Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale wissel

Gestart door HarryO zaterdag 11 augustus 2018, 10:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale wissel
HarryO
gast

Digitale wissel
Beste Märklin deskundigen,

Mijn vraag aan jullie is heel banaal, maar ik kom er gewoon al maanden niet uit. Ik krijg een Märklin wissel niet geschakeld. Ik heb C-rails, een mobile station en de digitale Box 60113. In de wissel heb ik 74461 en 74491 ingebouwd (stom trouwens dat de draadjes voor een meebuigende wissel te kort zijn) en het adres op 10 ingesteld. De wissel heb ik in het spoor gelegd zonder dat er locs op staan. Met de keyboard ben ik naar adres 10 gegaan. So far so good. Als ik schakel hoor ik een piepje in de wissel maar verder gebeurt er niks. De gebruiksaanwijzing op pag 15 voor 74461 had net zo goed in het Chinees kunnen zijn. Ik snap er totaal niks van. Wie o wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik wel moet doen? Of juist niet?

Veel dank

Harry O
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Digitale wissel
De informatie die je geeft is wat summier. Om te beginnen: Heb je een andere wissel wel goed werkend, of is dit de eerste poging?
Re: Digitale wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitale wissel
Hoe heb je het wissel op 10 gezet? Welke dipswitches heb je omgezet?
Overigens hoort er bij je slanke boogwissel gewoon een extra setje kabeltjes te zitten, juist omdat de standaard te kort zijn.
Re: Digitale wissel
HarryO
gast

Re: Digitale wissel
Ik heb een aantal wissels die ik stuk voor stuk geschikt wil maken om digitaal te schakelen. Dit is de eerste en als die lukt komt de rest ook wel. Om op adres 10 uit te komen heb ik dipswitches 2 en 4 op ?on? gezet. Alle andere staan op ?off?.

Dank trouwens voor de snelle reacties!

Harry
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Digitale wissel
het wissel eens handmatig omgelegd zodat de klipjes in elkaar haken ? Oud protocol ingesteld of MFX gebruikt ?
Re: Digitale wissel
HarryO
gast

Re: Digitale wissel
Wissel een aantal keren ook handmatig omgezet. Ik gebruik mix. Voor DCC zou ik dipswitch 10 op ?on? moeten zetten...
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitale wissel
Heb je de decoder, verbonden met je wisselaandrijving, maar niet in de wissel geplaatst, ook getest?
Dus dat je niet de wrijving/weerstand van het wisselmechanisme hebt..
Dan kan je dat uitsluiten.

Mvg. Marcel
Re: Digitale wissel
HarryO
gast

Re: Digitale wissel
Beste Marcel

Hoe wil je dat testen? Hij is in ieder geval helemaal nieuw....

Met een vriendelijke groet,

Harry
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitale wissel
Waar stuur je hem mee aan dcc of mm ?

In de gebruiksaanwijzing lees ik dat de dipswitch bij mm de voorkeur hebben. 
Ik zie nergens staan dat die ook onder dcc werken.

Dus kies voor wissel 10 eens het mm protocol.

Dan zijn de posities van de bruine en rode draad wel van belang. 
Zitten die verkeerd om werkt de decoder niet.
Rood moet op de puko?s. Bruin op de railstaven.
Zit dat bij je ms ook goed om ?

Mvg Robin
Re: Digitale wissel
HarryO
gast

Re: Digitale wissel
Opgelost dank zij Marcel. Het probleem was banaler dan banaal. Ik durf niet te schrijven wat ik verkeerd of niet gedaan had.

Het werkt!

Met een vriendelijke groet,

Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Digitale wissel
Harry,

Mooi dat het opgelost is. :)
En je hebt weer wat geleerd. ;)

Groet Michel
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Digitale wissel
Toch ben ik wel benieuwd. Van de kleine foutjes kan iedereen leren.
Wat ik bedoel te zeggen is dat dit het beste is wat je hier aan fout kan hebben want het hele spul werkt gewoon, mits correct aangesloten.
Fokko
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Digitale wissel
 @citaat hoewel daar een speciaal draadje voor is, lijkt het handig het hier te vermelden.  ;)
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Digitale wissel
ja is de trent hier op het forum dat men zegt dat het opgelost is en verder mogen medeforummers in het ongewisse blijven.
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digitale wissel
Citaat van: HarryO op zaterdag 11 augustus 2018, 18:01:11
Opgelost dank zij Marcel. Het probleem was banaler dan banaal. Ik durf niet te schrijven wat ik verkeerd of niet gedaan had.

Waarom niet?
Niemand is perfect en ook ik maak fouten dat je denkt.....STOM!
En je helpt ons zodat wij de fout niet maken.
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitale wissel
hoi,

Citaat van: HarryO op zaterdag 11 augustus 2018, 18:01:11
Opgelost dank zij Marcel. Het probleem was banaler dan banaal. Ik durf niet te schrijven wat ik verkeerd of niet gedaan had.

En waarom durf je het niet neer te zetten? Je geeft eerlijk toe dat het achteraf iets simpels was. Mogelijk is het voor anderen ook leerzaam om te weten wat het was. Dat is ook leerzaam voor anderen. En het voorkomt dat ze je niet meer willen helpen omdat je toch niet meldt wat het was en de oplossing is. Ik ben in ieder geval minder genegen om dan nog wat info of te helpen. Een forum is om elkaar te helpen en daar hoort ook bij dat je aangeeft wat nu de oplossing is.

Groet Ronald.
Re: Digitale wissel
HarryO
gast

Re: Digitale wissel
Ok. Ik dacht in mijn onschuld dat het signaal zou zorgen dat de wissel omgezet zou worden. Het moet echter mechanisch gebeuren dus je moet het lipje van de decoder ook op het pinnetje van de wisselaandrijving monteren.. Tsja. Misschien ben ik niet de enige die dit overkomt en een kleine afbeelding daarvoor is nooit weg. Ook staat in de gebruiksaanwijzing van het mobile station dat je magneetartikelen aan kunt sturen. Als je daaraan toe zou voegen ?zoals digitale wissels? dan ben je ook weer een eeuwigheid verder....

Groeten aan allen en dank voor de hulp

Harry
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Digitale wissel
quote : zodat de klipjes in elkaar haken ? :)
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Digitale wissel
Kijk aan, een digitaal probleem dat een mechanische oorzaak bleek te hebben. Dat is weer een keer een leuke. Dank je!
Fokko
Re: Digitale wissel
HarryO
gast

Re: Digitale wissel
Juist!
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digitale wissel
Ja, IBM zei het al in de jaren 80 van de vorige eeuw in zijn reclames. Of je stopt de stekker erin.
Re: Digitale wissel
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Digitale wissel
 @citaat Te zien op blz 28 en 29 van de handleiding.