Citaat van: PaT op donderdag 16 augustus 2018, 21:36:02
Maar ik heb die set thuis wel eens laten rijden op K-rails R2 (ga ik nu van uit) en dat ging niet altijd even goed.
Ging het om snelheid of om het type rails en de ligging ervan:
-Ging dat om losse boograils R2 (2231) of om flexrails R2?
-Ging het om vlak liggende K-rail R2, of op een helling liggende k-rail R2?
En als het niet altijd even goed ging, ging het dan fout bij de raillassen?
Citaat van: PaT op donderdag 16 augustus 2018, 17:30:16
Een ruimte op zolder, dus helaas wel met 2 schuine kanten' van ongeveer 4 x 3 meter.
In deze ruimte wil ik een L- of U-vormige baan gaan maken.
Mijn zolderkamertje is ook ongeveer 3x4 (vloeroppervlak) met 2 schuine zijden (dakbeschot); ik heb gekozen voor een asymmetrische U-vorm, dus met 1 dikke zijpoot (van 122+8=130cm diepte) en 1 dunne zijpoot, op lage hoogte.
Ik geef even wat afwegingen die ik zelf gemaakt heb, zoals
-staruimte, stahoogte, en kijkhoogte
-uittrekbaarheid en weg-tilbaarheid van segmenten (armlengte, reikwijdte)
-hoogte (onderste niveau) en hoogte tussen niveaus
-
boogstraal en flex-rails-rondrijd-baarheid (hondenbot) versus half hondenbot+kopstation
-het
ruimteprobleem van klimspiralen bij een schuin dakDoorslaggevend is het middendeel onder de nok waarin ik rechtop kan staan. Dat pad moet breed genoeg blijven om segmenten naar voren te kunnen schuiven en om tot ( op circa 70 cm) achterin te kunnen lopen. Twee weghaalbare brugsegmenten (van circa 100 cm breedte) verbinden de U-poten dwarsover. Daardoor ontstaat feitelijk een oppervlak van circa 270x140 cm achterin de U-vorm.
Die 140 cm (verplaatsbare) diepte is bedoeld om op schaduwstation-niveau-0 4-sporig parallelle bogen te verleggen. Ik wil 8 getrokken treinen van max. 230 cm lengte gelijktijdig in dit schaduwstation kunnen hebben staan. Op niveau-1 ligt ook een schaduwstation, dat dient uitsluitend voor trek-duw combinaties.
Die wens van 8 maximale treinlengtes leidde in Wintrack tot het nodige schuiven, passen en meten, mede omdat ik r=400 mm als minimale boogstraal hanteer. Het voordeel van flexrails: je bepaalt zelf de radius.
Heb je bepaalde roco-stomers dan is de minimale radius 419 mm. Heb je gekoppelde domino-treinstellen dan zul je een minimale radius van 430 mm nastreven. Heb je fulgurex of metropolitan stomers dan is een minimale radius van 600 mm een eis. Gelukkig heb ik geen stoomloks.
Bij een schuin dak lever je per hoogtelaag diepte in. Een
simpele vuistregel: per 10 cm stijging gaat er per schuin dak 10 cm diepte verloren (bij een dakhoek van 45 graden; als het dak steiler is dan 55 graden, gaat er circa 8 cm verloren). In mijn geval met aan beide zijden een schuin dak, gaat er dus bij 10 cm stijging 2*8=16 cm tafelbreedte in de bodem van de U-vorm verloren. Dat loopt fors op, of af, net hoe je het bekijkt. Op en normale sta/kijkhoogte ligt schaal Z meer voor de hand dan schaal h0.
Er zijn veel tips te vinden op treintjesforums over de hoogte die je idealiter aanhoudt tussen twee niveaus, en over de diepte van een tafel: je arm moet achteraan erbij kunnen en tussen de lagen erin kunnen.
Veel ervaren bouwers raden al snel 20 cm hoogteverschil aan. En dat hoogteverschil lukt alleen met een spiraal.
Het duidelijkste vind je zulke tips in de encyclopedie bij de buren:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Schaduwstations (de tussenhoogte)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/KlimspiralenOver klimspiralen gesproken: op een kleine zolder van 3x4 met schuine daken ligt een enkelsporige helix meer voor de hand dan een dubbelsporige, maar als je 'm dubbelsporig maakt, dan R2 (dalend)-R3(stijgend). Je zult merken in Wintrack dat het niet meevalt daar een plek voor te vinden. Als je er al een plek voor vindt, gaat dat ten koste van de niveaus erboven, en met name van wat je daar nog kunt benutten.
Daarom heb ik ervan afgezien, en gekozen voor de baanvorm van een half hondebot (verticaal gezien een krakeling) met kopstation. Feitelijk is dat een lus die in het kopstation is kortgesloten. Doorrijden is er nooit bij. Het kopstation moet de maximale treinlengte kunnen verwerken. Bij mij kan dit alleen bij lokwissel en bij trekduw combinaties. Lokomloop vergt veel meer rijlengte, vanwege overloopwissels vlakbij het stootblok.
Trekduw-combinaties hebben analoog hun eigen besturingslogica, digitaal is dat minder relevant.