Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ervaringen met Rocrail

Gestart door Theo donderdag 16 augustus 2018, 22:54:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2015

offline
Ervaringen met Rocrail
Hallo beste forumleden,
Sedert ca. 1,5 jaar gebruik ik, naar volle tevredenheid, het programma RocRail voor de besturing van mijn baan in opbouw.
Inmiddels kunnen diverse treinen automatisch rijden.
Maar ik realiseer me ook dat ik nog niet alle mogelijkheden van het programma benut.
O.a. daarom lijkt het me leuk om via dit topic ervaringen, tips en trucs met andere RocRail gebruikers te delen.
Voor degenen die op zoek zijn naar informatie over RocRail, zie:  https://wiki.3rail.nl/index.php?title=PC_programma_RocRail
Of kijk op: https://wiki.rocrail.net/doku.php

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Theo
Re: Ervaringen met Rocrail
Theo,

Leuk initiatief. Ik gebruik Rocrail ook al enige tijd en ik ben er best tevreden over. Er zullen vast programma's zijn die eenvoudiger in het gebruik zijn, maar ja, het is wel gratis. Dan maar wat extra tijd erin steken en wat trial and error om resultaat te boeken.
Het is mij alleen nog niet gelukt acties goed in te stellen (bijvoorbeeld een motor in gang zetten van een hek als een bepaalde trein eraan komt).
Ook snap ik de uitgebreide opties niet voor het rijden met een systeem vrachtbrieven (waybills).
Voor (deels) automatisch rijden en deels handmatig, werkt het allemaal prima.

Groet,

Peter
Re: Ervaringen met Rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Hoi Theo,

Ook bij staat de PC besturing met CS3+ en RocRail nog in de kinderschoenen. Ik lees overigens wel mee op het RocRailforum en gebruik daar dezelfde nickname als hier.
Misschien een idee om ervaring ook eens op een bijeenkomst uit te wisselen.

Gr. John uit Gouda
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Hallo Peter, John,

Leuk dat jullie gereageerd hebben.
Ik heb even andere reacties afgewacht, helaas is de score erg mager.
Gezien het aantal keren dat dit topic bekeken is, zou je meer verwachten.
Dat verbaast me enigszins, aangezien het programma gratis is én absoluut de concurrentie met betaalde programma's aankan.
Maakt onbekend dan onbemind? Of is de uitgebreide website te ingewikkeld?

Is het zinvol om dit topic door te zetten of beperken we ons tot het RocRail forum?
Theo
Re: Ervaringen met Rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Hoi Theo ( en Peter),

Ik denk dat de taalbarrière het programma onbemind maakt ook al is de ontwikkelaar een Nederlander.
Bij de M-Track Groep loopt op dit moment een experiment met RR, waar ook ik aan mee doe.
Wellicht zien en spreken we elkaar daarover in Houten, Zutphen of Rijswijk.

Maar een keer afspreken om ervaringen uit te wisselen lijkt met ook niet onverstandig.
Dat kan altijd bij mij in Gouda.

Ik hoor van je.

John
Re: Ervaringen met Rocrail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ervaringen met Rocrail
Wij gebruiken met Tischbahning ook rocrail. Per loconet USB converter aan een computer, nog enkele pc's die daarop inloggen. En dat meerdere keren.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Ik bestuur de baan al vanaf 1985 met een computer.
Lang met Softlok gewerkt maar nu met iTrain en Rocrail.
Met Rocrail is eigenlijk alles mogelijk.
Het is een hobby op zich.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Heb nog geen baan maar ben wel aan het oriënteren welke software en centrale het beste is voor mij.
En daarbij is RocRail ook langs gekomen.
En ik twijfel nog erg, ook vanwege de taal barrière (mijn Engels is niet al te best en Duits al helemaal niet  :D)
Daarnaast heeft mijn schoonvader wel een modelbaan en hij werkt met koploper. Dus ik heb heel dichtbij een ervaren man met koploper.
Ik houd RocRail nog steeds open en ga er eerst mee experimenteren als ik een testbaan gaat neerleggen.
Dan pas kan je een goede keuze maken vind ik  ;)
Ga dus dit topic in de gaten houden en misschien kom ik wel eens naar een bijeenkomst als die georganiseerd wordt.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Bij diverse reacties wordt aangegeven dat de taalbarrière een drempel is om met Rocrail
aan de slag te gaan. Je browser biedt echter de vertaaloptie als mogelijkheid (aan het eind van de adresbalk)

Wordt het toch allemaal een stuk eenvoudiger en heb je een Nederlandse versie die wel compleet en actueel is:  :D


Re: Ervaringen met Rocrail
hoi,

Citaat van: ddwHans op vrijdag 21 september 2018, 21:27:13
De browser biedt echter de vertaaloptie als mogelijkheid (aan het eind van de adresbalk)

Ligt aan je browser.... Opera heeft die knop niet... Firefox bij mij op de PC niet... Internet Explorer 11(?) ook niet... Dus geef even aan waar je mee werkt.

Citaat van: ddwHans op vrijdag 21 september 2018, 21:27:13
Wordt het toch allemaal een stuk eenvoudiger en heb je een Nederlandse versie die wel compleet en actueel is:  :D

En dan krijg je van die mooie door machines vertaalde pagina's. Lekker bij technische engelse termen. Dat is voor een beginner soms wel lastig ;)

Groet Ronald.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
CiteerLigt aan je browser.... Opera heeft die knop niet... Firefox bij mij op de PC niet... Internet Explorer 11(?) ook niet... Dus geef even aan waar je mee werkt.

Chrome

CiteerEn dan krijg je van die mooie door machines vertaalde pagina's. Lekker bij technische engelse termen. Dat is voor een beginner soms wel lastig ;)

dat valt wel mee Ronald, ben me net aan het inlezen in "kritieke secties" en dat lukt best.  :)

Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Ronald,

Ik heb zojuist de add-on 'Google Translator for Firefox' geïnstalleerd in Firefox.
De vertaling van de (Engelse) RocRail startpagina gaat nagenoeg vlekkeloos.

Misschien een idee?

Theo
Re: Ervaringen met Rocrail
goedenavond, heb net rocrail gedownload maar werkt deze ook samen met de cs3?

Alvast bedankt
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Re: Ervaringen met Rocrail
Misschien al gezien, maar ik vermeld um toch maar ff hier : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70862.0
Re: Ervaringen met Rocrail
Vandaag me verder verdiept in RocRail en uitgeprobeerd. Verbinding gemaakt met de CS3+ en 2 loks ingevoerd.
Met succes de beide ook aan het rollen gekregen.

Natuurlijk is dit maar een tipje van wat het kan, maar smaakt wel naar meer.

Grtjes Marcel
Re: Ervaringen met Rocrail
Goede vorderingen dus, Marcel. Dat is mooi.
Het is mij dit weekend gelukt om een paar locjes over verschillende kopspoortjes te laten pendelen met behulp van een dienstrooster. Eerder lukte het mij niet treinen automatisch van richting te laten veranderen. Geen idee of ik toen iets fout gedaan heb, of dat Rocrail verbeterd is. De dagelijkse updates hebben doorgaans wel veel positieve veranderingen gebracht, vind ik.
Ik ben in elk geval een tevreden gebruiker al is het programma soms wel wat ingewikkeld of minder toegankelijk. Het meeste is wel op te lossen door gewoon te proberen.

Groeten,

Peter

Re: Ervaringen met Rocrail
Goeden avond,

Vandaag Rocrail op de pc gezet.
Ga me nu inlezen om deze met de CS3 te verbinden.

Zie dit topic nu en ga ik zeker volgen want heb nog veel te leren.

groetjes John.
Re: Ervaringen met Rocrail
Vergeet je CS3 niet op broadcast te zetten  :oops:

Was mij gebeurt en gaf Rocrail de schuld  :oops:
Re: Ervaringen met Rocrail
Hoi,
Blijkbaar dit topic in een eerder stadium gemist. Ik bestuur mijn baan Den Akker vanaf het begin met Rocrail en ik heb nooit de behoefte gehad naar een ander programma te kijken.
Als je het stappenplan volgt voor het opbouwen van een baanplan gaat het prima.
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met het maken van acties, ook via xml-scripts. Daarmee kun je het programma nog meer naar je hand zetten.
Voor vragen vind ik het zelf handiger om dit via het Rocrail forum te doen. Daar zit veel meer kennis onder (met name) de Duitse gebruikers.
Maar als ik hier kan meehelpen een groter publiek te krijgen voor Rocrail doe ik dat graag.

Albert.
Re: Ervaringen met Rocrail
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 03 februari 2019, 20:12:12
Het is mij dit weekend gelukt om een paar locjes over verschillende kopspoortjes te laten pendelen met behulp van een dienstrooster. Eerder lukte het mij niet treinen automatisch van richting te laten veranderen.
Peter

Peter, je bent er blijkbaar zelf uitgekomen. Mochten er mensen zijn die er niet uitkomen dan volgt hieronder de beschrijving:

Om een trein op een kopspoor te laten keren zijn 3 zaken van belang:
- bij de loc moet het kenmerk 'Pendeltrein' aanstaan (Loc eigenschappen, tabblad 'Details')
- bij het kopspoor blok moet je het vinkje 'rijrichting veranderen toestaan' uitzetten en 'kopspoor' aanzetten (Blok eigenschappen, tabblad Algemeen)
- bij de blokeigenschappen moet je op het tabblad 'Toestemmingen' bij Pendeltreinen 'Alleen' selecteren.

Succes,
Albert.
Re: Ervaringen met Rocrail
Inderdaad Albert, zo heb ik het ook gedaan. Vermoedelijk heb ik eerder een van die stappen niet uitgevoerd en dan gebeurt er gewoon niets, althans geen omkering van de rijrichting.

Het is wel wat zoeken in het programma om dit soort zaken voor elkaar te krijgen, maar het zit er allemaal in!
Het is het waard daar wat tijd in te steken (het programma kost je niks, en tijd kost je hobby toch) om er daarna een hoop lol van te hebben.

Groeten,

Peter
Re: Ervaringen met Rocrail
Het is jammer dat de Nederlandse wiki niet bijgewerkt is. Ik heb me er wel eens in verdiept maar dat kost echt veel tijd.

Ik heb de taal in Rocview op Engels gezet. Als ik dan bij een onderdeel op de Help knop klik kom ik vanzelf in de Engelse wiki terecht voor dat onderdeel. Als je  het liever in het Duits hebt kan dat ook natuurlijk.

Albert.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Is het mogelijk te rijden zonder bezet melders?
Re: Ervaringen met Rocrail
Ben den Hollander
gast

Re: Ervaringen met Rocrail
 @citaat Jazeker. Maar je trein verdwaalt.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Dat is niet zo erg het gaat me in eerst instantie wat ik er allemaal mee kan automatisch rijden is pas een volgende stap.
Re: Ervaringen met Rocrail
Je kunt je hele sporenplan in Rocrail tekenen en alle wissels en seinen bedienen. Het is dan min of meer hetzelfde als de mogelijkheden die bijvoorbeeld het CS2 biedt.
De meerwaarde van besturingssoftware is voor mij juist de mogelijkheid om automatisch of halfautomatisch te rijden. Het is maar wat je wilt!
Re: Ervaringen met Rocrail
Je kunt bijvoorbeeld een bedientableau maken waarbij je de rijwegen als symbool zichtbaar maakt. Als je klikt op zo'n symbool worden de wissels automatisch in de goede stand gezet.

Houd er wel rekening mee dat je baan weer uit elkaar moet als je later besluit alsnog met terugmelders te gaan werken.

Succes,
Albert.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Voor de geïnteresseerden: er staat een baan met Rocrail op OnTraxs, morgen nog open.

Groet, Anne W
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
CiteerHoud er wel rekening mee dat je baan weer uit elkaar moet als je later besluit alsnog met terugmelders te gaan werken.

Dat klopt voor massadetectie of stroomdetectie, als je met hall sensoren gaat werken kan het ook achteraf.
Voordeel hierbij is dat je niet in de rails hoeft te zagen, de 2e massarail blijft behouden en de positie van de sensor is
altijd nog te wijzigen als deze net niet helemaal lekker ligt.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Ja, ik bemoei me wel eens meer met zaken die niets met mijn eigen systeem te maken hebben......met plezier gedaan.

Ik volg overigens al een poosje het Nederlandse Rocrail forum, net als ik Koploper en iTrain volg, Rocrail komt bij mij over als een beetje veel "computertechniek", maar dat kan wel helemaal een verkeerde indruk zijn.

Groet, Anne W
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
CiteerVoor de geïnteresseerden: er staat een baan met Rocrail op OnTraxs, morgen nog open.

dat klopt Anne, dat is mijn baan  :D

dat Rocrail een beetje veel "computertechniek" lijkt komt omdat het elke centrale kan aansturen die er maar is,
en met eenvoudige DIY-modules (lees GCA van Peter Giling) is uit te breiden/aan te sturen.

Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Hallo,

Een beetje een late reactie gezien de datum van het laatste bericht, maar ik wil toch even melden dat ik zeker geïnteresseerd ben in ervaringsuitwisseling van RocRail!
Ik ben als beginner begonnen met Koploper, en dat gaat tot nu toe prima met mijn testbaantje, maar ik wil wel degelijk ook gaan experimenteren met RocRail. Puur om beide programma's te vergelijken en dan te bepalen met welke ik definitief verder ga.

Toen ik begon was mijn eis dat de software volledig gratis moest zijn, aangezien de hardware (met name de ECoS) al genoeg kost. Het moet ook óf nederlands óf engels zijn, en goed samenwerken met de ECoS. Van wat ik tot nu toe gelezen heb gelden deze eisen voor zowel Koploper als RocRail. Het grote voordeel van RocRail tegenover Koploper is dat er nog volop aan ontwikkeld wordt, terwijl Koploper (helaas) stil staat. Maar aangezien Miniworld Rotterdam op Koploper draait moeten onze thuisbanen dat ook zeker nog kunnen! :-)

To be continued! ;-)
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Beste Knibbel,

Voor een programma met de ontwikkelingsgeschiedenis van Koploper is het helemaal niet belangrijk dat de ontwikkeling tot stilstand is gekomen, alles is ontwikkeld, het ontwikkelen begint pas belangrijker te worden met echt nieuwe type's computers, digitale centrales en decoders.

Het zou mij overigens niets verbazen als er wel ontwikkelingen zijn in Rotterdam, programmeren is ingewikkeld maar te leren, maar zonder de broncode niet te doen.

Groet, Anne W
Re: Ervaringen met Rocrail
Ik ben bezig een serie video's op youtube te zetten als beginnershandleiding. Er staan nu 3 afleveringen online:
Klik voor de afspeellijst

Albert.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Citaat van: Anne W op dinsdag 28 mei 2019, 20:30:35
Beste Knibbel,

Voor een programma met de ontwikkelingsgeschiedenis van Koploper is het helemaal niet belangrijk dat de ontwikkeling tot stilstand is gekomen, alles is ontwikkeld, het ontwikkelen begint pas belangrijker te worden met echt nieuwe type's computers, digitale centrales en decoders.

Het zou mij overigens niets verbazen als er wel ontwikkelingen zijn in Rotterdam, programmeren is ingewikkeld maar te leren, maar zonder de broncode niet te doen.

Groet, Anne W
Klopt helemaal! Ik zit in de ICT en programmeer zelf ook wel eens wat kleine hobby-programmaatjes. Voor zover ik heb begrepen van het Koploperforum geeft de familie van PaHa de broncode (nog) niet vrij, dus dan valt er inderdaad weinig door te ontwikkelen. Maar je hebt helemaal gelijk: Voorlopig kunnen we nog ruimschoots uit de voeten met alles wat er al is ontwikkeld!
Re: Ervaringen met Rocrail
Als men in Rotterdam verstandig is dan stappen ze over op andere software waar de programmeur zelf de ontwikkeling verzorgt, en niet door mensen wordt gedaan die zich eerst moeten in leren, in verouderde programmeercode. Als dat überhaupt al mogelijk wordt.

Groetjes.

Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Maar waarom overstappen als het prima draait?
Ik ben nu zelf aan het experimenteren met Koploper en ik ben onder de indruk.
Ik verwacht niet dat ze snel iets zullen missen daar in Rotterdam, maar goed, ik weet ook niet alles. ;-)
Re: Ervaringen met Rocrail
Ben den Hollander
gast

Re: Ervaringen met Rocrail
Rotterdam heeft andere zorgen: de tent financieel draaiend houden. Nog een zomer als 2018 en de boel is op de fles en hebben ze helemaal geen Koploper meer nodig.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Ontwikkelingen bij Rocrail:

Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een radionetwerk voor de besturing van de baan. Niet alleen voor
accessoires als wissels, melders en seinen maar ook de locbesturing. Zie bericht van Rocrailforum:


Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Voor Rocrailgebruikers en de DCC++ centrale (Arduino) komt er binnenkort een interessante mogelijkheid bij:

De ontwikkeling van een Wifi-handregelaar is nagenoeg voltooid.
De hardware is in de laatste fase van ontwikkeling en de software is inmiddels geimplementeerd in Rocrail.
de sketch voor de handregelaar is door Rob Versluis geschreven en te downloaden bij Gitlab.

de handregelaar is multi-functioneel en kan naast loc-besturing ook leds en servo's aansturen.
het geheel is in de wiki beschreven.



https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=arduino:wio-en




.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Op Houten Digitaal e.e.a. kunnen bewonderen. Veelbelovend, maar vergt nog de nodige studie.
Het geeft nogmaals aan dat RocRail nog steeds innovatief bezig is.
Re: Ervaringen met Rocrail
Ik heb geprobeerd de ontwikkeling van de WIO te volgen maar het gaat me boven de pet.
Ik haak aan als het plug and play is.

Albert.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
 @citaat @citaat

idd veelbelovend en veelzijdig. De diverse WIO mogelijkheden worden nog dagelijks door Rob Versluis verbeterd en uitgebreid.

In de thuis- en clubsituatie kan het al ingezet worden, in een beurssituatie bleek het een ander verhaal.
Het drukke wifi verkeer in de hal van Houten Digitaal veroorzaakte storingen. Het gebruik van een stevige
router met nieuwste firmware is dan een vereiste.

Uit metingen van de wifi signalen in de hal bleek dat Rocrail er onvoldoende boven uit kwam.
Al doende leert men.  :D

Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
Voor wie de configuratie van de nieuwe draadloze WOI-modules wil bekijken, zie onderstaande link.


https://gitlab.com/rocrail/Arduino/blob/master/WIO/docu/WIO.pdf
Re: Ervaringen met Rocrail
Citaat van: RocnetHans op woensdag 13 november 2019, 21:51:38
In de thuis- en clubsituatie kan het al ingezet worden, in een beurssituatie bleek het een ander verhaal. Het drukke wifi verkeer in de hal van Houten Digitaal veroorzaakte storingen.

Dat probleem is bekend. En dat zal alleen maar groter worden met meer zaken "draadloos". Zeker als er veel draadloosverkeer is, dan krijg je daar veel problemen mee.

Citaat van: RocnetHans op woensdag 13 november 2019, 21:51:38
Uit metingen van de wifi signalen in de hal bleek dat Rocrail er onvoldoende boven uit kwam. Al doende leert men.  :D

Ooit een hele discussie gehad over dit soort zaken bij beursbanen. Daar gebruikte men telefoons en tablets voor de besturing van de beursbaan. Ook daar was het bereik niet optimaal door allerlei andere wifi-netwerken. De keuze voor WiFi bij baanbesturingen lijkt handig en leuk. Wil je nog echt betrouwbaar iets hebben dan is ouderwets draadjes trekken niet zo gek ;)

Groet Ronald.
Re: Ervaringen met Rocrail
 @citaat Dat is met muizen en toetsenborden ook, alleen zit je dan meer met de batterijen ;)
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
 @citaat @citaat
Mijn ervaring met draadloos is dat het met iPhone beter werkt dan met Android toestellen.
Was wel i.c.m. iTrain en niet Rocrail.

Groeten,
Ton.
Re: Ervaringen met Rocrail
 @citaat Heeft in principe niets meer te maken met de software die je gebruikt. De ervaringen die ik ken zijn in combinatie met een z21, een lenz-interface, een DR5000 en dan apps op telefoon / tablet. Het WiFi-accesspoint / WiFi-router in combinatie met de telefoon / tablet het zwakke punt. Veel WiFi-netwerken die elkaar storen bijvoorbeeld.

Groet ronald.
Re: Ervaringen met Rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ervaringen met Rocrail
 @citaat

Het probleem valt voor het grootste deel te ondervangen door in ieder geval een kwalitatief goede router te gebruiken met de nieuwste
software die regelmatig onderhouden wordt en waarbij de 5 Ghz frequentie wordt gebruikt.
De router moet ook over een automatische kanaalkiezer beschikken die het minst drukke kanaal uitkiest.