Erg leuk draadje. Zonder het oorspronkelijke onderwerp te willen raken (misschien toch maar een nieuw draadje anders openen) wil ik even delen waar ik mee bezig ben. En de dingen waar ik nog geen duidelijkheid over heb.
Ik ben een tamelijk grote loclift aan het bouwen. Ik had oorspronkelijk een grote klimspiraal, maar de bereikbaarheid daarvan was toch niet echt heel geweldig, zodat ik besloten heb om daar iets anders voor te maken. Meteen een plekje voor een soort werkplaats aan de locs en een uitzicht op een tamelijk technisch deel van de baan.
Het is nog (lang) niet af, maar heb alle onderdelen al in huis en de nodige testjes gedaan.
In grote lijnen is het idee als volgt: langs de muur gaat een 10 laag loclift omhoog en omlaag, waarbij iedere laag 3 sporen heeft. De besturing kan handmatig, maar ook digitaal, in mijn geval via Koploper. De basis is de ervaringen die ik opgedaan heb met het bouwen van mijn rolbrug en heel veel wordt dan ook qua idee hergebruikt, met als groot verschil dat het hier gaat om een verticale verplaatsing.
De loclift heeft een breedte van 2,42 meter en een hoogte van 98 cm. De afstand tussen de lagen is 97 mm, het geheel wordt opgebouwd uit 12 mm MDF. De lagen worden tegen de mdf achterplaat geplaatst. Op de wand komt een 2 x een SBR20 linear rail waarover 4 linear bearing blocks schuiven.
Ik had ook het idee om een contragewicht te maken, zodat het geheel min of meer in balans is en er door de stappenmotor relatief weinig kracht nodig is om het geheel te verplaatsen. Ik neem de tip over, vanwege het gevaar van schranken, om op twee plaatsen een stappenmotor te plaatsen en met een M10 draadeind de lift te laten bewegen. Het contra gewicht wordt een frame waarin (een aantal) 30x30 stoeptegels (die zijn 9,5 kg) op zijn kant geplaatst worden.
Gewicht is wel een dingetje. Een stukje MFD weegt niks, maar grote hoeveelheden plaatmateriaal: bij elkaar bijna 80 kg. Als ik uitga van 30 sporen, die ieder twee blokken bevatten, en er dus 60 locs kunnen staan, maar er ca. 30 zullen staan, staat daar 12KG aan treinstellen. Ook de rails (ik heb ze nog niet gewogen, maar ga uit van ca. 12 gram per stuk) ligt er toch 15kg aan rail. Al met al dus ruim 100 kg!
De besturingsoftware maak ik zelf met Arduino achtige hardware. Ook worden omwille van de veiligheid, alle stroomkringen per niveau geschakeld en staat er dus pas spanning op de desbetreffende laag als de lift niet meer in beweging is. Alle onderdelen komen gewoon regulier bij Aliexpress vandaan. Het enige wat een beetje afwijkend is, is de stappenmotor driver. Ik ben helemaal dol op TMC2130 SilentStepSticks. Behalve dat ze heel stil zijn, hebben ze ook geintegreerde eindstop detectie en het missen van een stap. Die kan gecompenseerd worden zodat als de ene stappenmotor mist, de ander dat weet. Mooi spul.
In Koploper maak ik er dynamische blokken van. Daarmee past er geoptimaliseerde treinlengte in alle blokken. Het aankiezen van een laag gebeurt door een wisselcommando te geven.
Ik worstel nog wel met een paar puntjes en wie weet kan iemand hier advies over geven:
1. Het geheel in 12 mm MDF uitvoeren: is dat een goed idee of gaan de horizontale platen toch doorzakken of doorbuigen?
2. De 2 katrollen tussen brug en contragewicht: die krijgen een belasting van 200KG. Kan ik deze gewoon aan een betonplafond vastzetten of zijn daar nog aanvullende maatregelen voor nodig?
3. Op de wand wordt 2 x de linear rail gemonteerd. Deze moeten en exact parallel staan en uiteraard goed verticaal. Hoe zorg ik dat de achterwand van de loclift, waar de 4 linear bearing blocks op gemonteerd worden ook precies in lijn staan en ook evenwijdig? Werkt dat goed om dat rechtstreeks op het MDF te doen, of is een het beter om die bearing blocks op een metalen frame te maken en het frame op de achterplaat te monteren? Groot nadeel is dat ik niet vaardig ben in metaal
4. Is dit nou de goede manier: vast op achterwand, katrollen aan het plafond of is een metalen frame op de grond veel logischer?
Groet,
Leendert