Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

kortkoppelingen

Gestart door wimpie vrijdag 04 januari 2008, 23:29:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kortkoppelingen
Lid sinds: 2006

offline
kortkoppelingen
Ik heb nog een heel stel wagons en rijtuigen van ongeveer 35j oud zou je die ook van kortkoppelingen kunnen voorzien en zo ja hoe doe ik dat?
Re: kortkoppelingen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: kortkoppelingen
Hoi Wimpie,

Of dat kan, ligt geheel aan het soort wagens die je hebt.
Op deze link laat Marklin zien hoe je de diverse wagens en locs kan ombouwen. Misschien staan jouw wagens er bij.

Succes.

Charlie.
Re: kortkoppelingen
LRombout
gast

Re: kortkoppelingen

Een universele oplossing is de oude koppeling te verwijderen en een houdertje te bevestigen waarin een NEM-schacht voorzien is, daarna kan men om het even welke hedendaagse koppeling inklikken.

De ombouwsetjes zijn verkrijgbaar bij Roco

http://www.roco.com/products/40343.aspx  -> model 40343
en
ook model 40344

Groet,

Re: kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: kortkoppelingen
Ooit heeft in een modellbahner bij de basteltipps gestaan hoe je de rijtuigen korter kan koppelen, door het aanpassen van de koppeling zonder kortkoppelingsschacht. Ik meen me te herinneren dat je gewoon het draaipunt wat verplaatste door een nieuw gat in de koppeling te boren en de te lange delen af te knippen. Wie kan me hiermee verder helpen? Met name de vierassige rijtuigen van de DRG en de 4135 kunnen daardoor beter gekoppeld worden

Deze actie staat Niet beschreven in de maerklin serie over het korter koppelen van oude wagens.
Re: kortkoppelingen
Ernst
gast

Re: kortkoppelingen
Artikel over inkorten van standaard koppelingen:

http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin_Sonst/KK_Pers.html

Groet,
Ernst
Re: kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: kortkoppelingen
bedankt!
die was het
Re: kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: kortkoppelingen
Gisteravond maar eens wat oude 4135 rijtuigen omgebouwd (bay sts bahn 3e klas). Helaas als je dit aan beide rijtuigeinden doet gaan ze overbufferen op bochtwissels.
vanaf nu dus oppassen welke zijde ik aan welke zijde koppel. elke mm is er in elk geval 1.
Re: kortkoppelingen
Ernst
gast

Re: kortkoppelingen
Je kan de korter gekoppelde rijtuigen nog voorzien van langere vouwbalgen. Deze rijken bij de 4135 tot boven de koppen van de buffers. Er zit dan nog maar enkele mm tussen de vouwbalgen i.p.v. een vingerdikte. Ziet er echt veel beter uit. Artikel nummer 345330 bij Axel Schnug.

http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Maerklin-ET/maerklin-ET08-lok.html

Groet,
Ernst
Re: kortkoppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kortkoppelingen
Of je gebruikt de kortkoppelings mechaniek van Symoba.
Zie http://www.keuterman.nl/symoba.html
Re: kortkoppelingen
rovanko
gast

Re: kortkoppelingen
Citaat van: Kappa op zaterdag 13 oktober 2012, 22:17:31
Of je gebruikt de kortkoppelings mechaniek van Symoba.

Hallo,

Geheel met het advies van Kappa eens. Toegegeven, die Symoba kortkoppelingsystemen zijn niet goedkoop. Dat is de reden dat ik ze alleen gebruik om vierassers met vouwbalgen of "Gummiwülste" zo dicht als mogelijk "tegen elkaar aan te zetten". In principe is dat met Symoba (de uitvoering met het grondplaatje van ongeveer 1x1 cm) altijd mogelijk. Je moet er meestal (soms met pijn in het hart) wat voor frezen, maar het resultaat is er naar!

Gegroet,

Rob

P.S. Ik pobeerde uit mijn voorraad jpg plaatjes iets bij deze reactie te plaatsen, maar op de een of andere manier weigert het forum die over te nemen
Re: kortkoppelingen
rovanko
gast

Re: kortkoppelingen
Citaat van: rovanko op zondag 14 oktober 2012, 13:33:27

P.S. Ik pobeerde uit mijn voorraad jpg plaatjes iets bij deze reactie te plaatsen, maar op de een of andere manier weigert het forum die over te nemen

Hé nou gaat het ineens wél!
Re: kortkoppelingen
rovanko
gast

Re: kortkoppelingen
En nog een! Hier zijn de beide NEM koppelinghouders van de Symoba kortkoppelingseenheden met een RIBU-staafje vast kortgekoppeld. Dat was nodig omdat onder dit treinstel de koppelingen héél laag zitten, en er mag dus niets onderuithangen waarmee ontkoppeld kan worden zoals in de meeste gevallen. Wat er onderuit hangt kan namelijk de puntcontacten van wissels raken! Zo'n RIBU koppelstaafje is even lang als twee losse (maar wel gekoppelde) kortkoppelingen. Nou ja, dat wil zeggen dat tussen de verschillende bestaande kortkoppelingen minieme lengteverschillen zitten, maar die zijn bij het monteren van de Symoba's niet van belang. In principe breng je - om er zeker van te zijn dat de NEM-koppelingshouders op de juiste plaats onder de wagens worden vastgelijmd - twee van die Symoba kortkoppelingshouders met zo'n RIBU-staafje verbonden tegelijkertijd onder de te koppelen rijtuigen aan. De combinatie van die twee Symoba's verbonden met het RIBU-staafje is namelijk EXACT de NEM-norm voor de plaats waar de voorkanten van de NEM-koppelingshouders moeten zitten. Het exacte midden van het RIBU-staafje moet dan uiteraard wel precies op de rechte lijn zitten tussen twee tegen elkaar staande buffers dan wel vouwbalgen etc.

Rob
Re: kortkoppelingen
rovanko
gast

Re: kortkoppelingen
Hallo nogmaals,

Nog een kleine opmerking: Ik schreef dat bij het aanbrengen van Symobakoppelingen het aanbevelenswaard is om bij de montage twee van die Symoba's met een RIBU-staafje te verbinden, maar als slechts onder één wagen zo'n Symobakortkoppeling moet worden aangebracht dan kan je daarnaast een wagen nemen die al van een kortkoppelsysteem is voorzien. Neem dan wel een  wagen van een serieuze fabrikant die zich aan de NEM-normen houdt. In de NEM- koppelinghouder van die wagen stop je dan tijdelijk zo'n RIBU-staafje waaraan verder dan de aan te brengen Symoba kortkoppelingseenheid vastzit . Ook dan ben je er zeker van dat bij het aanbrengen  van de Symoba koppelingseenheid deze precies op de juiste plaats onder de andere wagen kan worden bevestigd. De grondplaatjes van de Symoba's plak ik vast met helder Bison kit, ik lijm ze dus niet. Met bisonkit kan je altijd nog even verschuiven, en ook later is de Symoba dan met wat gewriemel ook nog wel weer los te wurmen.


Gegroet,

Rob
Re: kortkoppelingen
nobody
gast

Re: kortkoppelingen
Ik heb al m'n wagentjes en wagonnetjes die ik van Symoba kortkoppelkinematica heb voorzien, uitgerust met Märklin dan wel Roco kortkoppelingen. Geen centje pijn. Zelfs wagens met blikken bodem lieten zich probleemloos ombouwen.
Heb wél langzaam drogende lijm gebruikt. Dus alle tijd om e.e.a. af te stellen.
Dus alle wagens/wagons zijn individueel aan en af te koppelen.
Ook oudere locomotief tenders zijn op die manier aangepast.
Re: kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: kortkoppelingen
Ik heb nog niet het juiste gereedschap om te gaan frezen in bodemplaten. Op dit moment ben ik al redelijk tevreden met het bereikte resultaat.
Minimaal slopen, wel kortere afstanden. Symoba gaat me nog net te ver.
de"boor methode zoals bericht bij de heer Kern heeft verschillende gevolgen. De kortere rijtuigen (4135) hebben eerder last van overbufferen enz dan de langere rijtuigen (4141)
Re: kortkoppelingen
rovanko
gast

Re: kortkoppelingen
Hallo,

Ik zal niet de enige bezitter van een modelspoorbaan zijn, die als hij zijn rollend materieel van meerdere fabrikanten eens grondig bekijkt moet concluderen dat hij te maken heeft met meer dan één soort koppelingen. Zeker toen de kortkoppelingen in zwang geraakten nam het aantal soms sterk van elkaar verschillende (en veelal daardoor niet-compatibele ) koppelingsmogelijkheden  aanzienlijk toe. Dat leidde er -na veel MOROP gesteggel -toe dat een universele NEM koppelingshouder werd genormeerd als ook het universele "zwaluwstaartje" van de koppelingen die in die koppelinghouders pasten. Het resultaat van de invoering van de genormeerde onderdelen van de rijtuigkoppelingen had twee (tamelijk tegenstrijdige!) gevolgen:

a) naar eigen smaak (of mogelijkheid) kon individueel gekozen worden voor de koppeling die men bij  zijn materieel wilde inzetten. Alle koppelingen met een "zwaluwstaartje" pasten in de NEM-koppelinghouders;

b) de fabrikanten waren geheel vrij om voortaan iedere koppeling te bedenken die hun het meest aanstond, mits hun koppeling maar voorzien was van een "zwaluwstaartje".

In zekere zin werd de verscheidenheid in koppelingen ermee vergroot. Maar het vereist wél dat de NEM- normen dan uiterst precies worden aangehouden en daar schort het bij herhaling aan. Met name beugelkoppelingen van in China geproduceerde modellen zijn soms alleen met de grootste moeite uit de NEM-koppelingshouders los te maken (ik heb de neiging te schrijven "met bruut geweld los te rukken"). Er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen: het "zwaluwstaartje" heeft halverwege een verbindingsstaafje waardoor de vereiste soepelheid van de zwaluwstaartjes illusoir is geworden; de eigenschappen van de kunststof waarvan de koppelingen zijn gemaakt is überhaupt niet geschikt om de zwaluwstaartjes soepel te laten veren, en het ernstigste bezwaar is, dat de afmetingen (zeker de dikte) van de zwaluwstaartjes afwijken van de norm. Ze passen daarom in het algemeen niet in de koppelingshouders. Vergelijk dat maar met de producten van Roco, Märklin en andere Duitse fabrikanten. Hun koppelingen kunnen zonder enige moeite worden aangebracht en ook weer verwijderd.

De in vroeger tijden bijna universele "beugelkoppeling" werd door menig fabrikant afgezworen omdat daarmee niet het optisch aantrekkelijk effect kon worden bereikt van twee met buffers en rijtuigovergangen "tegen elkaar" staande wagens (op een recht stuk rail!) . De "kortkoppelingen" die dat d.m.v. een systeem van schaarbeweging  in de bogen wél konden bereiken werden langzamerhand gemeengoed, en zijn na vele jaren van experimenteren met vele methoden van schaarbeweging (met opvallend vele mislukkingen) in een fase gekomen dat de huidige schaarbewegingen min of meer voldoen aan de gestelde eisen.

Met de kortkoppelingen is dat niveau nog niet bereikt. Een veel toegepast model is de "harpoen" koppeling van Roco. Die geeft nog steeds problemen vanwege het regelmatig losraken van het halfronde losse onderdeeltje noodzakelijk om op afstand te kunnen ontkoppelen. Ook doen zich nogal veel problemen voor met in de loop ter tijden verbogen koppelhaken. Ongewenste ontkoppelingen tijdens de rit (zeker bij oneffenheden in de baan) komen nog te veel voor, als ook ontkoppelingen tijdens de rit zeker bij langere treinen waarbij veel kracht op de koppelingen wordt uitgeoefend. Toen Märklin met zijn kortkoppeling uitkwam maakte Roco al snel een Universele kortkoppeling die compatibel was met de Märklin kortkoppeling. De Universele Roco koppeling is dan wel niet helemaal een kortkoppeling, maar de afstand tussen de rijtuigen is toch wel zo klein dat menige modelbouwer die "Universal Kupplung" als koppeling voor al zijn materieel heeft gekozen (zeker ook vanwege de inderdaad vederlichte koppelmogelijkheid). Aan laatstgenoemde eis voldoet de Fleischmann kortkoppeling zeker niet, maar vele liefhebbers kiezen voor Fleischmann kortkoppelingen vanwege het uiterlijk en het feit dat ze niet snel ongewenst tijdens de rit ontkoppelen. Het ontkoppelpinnetje onder de Fleischmann kortkoppeling wil nog wel eens achter een hoger puntcontact op Märklinbanen stoten.

Met name vanwege het ongewild ontkoppelen en het verschijnsel "uitsteeksels onder de koppelingen" bestaat al langer de wens om de nadelen daarvan bij de exploitatie van de modeltreinen zoveel mogelijk te vermijden. En op dit punt gloort hoop! Sinds enige tijd voert PIKO in zijn assortiment onder catalogusnummer 56042 een "Ganzzug(kurz)kupplung". Die is bedoeld om er wagen- of rijtuigcombinaties die hoofdzakelijk steeds in dezelfde samenstelling op de baan rondrijden min of meer vast met elkaar te koppelen zonder de nadelen van de vaste RIBU-koppelingen en soortgelijke verbindingsstangetjes! Bijgaande afbeeldingen geven een indruk waar het om gaat. Ik heb er al wat langer mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen het resultaat is bevredingend. In langere rijtuigcombinaties (9 à 10 rijtuigen van 30,3 cm)  waar ik deze "Ganzzug"koppelingen heb aangebracht heb ik nooit meer ongewenste "koppelingbreuken" ondervonden en ook nooit meer stoten tegen puntcontacten vanwege onderuitstekende deeltjes. Die zijn er namelijk helemaal niet! Als een rijtuig uit de vaste treinstam moet worden verwijderd til je het rijtuig eenvoudig verticaal uit de trein. Dus geen gepruts zoals het losmaken van een vaste rijtuigverbinding en naderhand een rijtuig weer in de trein op te nemen.

Ik ben zeer benieuwd of ook andere forumleden al kennis hebben gemaakt met deze "Ganzzug Kurzkupplungen". Een ding zij mijnerzijds opgemerkt: ook deze PIKO-koppelingen zijn nog niet helemaal tevredenstellend. De kunststof waar ze van gemaakt zijn is te weinig soepel waardoor het aanbrengen in de NEM-koppelingshouder nog niet aan mijn normen voldoet. Ik heb onlangs contact opgenomen met Dr Wilffer ( de eingenaar van PIKO ) en hem in overweging gegeven zijn "Ganzzug Kurzkupplung"nog te verbeteren (ook in de zin dat de NEM kortkoppelingsnormen waar het het "zwaluwstaartje betreft  "gründlich respektiert werden". De ontwikkelingsafdeling van PIKO is door de leiding van mijn opmerkingen in kennis gesteld.

Rob van Kooy