Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sint Petrusburg: V60 met kuren

Gestart door Petrus zondag 12 augustus 2018, 16:07:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: V60 met kuren
Beste allen,

De V60 vertoont kuren [M* 37615 (Telex)]: schakelen van vooruit- naar achteruitrijden gaat niet vlekkeloos. Niet met de Mobile Station, niet met IB-Util en niet in iTrain. Een op de vier keer weigert de locomotief om het commando op te volgen, vertrekt in dezelfde richting.
Ik heb er een dag op gestudeerd: decoder-instellingen aangepast, reset, loc wissen en opnieuw laden, sleper en wielen schoongemaakt.

Ik ga er nu vanuit dat de decoder defect is.

Tips en trucs zijn altijd welkom, vandaar dat ik hier dit berichtje post.

Dank voor meelezen en meedenken, zomergroet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Petrus,

Het lijkt me niet dat de decoder defect is, dan zou deze permanent moeten weigeren.
Hoe zijn de rijeigenschappen van de lok?
Werkt de Telex wel goed?
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Dag Ad,

Dank voor meedenken.

De rijeigenschappen zijn goed. Telex voor en achter is afzonderlijk te bedienen. Licht voor is afzonderlijk te bedienen. Licht achter niet: dan gaan beide lampjes aan.
Om de rijrichting te veranderen moet ik te vaak extra klikken geven.

De lok is ge-reset en staat in zijn geheel op de fabrieksinstellingen.


Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Hoi Petrus,

Als beide lampjes aangaan, heb je waarschijnlijk F1 ingedrukt, dat is de rangeerfunctie en gaan aan beide zijden de lampjes branden.
Als je F1 uitzet, dan zou met F0 aan aan de kant van de rijrichting de lampjes moeten branden.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Dank Ad,

Dan heb ik de functietoetsen voor de verlichting verkeerd geïnterpreteerd. Nu dat is rechtgezet blijft het probleem van het voor- en achteruitrijden bestaan. Ik heb bemerkt dat het steeds gaat om de schakeling van achteruit- naar vooruitrijden. Dat commando wordt niet consequent opgevolgd door de locomotief.

Omdat ik de loc in iTrain wil laten pendelen moet een en ander het wel doen, anders draait het hier in de soep.

Het zal toch een probleem van de electronica zijn en niet van het mechaniek.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Op je Mobile station, stuur het hem dan aan op Motorola of MFx?
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Dag Laurent,

Dank voor meedenken.

De loc wordt in de Mobile Station herkent als Mfx-loc. Dat lukt niet altijd. De loc wordt wel aangemeld met het juiste bedrijfsnummer, maar rijden doet hij niet.

Ik heb de lok nu aangemeld als MM2-Programmeerbaar. Dan werkt alles, maar het probleem van het niet opvolgen van het rijrichtings-commando blijft bestaan.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Citaat van: Petrus op zondag 12 augustus 2018, 19:53:29
Telex voor en achter is afzonderlijk te bedienen. Licht voor is afzonderlijk te bedienen. Licht achter niet: dan gaan beide lampjes aan.
Om de rijrichting te veranderen moet ik te vaak extra klikken geven.
Je hebt de Märklin 37615 met mfx-decoder. Gezien het aantal modellen van de V60 is dat een goede toevoeging.

Aangezien de rijrichting bij dit model verandert via de decoder, zou je inderdaad verwachten dat de decoder defect is. Als je vaker moet schakelen om de richting te veranderen, zou er ook nog een verbinding verzwakt kunnen zijn (ergens een draadje los of gaar).

Sterkte ermee.

Ter oriëntatie nog even het schema uit de wiki:
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Probeer je loc analoog te laten rijden, dus met de decoder uitgeschakeld. rijdt hij normaal dan pas verder zoeken. De V60 bevat als het goed is dip switches die op off kunnen worden gezet.

Vanuit daar dan verder kijken.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
@ Jan Willem: Dank voor meedenken. Ik zal eens kritisch naar de verbindingen kijken. Op het eerste oog kan ik niets ontdekken.
@ Tony: Dank voor het meedenken. Dipswitches kan ik niet ontdekken. Ik heb een plaatje bijgevoegd. Ik heb je tip opgevolgd en de trein analoog laten rijden. Dat geeft geen probleem; het functioneert naar behoren.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Citaat van: Hitmaan op maandag 13 augustus 2018, 16:15:43
De V60 bevat als het goed is dip switches die op off kunnen worden gezet.

Meedenken is fijn  :thumbup:, maar dan moet je wel zeker weten dat het beweerde juist is.  :-( Controle in de 3rail wiki https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_37615 geeft aan dat de loc een mfx decoder heeft en dat is toch echt zonder dipswitches. Aan verkeerde info heeft de vragensteller niet veel.
Volgende keer beter zullen we maar denken.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
In zowel het mm2 als het MFx protocol wordt een richting bit meegestuurd met het rijsignaal. Schakel je niet te snel achter elkaar?
MM2 vind ik knap, MFx is het eerst geprioriteerde protocol, dat zou die moeten pakken. Niet direct willen Willem ken ik, het kost de decoder soms even tijd om te beseffen dat er een ander protocol op de baan staat.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Welk type decoder zit er eigenlijk in? En maakt dat wat uit voor controle van de werking?

Märklin 60922, Märklin 60942? In ieder geval eentje zonder sound.

De wiki zegt daarover niets bij de lok-bespreking (van Märklin 37615).

Vergelijk zelf: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Decoders
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Citaat van: Petrus op maandag 13 augustus 2018, 13:29:52
Ik heb de lok nu aangemeld als MM2-Programmeerbaar. Dan werkt alles, maar het probleem van het niet opvolgen van het rijrichtings-commando blijft bestaan.
Zolang Mfx actief is zal de decoder niet naar MM2 luisteren, zoals Laurent ook al aangeeft.
Er is dus iets anders aan de hand.

Citaat van: Petrus op maandag 13 augustus 2018, 13:29:52
De loc wordt in de Mobile Station herkent als Mfx-loc. Dat lukt niet altijd. De loc wordt wel aangemeld met het juiste bedrijfsnummer, maar rijden doet hij niet.
Wat bedoel je met "Dat lukt niet altijd"?
Normaal gezien is één keer aanmelden genoeg en hoeft dat niet herhaaldelijk te gebeuren.
Of wis je de lok uit de loklijst en laat je deze dan opnieuw aanmelden??
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
De lok zal zich, normaliter, opnieuw aanmelden nadat deze onder een ander protocol gebruikt is. Dan is ie vergeten dat ie desbetreffende centrale met MFx al kent.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
@ Ad: Ik wis de loc uit de loc-lijst. Daarna laat ik de loc zich opnieuw aanmelden: mfx wordt niet herkend, vervolgens wordt MM2 wel herkend. Bij deze procedure wordt de loc niet meteen herkend, maar bij herhaaldelijk proberen lukt het dan toch.
Met behulp van de databank wil het ook niet. Bij de hogere nummers, zeg maar vanaf 3600 doet de Mobile Station niet meer mee.

Voor de goede orde: ik rijd het meest met de IB-Com en iTrain. De IB-Com lust sowieso geen Mfx, alleen Motorola Alt en Neu... en DCC natuurlijk.

@ Laurent: Niet te snel klikken bij het veranderen van rijrichting maakt inderdaad een verschil. Je ziet het frontlicht een, twee tellen later van zijde wisselen.

@ Jan Willem: Ik heb de decoder even los gemaakt van de dragerprint, maar kan geen nummer ontdekken. Volgens mij is het een Märklin 60942 Decoder. Ik lees dat die ook DCC kan lezen, maar hoe ik dat moet programmeren weet ik niet. Ik heb het geprobeerd met de Mobile Station door te kiezen voor de optie handmatig/DCC.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Hoi Petrus,
Je zegt dat je de lokl gereset hebt. Neem aan met de MS2.
Heb je daarna ook je loklijst opgeschoond of wel de lok uit de loklijst verwijderd?
Zeker als je hem vaker hebt laten aanmelden staat hij er soms vaker in. Onder bijv. V60...(1) en V60 (2) enz.
Die moet je na reset allemaal uit de loklijst verwijderen en dan opnieuw laten aanmelden.
Als je daarna door je loklijst loopt mag hij er maar een keer instaan.
Verwijder je de lok niet uit de loklijst zal hij als hij weer op de baan staat, na aanmelden, zoeken of hij al in de MS2 staat en gaat weer verder met de "oude"  instellingen die hij daar vindt. Een eventueel verkeerde instelling word gewoon weer gebruikt.
gr digibert
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Nogmaals, op het moment dat de lok onder een ander protocol aangestuurd is geweest, weet deze niet meer dat hij op een MFx apparaat is geweest en zal zich daar dus opnieuw aanmelden. Met zijn bestaande sessie zal de lok niets meer doen.

Petrus, deze specifieke lok spreekt geen dcc. Ook al zou de decoder dat hardwarematig wellicht wel kunnen, Märklin heeft de loks tot in 2016 voorzien van firmware die geen DCC toe staat. Helaas.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Hoe houd je die 2 decoder types uit elkaar. Als ik de wiki goed begrijp dan heeft de 60922 geen dragerprint en de 60942 wel, en dan is dit daarom een 60942. Maar klopt de info in de wiki wel?

Als IB-Com geen mfx lust, krijgt deze lok dan plek in een vitrinekastje?
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Ben den Hollander
gast

Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Citaat van: Jan22 op maandag 13 augustus 2018, 22:24:49

Hoe houd je die 2 decoder types uit elkaar. Als ik de wiki goed begrijp dan heeft de 60922 geen dragerprint en de 60942 wel, en dan is dit daarom een 60942.


De wiki voegt helemaal niets toe bij dit probleem, het is geen 60942.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Beste allen,

Recapitulatie: de trein rijdt weer onder Mfx protocol, maar niet nadat ik een reset van de Mobile Station heb doorgevoerd. Omdat de IB-Com geen Mfx ondersteunt rijdt de locomotief daar onder Motorola Neu. Voor de functies van deze V60 maakt dat geen verschil behalve het aantal rijstappen (14 ipv. 28).

Het van richting veranderen blijft een probleem, ook wanneer ik rijd met de Mobile Station. Rijd ik analoog, dan gaat het goed.

Voorlopig zal de trein onder iTrain-besturing niet automatisch kunnen pendelen. Dat is jammer,  juist zo?n rangeertreintje leent zich daarvoor.

Van mijn acht locomotieven rijden er inmiddels vier onder DCC en de V100 gaat binnenkort naar de operatiekamer, krijgt dan een Lokpilot. Dat gaat natuurlijk ook gebeuren met de onderhavige V60.

Dank voor alle tips en trucs,

Petrus, die er ?s nachts niet van wakker ligt
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Hi Petrus,

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat nu de oorzaak is.
Breng je hem mee naar de volgende Stamtafel dan kunnen we eens kijken?

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Hoeveel tijd heb je zitten tussen het op de IB aansturen en daarna onder MFx proberen aan te sturen?
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
@ Harald: Ik zal de loc meenemen. Benieuwd of we het aan de stamtafel kunnen oplossen. Wie weet lukt het van tevoren met de hulp van dit forum.
@ Laurent: Ruim. De laatste keer dat ik wisselde van besturingssysteem zat er minstens een half uur tussen.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Beste allen,

Gister met neef Sander de V60 onder handen genomen en geprobeerd het probleem van het voor- en achteruit schakelen op te lossen.
Tot onze verbazing was de trein uitgerust met een derde ontstoorspoel op de plusdraad naar de sleper. Die zou mogelijk de communicatie met de decoder kunnen beïnvloeden. We hebben de spoel verwijderd en de trein opnieuw getest, echter zonder resultaat.
Daarna de kogel door de kerk gejaagd en een Lokpilot DCC V4.0 decoder erin gezet.
Vervolgens drie kwartier gepuzzeld op de CV instellingen om ook het rangeerlicht aan de praat te krijgen. Dat is gelukt. En nu snort de loc over de baan en schakelt zonder problemen voor- en achteruit.

Vandaag de decoderinstellingen aanpassen en invoeren in iTrain.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Ik denk zelf dat het met een CV instelling te maken heeft omdat de lok analoog wel goed reageert.
En die extra ontstoorspoel doet marklin er niet zomaar in daar zal wel een reden voor zijn misschien richtlijnen.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Citaat van: Petrus op zondag 12 augustus 2018, 19:53:29
Licht voor is afzonderlijk te bedienen. Licht achter niet: dan gaan beide lampjes aan.
Om de rijrichting te veranderen moet ik te vaak extra klikken geven.

De lok is ge-reset en staat in zijn geheel op de fabrieksinstellingen.
Ik denk dat iemand met deze lok decoder aan het prutsen is geweest.
Wil je een marklin decoder goed instellen dat heb je gewoon een programmer of CS nodig met CV kun je wel instellen,maar niet zien of je het goed doet.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Dag Mark,

Dank voor reageren.
Ik heb de loc regelmatig ge-reset. Daarin zullen alle eventueel aangepaste CV-waardes toch ook worden meegenomen?

Groet, Petrus.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Dat dacht ik ook altijd maar heb het eens uitgetest maar niet alle instellingen worden gereset en dit verschil ook weer per merk en per decoder.
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Hebben we dus met een kanon op een mug geschoten...
Re: Sint Petrusburg: V60 met kuren
Heb het zelf gehad met een wat oudere MFX decoder van marklin deze reed gewoon verder na een noodstop terwijl de snelheid op nul was gezet.
Meerdere resets gedaan maar hielp niet toen aan de ESU lokprogrammer alles maar aangevinkt toen was dat probleem voorbij.
Soms moet je creatief zijn om tot een oplossing te komen.