Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?

Gestart door Felix donderdag 02 augustus 2018, 11:10:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
Hallo allemaal,

Zoals je al kunt zien aan de titel, heb ik een vraag over de DR4088 modules. Ik heb namelijk een startset gekocht van Digikeijs, met daarin een DR4088RB-OPTO en een normale (althans dat dacht ik) 88-module om achter de OPTO te hangen. Ik stond op het punt om nog meer 4088s bij te bestellen toen ik erachter kwam dat de 88-module uit de startset een "DR4088OPTO" is, heb ik nu per se deze nodig? Of kan ik er ook nog andere DR4088GNDs aan verbinden? De DR4088OPTO is namelijk alleen te vinden op de webstore van Digikeijs en verder nergens...

Ik gebruik overigens Marklin 3-rail met een Roco z21 als centrale.

Miss dat ik het een beetje vaag verwoord heb, dan hoor ik het wel ;)

EDIT: Ik zij DR4088Rbs, maar ik bedoelde de GND versie. Dit heb ik even gewijzigd
Re: Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
hallo,

normaal moet je deze kopen : https://www.digikeijs.com/nl/dr4088rb-opto-16-kanaals-r-bus-terugmeldmodule.html ,en die moet je verbinden met een r-bus kabel aan je z21

die DR4088OPTO zal niet werken met je z21

Michel

Re: Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
Dat klopt, die heb ik ook. Die zat samen met de DR4088OPTO in een startset, de RB-OPTO is verbonden met de z21, en aan de RB-OPTO hangt weer de onduidelijke DR4088OPTO module. Beide getest en kan terugmelding zien op de PC.

Maar nu ga ik meer terugmelders nodig hebben en ik dacht gewoon "normale" DR4088GNDs te kunnen bestellen totdat ik zag dat de module die met de OPTO in de startset zat een speciale naam had, DR4088OPTO dus, en die is alleen te koop bij Digikeijs zelf... Daardoor ben ik in de war geraakt.

Kan het zo zijn dat hij een speciale naam heeft omdat die meegeleverd wordt met die startset maar dat het verder gewoon een normale DR4088GND is?

(Dit is de startset trouwens: KLIK)
Re: Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
 @citaat

Dit staat bij het product DR4088RB-OPTO wat je al hebt:

"Voordelig uit te breiden met onze DR4088CS en DR4088OPTO terugmeldmodules".

CS is niet aan de orde voor 3rail dus uitbreiden met DR4088OPTO. Die hang je aan de S88N bus.

Gr, Ben.
Re: Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
Okay, dat had ik nog nergens zien staan. Bedankt!
Re: Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
Er is nog een andere mogelijkheid om voordeliger uit te breiden met een s88-nOPTO.

Groetjes
Re: Welke DR4088 module achter de RB4088-OPTO?
Roco z21 en 3-rail is geen match in heaven.

De z21 is een h-bridge systeem en dus geen common-ground systeem.
Daardoor kun je geen s88-n modules gebruiken die schakelen naar Common-Ground. Dat geeft een gigantisch probleem.
Die terug melders moeten om die reden galvanisch gescheiden zijn van de railspanning, en dat bewerkstellig je met de s88-n OPTO.

Die van verschillende fabrikanten verkrijgbaar zijn in diverse prijsstellingen.

Groetjes