Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het modelbaantje van de mannen

Gestart door PaT donderdag 16 augustus 2018, 17:30:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Het modelbaantje van de mannen
Het lijkt er op dat we begin volgend jaar een nieuwe woning gaan betrekken en dit huis heeft ook nog een zolderkamertje over waar 'de mannen' met hun treinen aan de slag mogen van de directrice. Een ruimte op zolder, dus helaas wel met 2 schuine kanten' van ongeveer 4 x 3 meter.

In deze ruimte wil ik een L- of U-vormige baan gaan maken. Het thema zal een fictief punt zijn, waar een hogesnelheidstrein, maar ook langzamer materieel voorbij zal komen. Omdat met de HST'en niet echt een heel boeiend beeld kan worden gemaakt zullen deze treinen op een paradebaan-achtig stuk voorbij zoeven. Parallel daaraan komen 2 sporen die een landelijk stationnetje aan doen. Hier zullen dus ook vooral kortere treinen het beeld gaan bepalen en dat is ook het speelgedeelte van de baan waar mijn beide zoons naar hartelust moeten kunnen halteren, rangeren en alles wat jonge mannetjes met modebanen willen doen.

Ookal is het een fictief plaatsje,  toch ben ik op zoek naar wat inspiratie. Ik heb al wat Franse stationnetje bekeken waarbij bovengenoemd scenario aanwezig is. Zijn er onder de leden van het forum nog mensen die dergelijke stationnetjes kennen in andere landen?

Scenery bouwen vind ik erg leuk, de digitale technieken ook steeds meer en bijvoorbeeld de schaduwstations van H0miessie en Peterdegeluidsman vind ik fantastisch en zou ik ook graag willen verwerken in mijn baan.  Alle facetten van het modelbouw moeten dus een plek krijgen op deze zolderbaan.

Zoals gezegd, de echte bouw zal pas volgend jaar kunnen beginnen, maar tot die tijd zal ik flink aan armchairmodelling doen. Vanuit een luie sofa of een iets minder luie bureaustoel mijn ideeën verder uitwerken. Wintrack is al aangeschaft, dus zodra ik de afmetingen van de ruimte exact heb, kan ik daarmee alvast aan de slag.

Ik hou jullie op de hoogte!
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
De HST zal door zijn lengte bepalend zijn voor het station, er vanuit gaande dat de HST daar ook moet kunnen stoppen. De combi van een hoofd- en nevenspoor op de beschikbare ruimte is een uitdaging, zeker als je ook wil rangeren. Misschien toch alles baseren op een hoofdspoor, maar bijvoorbeeld 2 schaduwstations met klimspiraal opnemen. Zo kan je.vanuit de schaduwstations verschillende ?rijbedrijven? realiseren.
Houd er rekening mee dat je achter de baan moet kunnen komen.

Succes!

Robert

P.s. Ik zal de vorderingen met belangstelling volgen!
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Juist vanwege de lengte (ik heb er 1 van 2,3 meter), zullen de HST'en NIET stoppen op het station. Die zijn onderweg van Ergens naar Nergens en zoeven het lokale stationnetje met minstens 230km/u voorbij! Daarom kan het echte station veel compacter gehouden worden en moet rangeren toch echt wel gaan lukken.

Leuk dat je dit topic gaat volgen!
Re: Het modelbaantje van de mannen
Ervan uitgaande, dat de HST gemiddeld 200 km/h rijdt, praat je op een H0-baan over 60 cm per seconde. Het lijkt mij, dat je het 'zoeven' een beetje moet bijstellen.

Wil je toch een redelijke snelheid, dan zit je al gauw minimaal aan R3 (voor het gemak even Märklin c). Dus al gauw aan een meter aan ingaande en uitgaande bocht. Hou je nog 3 m over, waar de combinatie even in één lijn is. Probeer dat beeld eens in je hoofd te zetten en je af te vragen, wat je daarvan vind.
Persoonlijk zou ik wel werken met een station, omdat de snelheid dan minder relevant is. Misschien het overwegen waard om te werken met een ondergronds station aan de voorkant van je tafel, zodat je wel het volledig zicht hebt.
Re: Het modelbaantje van de mannen
In Nederland ligt de HSL ten zuiden van de Moerdijk parallel aan de spoorlijn Dordrecht - Breda met een station (Lage Zwaluwe) en een halte (Breda Prinsenbeek). Ook in Duitsland en Frankrijk zijn er voorbeelden te vinden waar de HSL langs het klassieke spoor loopt.

Je kunt dus heel gewoon een klein station ontwerpen met alle stop-, rangeer- en speelmogelijkheden die je wilt. Dat hoeft geen perronlengte te hebben voor een 12-delige Thalys, TGV of ICE.....
Parallel daaraan of vlak erbij kan dan de HSL voorbij rijden.

groeten,
Roel
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Dat was precies het idee Roel!

En Gerrit die 'minstens met 230km/u hoeft natuurlijk niet op schaalsnelheid te zijn. Ik wilde alleen maar aangeven dat ze op snelheid het station passeren. Zodra ik met Wintrack aan de slag ga, zal duidelijk worden of er 3, 4 of meer meter beschikbaar zijn om die HST voorbij te zien rijden.
Maar verder een meer dan terechte en bruikbare opmerking.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Dat zijn leuke plannen Patrick, hier droomde jij al lang van en het lijkt er nu echt van te komen.
Het zal nog wel de nodige tijd kosten voordat de eerste trein vol gas door jou baan rijd maar het plezier is al begonnen  :)

Nu kan eindelijk de Fyra stam eens gas geven  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het modelbaantje van de mannen
Ben den Hollander
gast

Re: Het modelbaantje van de mannen
Ben benieuwd. :)

Reken je niet rijk Patrick, op 4 x 3 m doe je niks met een trein van 230cm op een redelijke snelheid. Voor de lol heb ik eens 140 gereden op m'n paradespoor, het ziet er niet uit. Ik sukkel op zo'n beetje 75 - 80, hard zat en veel treinen rijden nog langzamer.

Kun je eens een proefje doen op een modulebakken rijdag?

Gr, Ben.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Het zal inderdaad de nodige tijd kosten Peter, maar dat is helemaal niet erg.

@Ben. We zullen het tegen die tijd zien. Voor mij is het goed genoeg om ze voorbij te zien rijden met een redelijk tempo. Ze hoeven niet uitgebreid bestudeerd te kunnen worden op de baan. Als ik dat wil zet ik ze wel in een vitrine ;)
Op 1 van de moduledagen heb ik mijn Kuifje Thalys al eens laten rijden. Dat ziet er zo mogelijk nog gekker uit (die stam vult bijna 2 standaard bakken). Echt op hoge snelheid kon toen ook niet omdat de bakovergangen nog wat aandacht nodig hadden.
Maar ik snap je punt. Ik zal het plan iets bijstellen.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Hoi Patrick,

Met zo'n idee moet ik gelijk aan Marcel (Narwal) z'n baan denken. Een paradetraject aan de voorzijde, daarboven wat meer locaalspoor.

Als je van de hogesnelheidstrein alleen een moment ziet "tunnel uit, tunnel in", bij voorkeur in een flauwe boog (flex), dan kun je best R2 doen uit het zicht. Scheelt weer plaats  :thumbup:.

Ik ga je ook maar eens volgen...

Groeten,
William
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Bedankt William!
De praktijk (of de Wintrack tekening) zal het moeten uitwijzen, maar als het even kan wil ik in de klimspiralen R3 en R4 gebruiken. Ik heb wat wagons van LS Models die R2 volgens mij niet zo leuk vinden.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Patrick, let even goed op R2 en de boogstraal. Bij Roco staat ook altijd vanaf R2, maar ook 358mm. Dat is Roco's R2, de R1 die Märklin gebruikt is 360mm. Onmogelijk is het in ieder geval niet, ik heb rijtuigen van ACME waar ook 450mm boogradius op staat. Toch gaan ze goed door de C rail R2 heen, ca. 440mm.

Je hebt het over een L vorm. Kan je de HST niet op zijn Frans boven het maaiveld laten vliegen en dan in een flauwe boog vanaf de ene hoek naar de andere hoek, boven alles langs, laten zoefen? Dan pak je een kromme diagonaal van de L vorm, redelijke rijlengte. Vervolgens zou je dan een spiraal in kunnen storten die je regionale treinen ook gebruiken om op hetzelfde schaduwstation uit te komen.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Dat zou ook nog een optie kunnen zijn Laurent. Die kromme boog zou natuurlijk ook op maaiveld kunnen, want na Unter der Strecke weet ik wat een klus een goed lijkend viaduct is. Daarnaast ben ik bang dat zo'n groot viaduct best dominant is op zo'n baan. Ik zal het te zijner tijd eens in een schets uitproberen.

Wat betreft de verschillende R2's, daarvan ben ik mij bewust. Maar ik heb die set thuis wel eens laten rijden op K-rails R2 (ga ik nu van uit) en dat ging niet altijd even goed.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Citaat van: PaT op donderdag 16 augustus 2018, 21:36:02
Maar ik heb die set thuis wel eens laten rijden op K-rails R2 (ga ik nu van uit) en dat ging niet altijd even goed.
Ging het om snelheid of om het type rails en de ligging ervan:
-Ging dat om losse boograils R2 (2231) of om flexrails R2?
-Ging het om vlak liggende K-rail R2, of op een helling liggende k-rail R2?

En als het niet altijd even goed ging, ging het dan fout bij de raillassen?

Citaat van: PaT op donderdag 16 augustus 2018, 17:30:16
Een ruimte op zolder, dus helaas wel met 2 schuine kanten' van ongeveer 4 x 3 meter.

In deze ruimte wil ik een L- of U-vormige baan gaan maken.

Mijn zolderkamertje is ook ongeveer 3x4 (vloeroppervlak) met 2 schuine zijden (dakbeschot); ik heb gekozen voor een asymmetrische U-vorm, dus met 1 dikke zijpoot (van 122+8=130cm diepte) en 1 dunne zijpoot, op lage hoogte.

Ik geef even wat afwegingen die ik zelf gemaakt heb, zoals
-staruimte, stahoogte, en kijkhoogte
-uittrekbaarheid en weg-tilbaarheid van segmenten (armlengte, reikwijdte)
-hoogte (onderste niveau) en hoogte tussen niveaus
-boogstraal en flex-rails
-rondrijd-baarheid (hondenbot) versus half hondenbot+kopstation
-het ruimteprobleem van klimspiralen bij een schuin dak

Doorslaggevend is het middendeel onder de nok waarin ik rechtop kan staan. Dat pad moet breed genoeg blijven om segmenten naar voren te kunnen schuiven en om tot ( op circa 70 cm) achterin te kunnen lopen. Twee weghaalbare brugsegmenten (van circa 100 cm breedte) verbinden de U-poten dwarsover. Daardoor ontstaat feitelijk een oppervlak van circa 270x140 cm achterin de U-vorm.

Die 140 cm (verplaatsbare) diepte is bedoeld om op schaduwstation-niveau-0 4-sporig parallelle bogen te verleggen. Ik wil 8 getrokken treinen van max. 230 cm lengte gelijktijdig in dit schaduwstation kunnen hebben staan. Op niveau-1 ligt ook een schaduwstation, dat dient uitsluitend voor trek-duw combinaties.

Die wens van 8 maximale treinlengtes leidde in Wintrack tot het nodige  schuiven, passen en meten, mede omdat ik r=400 mm als minimale boogstraal hanteer. Het voordeel van flexrails: je bepaalt zelf de radius.
Heb je bepaalde roco-stomers dan is de minimale radius 419 mm. Heb je gekoppelde domino-treinstellen dan zul je een minimale radius van 430 mm nastreven. Heb je fulgurex of metropolitan stomers dan is een minimale radius van 600 mm een eis. Gelukkig heb ik geen stoomloks.

Bij een schuin dak lever je per hoogtelaag diepte in. Een simpele vuistregel: per 10 cm stijging gaat er per schuin dak 10 cm diepte verloren (bij een dakhoek van 45 graden; als het dak steiler is dan 55 graden, gaat er circa 8 cm verloren).  In mijn geval met aan beide zijden een schuin dak, gaat er dus bij 10 cm stijging 2*8=16 cm tafelbreedte in de bodem van de U-vorm verloren. Dat loopt fors op, of af, net hoe je het bekijkt. Op en normale sta/kijkhoogte ligt schaal Z meer voor de hand dan schaal h0.

Er zijn veel tips te vinden op treintjesforums over de hoogte die je idealiter aanhoudt tussen twee niveaus, en over de diepte van een tafel: je arm moet achteraan erbij kunnen en tussen de lagen erin kunnen.
Veel ervaren bouwers raden al snel 20 cm hoogteverschil aan. En dat hoogteverschil lukt alleen met een spiraal.

Het duidelijkste vind je zulke tips in de encyclopedie bij de buren:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Schaduwstations (de tussenhoogte)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/Klimspiralen

Over klimspiralen gesproken: op een kleine zolder van 3x4 met schuine daken ligt een enkelsporige helix meer voor de hand dan een dubbelsporige, maar als je 'm dubbelsporig maakt, dan R2 (dalend)-R3(stijgend). Je zult merken in Wintrack dat het niet meevalt daar een plek voor te vinden. Als je er al een plek voor vindt, gaat dat ten koste van de niveaus erboven, en met name van wat je daar nog kunt benutten.

Daarom heb ik ervan afgezien, en gekozen voor de baanvorm van een half hondebot (verticaal gezien een krakeling) met kopstation. Feitelijk is dat een lus die in het kopstation is kortgesloten. Doorrijden is er nooit bij. Het kopstation moet de maximale treinlengte kunnen verwerken. Bij mij kan dit alleen bij lokwissel en bij trekduw combinaties. Lokomloop vergt veel meer rijlengte, vanwege overloopwissels vlakbij het stootblok.

Trekduw-combinaties hebben analoog hun eigen besturingslogica, digitaal is dat minder relevant.


Re: Het modelbaantje van de mannen
Heb zelf een R2/R3 helix maar die neemt al een 120 cm in bij een R3/R4 zit je al snel aan een 135 cm of meer.
Bij mijn volgende baan komt deze langs de muren te lopen en dan ook voor de deur langs ik denk gewoon vast.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
De eerste modelspoorwet geldt zoals altijd ook hier:

( Ambitie ) / ( Ruimte ) = constant


Noot: uitgedrukt in euro?s per vierkante meter


😀
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Jan-Willem, bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik ga je tips ter harte nemen.
En Mark, ook jij bedankt. Zoals gezegd zullen we het allemaal zien als ik echt aan het uittekenen ga. Ik heb in ieder geval niet de illusie dat al mijn ideeën 1-op-1 gerealiseerd kunnen worden. Maar ook dat hoort bij modelbouw, aanpassen, bijstellen en veranderen.

Vanochtend kregen we goed nieuws over het nieuwe huis. Naast een prijsakkoord is er nu ook een voorlopig akkoord over de opleverdatum. Begin 2019 kunnen we gaan verbouwen.
Re: Het modelbaantje van de mannen
 @citaat2  Nou dan is een felicitatie op zijn plek.
Maaaarruhh......Nog minder tijd voor de "Strecke" ?
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Dank en nee, juist meer. Die komt hopelijk in een kindvriendelijk klushok zodat ik juist meer tijd er aan kan besteden.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Ik bedoel natuurlijk vanwege de verbouwingen !
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Oh, ja, maar dat is maar tijdelijk. Daar trekken we 2 maanden voor uit.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Hoog tijd om hier eens wat stof weg te blazen. Dik een twee jaar geleden begonnen de plannen. De verbouwing verliep wat stroever dan verwacht, een grotere tuin bleek ook veel meer onderhoud te vragen (en was bij het begin al een soort jungle) en voor je het wist was het bijna augustus 2020.

De wens is er nog steeds om iets van een baantje te maken. Door Corona is mijn hobbykamer al sinds half maart ook mijn werkplek. De werkgever geeft al aan dat ik er maar aan moet wennen en dat ik nog heel lang in ieder geval deels thuis zal werken. Het compacte werkplekje moet dus aangepast worden met als resultaat dat ik eigenlijk maar een L-vorm over hou van 2x3 meter die ik ook niet al te diep kan maken.

Ik had altijd een variant op een hondenbot baantje in gedachte. Ik weet van mijzelf dat ik geen uren ga zitten rangeren, maar dat mijn lol vooral in de scenery zal gaan zitten. Maar een hondenbot zal ergens moeten keren en die keerlussen vreten nogal wat ruimte. Volgens mij heb ik twee opties. Of ik kies voor een pendelbaantje of ik ga toch voor een compact hondenbotje en maak verwijderbare keerlussen die ik alleen neerzet als de treinen rijden. Zoiets ben ik bij stationaire banen nog niet tegen gekomen. Ernst' zijn schappenbaan lijkt het dichtst bij wat ik denk ik moet maken te komen. Maar zijn er nog meer voorbeelden van slim gebruik van een beperkte ruimte op dit forum?
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Hoi Pat,

Dat thuiswerken....een goede werkplek is goud waard. Jammer van de ruimte maar helaas is dat waar we het mee moeten doen.

Kun je de keerlus niet laten scharnieren? 1 of 2 railstukjes weghalen en dan optillen dat deel. Of past dat niet?

Groet,
Mark
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Hi Patrick,

Tja z'n worsteling kennen we denk ik allemaal zo hier ook steeds een compromis tussen beslissingen.
Plaats eens wat foto's.

groet
Harald
Re: Het modelbaantje van de mannen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Hoi Patrick,

Jammer dat je de ruimte nu anders hebt moeten indelen, het thuiswerken zal een blijvertje zijn denk ik.
Op de weg is het goed te merken in ieder geval.

Jou kennende hou je van lange en vooral snelle treinen en daar heb je een hoop ruimte nodig, wellicht komt er binnen kort een oplossing om toch een leuke baan te bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
@Harald, die foto's komen nog wel een keer. Ik heb gisteren een start gemaakt met het schilderen  van de hobbykamer, dus het is nog 1 grote bende.

Wel heb ik even het meetlint erbij gepakt. De L is iets groter dan ik dacht, 2,5 x 4 meter. Ik zit nu dus te bedenken of een hondenbot, desnoods met deels demontabele keerlus, of een kopstation met (demontabele) keerlus toch geen optie is.

Als het schilderwerk gedaan is ga ik maar eens met een baanplanner aan de slag om te kijken wat haalbaar is. 

Wat ik wel graag wil gaan doen is modulair gaan bouwen. Dan kan de baan ooit ook nog eens het huis uit als het nodig blijkt te zijn.

@Peter, klopt, lange treinen vind ik zeker mooi, snel hoeven ze niet perse te rijden op de modelbaan. Ook TGV's hebben wel eens een snelheidsbeperking ;)
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Inmiddels is de zolderkamer geschilderd en zit ik er netjes bij. Hoog tijd om dus de plannen een beetje concreter te gaan maken. Anyrail aangeschaft en dat pakket leren kennen. Daar ben ik nog niet mee klaar, maar ik vind het wel leuk om de voortgang hier te delen.

De opzet van de baan wordt een L-vorm, gebouwd in gekoppelde modules voor als er ooit verhuisd moet worden. De bakken komen op wieltjes te staan zodat alles te allen tijde bereikbaar is.
Zoals van mij bekend heb ik "iets" met lange snelle treinstellen en ik heb geprobeerd die op de beperkte ruimte zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.

Op niveau -1 moet er een schaduwstation komen. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Dan zal er op niveau 0 enkel een paradebaan te zien zijn en vervolgens kronkelt de baan verborgen naar niveau 1 waar een klein kopstation zal komen.
Ik ben nog lang niet klaar. Het rijden in de zin van zelf bedienen vind ik niet het interessantste aspect van onze hobby, dat is de scenery voor mij. Ik wil dus een geautomatiseerde bedrijf gaan instellen waar ik zelf niet te veel aan hoef bij te sturen.

Het raster op de onderste foto is 10x10 cm
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Het mooie van een volle agenda is dat je noodgedwongen wel eens dingen moet laten liggen. Zo ook de opbouw van zowel mijn module als mijn eigen thuis baan.

Het plan hierboven zou best leuk kunnen worden. Maar zo af en toe denkend aan mijn baantje voel ik er eigenlijk meer voor om juist een smal randbaantje te maken. Daarmee bedoel ik een baan van iets van 30 a 40 cm diep die de wanden van mijn zolderkamertje volgt.
Dan misschien maar 1 zichtbare laag en dan desnoods met de tijd wat schaduwstations eronder.

Heeft hier iemand wel eens zo 'top down' gewerkt? Dus eerst het zichtbare deel en dan laagje voor laagje uitgebreid naar onderen? Ik kan mij zo voorstellen dat dat wat uitdagingen met zich mee brengt.
Re: Het modelbaantje van de mannen
De vloeiende lijnen van dit eerste ontwerp vind ik mooi. De bereikbaarheid zal te wensen overlaten en dus is een langs de wand, eventueel helemaal rond met uitneembaar deel bij de ingang, een leuke optie.
Qua diepte kan 60 cm goed. Minder is wel heel smal.
En dan je gedachte om pas later schaduwstations aan de baan toe te voegen; alles kan, maar makkelijk is anders. Hoewel, je zou een verrijdbare tafel kunnen maken die je uittrekt om aan de verborgen sporen te werken en weer terug kunt zetten als de dat wilt. Voorwaarde is wel dat je aansluitingingen op de opritten goed aangelegd zijn en dat het verrijdbare of verschuifbare deel precies past. Maar er zijn modulaire banen zat waarbij het werkt.
Bij mij is de boventafel opklapbaar. En dat gaat ook. Kost mij nu ongeveer een half uur om delen van de scenery weg te halen en dan kan de tafel omhoog.

Groet,

Peter
Re: Het modelbaantje van de mannen
hoi,

Citaat van: PaT op zondag 15 augustus 2021, 11:15:42
Heeft hier iemand wel eens zo 'top down' gewerkt? Dus eerst het zichtbare deel en dan laagje voor laagje uitgebreid naar onderen? Ik kan mij zo voorstellen dat dat wat uitdagingen met zich mee brengt.

Ik ken mensen die inderdaad eerst een "bovenbaan" hebben gemaakt en daarna het schaduwstation er aan gebreid hebben. Je zal meer zitten met bijvoorbeeld de klimspiraal e.d. om te kijken waar je daarvoor de ruimte hebt. Maar het kan goed. Je zal gewoon het een en ander moeten uitproberen.

Citaat van: PaT op zondag 15 augustus 2021, 11:15:42
Het plan hierboven zou best leuk kunnen worden. Maar zo af en toe denkend aan mijn baantje voel ik er eigenlijk meer voor om juist een smal randbaantje te maken. Daarmee bedoel ik een baan van iets van 30 a 40 cm diep die de wanden van mijn zolderkamertje volgt.

Dat kan heel goed. Mijn bakken zijn 40cm breed. Met achterwand e.d. kom ik op 45 cm uit. Bij de bochten heb je wat meer ruimte in de bak. Je kan mooi met hele lange bogen werken om het baanplan toch een beetje leuk te maken. Je kan wel een heel mooi landschap maken waar een treintje door rijdt.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 15 augustus 2021, 11:45:03
Qua diepte kan 60 cm goed. Minder is wel heel smal.

Minder diep kan ook wel  :) Ligt er helemaal wat je wil gaan uitbeelden. Een mooi nevenlijntje heb je echt niet veel diepte nodig. Ook met stad en industrie is nog wel wat te prutsen op die diepte. Er zijn zat baantjes die niet veel dieper zijn. Maar 60cm is al wat meer "gangbaar".


Groet Ronald.
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Waar ik mijn inspiratie vandaan haal voor dit concept zijn de veelal Franse showbanen. Die zijn vaak ook maar 30 a 40cm diep en geven toch precies de sfeer weer die ik zou willen. Juist die beperkte diepte zorgt er ook voor dat je je verplicht beperkt moet houden. Daardoor neemt de kans dat je daadwerkelijk wat afmaakt wel wat groter.

In het zomernummer van MSM stond zo'n Franse baan. Ik vind die sfeer echt fantastisch.

Ik wil sowieso modulair bouwen en de klimspiraal zal vooralsnog een los/verplaatsbaar ding moeten worden. Ik heb bij nader inzien niet de mogelijkheid om ze in een permanente vorm neer te zetten. Dus tijdens het rijden op de juiste plek en als er in de zolderkamer gewerkt moet worden even opzij.

Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Goededag,

ik weet niet wat voor werk je doet en wat voor werkplek je moet houden, maar als je "rond" wilt gaan misschien een enkel of dubbelspoor achter/over je werktafel.
Zo heb je niet het probleem van de ruimte voor een keerlus,

Het is maar een ide ik weet dat er meerdere hier zijn die dat hebben

Gr Ed
Re: Het modelbaantje van de mannen
Die Franse baan ziet er inderdaad prachtig uit. Als je die richting op wilt, heb je mooie ambities!
En ja, minder dan 60cm diep kan zeker. Maar dat geldt dan ook voor je schaduwsporen. Er kunnen zeker best nog wat sporen naast elkaar op geringe diepte.
Maar. Stel nou eens even dat je geen chunky spiraal maakt, maar een door heel de kamer rondgaand daal/stijgspoor. Dat kun je laten beginnen achter de coulissen van je boventafel en helemaal achterlangs verder laten lopen. Daar kun je 5 tot 10 cm breedte voor pakken, inclusief degelijke bevestiging, die over een paar meter af gaat van de beschikbare ruimte voor de scenery. Het eerste stuk is immers een soort insnede.
Op enig moment ben je diep genoeg voor je schaduwstation, misschien moet je een rondje door de kamer of twee. En dan kun je een vlakke overgang naar een harpje met schaduwsporen maken. Misschien is er ruimte voor een lus, maar een (handbediende) draaischijf, een sector plate, kan natuurlijk ook voor het omlopen en keren van locs, als dat al nodig is. Treinstellen kunnen gewoon terug rijden door omschakeling van de rijrichting.
Door langs de wanden te blijven, houd je genoeg ruimte over en kun je best iets moois maken.


Groet,

Peter
Re: Het modelbaantje van de mannen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Het modelbaantje van de mannen
Mooie ideeën mannen, waarvoor dank.

Een modelbaan over mijn werktafel is echt geen optie. Sterker nog, ik wil die baan helemaal niet in beeld als ik weer eens in een videovergadering zit.

Om die reden wordt een baan rondom ook lastig.
Ik ben het met je eens Peter dat een klimspiraal een flinke sta-in-de-weg zal zijn. Daar zit ik ook al over te piekeren hoe ik dat het beste kan oplossen.