Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Het modelbaantje van de mannen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Het modelbaantje van de mannen  (gelezen 926 keer)

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Het modelbaantje van de mannen
« Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 17:30:16 »

Het lijkt er op dat we begin volgend jaar een nieuwe woning gaan betrekken en dit huis heeft ook nog een zolderkamertje over waar 'de mannen' met hun treinen aan de slag mogen van de directrice. Een ruimte op zolder, dus helaas wel met 2 schuine kanten' van ongeveer 4 x 3 meter.

In deze ruimte wil ik een L- of U-vormige baan gaan maken. Het thema zal een fictief punt zijn, waar een hogesnelheidstrein, maar ook langzamer materieel voorbij zal komen. Omdat met de HST'en niet echt een heel boeiend beeld kan worden gemaakt zullen deze treinen op een paradebaan-achtig stuk voorbij zoeven. Parallel daaraan komen 2 sporen die een landelijk stationnetje aan doen. Hier zullen dus ook vooral kortere treinen het beeld gaan bepalen en dat is ook het speelgedeelte van de baan waar mijn beide zoons naar hartelust moeten kunnen halteren, rangeren en alles wat jonge mannetjes met modebanen willen doen.

Ookal is het een fictief plaatsje,  toch ben ik op zoek naar wat inspiratie. Ik heb al wat Franse stationnetje bekeken waarbij bovengenoemd scenario aanwezig is. Zijn er onder de leden van het forum nog mensen die dergelijke stationnetjes kennen in andere landen?

Scenery bouwen vind ik erg leuk, de digitale technieken ook steeds meer en bijvoorbeeld de schaduwstations van H0miessie en Peterdegeluidsman vind ik fantastisch en zou ik ook graag willen verwerken in mijn baan.  Alle facetten van het modelbouw moeten dus een plek krijgen op deze zolderbaan.

Zoals gezegd, de echte bouw zal pas volgend jaar kunnen beginnen, maar tot die tijd zal ik flink aan armchairmodelling doen. Vanuit een luie sofa of een iets minder luie bureaustoel mijn ideeën verder uitwerken. Wintrack is al aangeschaft, dus zodra ik de afmetingen van de ruimte exact heb, kan ik daarmee alvast aan de slag.

Ik hou jullie op de hoogte!

Robert

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 17:54:12 »

De HST zal door zijn lengte bepalend zijn voor het station, er vanuit gaande dat de HST daar ook moet kunnen stoppen. De combi van een hoofd- en nevenspoor op de beschikbare ruimte is een uitdaging, zeker als je ook wil rangeren. Misschien toch alles baseren op een hoofdspoor, maar bijvoorbeeld 2 schaduwstations met klimspiraal opnemen. Zo kan je.vanuit de schaduwstations verschillende ‘rijbedrijven’ realiseren.
Houd er rekening mee dat je achter de baan moet kunnen komen.

Succes!

Robert

P.s. Ik zal de vorderingen met belangstelling volgen!
Gelogd

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 18:00:09 »

Juist vanwege de lengte (ik heb er 1 van 2,3 meter), zullen de HST'en NIET stoppen op het station. Die zijn onderweg van Ergens naar Nergens en zoeven het lokale stationnetje met minstens 230km/u voorbij! Daarom kan het echte station veel compacter gehouden worden en moet rangeren toch echt wel gaan lukken.

Leuk dat je dit topic gaat volgen!

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 18:08:34 »

Ervan uitgaande, dat de HST gemiddeld 200 km/h rijdt, praat je op een H0-baan over 60 cm per seconde. Het lijkt mij, dat je het 'zoeven' een beetje moet bijstellen.

Wil je toch een redelijke snelheid, dan zit je al gauw minimaal aan R3 (voor het gemak even Märklin c). Dus al gauw aan een meter aan ingaande en uitgaande bocht. Hou je nog 3 m over, waar de combinatie even in één lijn is. Probeer dat beeld eens in je hoofd te zetten en je af te vragen, wat je daarvan vind.
Persoonlijk zou ik wel werken met een station, omdat de snelheid dan minder relevant is. Misschien het overwegen waard om te werken met een ondergronds station aan de voorkant van je tafel, zodat je wel het volledig zicht hebt.
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 18:10:56 »

In Nederland ligt de HSL ten zuiden van de Moerdijk parallel aan de spoorlijn Dordrecht - Breda met een station (Lage Zwaluwe) en een halte (Breda Prinsenbeek). Ook in Duitsland en Frankrijk zijn er voorbeelden te vinden waar de HSL langs het klassieke spoor loopt.

Je kunt dus heel gewoon een klein station ontwerpen met alle stop-, rangeer- en speelmogelijkheden die je wilt. Dat hoeft geen perronlengte te hebben voor een 12-delige Thalys, TGV of ICE.....
Parallel daaraan of vlak erbij kan dan de HSL voorbij rijden.

groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 18:15:39 »

Dat was precies het idee Roel!

En Gerrit die 'minstens met 230km/u hoeft natuurlijk niet op schaalsnelheid te zijn. Ik wilde alleen maar aangeven dat ze op snelheid het station passeren. Zodra ik met Wintrack aan de slag ga, zal duidelijk worden of er 3, 4 of meer meter beschikbaar zijn om die HST voorbij te zien rijden.
Maar verder een meer dan terechte en bruikbare opmerking.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 19:01:14 »

Dat zijn leuke plannen Patrick, hier droomde jij al lang van en het lijkt er nu echt van te komen.
Het zal nog wel de nodige tijd kosten voordat de eerste trein vol gas door jou baan rijd maar het plezier is al begonnen  :)

Nu kan eindelijk de Fyra stam eens gas geven  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 19:17:23 »

Ben benieuwd. :)

Reken je niet rijk Patrick, op 4 x 3 m doe je niks met een trein van 230cm op een redelijke snelheid. Voor de lol heb ik eens 140 gereden op m'n paradespoor, het ziet er niet uit. Ik sukkel op zo'n beetje 75 - 80, hard zat en veel treinen rijden nog langzamer.

Kun je eens een proefje doen op een modulebakken rijdag?

Gr, Ben.
Gelogd

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 20:37:52 »

Het zal inderdaad de nodige tijd kosten Peter, maar dat is helemaal niet erg.

@Ben. We zullen het tegen die tijd zien. Voor mij is het goed genoeg om ze voorbij te zien rijden met een redelijk tempo. Ze hoeven niet uitgebreid bestudeerd te kunnen worden op de baan. Als ik dat wil zet ik ze wel in een vitrine ;)
Op 1 van de moduledagen heb ik mijn Kuifje Thalys al eens laten rijden. Dat ziet er zo mogelijk nog gekker uit (die stam vult bijna 2 standaard bakken). Echt op hoge snelheid kon toen ook niet omdat de bakovergangen nog wat aandacht nodig hadden.
Maar ik snap je punt. Ik zal het plan iets bijstellen.

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 20:57:10 »

Hoi Patrick,

Met zo'n idee moet ik gelijk aan Marcel (Narwal) z'n baan denken. Een paradetraject aan de voorzijde, daarboven wat meer locaalspoor.

Als je van de hogesnelheidstrein alleen een moment ziet "tunnel uit, tunnel in", bij voorkeur in een flauwe boog (flex), dan kun je best R2 doen uit het zicht. Scheelt weer plaats  :thumbup:.

Ik ga je ook maar eens volgen...

Groeten,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 21:21:10 »

Bedankt William!
De praktijk (of de Wintrack tekening) zal het moeten uitwijzen, maar als het even kan wil ik in de klimspiralen R3 en R4 gebruiken. Ik heb wat wagons van LS Models die R2 volgens mij niet zo leuk vinden.

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 21:31:15 »

Patrick, let even goed op R2 en de boogstraal. Bij Roco staat ook altijd vanaf R2, maar ook 358mm. Dat is Roco's R2, de R1 die Märklin gebruikt is 360mm. Onmogelijk is het in ieder geval niet, ik heb rijtuigen van ACME waar ook 450mm boogradius op staat. Toch gaan ze goed door de C rail R2 heen, ca. 440mm.

Je hebt het over een L vorm. Kan je de HST niet op zijn Frans boven het maaiveld laten vliegen en dan in een flauwe boog vanaf de ene hoek naar de andere hoek, boven alles langs, laten zoefen? Dan pak je een kromme diagonaal van de L vorm, redelijke rijlengte. Vervolgens zou je dan een spiraal in kunnen storten die je regionale treinen ook gebruiken om op hetzelfde schaduwstation uit te komen.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 21:36:02 »

Dat zou ook nog een optie kunnen zijn Laurent. Die kromme boog zou natuurlijk ook op maaiveld kunnen, want na Unter der Strecke weet ik wat een klus een goed lijkend viaduct is. Daarnaast ben ik bang dat zo'n groot viaduct best dominant is op zo'n baan. Ik zal het te zijner tijd eens in een schets uitproberen.

Wat betreft de verschillende R2's, daarvan ben ik mij bewust. Maar ik heb die set thuis wel eens laten rijden op K-rails R2 (ga ik nu van uit) en dat ging niet altijd even goed.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 16 augustus 2018, 23:35:06 »

Maar ik heb die set thuis wel eens laten rijden op K-rails R2 (ga ik nu van uit) en dat ging niet altijd even goed.
Ging het om snelheid of om het type rails en de ligging ervan:
-Ging dat om losse boograils R2 (2231) of om flexrails R2?
-Ging het om vlak liggende K-rail R2, of op een helling liggende k-rail R2?

En als het niet altijd even goed ging, ging het dan fout bij de raillassen?

Een ruimte op zolder, dus helaas wel met 2 schuine kanten' van ongeveer 4 x 3 meter.

In deze ruimte wil ik een L- of U-vormige baan gaan maken.

Mijn zolderkamertje is ook ongeveer 3x4 (vloeroppervlak) met 2 schuine zijden (dakbeschot); ik heb gekozen voor een asymmetrische U-vorm, dus met 1 dikke zijpoot (van 122+8=130cm diepte) en 1 dunne zijpoot, op lage hoogte.

Ik geef even wat afwegingen die ik zelf gemaakt heb, zoals
-staruimte, stahoogte, en kijkhoogte
-uittrekbaarheid en weg-tilbaarheid van segmenten (armlengte, reikwijdte)
-hoogte (onderste niveau) en hoogte tussen niveaus
-boogstraal en flex-rails
-rondrijd-baarheid (hondenbot) versus half hondenbot+kopstation
-het ruimteprobleem van klimspiralen bij een schuin dak

Doorslaggevend is het middendeel onder de nok waarin ik rechtop kan staan. Dat pad moet breed genoeg blijven om segmenten naar voren te kunnen schuiven en om tot ( op circa 70 cm) achterin te kunnen lopen. Twee weghaalbare brugsegmenten (van circa 100 cm breedte) verbinden de U-poten dwarsover. Daardoor ontstaat feitelijk een oppervlak van circa 270x140 cm achterin de U-vorm.

Die 140 cm (verplaatsbare) diepte is bedoeld om op schaduwstation-niveau-0 4-sporig parallelle bogen te verleggen. Ik wil 8 getrokken treinen van max. 230 cm lengte gelijktijdig in dit schaduwstation kunnen hebben staan. Op niveau-1 ligt ook een schaduwstation, dat dient uitsluitend voor trek-duw combinaties.

Die wens van 8 maximale treinlengtes leidde in Wintrack tot het nodige  schuiven, passen en meten, mede omdat ik r=400 mm als minimale boogstraal hanteer. Het voordeel van flexrails: je bepaalt zelf de radius.
Heb je bepaalde roco-stomers dan is de minimale radius 419 mm. Heb je gekoppelde domino-treinstellen dan zul je een minimale radius van 430 mm nastreven. Heb je fulgurex of metropolitan stomers dan is een minimale radius van 600 mm een eis. Gelukkig heb ik geen stoomloks.

Bij een schuin dak lever je per hoogtelaag diepte in. Een simpele vuistregel: per 10 cm stijging gaat er per schuin dak 10 cm diepte verloren (bij een dakhoek van 45 graden; als het dak steiler is dan 55 graden, gaat er circa 8 cm verloren).  In mijn geval met aan beide zijden een schuin dak, gaat er dus bij 10 cm stijging 2*8=16 cm tafelbreedte in de bodem van de U-vorm verloren. Dat loopt fors op, of af, net hoe je het bekijkt. Op en normale sta/kijkhoogte ligt schaal Z meer voor de hand dan schaal h0.

Er zijn veel tips te vinden op treintjesforums over de hoogte die je idealiter aanhoudt tussen twee niveaus, en over de diepte van een tafel: je arm moet achteraan erbij kunnen en tussen de lagen erin kunnen.
Veel ervaren bouwers raden al snel 20 cm hoogteverschil aan. En dat hoogteverschil lukt alleen met een spiraal.

Het duidelijkste vind je zulke tips in de encyclopedie bij de buren:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Schaduwstations (de tussenhoogte)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/Klimspiralen

Over klimspiralen gesproken: op een kleine zolder van 3x4 met schuine daken ligt een enkelsporige helix meer voor de hand dan een dubbelsporige, maar als je 'm dubbelsporig maakt, dan R2 (dalend)-R3(stijgend). Je zult merken in Wintrack dat het niet meevalt daar een plek voor te vinden. Als je er al een plek voor vindt, gaat dat ten koste van de niveaus erboven, en met name van wat je daar nog kunt benutten.

Daarom heb ik ervan afgezien, en gekozen voor de baanvorm van een half hondebot (verticaal gezien een krakeling) met kopstation. Feitelijk is dat een lus die in het kopstation is kortgesloten. Doorrijden is er nooit bij. Het kopstation moet de maximale treinlengte kunnen verwerken. Bij mij kan dit alleen bij lokwissel en bij trekduw combinaties. Lokomloop vergt veel meer rijlengte, vanwege overloopwissels vlakbij het stootblok.

Trekduw-combinaties hebben analoog hun eigen besturingslogica, digitaal is dat minder relevant.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 augustus 2018, 00:51:16 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 08:37:22 »

Heb zelf een R2/R3 helix maar die neemt al een 120 cm in bij een R3/R4 zit je al snel aan een 135 cm of meer.
Bij mijn volgende baan komt deze langs de muren te lopen en dan ook voor de deur langs ik denk gewoon vast.
Gelogd
Mvg Mark

Robert

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 10:35:49 »

De eerste modelspoorwet geldt zoals altijd ook hier:

( Ambitie ) / ( Ruimte ) = constant


Noot: uitgedrukt in euro’s per vierkante meter


😀
Gelogd

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 10:45:35 »

Jan-Willem, bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik ga je tips ter harte nemen.
En Mark, ook jij bedankt. Zoals gezegd zullen we het allemaal zien als ik echt aan het uittekenen ga. Ik heb in ieder geval niet de illusie dat al mijn ideeën 1-op-1 gerealiseerd kunnen worden. Maar ook dat hoort bij modelbouw, aanpassen, bijstellen en veranderen.

Vanochtend kregen we goed nieuws over het nieuwe huis. Naast een prijsakkoord is er nu ook een voorlopig akkoord over de opleverdatum. Begin 2019 kunnen we gaan verbouwen.

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 11:15:36 »

 @citaat2  Nou dan is een felicitatie op zijn plek.
Maaaarruhh......Nog minder tijd voor de "Strecke" ?
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 11:17:03 »

Dank en nee, juist meer. Die komt hopelijk in een kindvriendelijk klushok zodat ik juist meer tijd er aan kan besteden.

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 11:18:37 »

Ik bedoel natuurlijk vanwege de verbouwingen !
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Het modelbaantje van de mannen
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2018, 11:20:03 »

Oh, ja, maar dat is maar tijdelijk. Daar trekken we 2 maanden voor uit.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.829 seconden met 25 queries.