Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Loklift of zoiets

Gestart door ernstcramer woensdag 08 augustus 2018, 20:24:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Loklift of zoiets
Al een poos volg ik ontwikkelingen rondom de bouw van een Loklift, en recent liet Christiaan met Klein Heik ook een ontwerp zien.
Op Geek had ik al een hele poos zitten zoeken naar onderdelen: een actuator, iets met een kettingoverbrenging, of constructies met spindels. Dat laatste wordt veel aangeboden voor bijvoorbeeld 3D printers of andere apparaten. En dus heb ik maar zo'n setje besteld:



Inmiddels heb ik het setje in huis:



...en in een proefopstelling gemonteerd:



Waar ik gewoon niet goed op had gelet was wat voor type motor erbij zat. Ik dacht ah het is 12V, dat is prima. En dat is ook zo  O:-D, maar ff proefdraaien is er niet direct bij want het is een stappenmotor  :o)
Nou, gelukkig heb ik iemand van het forum die mij daar denk ik bij kan helpen.
Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Loklift of zoiets
Vanavond even mee zitten spelen: maar er zit best veel speling op. Daar moet ik goed naar kijken waar die speling dan precies zit. Wordt vervolgd...
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Loklift of zoiets
Dat is een zeer interessant project Ernst. Hoe groot moet het uiteindelijk worden?
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loklift of zoiets
Ha Ernst,

Dat ziet er interessant uit. Waar zei je dat je het setje vandaan had? En hoeveel is de speling. Praat je dan over mm's of minder?

Groet Ronald.
Re: Loklift of zoiets
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loklift of zoiets
Ik ben ook wel benieuwd waar dit vandaan komt en niet onbelangrijk wat de kosten zijn, ik heb ooit nog eens het idee om mijn helicopter te laten vliegen, daar zou dit systeem wellicht geschrikt voor zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Loklift of zoiets
Leuk project! Als ik op het gebied van.metaal ergens mee kan helpen....
Roy
Re: Loklift of zoiets
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loklift of zoiets
Citaat van: ernstcramer op woensdag 08 augustus 2018, 20:24:05
Nou, gelukkig heb ik iemand van het forum die mij daar denk ik bij kan helpen.

Gaat goedkomen, Ernst  :thumbup:
Uiteindelijk ga je blij zijn met die stepper ipv een gewone DC motor.  :D

En ik ga dit draadje uiteraard volgen.
Re: Loklift of zoiets
Blausee-Mitholz
gast

Re: Loklift of zoiets
Ik zou twee spindels gebruiken en 1 geleiding, veel stabieler.

Mvg, Johan
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 08 augustus 2018, 21:10:31
...Uiteindelijk ga je blij zijn met die stepper ipv een gewone DC motor...

Gaan we hopelijk meemaken!  :D

Citaat van: Roy op woensdag 08 augustus 2018, 21:05:52
...op het gebied van.metaal ergens mee kan helpen....

Dank Roy, houd ik ff in mijn achterhoofd

Citaat van: degeluidsman op woensdag 08 augustus 2018, 20:59:53
Ik ben ook wel benieuwd waar dit vandaan komt en niet onbelangrijk wat de kosten zijn...

Zoals ik dacht ik al zei: dit heb ik via Geek gekocht. Maar ik denk dat Tante Ali dat ook wel heeft  O:-D
PS: ik kreeg van John de melding dat je ervoor moest inloggen om het te kunnen zien... 8o
Inclusief verzenden koste het dit keer ?37. Maar ik zag net dat er al weer een goedkopere aanbieding was...

Citaat van: ronaldk op woensdag 08 augustus 2018, 20:41:21
...En hoeveel is de speling. Praat je dan over mm's of minder?
Ha Ronald: het waren wel millimeters. Maar op de foto kan je zien dat ik een houten lat heb gebruikt, waarbij ik de schroeven niet helemaal vast kon draaien. Mogelijk dus dat ik of extra geleiders moet plaatsen, of twee aandrijfassen en dan via een ketting aandrijving ze even snel laten lopen. Wordt vervolgd...

Citaat van: ceess op woensdag 08 augustus 2018, 20:27:36
...Hoe groot moet het uiteindelijk worden?
Tja Cees, dat weet ik zelf eigenlijk ook nog niet zo goed. Ik heb aan mijn keerlus deze opstelmogelijkheid gemaakt:

maar zodanig dat ik er rekening mee houdt om dat beweegbaar te maken. Ik zou dan 3 verdiepingen met 3 sporen willen hebben...Dat is echter een heel gewicht, vandaar dat ik eerst maar eens ga proberen om het op kleinere schaal aan de praat te krijgen  :D
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loklift of zoiets
De meest gebruikte truc bij een lift is contra gewicht.
Je moet niet willen tillen, alleen bewegen.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
De set die ik had gekocht was bij Geek nu "uitverkocht". De grap is dat je dan vervolgens- overigens voor een net ander prijsje - eenzelfde set weer kan vinden. De zoektocht naar alleen een (extra) spindel duurt echter nog even voort: ik moet een spindel hebben die bij 1 hele omwenteling 8 mm verplaatst. En dan blijkt de kreet T8 Nut niet precies hetzelfde te zijn als T8 lead... 8) :O Veel spindels hebben dan een lead van 2, of 4 mm. Nou...dat gaat niet goed met die ik heb...

Maar ook even een filmpje gemaakt van hoe het beweegt. Hoewel de stappenmotor nog "aangejaagd" moet gaan worden blijkt mijn kleine handschroevendraaier een prima vervanger voor de test.



Je ziet als de drager bijna beneden is dat ie wat wakkelt...
...volgende stap is zorgen dat het allemaal wat vaster aan elkaar geschroeft wordt.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Loklift of zoiets
Bij een beweging als deze is het zaak, om niet alles te strak te construeren. Dat gaat alleen maar schranken.Denk eens aan de hefmast van een heftruck. Een paar rollen voor geleiding.Wat je ook kunt doen, is het schaarsysteem namaken, van bijvoorbeeld een.schaarhoogwerker. je laat jeSpindel dan drukken.tegen het scharnierpunt van de schaar.

Roy
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loklift of zoiets
hum,

De oplossingen van Roy en Johan zijn qua richting zeer goed. Zeker omdat je met de spindel al werkt. Wat Robin (hero) aangeeft is denk ik vooral met kabelwerk van belang dat het bijna in balans is en dan heb je aan een kleine motor genoeg om de boel in gang te zetten. Met een spindelsysteem zoals je het nu hebt dan doe je het op de kracht van de motor en spindel. Dan is het "gewicht" en balans niet zo van belang. Ik zit nog even te kijken naar een systeem dat ik bij een spoor 1 baan hebt gezien. Was ook een spindel met twee geleiders dan horizontaal. Aangestuurd met een arduino: Digitalzentrale: Schrittmotor Steuerung incl. DCC Decoder für Drehscheiben, Segmentscheiben und Schiebebühnen V3

En kijk eens in dit draadje:Treinenlift / fiddle yard. Daar staan ook nog wat tips.

Groet Ronald.
Re: Loklift of zoiets
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Loklift of zoiets
Wellicht een leuk weetje:
Het contragewicht van een lift is het leeggewicht van de kooi plus de helft van de maximale belading.

Als jij trouwens je steppers goed weet te configureren, maakt het niet uit of je ene spindel een spoed heeft van 8mm en de ander 4 of dat die beide gelijk zijn. Zo lang je stepperdrivers dit maar aan kunnen en je zorgt dat beide uiteindelijk evenveel verticale beweging hebben.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
ik ben mijn werkzame leven begonnen bij een adviesafdeling voor liften  O:-D :D
Re: Loklift of zoiets
Interessant project, blijf ik zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
op basis van de diverse opmerkingen inmiddels een tweede setje besteld: twee spindels en 4 geleiders. Alles voor de stabiliteit  :D

Ondertussen ben ik bezig met een verbinding te maken; iets preciezer dan de eerste. Maar die loopt nu klem... 8o
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2018

offline
Re: Loklift of zoiets
Erg leuk draadje. Zonder het oorspronkelijke onderwerp te willen raken (misschien toch maar een nieuw draadje anders openen) wil ik even delen waar ik mee bezig ben. En de dingen waar ik nog geen duidelijkheid over heb.

Ik ben een tamelijk grote loclift aan het bouwen. Ik had oorspronkelijk een grote klimspiraal, maar de bereikbaarheid daarvan was toch niet echt heel geweldig, zodat ik besloten heb om daar iets anders voor te maken. Meteen een plekje voor een soort werkplaats aan de locs en een uitzicht op een tamelijk technisch deel van de baan.
Het is nog (lang) niet af, maar heb alle onderdelen al in huis en de nodige testjes gedaan.

In grote lijnen is het idee als volgt: langs de muur gaat een 10 laag loclift omhoog en omlaag, waarbij iedere laag 3 sporen heeft. De besturing kan handmatig, maar ook digitaal, in mijn geval via Koploper. De basis is de ervaringen die ik opgedaan heb met het bouwen van mijn rolbrug en heel veel wordt dan ook qua idee hergebruikt, met als groot verschil dat het hier gaat om een verticale verplaatsing.

De loclift heeft een breedte van 2,42 meter en een hoogte van 98 cm. De afstand tussen de lagen is 97 mm, het geheel wordt opgebouwd uit 12 mm MDF. De lagen worden tegen de mdf achterplaat geplaatst. Op de wand komt een 2 x een SBR20 linear rail waarover 4 linear bearing blocks schuiven.

Ik had ook het idee om een contragewicht te maken, zodat het geheel min of meer in balans is en er door de stappenmotor relatief weinig kracht nodig is om het geheel te verplaatsen. Ik neem de tip over, vanwege het gevaar van schranken, om op twee plaatsen een stappenmotor te plaatsen en met een M10 draadeind de lift te laten bewegen. Het contra gewicht wordt een frame waarin (een aantal) 30x30 stoeptegels (die zijn 9,5 kg) op zijn kant geplaatst worden.

Gewicht is wel een dingetje. Een stukje MFD weegt niks, maar grote hoeveelheden plaatmateriaal: bij elkaar bijna 80 kg. Als ik uitga van 30 sporen, die ieder twee blokken bevatten, en er dus 60 locs kunnen staan, maar er ca. 30 zullen staan, staat daar 12KG aan treinstellen. Ook de rails (ik heb ze nog niet gewogen, maar ga uit van ca. 12 gram per stuk) ligt er toch 15kg aan rail. Al met al dus ruim 100 kg!

De besturingsoftware maak ik zelf met Arduino achtige hardware. Ook worden omwille van de veiligheid, alle stroomkringen per niveau geschakeld en staat er dus pas spanning op de desbetreffende laag als de lift niet meer in beweging is.  Alle onderdelen komen gewoon ‘regulier’ bij Aliexpress vandaan. Het enige wat een beetje afwijkend is, is de stappenmotor driver. Ik ben helemaal dol op TMC2130 SilentStepStick’s. Behalve dat ze heel stil zijn, hebben ze ook geintegreerde eindstop detectie en het missen van een stap. Die kan gecompenseerd worden zodat als de ene stappenmotor mist, de ander dat ‘weet’. Mooi spul.

In Koploper maak ik er dynamische blokken van. Daarmee past er geoptimaliseerde treinlengte in alle blokken. Het aankiezen van een laag gebeurt door een wisselcommando te geven.

Ik worstel nog wel met een paar puntjes en wie weet kan iemand hier advies over geven:

1.   Het geheel in 12 mm MDF uitvoeren: is dat een goed idee of gaan de horizontale platen toch ‘doorzakken’ of doorbuigen?
2.   De 2 katrollen tussen brug en contragewicht: die krijgen een belasting van 200KG. Kan ik deze ‘gewoon’ aan een betonplafond vastzetten of zijn daar nog aanvullende maatregelen voor nodig?
3.   Op de wand wordt 2 x de linear rail gemonteerd. Deze moeten en exact parallel staan en uiteraard goed verticaal. Hoe zorg ik dat de achterwand van de loclift, waar de 4 linear bearing blocks op gemonteerd worden ook precies in lijn staan en ook evenwijdig? Werkt dat goed om dat rechtstreeks op het MDF te doen, of is een het beter om die bearing blocks op een metalen frame te maken en het frame op de achterplaat te monteren?  Groot nadeel is dat ik niet vaardig ben in metaal…
4.   Is dit nou de goede manier: vast op achterwand, katrollen aan het plafond of is een metalen frame op de grond veel logischer?

Groet,
Leendert
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loklift of zoiets
hoi,

Citaat van: leendert op maandag 20 augustus 2018, 09:01:29
1.   Het geheel in 12 mm MDF uitvoeren: is dat een goed idee of gaan de horizontale platen toch ?doorzakken? of doorbuigen?

Geen MDF gaan gebruiken. Dat is veel te zwaar. en ook het gaat zeker doorbuigen. Eerder voor lichtere houtsoorten (Berk en Peppel) gaan en dan mogelijk in combinatie met licht metaal of zo.

Citaat van: leendert op maandag 20 augustus 2018, 09:01:29
2.   De 2 katrollen tussen brug en contragewicht: die krijgen een belasting van 200KG. Kan ik deze ?gewoon? aan een betonplafond vastzetten of zijn daar nog aanvullende maatregelen voor nodig?

Ook daar moet je even over nadenken. 200 KG per stuk hoeft niet echt erg te zijn. Maar ik zou zeker even een constructeur vragen of het zomaar kan.

Citaat van: leendert op maandag 20 augustus 2018, 09:01:29
3.   Op de wand wordt 2 x de linear rail gemonteerd. Deze moeten en exact parallel staan en uiteraard goed verticaal. Hoe zorg ik dat de achterwand van de loclift, waar de 4 linear bearing blocks op gemonteerd worden ook precies in lijn staan en ook evenwijdig? Werkt dat goed om dat rechtstreeks op het MDF te doen, of is een het beter om die bearing blocks op een metalen frame te maken en het frame op de achterplaat te monteren?  Groot nadeel is dat ik niet vaardig ben in metaal?

Ik zou het inderdaad op een subframe dan wel een plaat of metalenconstructie voor nemen.

Citaat van: leendert op maandag 20 augustus 2018, 09:01:29
4.   Is dit nou de goede manier: vast op achterwand, katrollen aan het plafond of is een metalen frame op de grond veel logischer?

Tja... Moet het ooit nog een keer verhuizen? Dan is een complete "losse" constructie vast aan de muur / grond makkelijker en logischer. Zelf zou ik daar aan denken.

Groet Ronald.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
Was inderdaad niet bedoeld als algemeen "loklift-perikelen-waar-zijn-we-zoal-mee-bezig" draadje.
Maar wel leuk om te zien welke keuzes je maakt.

ik ga niet voor twee stappenmotoren zoals het er nu uit ziet. Wel voor twee spindels (de tweede is net gisteren binnen gekomen) die ik via een ketting-tandwiel constructie wil aandrijven. Dat ook gebaseerd op de opmerkingen over het schranken.
Re: Loklift of zoiets
Gerrit-1959
gast

Re: Loklift of zoiets
Het gebruik van een contragewicht is zeker aan te raden, maar ik zou geen stoeptegels nemen. Maak een bak en vul deze met grind. Veel nauwkeuriger in te regelen. De katrollen kun je ook met een draagframe aan de muur bevestigen. Voor de gaten raad ik chemische ankers aan. Gat goed uitzuigen met een stofzuiger en rietje.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 23 augustus 2018, 21:05:43
...Maak een bak en vul deze met grind. Veel nauwkeuriger in te regelen. De katrollen kun je ook met een draagframe aan de muur bevestigen. Voor de gaten raad ik chemische ankers aan...

Nou dat zijn wel heel stevige maatregelen  8o, een keilbout is meer dan sterk genoeg.
Maar als je inderdaad zulke maatregelen moet nemen zou ik het gewoon op de grond zetten.
Re: Loklift of zoiets
Gerrit-1959
gast

Re: Loklift of zoiets
 @citaat: Dat klopt ook wel, maar voor een M8 keilbout heb je een 13 mm boor nodig. Voor een chemisch ankers voor M8 een 10 mm.
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Loklift of zoiets
...ff melden dat ik bezig ben om aan twee zijden van het plateau een spindel te maken. Maar het loopt nog niet gesmeerd... 8o
Re: Loklift of zoiets
Lid sinds: 2014

offline
Re: Loklift of zoiets
En hoe staan de zaken ervoor?
Keilbouten vind ik trouwens flut dingen vaak zit het met een plug beter vast maar als het echt vast moet zitten heb je ook speciale muuranker.
Re: Loklift of zoiets
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Loklift of zoiets
Gewoon instortvoorzieningen laten plaatsen... Zit het aan de wapening. :D
Re: Loklift of zoiets
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loklift of zoiets
Ernst, hoe staat het eigenlijk met jouw loclift?
Re: Loklift of zoiets
Hey Ernst,

Interessant wat je hier doet. Zeg een, wat is je bedoeling? Een lift voor 1 spoort of een schaduwstation?
Hoe lang/breed wordt het spoor?

Groetjes
Christian