.
De tweede aanpassing was het stuursignaal per lok niet één maar twee keer te verzenden/ ontvangen met een vaste pauzetijd.
Dat bleek nodig omdat het Motorola format geen controle-bit kende en de lok vaak stuurloos werd (niet reageerde op veranderingen).
Voor MM2 is het format alleen aangepast met de richting-bit en extra functies.
Voor de duidelijkheid C80 decoders zijn geen Delta decoders waarvan sommige ingesteld moesten worden op analoog.
digibert   
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Beste Bert.
Zo leer ik ook weer wat bij.
Maar ik bedoelde meer dat bij de Moterola I generatie de stand van de dipswitch bij conventioneel bedrijf niet uit maakt, (voor zover ik het goed heb begrepen) terwijl bij de vernieuwde versie (MII) de 8x?of? bedoeld is voor conventioneel bedrijf. Ook is de extra functie licht dan standaard aan. (Default)
Mvg. Marcel
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Heren, ik zal na mijn groot verlof eens kijken wat het beste is en dan de knoop doorhakken.
Momenteel staat ie mooi onderdeel van het decor te wezen en ga ik vanavond eens kennismaken met een trein club in Hoeselt (BE).
Benieuwd of zij me zoiets kunnen aanleren of laten doen eventueel.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Hoi Bert,

Zoals hier al eerder is gezegd, de oude decoders herkennen alleen het oude Motorola I protocol en werken niet op een MS2.
Je zal er andere decoders in moeten bouwen en dat zijn de locs best nog wel waard.
Ik wil je wel helpen met de ombouw van je locomotieven.
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Je bedoelt Meeus.
Bij mij (digibert) rijden verschillende loks met decoders uit de jaren 80 met veel plezier gestuurd door een MS2.
Ik heraal het ook nog eens; oude decoders moet je handmatig invoeren en niet vanuit de database!
digibert
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
C80 / C90 (oude generatie Moterola I) kan gewoon worden aangestuurd door een ms 1/2. Niet via dcc protocol natuurlijk.
Wel is het belangrijk de aansluitdraden goed op de rails aan te sluiten!!!
Dus rood op de middenpuntcontacten en bruin op de spoorstaaf.
Doe je dit niet goed, dan rijdt je loc niet digitaal.

Mvg. Marcel
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Citaat van: Kappa op donderdag 23 augustus 2018, 23:53:14
Hoi Bert,

Zoals hier al eerder is gezegd, de oude decoders herkennen alleen het oude Motorola I protocol en werken niet op een MS2.
Je zal er andere decoders in moeten bouwen en dat zijn de locs best nog wel waard.
Ik wil je wel helpen met de ombouw van je locomotieven.

Hey,

Voor die ombouw van de decoder waar woon je juist of kom je naar mij toe?
Ik heb ook geen idee wat je hiervoor nodig hebt en welke onderdelen ik moet bestellen.
Beste dat ik dan mijn BR52 erbij doe want die is van hetzelfde jaar.

Ik ben tem half september met verlof dus het kan even duren.

Groeten,

Yoni
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Citaat van: Olav op dinsdag 21 augustus 2018, 22:09:35
Waar woon je? Woonplaats althans. Misschien woont er iemand in de buurt die je kan helpen  ;)

Is dat dan ook bekend? Niet dat iemand een heel land moet doorrijden.  ;)
Re: T18 met BR52 op hetzelfde spoor - no go
Ik ben van BE woonplaatsen Alken (nabij Hasselt)