Alle kleuren die ik gebruikt heb zijn van Vallejo. Het merendeel is opgebracht met het luchtpenseel. Qua aantal kleuren heb ik wel wat meer gebruikt dan drie kleuren. Van de kleur German Red Brown (RAL 8012) heb ik in drie kleurvariaties er op gespoten: met een druppel wit, met een druppel zwart en ongemixt. De kleuren die met het luchtpenseel zijn opgebracht, zijn allemaal verdund met een paar druppels thinner van Vallejo.
Ik heb ook nog diverse poedersetjes van Vallejo liggen, die wil ik ook nog gaan gebruiken voor het verouderen/vervuilen van wagens en loks. Ik denk dat het een mix wordt tussen de diverse technieken.
Het stappenplan:
De basis is een kolenwagen van het type 00fz van de DB, tijdperk III.
1. De wielen heb ik beschilderd met Dark Brown RLM61. Hiervoor heb ik een micro brush gebruikt.
Vervolgens heb ik de opschriften afgeplakt met tape. Eventueel kun je nog wat extra afplakken om retoucheerplekken te maken. Ook het hekwerk is afgeplakt.
Bij de eerste laag heb ik German Red Brown met een druppel wit gebruikt in de verhouding 9:1.
De tweede laag is meer het aanbrengen van accenten voor de dieper gelegen delen. Hiervoor heb ik wederom German Red Brown gebruikt, maar met een druppel zwart in dezelfde verhouding als de vorige stap. De verhoudingen kun je aanpassen naar je eigen smaak.
Edit: Bij het maken van de foto is de verhouding 6:3.
Met zwart heb ik de bovenste rand bij de kolen geverfd. Ook heb ik de inkepingen en andere randen meegenomen. Dit zijn toch de plekken waar het vuil achter blijft.
Met een nieuwe laag German Red Brown werk ik de plekken die zojuist met zwart zijn bewerkt bij. Het zwart wordt daardoor wat gedempt.
Dan kan nu het tape verwijderd worden.
Met de kleur Dark Earth spuit ik langs de randen van de wagen. Ook de opschriften worden van een laag voorzien. Dit geeft het effect van regen en vuil.
De wagenopbouw is nu klaar. Dan is nu de chassis aan de beurt. Op de veren en remklauwen heb ik met een penseeltje een wash van Light Rust geschilderd.
Edit: Voor deze foto heb ik een poeder gebruikt New Rust van Vallejo.
Daarna heb ik weer een laagje Dark Earth gebruikt om de roestkleur wat te dempen en het chassis te voorzien van vuil.
De laatste stap is het drybrushen van het chassis. Een kleine platte kwast (maatje 2) wordt hiervoor gebruikt om de kleur Light Gray (RAL 7046) op het chassis te krijgen.
De enige stap die nog gedaan moet worden is het vet op de buffers. Hier moet ik andere verf voor gebruiken, die heb ik nog niet. Maar het komt er aan.
Het eindresultaat:
Ik heb nog zo'n wagon liggen, dus ik kan nog foto's maken van de diverse stappen, zodat het in de wiki geplaatst kan worden. Ik zit er wel aan te denken om in plaatst van een wash van lichte roest hiervoor een poeder te gebruiken. Kijken wat het effect daar van is.
Ik heb een paar keer gehad dat ik een fout maakte bij het opbrengen van het 'vuil' op het chassis. Dat had te maken dat ik de airbrush te ver open had staan en er daardoor enorme dotten van verf op de wagen kwam. Dit kwam door mijn onervarenheid. Gelukkig heb ik een airbrush waar je de hendel vast kunt zetten, zodat je niet te ver naar achteren gaat en er daardoor te veel verf op het object komt.
Voordat ik verf op het object spuit, test ik het eerste uit op een vel papier. Dan kan ik nog bepalen of het meer of minder moet zijn.
Mocht je een fout maken dan kun je eigenlijk opnieuw beginnen. Met Airbrush Cleaner van Vallejo haal je de verf er zo weer af. Ik gebruik hiervoor wattenstaafjes. Het wordt bijna net zo schoon als je de wagen voor het eerst uit het doosje haalde.