Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen

Gestart door Wheels vrijdag 03 augustus 2018, 19:10:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Beste lezers,

Dit model geeft bij mij heel veel frustraties, diverse keren na aankoop voor reparatie weggeweest naar Marklin.
Nu rijd dat ding helemaal niet meer.

De loc opengemaakt en gestript. De decoder (los en in de loc) via mijn ESU locprogrammer en rolbank etc. getest en de motor / verlichting / motorgeluid / hoorn werken. De overige geluidsfuncties en beweegbaar platform niet.

Vervolgens de loc op de baan maar mijn ESU commander icm iTrain herkent de loc niet.

Handmatig aanmelden maar geen geluid en motor doet niets.

Ik heb ook een andere decoder van ESU in de loc geplaatst maar dan werkt de motor niet ??

Ideetjes ??

Ben bang dat het een vitrine of motorloos model gaat worden.


gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Hallo Matje,

Ik neem aan dat je er mee bekend bent dat dit model op 2 verschillende adressen werkt?
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Idd werkt deze op 2 adressen maar geen van beide MFX adressen worden op de ECoS herkend.

De loc heeft het na aankoop wel een tijdje gedaan in de ECoS en iTrain op adres 70 en 71.
Helaas nu geen teken van leven.
Wel dus op de lokprogrammer.



Gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Ik begin langzaam het idee te krijgen dat bepaalde marklin decoders problemen hebben met de Ecos centrales heb nu al meerdere topics voorbij zien komen met loks die uren werken op een CS maar een maal op de Ecos en binnen 5 min is het afgelopen :?
Heb je de lok ook al een getest op een MS of CS?
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Soms wel en dan helaas opnieuw proberen.
Bij mij net even geprobeerd, was al weer wat weken geleden, maar hij werkt nog.

@Matje
Dat is inderdaad balen.
Bij mij moest ik het tweede adres in de ECoS2 zelf programmeren, het eerste werd volgens mij wel gewoon ingelezen.

Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Geprobeerd een ESU 21 pin decoder (standaard en een MFX) te plaatsen maar de motor, c sinus, doet niets. Heeft dat met het soort decoder te maken.

als deze loc maar rijdend te maken is, helaas dan can het geluid en andere leuke functies.

Het zij zo, nu heb ik er ook niets aan.

Gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Welk type sinus is het precies de ene heeft een aanstuur print nodig de andere door aanpassing te doen in de instellingen van de decoder.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Beste Matje,

Als je er een Esu decoder in zet dan moet je die decoder ook instellen volgens de handleiding (c-sinus motoren) van de decoder, anders zal hij zo wie zo niets doen.

Groet, Anne W
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Hoi,

Geen idee welke Sinus motor.
Aan de motor zit een platte draadstrip die in de printplaat gestoken wordt.

Zie foto's

Anne, bedankt voor tip instellen decoder voor c-sinus motor, ga daar naar kijken !!

gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Matje probeer het volgende eens:

Lastregeling uit: CV56=0

AUX4 actief in alle 4 rijstanden:
CV 266=32
CV 282=32
CV 298=32
CV 314=32

Dit staat ook in de handleiding van de ESU decoders.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Heb ook een 39970 wagen. Werkt zowel op MS2 als CS3 prima, ook na langere tijd. Inderdaad twee adressen maar dat is met 2 sturingsapparaten geen probleem. Geen ervaring met aansturing via andere apparatuur.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
 @citaat die twee adressen worden alleen gebruikt als je de lok met het Motorola protocol aanstuurt.
Met de MS2, of CS1/2/3 gebruik je mfx en worden de twee Motoloral adressen niet gebruikt.
Dit is blijkbaar een nogal hardnekkige gedachtengangen bij veel modelspoorders.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Ieder geval ook niet automatisch met een ECoS 2, is bekend probleem bij dit model dat deze niet zo goed door ECoS wordt herkend.
Ook op Stummi is zo het nodige geschreven, zoals bijvoorbeeld hier

Loopt in ieder geval niet soepel en de ervaringen verschillen nogal.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Ik blijf het maar raar vinden dat een ESU controller problemen heeft met een door hun ontwikkelt product :?
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Update

Diverse pogingen gedaan om met een 21 polige ESU decoder de loc aan de praat te krijgen zijn niet gelukt.

De loc zonder kap opgebouwd met de originele decoder en op het programmeerspoor van de ESU commander geplaatst. De loc ging zich gelijk aanmelden en vervolgens kon ik de loc als vanouds aansturen op de 2 verschillende adressen. Alles werkt, rijden,  geluiden en het werkportaal.

Zodra de kap werd geplaatst geen probleem.

Zodra de 4 schroefjes aan de onderkant (nr 41 op de tekening) werden vastgeschroefd stopte de loc.
Schroefjes er uit gelaten en de loc rijd perfect. Mogelijk ergens sluiting of breukje in print. Ik laat het maar zo.
Bedankt allemaal voor de reacties. Weer veel wijzer geworden met het gebruik van de ESU loc programmer.

Gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Mooi dat hij werkt, ik neem aan dat je ook heb geprobeerd de kap met minder schroefjes vast te zetten of minder vast te draaien?
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Geeft je Ecos sluiting aan met de schroeven vast of reageert de lok dan niet bij het laatste kan het ook zijn dat een soldering niet goed is dit kun je onder een loep met felle lamp erin wel zien.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
De ECoS ziet de loc niet wanneer de schroefjes zijn aangedraaid. Vreemd.. maar goed zal je voorstel met loep en lamp zeker uitproberen.

Voorlopig rijd de loc  :D

Gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Hoi Matje,

Naar mijn weten is de kap niet met schroeven bevestigd, maar klikt deze vast met een paar nokjes.
De aanwezige schroeven houden de zwarte delen van onderkant en motor afdekking bij elkaar.
Je moet deze eerst goed op elkaar aanbrengen (zonder draadjes ertussen geklemd) en alle schroefjes plaatsen en aandraaien.
Dan breng je de print aan die er bovenop zit en als netjes op zijn plaatst zit en goed vast zit, klik je de kap er op.
Let er ook goed op dat de contactslepers tussen de bodemprint en de wielen goed contact maken.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Hoi,
Bedankt. Correct verhaal.

Zl bij minder warm weer de loc uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.
gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Beste allen,

Ik heb een dergelijk lokje (M*39970) op het oog, maar als ik dit zo lees? Beter van niet?


Petrus
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Hoi Petrus,
Sinds mijn laatste bericht uit augustus 2018 heb ik buitenom een niet werkende pantograaf geen problemen meer gehad.
Aan die pantograaf doe ik niets meer.

Loc rijd regelmatig over de baan.
Op zich een mooi model met leuke sounddecoder.

Aanschaffen? Afhankelijk  van de prijs en mocht je wel tot aanschaf overgaan dan zou ik de loc ophalen om te testen en werkend te zien op de baan.

Gr Matje
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Die van mij haal ik zo nu en dan uit de doos en het lokje doet het dan nog steeds goed.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Ook aan deze kant nog steeds een leuke loc met veel extraatjes zonder problemen.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Inderdaad, leuke loc, maar MFX ? Ik gebruik een MS2, als ik de loc op de rails plaats gebeurt er niets. Daarna nieuwe loc 39970 uit databank toegevoegd, dan werkt-ie wel, licht aan/uit, vooruit/achteruit, maar hoe bedien je dan de werkbrug ? Er zijn geen icoontjes op de MS2 waarmee je kunt sturen..
Wie helpt ?
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
 @citaat
Toets F1 en F2 in combinatie met de rijregelaar...... volgens de gebruiksaanwijzing.
Bij mij werkt deze loc al jaren perfect met een CS2

Groet,
Hugo
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Daarvoor moet je wel een loc met adres 71 (wanneer af-fabriek instellingen gebruikt worden) definiëren.
Deze extra functie zouden dan (volgens die gebruiksaanwijzing) via dit extra adres moeten werken.
Werkt bij mij prima met ECoS, maar met MS2 werkt het bij mij ook niet.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Mogelijk staat de lok al in het niet zichtbare gedeelte van het geheugen van de MS2 en dan meld die zich niet opnieuw aan heeft je MS2 al een update gehad maar 3.5.5?
Heb je al geprobeerd de lok te zoeken met de MS2 als deze op het spoor staat.
Ik ken veel van deze problemen niet maar dat kan mogelijk ook komen omdat ik mijn MS2 voor test doeleinden gebruik en regelmatig het geheugen wis.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Voor de update 2.0.0 van mijn nieuwe CS3 werkte zowel het rijden als de pantograaf en het plateau.
Sinds de update weigert de panto en het plateau dienst. Ook het icoon is verdwenen.
Een zoektocht naar het MM adres 72 levert nog geen resultaat op. Het betreft een MFX-decoder die automatisch laadt, maar dat is alleen voor het rij-gedeelte.
Iemand soortgelijk probleem en/of oplossing, tips, trucs.
Ik neem hem ook mee naar de stamtafel Apeldoorn in januari, kunnen we samen op zoek.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
De inspectiewagen heb ik na de update nog niet op mijn baan gehad. Zal het deze week eens gaan uit proberen of de lok bij mij wel werkt na de update 2.0.0
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
 @citaat @citaat Als het goed is, heeft de inspectierailbus (naast Mfx) MM adres 70, en voor de extra functies 71 (niet de hierboven vermelde 72).

Groet, Paul
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Op mijn MS2 werkt alles naar behoren. Het MFX-deel voor het rijden en adres 71 voor het bewegen van panto en plateau. Dus de decoder(s) zijn OK.
Re: Problemen Marklin 39970 Bovenleiding inspectiewagen
Mijn ervaring met deze loc en MS2 : (als eerste) MFX aanmelding voor rij-gedeelte (adres 70, niet veranderen),  (als tweede) op een volgende plaats : "nieuwe loc" 39970 uit databank voor brug en panto (adres 71, niet veranderen).
Werkt prima.
En wanneer de panto blijft "hangen" : reset door F4 2x in te drukken, met de draaiknop op '0'.