Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Foto's van een dagje VSM / En nu ook een dagje ZLSM

Gestart door Steem zondag 19 augustus 2018, 17:16:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foto's van een dagje VSM / En nu ook een dagje ZLSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Foto's van een dagje VSM / En nu ook een dagje ZLSM
Vandaag na héél wat jaren weer eens mee met de VSM, terwijl dat hier om de hoek zit. Schandalig eigenlijk.



^ De wagons werden getrokken door de BR 52 8139 die net gister zijn eerste testrit achter de rug had.



^ Tijdens de "pauze" in Beekbergen/Lieren poetste de machinist enkele plekken bij. Geen idee waarom.



^ Lekker stoom afblazen.



^ De "pauze" wordt gebruikt om water en kolen bij te vullen. Voor zowel de locomotief als de reizigers.



^ Eenmaal bijgevuld mag de locomotief weer plaatsnemen voor de wagons.



^ In de werkplaats staat onder andere deze BR52 3879. Ik was op zoek naar de BR64 (omdat ik die in model heb) maar die stond in de werkplaats in Apeldoorn en krijgt nieuwe verf.



^ Het druipt en sijpelt overal water, en dat in combinatie met de olie op de vloer maakt dat je goed op moet passen.



^ Klaar voor vertrek.



^ Nog even op de snoet.



^ Een kijkje door de wagon als we weer onderweg zijn.



^ Panorama shot op station beekbergen.



^ En mijn aanwinst voor de dag. De exacte versie zag ik zo niet staan, dus dan maar een ander groot broertje op de achtergrond.

Een leuk opgezette dag en voor 16 euro voor een dagkaart helemaal niet duur. Zeker als je bedenkt dat dit geld direct naar de vereniging gaat. Een aanrader in ieder geval.
Re: Dagje VSM
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Dagje VSM
De grote collectie stoomlok's is uniek in Europa !

Prachtige foto's !

De machinist blijft de blanke delen poetsen met een vette doek tegen roest.
Re: Dagje VSM
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dagje VSM
Hoi Steven.
Een dagje VSM is altijd genieten en zeker wanneer er iets bijzonders is! :thumbup:
De exacte wagons van de VSM zijn in de negentiger jaren uitgebracht door Kleinmodellbahn uit Oostenrijk.
In 2 complete sets met 6 verschillende nummers en ook als losse exemplaren.
Jammer genoeg is dit bedrijfje ergens rond 2000 gestopt met het maken van modelspoor.

Daardoor zijn deze behoorlijk zeldzaam en toevallig heb ik deze net een paar dagen geleden aan een VSM liefhebber over gedaan.

Verder heeft de VSM prachtig materieel staan en dit alles op een prachtig complex.

Bedankt voor het plaatsen van deze impressie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
@Wim - Ah bedankt! Weer een raadsel des levens opgelost.

@AlbertJan - Oké, dus die van Märklin is niet zo natuurgetrouw? Ik dacht dat het gewoon 1 van de verschillende uitvoeringen was van dat type wagon.
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Erg mooi steven.
Ben je er 1 en/of 2 september ook. Dan is terug naar toen 2018
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2006

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Het bedrijf Kleinbahn ( afspliting van Kleinmodellbahn ) heeft de OBB Bih in de winkel . deze klopt met de grote Oostenrijkers . alleen niet in kleur vsm
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Ach, ik denk dat ik het er maar mee doe. Ik vind die wagons van minder groot belang dan het NS materiaal op mijn baan. Maar bedankt voor de info!

@Tim - Nee, dan kan ik helaas niet. Maar is wel altijd erg gaaf.
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Ah jammer.
Hoop wel dat ze de 64 op tijd afgeschilderd krijgen voor terug naar toen. Ze hebben nu wel online gezet als rijdend de 52 8139, 50 0073, 50 3654, 50 307, 44 1593, 23 076 en 23 071
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Een van de vrijwilligers heeft mij foto's laten zien en daarop leek hij helemaal klaar. Zou mij ook niks verbazen als ze hem ook zelf wel in dat weekend willen presenteren.
Re: Foto's van een dagje VSM
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Hoi Steven.
De VSM wagon van Märklin doet zeker niet onder voor die van Kleinmodellbahn.
Alleen bracht deze firma complete sets uit met alle verschillende wagen nummers.

Staat er op het doosje van Märklin een artikelnummer of anders de productiedatum?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Ik zal thuis even kijken.

Ik zie nu zelf dat de Märklin VSM een wat overdreven gedetailleerder dak heeft (de daken zijn in het echt eigenlijk vrijwel glad), en dat het koersbord verkeerd hangt. De VSM heeft 1 rijtuig waarbij het koersbord in het midden hangt maar dat is dan ook weer een geheel afwijkend rijtuig met 1 "missend" raam. Verder kan ik zo geen rijtuig vinden die in het midden een geblindeerd raam heeft. Maar zoals gezegd, ik vind het niet zo'n probleem. Maar als ik naar de versie van Kleinmodellbahn kijken dan hebben die het een stukje beter gedaan.



Bron: https://www.stoomtrein.org/collectie/oostenr.html
Re: Foto's van een dagje VSM
Citaat van: Steem op dinsdag 21 augustus 2018, 10:51:48
de Märklin VSM
Dat is een overgespoten Donnerbüchse.
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Nu je het zegt. Vandaar dat hij me zo bekend voor kwam. Daar heb ik er 2 van staan.
Re: Foto's van een dagje VSM
Ben den Hollander
gast

Re: Foto's van een dagje VSM
Altijd leuk de VSM, bedankt voor de plaatjes. :)

Zag net de tarieven van "Den Bosch onder Stoom": ?25 voor één pendel ritje met een BR 01. Straks weer naar "Terug naar Toen". Dan heb je toch al snel een leuke dag voor net geen 2 eurotientjes incl. onbeperkt pendelen in de treinen, markt, demo's, vermaak enz..
Re: Foto's van een dagje VSM
Tsja Ben, ''ondanks'' dat, is het toch al bijna voor de helft uitverkocht in pakweg 4 uur tijd. Ik denk niet dat je weet wat het kost om op de hoofdlijn te rijden. Appels met peren vergelijken dus...
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
maar ik denk dat er ook wel een verschil tussen zit dat ze rijden op ns spoor of op de vsm museum lijn.
toestemming van prorail, moet in de dienstregeling passen en ze zullen vast ook wel een bedragje aan prorail moeten betalen om uberhaupt te mogen rijden (of dat wordt gebruikt voor die atb keuring ofzo, das ook niet gratis) en dat heb je allemaal niet op de vsm museumlijn. ;)
Re: Foto's van een dagje VSM
Ben den Hollander
gast

Re: Foto's van een dagje VSM
 @citaat en  @citaat @citaat Helemaal waar. Ik wil niets af doen aan het initiatief in Den Bosch en geef slechts het onderscheid aan.
Re: Foto's van een dagje VSM
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Hoi Steven.
Prachtig plaatje van de groene loc serie 500/600 met wagons! :thumbup:
Zelf heb ik de groene 500/600 van Roco (04160A) maar helaas worden dit soort NS modellen maar weinig uitgebracht.

@Wim.
Zijn deze wagons in principe niet allemaal (op basis van) Donnerbüchse

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Foto's van een dagje VSM
Citaat van: AlbertJan op woensdag 22 augustus 2018, 08:44:11
Zijn deze wagons in principe niet allemaal (op basis van) Donnerbüchse
Tsja, 't zijn twee-assers.
Spantenwagen ===> klik
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
AlbertJan, helaas is dat geen foto van mij. Zoals onder de foto vermeld komt die uit het archief van de VSM zelf. In mijn eigen collectie zit een geel/grijze 600 van Roco, maar het is mij helaas nog niet gelukt de slechte stroomafname te verbeteren.
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
 @citaat
Herinner mij er even aan als we de volgende stamtafel hebben waar we alle twee bij zijn dat ik de mijne meeneem. Heb er net eentje onderhanden genomen en die loopt/kruipt tot nu naar alle tevredenheid. Het is zoals het in de wiki staat niet erg moeilijk om te doen, kan zelfs die dag/avond in Lent gebeuren met jouw 600.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Oh heel graag. Ik heb de wiki gevolgd maar kan niet aan het juiste draad komen en ander draad lijkt niet te werken. Ik zal je helpen herinneren!
Re: Foto's van een dagje VSM
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Foto's van een dagje VSM
Toen ik vrijdag thuis kwam heb ik mijn zoontje (2) de foto's van mijn dagje VSM laten zien. Het hele weekend kon hij niet ophouden over de grote stoomtrein. Dus besloten we vanochtend voor mijn verjaardag (die eigenlijk donderdag pas is) er een dagje uit te gaan met de ZLSM. Zowel de VSM als de ZLSM liggen vanwege mijn aparte situatie op zo'n 10 minuten rijden.

We zijn opgestapt in Simpelveld en hebben de rit naar Schin op Geul en terug gemaakt. De rit met de ZLSM is heel anders dan die van de VSM. De rijtuigen van de VSM zijn veel opener en simpeler (wat zijn eigen charme heeft) terwijl die van de ZLSM in vergelijking erg luxe zijn. Bovendien rijdt er tijdens de zomerregeling allerhande materiaal op de ZLSM lijn, wat ik van de VSM niet gewend ben. En dan is er natuurlijk het uitzicht. Met de VSM rij je door de platte akkers en een stuk bos, en met de ZLSM zit je juist tussen de heuvels. Verder viel mij op dat de VSM lijn vaker moet stoppen voor overgangen maar op sommige stukken wel wat sneller rijdt dan de ZLSM.

De foto's zijn gewoon met mijn telefoon gemaakt, want ik had mijn camera in Apeldoorn liggen.



^ De rijtuigen werder getrokken door de 108 jaar oude E2 1040, een Zweedse loc uit 1910. Weer wat anders dan de veelal Duitse locs van de VSM.



^ Ten opzichte van de open Oostenrijkers is dit wel wat anders.



^ Dit geld ook voor de binnenkant.



^ Het was spannend en leuk tegelijk. (ik denk niet dat mijn vrouw zo blij is dat ik deze foto hier neer zit dus mondje dicht mocht je haar ooit tegen komen :P)



^ Erg mooi!



^ Een heerlijke dag voor een dagje treinen.



^ Statens Järnvägar.



^ Terug in Simpelveld stond er een Railbus te wachten, maar we moesten helaas naar huis voor meneer zijn middagdutje. Als hij wat ouder is komt dat vanzelf.



Close-up. Er kwam overigens ook nog een leuke Sik langs, maar daar heb ik blijkbaar geen foto van.



^ We konden ook nog snel een kijkje nemen in een recent gerestaureerde Pullman 2e klasse rijtuig 4129. Omdat we maar even snel konden kijken kon ik vanwege het licht geen al te beste foto maken. Maar de details en de luxe die dit rijtuig uitstralen zijn fenomenaal!

Al met al een hele leuke dag. En ons meneertje koekepeertje wou eigenlijk niet weg. Maar we hebben beloofd snel nog eens te gaan.
Re: Foto's van een dagje VSM / En nu ook een dagje ZLSM
Ben je ook al eens naar het MBS geweest in Haaksbergen ook een aanrader.
Re: Foto's van een dagje VSM / En nu ook een dagje ZLSM
 @citaat @citaat: Is wel voor het eerst, dat ik lees, dat een vrouw niet gezien wil worden. Niet gezien mogen worden, was wel bekend. 8o