Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rare wissel

Gestart door wacojaco zaterdag 05 januari 2008, 16:07:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rare wissel
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Rare wissel
Hallo beste forumleden,

Ik zit met een raar probleem.
Ik ben bezig met de opbouw van mijn baan, ik heb de hoofd baan zo'n beetje liggen en ben begonnen met test rijden.
Nu wil het geval dat in één van de schaduwstation's een wissel soms blijft "plakken".
Met plakken bedoel ik dat de wisseltong niet mee beweegt, het lijkt wel alsof hij magnetisch is.
Als ik de wissel met de hand beweeg gaat het wel goed.
Ik heb de wissel al vervangen voor een andere, maar dat helpt niet en het is ook alleen maar die wissel.
Mijn baan bestaat volledig uit M rail's en het spul is wel oud maar werkt nog goed.
Mijn treinen hebben wel van die magneetje's er onder voor de reed contacten, maar als het daar aan zou liggen waarom dan alleen die wissel.

Wie o wie weet hier iets meer van, en heeft ook een oplossing.

Groeten Jac.

P.s hoe kan ik foto's uploaden, kunnen jullie ook eens zien waar ik mee bezig ben.
Re: Rare wissel
philippe_007
gast

Re: Rare wissel
het is een eeuwigheid geleden dat ik nog M's in de handen heb gehad. Maar zitten er in deze wissels geen veertjes ? Anders effe checken of deze nog goed zijn of zelfs aanwezig.
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Rare wissel
Ik heb al naar de veertjes gekeken, die zien er wel goed uit.
De wissel is ook schoon en de wisseltong gaat ook soepel heen en weer.
Hij blijft ook niet altijd "plakken'.
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rare wissel
Beste Jac,

Heb je vastgesteld dat de electrische spoel wel schakelt, ik weet niet of je dat bij M-rails makkelijk kunt controleren, bij oude K-rails haal je een dekseltje eraf.

Het feit dat een tweede wissel het ook niet doet doet me denken dat het electrisch is.

Groet, Anne W
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rare wissel
Ik weet niet of dat bij M ook zo is, maar bij mijn c-rails wissel had ik ook zo`n soort probleem.
Laterbleek dat de aandrijving op een of andere manier geplet werd en daardoor slecht of niet schakelde.

Aangezien de andere wel werken en het om die wissel gaat zou ik anders niets weten.

Dennis
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Rare wissel
De wissel is electrische in orde,hij schakeld goed.
De wissel lantaarn draaid wel rond, dus het hele mechaniek gaat wel om alleen de wissel tong niet, geef ik een tikje op de wissel gaat de tong wel de goede kant uit.
Als ik daarna de wissel tong weer de andere kant op duw en daarna weer los laat gaat hij wel vanzelf terug.
Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met magnetisme, allen snap ik niet waarom de andere wissels er geen last van hebben.

Re: Rare wissel
rloop
gast

Re: Rare wissel
Citaat van: wacojaco op zondag 06 januari 2008, 19:50:17
De wissel is electrische in orde,hij schakeld goed.
De wissel lantaarn draaid wel rond, dus het hele mechaniek gaat wel om alleen de wissel tong niet, geef ik een tikje op de wissel gaat de tong wel de goede kant uit.
Als ik daarna de wissel tong weer de andere kant op duw en daarna weer los laat gaat hij wel vanzelf terug.
Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met magnetisme, allen snap ik niet waarom de andere wissels er geen last van hebben.



verbinding van de wisseltongen zelf niet iets krom?
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rare wissel
Citaat van: wacojaco op zondag 06 januari 2008, 19:50:17
De wissel is electrische in orde,hij schakeld goed.
De wissel lantaarn draaid wel rond, dus het hele mechaniek gaat wel om alleen de wissel tong niet, geef ik een tikje op de wissel gaat de tong wel de goede kant uit.
Als ik daarna de wissel tong weer de andere kant op duw en daarna weer los laat gaat hij wel vanzelf terug.
Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met magnetisme, allen snap ik niet waarom de andere wissels er geen last van hebben.


Dit kan een oorzaak zijn van bv olie zodat de tong blijft plakken.
Misschien is ie statisch en moet je hem ontladen?

succes ermee :D

Dennis
Re: Rare wissel
catzeiler
gast

Re: Rare wissel
Is de afstand tussen schakelaar en wissel groot? Staan er meer wissels op "een" aarde aangesloten, dan kan het zijn dat er stroomverlies optreedt.
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rare wissel
Is je schakelkastje in orde ?, gezien het feit dat de 2e wissel op die plaats het ook niet goed doet, kan het zijn dat je niet genoeg voeding op die spoel hebt.

Mvg Gert
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Rare wissel
De wissel word door een relais aangestuurd die op zijn beurt weer door het reedcontact word gestuurd.
De voeding komt van de ringleiding en die is 1.5mm2 dat lijkt me dik genoeg, die ringleiding word alleen gebruikt om de wissels van stroom te voorzien.
Ik heb de wissel ook al schoon gemaakt en het draaipunt ligt geolied, de wisseltong gaat echt heel soepel.
Mischien moet ik maar eens proberen om het veertje wat strakker te maken zodat de wisseltong sterker word aan getrokken.
Ik weet het anders ook niet meer.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Jac.
P.s. Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Re: Rare wissel
philippe_007
gast

Re: Rare wissel
De aanhouder wint.... Blijven proberen, las je het gevonden hebt zal je zeggen van "zo simpel, dat ik daar niet aan gedacht heb"...
Re: Rare wissel
daan2353
gast

Re: Rare wissel
Ligt het wissel wel egaal op de ondergrond? De metalen constructie wil wel eens torderen als je het wissel op een oneffenheid schroeft of als de aansluitende baandelen niet goed aansluiten qua hoogte.
Als de boel getordeerd is loopt je wisseltong op één plaats wat stroef of blijft klemmen. Omdat je al een andere wissel erin hebt gezet die precies hetzelfde probleem vertoond (en hoogstwaarschijnlijk voor het inbouwen ok was) denk ik dat het wissel uit zijn fatsoen getrokken wordt als hij is ingebouwd.
Dan kun je oliën totdat je wissel wegdrijft, dan blijft-ie stroef lopen.
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Rare wissel
Ik wil iedereen bedanken die met mij heeft mee gedacht.
Ik ben er inmiddels achter wat het probleem is, het is inderedaad magnetisme
Ik kwam er achter na dat mijn trein een week niet gereden had, toen werkte de wissel goed naar mate de treinen, met magneetje, er vaker langs reden bleef de wissel tong al vaker "plakken".
Als oplossing heb ik het wissel veertje strakker gezet zo dat de wisseltong wat sterker word aan getrokken en nu werkt het zo als het moet.

Groeten Jac.
Re: Rare wissel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rare wissel
ja, soms is t iets anders dan dat je verwacht, maar gelukkig is t allemaal opgelost :)